A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

13.11.2020. Українська мова  Група№21

УРОК 19.

ТЕМА: АУДИТОРІЯ (СЛУХАЧ, СЛУХАЧІ). ВИДИ СЛУХАННЯ. ЦІЛІ СЛУХАННЯ. МОДЕЛЮВАННЯ АУДИТОРІЇ. КОНТАКТ З АУДИТОРІЄЮ

Мета:  (формування компетентностей): предметні: знання учнів про риторику; знання про види слухання, уміння визначати мету слухання, навички моделювання аудиторії, засоби налагодження контакту промовця з аудиторією, навички грамотного письма);

ключові: уміння вчитися: спостережливість, кмітливість, мовне чуття; комунікативні: робота в колективі та в парах; інформаційні: навички роботи з текстом, роботи зі словниками; загальнокультурні: мовленнєва культура учнів.

Прочитайте уривок із вірша Т. Шевченка. Поясніть думку поета.

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б’ється — ожива,

Як їх почує! Знать, од Бога

І голос той, і ті слова

Ідуть між люди!..

Дайте відповіді на запитання.

· Що таке риторика? Роль риторики в сучасному світі.

· Що таке мовленнєва ситуація?

· Назвіть елементи мовленнєвої ситуації.

· Умови успішного спілкування.

· Особистість мовця.

· Вимоги до мовлення оратора.

 Запишіть слова, поясніть орфограми.

Інтелігентський, західноєвропейська, безголосся, без смаку, бовваніють, бездарність, бравісимо, віч-на-віч, з-посеред, ірреальний, мало-помалу, Міністерство культури України, вивчити напам’ять, напередодні, народний артист України, невважаючи на те що, недооцінювати, півзалу, підніжжя, пліч-о-пліч, по двоє, спідлоба, у стократ, уві сні.

 ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прочитайте  текст. Яку мету риторики визначає автор тексту?

У чому бачить силу красномовства?

Серед чудес світу, якими надихається людина, є таке, яке з повним правом можна назвати «божественним даром»: СЛОВО!

Йому присвячували похвалу серця прославлені поети й мислителі всіх часів і народів. Духовний велет українського народу Тарас Григорович Шевченко писав про слово як «кадило істини». Поет палко вірив у духовно-інтелектуальну силу й красу рідного народу, який своїм милозвучним, мудрим, одухотвореним словом правди і любові увійшов до світової скарбниці духу: «Возвеличу малих отих рабів німих. Я на сторожі коло їх поставлю слово». Людська душа за своєю природою здатна чутливо відгукуватися на високе, благородне, величне. Високе — відгук величі душі. А сприяє цьому органічному зв’язку душі з високим шляхетне красномовство, яке має давні корені у світовій культурі.

У давніх філософських, етичних, риторичних трактатах знаходимо цікаві й корисні роздуми про роль величної думки, животворящого, медоточивого, солодкого слова, які пробуджують і вивищують душу людини, творять дивосвіт добра й краси, незнищенних цінностей людства. Платон у діалозі «Горгій» наводить слова Сократа про «божественно велику силу красномовства» (За Г.М. Сагач).

Робота з підручником

 Ознайомлення з темою : Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. (Стор.60 – 62)

► Яку роль має процес слухання в спілкуванні?

► Чому слухання вважають активним процесом?

► Яких здібностей і навичок вимагає процес слухання? Обґрунтувати.

Поради ораторові

1. Співвідносьте себе з аудиторією, завойовуйте її довіру.

2. Не можна досягти бажаного результату від виступу, якщо до вас ставляться з недовірою.

3. Щоб завоювати довіру, потрібно знайти те, що вас може зблизити з аудиторією.

4. Мова має бути простою й правдивою.

5. Ніколи не звертайтесь до аудиторії звисока.

6. Ніколи не намагайтесь справити враження на аудиторію лише заради самого себе.

7. Оберіть ключову фразу виступу і повторюйте її якомога частіше.

робота з таблицею

► Опрацюйте матеріал таблиці.

Ораторські прийоми підтримки уваги аудиторії

Зміст прийому

прийом запитання — відповіді

оратор ставить запитання і сам на них відповідає

перехід від монологу до діалогу

окремі учасники залучаються до розмови

прийом створення проблемної ситуації

проблемне питання змушує слухачів шукати відповідь

прийом новизни інформації, гіпотез

нова інформація змушує слухачів міркувати

використання гумору

гумор дає змогу завоювати увагу аудиторії

посилання на власний досвід

аналіз власного досвіду викликає інтерес слухачів

прийом «тихий голос»

уповільнення з одночасним зниженням сили голосу

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

Скласти план виступу на тему «Навіщо вивчати риторику?»


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

13.11.2020.

Українська мова  Група№21.   УРОК 20

 

Тема: Говоріння. Усний контрольний діалог. Складання діалогу «Культура мовлення пов’язана з культурою мислення».

Мета:  повторити й поглибити одержані в попередніх класах знання   учнів про діалог; вчити  оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності  ситуації спілкування;

      удосконалювати   мовленнєво-комунікативні  вміння  складати  й  розігрувати  діалоги  (офіційно  й  неофіційні  розмови)   з урахуванням  мети й  адресата  мовлення, використовувати  стимулюючі  та  реагуючі  репліки, а також формули мовленнєвого етикету  тощо;

      виховувати  розуміння  етикетних норм,  моральної  поведінки  під  час  спілкування  та повагу  співрозмовника.

 

      Побутовий  діалог  являє  собою  неофіційну  розмову,  яку   використовують  у  повсякденному             спілкуванні  в  невимушених  обставинах, під  час  щоденних бесід  удома, у  школі, на роботі  тощо.  Йому  притаманні  такі  риси:  незапланованість,  різноманітність  обговорюваних  тем  (особисті,  соціальні,  політичні),  використання   відповідних  мовних   засобів;  часті  відхилення  від  теми; відсутність,  як  правило,  цільових  настанов  і   необхідності  прийняття  рішення;  самопрезентація   особистості;  розмовний  стиль  мовлення.

   Діловий  діалог  являє  собою  акт   прямої  взаємної  комунікації  в  офіційно – діловий  сфері.  Офіційна  розмова  має  такі  особливості: диференційований  підхід  до  предмета  обговорення;  швидкість  реагування  на   висловлювання  співрозмовника;  критична  оцінка  думок  пропозицій  і  заперечень  співрозмовника;  відчуття  відповідальності  у  вирішенні  обговорюваної  в  бесіди  проблеми. (З  посібника).

Завдання:

Скласти  діалог на тему:  «Культура мовлення пов’язана з культурою мислення».

 

 

 

 

 

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень