A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 29.10.2020 08:00
Кількість переглядів: 2193

?29.10.2020р.       Українська мова.     (І-й курс. Гр.№ 21)

 

УРОК 15

 

 ТЕМА КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1 З ТЕМИ «ЛЕКСИКОГРАФІЯ. ЛЕКСИЧНА НОРМА» (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)

 

Мета: (формування компетентності): предметні: знання основних термінів з лексикографії, поняття лексична норма, лексична помилка, знання з фразеології, практичні навички з лексикографії та фразеології; ключові: уміння вчитися: уміння виконувати тестові завдання, працювати самостійно, інформаційні: навички роботи з джерелами інформації, загальнокультурні: навички самоорганізації.

Тип уроку: урок перевірки знань і навичок учнів.

 

 ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

 

ВИКОНАННЯ ТЕСТОВИХ ЗАВДАНЬ  ( вказати варіант )

 

І варіант

 

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. Позначте, у якому словнику з’ясовано походження слів:

А тлумачному;     Б етимологічному;          В морфологічному;       Г історичному.

2. Позначте, у якому словнику з’ясовано значення слів, що вживаються в певній місцевості:

А діалектному;    Б термінологічному;         В історичному;          Г фразеологічному.

3. Позначте, який словник пояснює значення іншомовних слів:

А перекладний;    Б тлумачний;                   В орфоепічний;          Г іншомовних слів.

4. Позначте, який словник подає особливості вимови та наголошення слів:

А орфографічний;     Б орфоепічний;             В перекладний;       Г морфемний.

5. Позначте речення, у якому неправильно вжито слово «приймати»:

А Оля приймала участь у змаганнях з гімнастики.

Б Допоможіть мені прийняти правильне рішення.

В Вам необхідно терміново прийняти заяву від Петрика Ігоря.

Г Прийміть наші щирі побажання з нагоди свята.

6. Позначте рядок, у якому подано правильне тлумачення фразеологічного звороту комарика придушити:

А завдати лиха;        Б міцно заснути;       В почервоніти;        Г мати досвід.

7. Позначте рядок, у якому подано пароніми:

А перст, чоло;                                       Б хижа ласка — материнська ласка;

В пам’ятник — пам’ятка;                   Г втекти, п’ятами накивати.

8. Позначте рядок, у якому подано синонім до фразеологізму майстри на всі руки:

А собаку з’їсти;             Б крутитися як білка в колесі;

В нестися вгору;           Г і швець, і жнець, і на дуді грець.

У завданнях 9-10 треба встановити відповідність: до кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.

 

9. Установіть відповідність між фразеологізмами та правильним тлумаченням їх.

1 Тремтіти від холоду

А Мов грім з ясного неба

2 Несподівано з’явитися

Б Знімати шкуру

3 Визискувати когось

В Одним миром мазані

4 Почувати себе ніяково

Г Дзвонити зубами

 

Д Ні в тих ні в сих

 

10. Установіть відповідність між фразеологізмами-антонімами.

1 Хоч греблю гати

А Хоч конем грай

2 Ридма ридати

Б Смішки справляти

3 Як білка в колесі крутиться

В Мастити п’яти салом Г Як кіт наплакав

4 Курці ступити ніде

Д Працювати як мокре горить

 

Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.

 

11. Зредагуйте речення.

 1. На високому рівні пройшли весняні канікули.

 2. Поет завоював світову вдячність.

 3. Повість Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» була видана в Женеві.

 4. Я тепер дивлюся на це все другими очима.

 

12. Складіть і запишіть речення з поданими фразеологізмами (поясніть їхнє значення):

Товкти воду в ступі, піймати облизня.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ІІ варіант

 

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.

1. Позначте, у якому словнику з’ясовано походження слів:

А термінологічному;    Б тлумачному;      В етимологічному;          Г діалектному.

2. Позначте, у якому словнику з’ясовано значення слів, що вживаються в певній місцевості:

А фразеологічному;       Б морфемному;     В термінологічному;    Г діалектному.

3. Позначте, який словник пояснює значення іншомовних слів:

А орфоепічний;      Б іншомовних слів;      В перекладний;            Г тлумачний.

4. Позначте, який словник подає особливості вимови та наголошення слів:

А орфоепічний;     Б орфографічний;        В морфемний;              Г перекладний.

5. Позначте речення, у якому неправильно вжито слово «приймати»:

А Сергію, швидше приймай рішення.                   Б Юрко приймає участь у змаганнях з футболу.

В Юнаки приймають присягу на вірність Батьківщині.           Г Їв би очима, та душа не приймає.

6. Позначте рядок, у якому подано правильне тлумачення фразеологічного звороту зуби протерти на чомусь:

А голодувати;      Б мати досвід;        В завдати лиха;       Г накинутись з докором на когось.

7. Позначте рядок, у якому подано пароніми:

А міх борошна — ковальський міх;               Б уявити — уславити;

В військовий — воєнний;                               Г горизонт, небокрай.

8. Позначте рядок, у якому подано синонім до фразеологізму кривити душею:

А голову закрутити;     Б ходити на поводку;     В крутити хвостом;        Г дати перцю.

У завданнях 9-10 треба встановити відповідність: до кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.

 

9. Установіть відповідність між фразеологізмами та їхнім правильним тлумаченням.

1 Безрідний

2 Перемогти

3 Покарати

4 Посваритися

А Показати, де раки зимують

Б Розбити глека

В Хоч свічки ліпи

Г Як горох при дорозі

Д Узяти гору

 

10. Установіть відповідність між фразеологізмами-антонімами.

1 Як з хреста знятий

2 Падати зі сміху

3 У чорта на куличках

4 Битися як риба об лід

А Як вареник у маслі

Б Бублика з’їси, поки кругом обійдеш

В Ревма ревіти

Г З доброго дива

Д Як рукою подати

 

Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.

 

11. Відредагуйте речення.

1. На зустріч прийшли відомі поети та письменники.

2. У романі І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» зображено події, що відбувалися після скасування кріпосного права.

3. У другий раз ми продовжимо цю розмову.

4. Кожний літературний персонаж має свої індивідуальні риси.

 

12. Складіть і запишіть речення з поданими фразеологізмами (поясніть їхнє значення).

Стригти під один гребінець; виносити сміття з хати

 

 

 ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 повторення вивченого.

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 29.10.2020р.       Українська мова.     ( І-й курс. Гр.№ 21)

 

УРОК 16.  

ТЕМА: РИТОРИКА ЯК МИСТЕЦТВО, НАУКА Й НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА. РОЛЬ РИТОРИКИ В СУЧАСНОМУ СВІТІ

Мета: (формування компетентностей): предметні: знання про риторику як мистецтво, науку й навчальну дисципліну; ключові: вміння застосовувати названі знання на практиці; комунікативні: формування комунікативних умінь і навичок;

інформаційні: вміле користування різними інформаційними джерелами; загальнокультурні: осмислення ролі риторики в сучасному світі.

· Як ви розумієте смисл прислів’їв?

1. Хороша мова краще меду. 2. Красна мова з прислів’ям.

 

· Що дало нам вивчення розділів науки про мову «Лексикологія» і «Фразеологія»?

· Чи достатньо цього, щоб мовлення кожного з нас було змістовним, логічним, виразним, яскравим, переконливим?

 ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

 Прочитайте висловлювання.

«У чому полягає мистецтво промов: вони не повинні бути ні довшими, ні короткими, але в міру» (Платон).

На що вони спрямовують наші зусилля в роботі над своїм мовленням та в оцінці мовлення інших?

Робота над текстом

 Прочитати текст.  Скласти план або законспектувати .

Для побудови правової демократичної держави необхідні передусім духовні, інтелектуальні особистості, які вміють самостійно і творчо мислити, переконувати живим словом, спонукати до дій в ім’я торжества істини, добра, краси. Одне з провідних місць у підготовці таких високопрофесійних фахівців займає курс ораторського мистецтва, риторики.

Риторика як навчальна дисципліна сприяє поглибленому вивченню теоретичного і практичного матеріалу з красномовства, виробленню навичок складання та виголошення основних видів академічного красномовства, зокрема інформаційної промови, навичок самоаналізу та експертної оцінки чужого мовлення.

Риторика в сучасному розумінні — це наука красномовства, наука і мистецтво переконуючої комунікації.

Риторика є академічний жанр, його види (лекція, наукова доповідь, реферат, огляд, бесіда), технологія і методика підготовки та виголошення їх у сфері педагогічного красномовства.

Риторика як наука про розумне й прекрасне, будучи у своїй основі класичною, має галузеві різновиди, зокрема, педагогічна риторика, шкільна риторика.

Ритори Давньої Греції, Давнього Риму розробили теорію і практику ораторського мистецтва, а всесвітньо відома праця «Риторика» Аристотеля була основним підручником майже до нашого часу.

Найдавнішим відомим підручником, складеним українським автором, за яким викладалася риторика в Києво-Могилянській академії, був курс професора Йосипа Кононовича-Горбацького, прочитаний ним у 1635 році.

Написано його латинською мовою за зразком твору римського філософа, письменника й оратора Марка Тулія Цицерона «Поділи ораторські».

Риторам Києво-Могилянської академії близькою була ідея Цицерона про те, що справді красномовний той, хто звичайні речі виражає просто, великі — велично, а середні — помірковано. Ця Цицеронова ідея була джерелом теорії про три ораторські стилі — високий, середній і низький.

Риси ораторських промов ХVІІ ст.: струнка композиція, єдність думки, застосування прийомів, спрямованих на те, щоб зацікавити слухачів,— стали надбанням ораторського мистецтва того періоду.

Ім’я Києво-Могилянської академії прославляли й такі ритори-гуманістики, як Ф. Прокопович, М. Ломоносов, Г. Сковорода.

Риторика — комплексна наука, тобто її місце — на стику, перетині низки наук (філософії, логіки, психології, лінгвістики, етики, сценічної майстерності).

Публічне мовлення, що проходить стадію підготовки, виходить на наступний етап — виконання, який є своєрідним спектаклем. Тому риторика використовує ті компоненти сценічної майстерності, що забезпечують якість подання публічного мовлення і значною мірою її успіх: робота над вимовою (дикцією), голосом (тембр, сила, висота), мовленнєвим диханням; композиційне оформлення мовлення, управління мімікою, жестами, позою, ходою; техніка входження в образ (За М. Бухтієм).

Робота з таблицею

 Прочитайте таблицю. Який із жанрів красномовства вам більш знайомий? Яким би видом красномовства ви хотіли б оволодіти краще?

Жанри й види красномовства

Жанри

Види

Соціально-політичний

доповідь

атестаційна промова

парламентська промова

політогляд

Академічний

лекція

наукова доповідь

огляд

бесіда

реферат

Лекційний

кінолекція

репортаж

лекція-екскурсія

лекція-концерт

Судовий

звинувачувальна промова

захисна промова

самозахисна промова

промова потерпілого

Соціально-побутовий

ювілейна промова

застільна промова

ритуальна промова

усне побутове оповідання

Військовий

промова на зібранні

запалювальна промова

Дипломатичний

промова на міжнародній конференції

промова при здійсненні дипломатичного акту

Церковно-богословський

церковна проповідь


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень