A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 15.02.2022 08:11
Кількість переглядів: 85

Гр.№31   Українська мова.   (Урок№ 21)

Тема: ТЕКСТ ЯК ОДИНИЦЯ СПІЛКУВАННЯ. ЕТАПИ ПІДГОТОВКИ ТЕКСТУ ВИСТУПУ

Мета: (формування компетентностей): предметні: поглиблене знання учнів про риторику; розуміння поняття про текст як одиницю спілкування; уміння визначати композиційні елементи тексту виступу; уміння складати текст для публічного виступу, уміння використовувати різні мовні засоби для ефективного виступу, навички грамотного письма;

ключові: уміння вчитися: уміння зіставляти, робити висновки; інформаційні: навички роботи з текстами; комунікативні: уміння працювати в парах та в колективі; загальнокультурні: культура мовленнєвої поведінки, розвиток позитивної мотивації навчання.

Уставте пропущені букви, поясніть орфограми.

Менш..сть, веч..ріє, ч..рніти, ч..твертий, пш..ниця, ж..ну, груш..вий, ж..ст, пащ..кувати, Дж..рело, щ..бінь, ш..стиденний, щ..тина, бдж..ла, щ..гла, щ..ка, ж..втий, бой..вий, копі..чка, лож..чка, чаш.. чка, смуж..чка.

Дайте відповідь на запитання.

· Назвіть елементи мовленнєвої ситуації.

· Які ви знаєте ознаки успішного спілкування?

· Назвіть вимоги до мовлення оратора.

· Які ви знаєте прийоми налагодження контакту з аудиторією?

· Що таке текст?

 

 

Пояснення

Слово — це справді дар Бога людині. Грецький софіст Горгій сказав: «Слово є великий володар, який володіючи дуже малим і зовсім непомітним тілом, робить пречудові справи. Бо воно може і страх вигнати, і сум знищити, і радість вселити, і співчуття спонукати. Сила переконання, яка притаманна слову, душу формує, як хоче».

 І сьогодні  ми поговоримо про те, як готувати текст для виступу з метою впливу на аудиторію. Епіграфом до уроку будуть слова відомого ритора Софокла: «Багато говорити й багато сказати — це не одне й те саме».

Як ви думаєте, чи справедливий цей вислів?

 Ознайомлення з параграфом «Підготовка тексту виступу» (стор.85.)

Визначають кілька видів виступів: інформаційний, надихальний, переконувальний, закликальний і розважальний.

Вид виступу

Мета

інформаційний

 

надихальний

 

переконувальний

 

закликальний

 

розважальний

 

 

Етапи підготовки промови

1. Визначення теми.

2. Формулювання мети.

3. Збирання матеріалу.

4. Робота над конспектом.

5. Складання плану.

Робота з текстом

? Прочитайте уривок з промови В. Фолкнера, визначте тему, мету й особливості цієї промови.

? Чи згодні ви з автором? Які аргументи могли б навести на підтримку своєї думки?

У листопаді 1950 американському письменнику Вільяму Фолкнеру була присуджена Нобелівська премія. У зв’язку з цим він виголосив промову, у якій яскраво змалював високі завдання, які стоять перед молодими письменниками. Його промова має пряме відношення і до початківців-ораторів. «Я відкидаю думку про загибель людини. Легко говорити про те, що Людина безсмертна просто тому, що вона все витримає: коли віддзвонить і згасне останній передзвін дзвону долі із самотньої скелі, що безцільно зависла в червоній заграві на краю пітьми,— навіть тоді залишиться ще один звук: слабкий, але не знищений голос Людини. Я не визнаю цього. Я вірю, що людина не просто вистоїть, вона восторжествує. Вона безсмертна не тому, що ніколи не вичерпається голос людський, але тому, що за своїм характером, душею людина здатна на співчуття, жертви, непохитність. Обов’язок письменника, поета писати про це, допомогти людині вистояти, зміцнюючи людські серця, нагадуючи про мужність, честь, надію, гордість, співчуття, жалість, самопожертву — про те, що становить споконвічну славу людства. Голос поета не може бути простою луною, він повинен стати опорою, основою, що допомагає людині вистояти й восторжествувати».

  Аргументи, які можна використовувати для доказу своєї думки у виступі.

Аргументи є двох видів:

 1) аргументи до суті справи — це факти, що встановлюються шляхом спостереження, досвіду, цифровий чи статистичний матеріал, документи, доведені положення;

2) аргументи до людини — це посилання на висловлювання, думки авторитетних людей, похвали, привернення уваги до переваг і недоліків.

Аргументи першого виду спрямовані на те, щоб довести, установити істинність тези, а другого — на те, щоб переконати, зробити слухачів своїми однодумцями, вселити в них упевненість, що істинність тези доведена.

 - З яких частин повинен складатися текст для виступу?

-  Обговоріть зміст виступу з питання «Звички, що руйнують наше життя».

  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Прочитайте матері ал пыдручника  (стор. 82-87)

2.Складіть стисле висловлювання з теми  «Подолання залежності від згубних звичок — необхідна умова розвитку особистості».

 

Гр.№31   Українська мова.   (Урок№ 22)

Тема: Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту.

Мета (формування компетентностей): предметні: знання про види читання, уміння визначати структуру тексту, уміння записувати зміст прочитаного тексту, правильно визначаючи головну інформацію; навички грамотного письма);

ключові: уміння вчитися: логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки; інформаційні: уміння узагальнювати знання у вигляді таблиці; навички аналізу публічної промови; комунікативні: уміння працювати самостійно та в групах, уміння складати план тексту чужої промови, загальнокультурні: повага до народної мудрості, увага до слова).

Уставте пропущені букви, поясніть орфограми.

Пр..дставити, пр..азовський, пр..берегти, пр..зирство, пр..бій, пр..дтеча, пр..красно, пр..бічник, пр..боркати, пр..хилити, пр..хитрий, пр..фронтовий, пр..варений, пр..святити, пр..краса.

Робота з підручником

 Вивчити параграф  «Види читання».(Стор. 85)

Робота з таблицею

Узагальніть свої знання про види читання, ознайомившись із матеріалом таблиці. Які прийоми характерні для кожного виду читання?

Види читання

Ознаки

Поглиблене (вивчальне)

Увагу звертають на деталі тексту, їх аналізують і оцінюють

Ознайомлювальне

Загальне ознайомлення зі змістом, виявлення його основної ідеї та проблеми

Сканування

Швидкий перегляд тексту з метою пошуку слова, факту, назви.

Швидке читання

Висока швидкість і висока якість засвоєння прочитаного (потребує спеціальної підготовки)

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Прочитайте текст. Вправа 159 (стор.86)

2. Проаналізуйте.

3. Складіть  докладний план тексту (письмово).

 

 

Схема аналізу промови

1. Яка тема виступу? Чи досягнуто його мету?

2. Який матеріал використано в тексті виступу?

3. Яка композиція промови? Які методи викладу матеріалу використано?

4. Чи логічна, чи доказова промова? Знайдіть аргументи, що наводить промовець для аргументації своєї думки.

5. Назвіть естетичні ознаки тексту промови.

6. Чи відповідає промова критеріям правильності, точності, виразності, багатства мовлення?

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень