A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 08.02.2022 08:27
Кількість переглядів: 103

ТЕМА. Стилістичні особливості частин мови

Мета :

  • зрозуміти суть понять «стилістична норма», «стилістична помилка»;
  • навчитися знаходити в тексті стилістично забарвлені морфологічні засоби, варіанти граматичних форм;
  •  

Слово викладача:

Кожна частина мови має певні стилістичні засоби. Вони пов’язані з тим, що:

  • слова різних частин мови вживаються в різних стилях з неоднаковою частотою;
  • кожна частина мови має граматичні особливості, синонімічні форми – нейтральні та стилістично марковані.

Морфологічні синоніми – це граматичні форми слова, що розрізняються засобами граматичного вираження, відтінками спільного граматичного значення й стилістичним уживанням.

Частина мови

Стилістичні особливості

Приклади

Іменники

Іменники чоловічого роду ІІ відміни мають у давальному відмінку однини закінчення –ові після основи на твердий приголосний та -еві, -єві – після основ  на мякий або шиплячий приголосний.

Та й не дала тому козакові ні щастя, ні долі.

 

 

 

Паралельне закінчення давального відмінка -у, -ю, яким варто користуватися тоді, коли поряд стоять у цьому відмінку два іменники чоловічого роду.

Передай листа товаришеві Бондаренку.

 

 

Паралельні форми родової належності мають іменники, що позначають осіб жіночої статі за їхньою професією чи характером діяльності. Форми з -к(а) вживають у художньому, розмовному та публіцистичному стилях. В офіційно-діловому мовленні перевагу надають формам чоловічого роду.

Учителька Наталія Петрівна.

Кандидат наук Олена Славінська.

Прикметники

Повні форми прикметників використовуються в усіх стилях, вони є стилістично нейтральними. Нестягнені форми повних прикметників властиві переважно фольклору й поезії.

Вийди, дівчинонько, моя вірная.

 

 

 

 

 

Проста форма вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників уживається в усіх стилях, складена форма прийнятніше для наукового та офіційно-ділового стилів.

Бережімо честь народу – найкоштовнішу перлину.

Займенники

Використання множинних форм займенників ми, ви, вони, нам, вам замість я, ти, ви, вона.

Ми й не таких бачили.

Дієслова

У художньому, розмовному й публіцистичному стилях уживають теперішній час замість минулого.

Їду я недавно через міст Патона й бачу дивну рекламу.

Дієслова, що довші на один склад, є нейтральними, а коротші використовують у розмовному та художньому мовленні.

Питає –пита, беремо – берем.

Стилістичною називають помилку в усному або писемному мовленні, що полягає у вживанні слів, які не відповідають стилю всього тексту. До стилістичних помилок належать:

  • стилістична несумісність слів;
  •  порушення стильової єдності тексту;
  •  різностильове забарвлення тексту;
  • невиправдане вживання мовних кліше;
  • уживання зайвих, беззмістовних слів, одноманітних синтаксичних конструкцій.

Актуалізуйте знання за таблицею.

 

 

 

1. Прочитайте текст. Визначте його тему, стильову належність (усно), дайте короткі відповіді на питання у форматі «Так» чи «Ні».

(1) Україна вила  й стогнала від болю.  (2) Вона  захлиналася від крові своїх найкращих синів. (3) Це не час Жовтневої революції, не час Другої світової війни. (4) Це 2014 рік.  (5) Плаче небо, плачуть матері, дружини, діти,  плаче повсюди люд. (6) На очах у всього світу, у центрі Києва – Європейської столиці -  цинічно  розстрілювали  беззбройних людей: студентів,  викладачів, художників, фермерів, журналістів, робітників…

  • У третьому реченні автором використано 2 частки.
  • Слово «від» у першому реченні є прийменником.
  • У шостому реченні одинадцять іменників.
  • Слово  «люд» (6 речення) є іменником ІІ відміни, що  вживається лише в множині.
  • Дієслова «вила», «стогнала», «плаче», «розстрілювали» належать до І дієвідміни.
  • Прислівники «повсюди» та «цинічно» виконують синтаксичну роль обставин.

 

 

2. Виконайте вправу «Знайди зайве». Визначте частини мови.

Увечері, спросоння, на вулиці, по десятеро.

Навіть, лишень, мовбито, якби.

Боже мій, алло, ах, чого-бо.

Перебуваючи, вишивши, опинившись, вишитий.

Той, цей, такий, котрий.

Три, третій, третина, троє.

 

  1. Виконайте тестові завдання «Загальна морфологія»  (Автор Фенарда Оксана Миколаївна). Кожна правильна відповідь – 0,25 б.

1. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Вітчизна твоя починається з пісні, (1)що мати співа, і з того, на що (2)споконвіку ніхто (3)не (4 )відніме права.

А займенник   

Б дієслово    

В прислівник      

Г сполучник     

Д частка.

2. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

(1)Тепліше стає на серці, коли бачиш: ти не цілком (2)одинокий на світі, (3)є добрі люди, (4)що дбають про тебе.

А прикметник 

Б займенник 

В дієслово  

Г прислівник    

Д сполучник.

3. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Нема тих грошей, якими (1)можна б заплатити за людський розум і людське серце (2)навіть тоді, коли хтось думає, (3)що у світі все купується і (4)все продається.

А іменник    

Б займенник      

В прислівник     

Г сполучник     

Д частка.

4. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Я хочу, щоб цвіла (1)край шляху квітка, і гула над нею (2)працьовита бджола, (3)і жайворон співав у високій (4)блакиті.

А іменник

Б прикметник    

В дієприкметник (форма дієслова)

Г прийменник     

Д сполучник.

5. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

 (1)Чи знаєте ви, (2)що український віночок  –  не просто краса, а й оберіг, бо в ньому (3) є (4)така чаклунська сила, що біль знімає.

А прикметник   

Б займенник    

Б дієслово      

Г сполучник     

Д частка.

6. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Якщо (1)свою землю ти любитимеш, жар душі (2)віддавши їй (3)сповна, якщо в праці (4)щирим серцем грітимеш, то тебе пригріє і вона.

А прикметник        

Б займенник      

В дієприкметник (форма дієслова)

Г дієприслівник (форма дієслова)      

Д прислівник.

7. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Є дуже (1)багато людей, (2)які читають (З)лише для того, (4)щоб не думати.

А займенник  

Б числівник     

В прислівник    

Г сполучник     

Д частка.

8. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Тут завжди квітнуть мальви і жоржина, тут (1)серед цвіту золота бджола, (2)тут юності (3 )замріяна стежина, (4 )що вабить за околиці села.

А займенник     

Б дієприкметник (форма дієслова)    

В прислівник

Г прийменник       

Д сполучник.

9. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Українці мають усі підстави пишатися тим, що (1)їхня Батьківщина не раз переживала дні сили (2)і слави, мала (З)справді легендарних героїв, мужньо переносила найважчі випробування, коли гинули не (4)сотні й тисячі, а мільйони її дочок і синів.

А іменник 

Б займенник     

В числівник     

Г прислівник   

Д сполучник.

10. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

 Рано на світанні в полі, (1)десь між (2)рядами високих курганів, на     (З)вибитому тьмою ніг і копит шляху, почувся (4)глухий шум.

А іменник   

Б прикметник     

В займенник

Г дієприкметник (форма дієслова)       

Д прислівник.

11. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

(1)Перепрошую, історія України та (2)її культури (З)більш цензурована, (4)як написана.

А займенник    

Б прислівник      

В сполучник     

Г частка   

Д вигук.

12. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів.

Робінзон створював з (1)нічого — і створив світ. (2)Манілов бачив ідеал у хмарах — і жив, провалюючись у (3)неосяжне свинство. Запитаймо себе: (4)на кого ми більше схожі?

А іменник   

Б прикметник    

В займенник       

Г дієприкметник (форма        дієслова)

Д прийменник.

Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника ( стор. 193-196)

Виконати вправу 359

 

 

Використані матеріали сайтів:

h .ttps://www.youtube.com/

https://learningapps.org/

https://naurok.com.ua/

 

 

08.02.2022р.

Урок №34  українська мова. Гр.№11

 

ТЕМА. Вимоги до вживання синтаксичних одиниць у різних  стилях

Мета :

  • обирати мовно-виражальні засоби залежно від мети й ситуації спілкування;
  • виявляти порушення стилістичної норми;
  • знаходити в реченні стилістично забарвлені засоби простого й складного речення.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень