A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 23.11.2020 08:51
Кількість переглядів: 1072

23.11.2020р.         Українська мова.        Гр.№1.          (Урок№23)

 

Контрольна робота .    Пунктуаційна норма

 

0,5 бала

 

1. У якому варіанті неправильно розставлено розділові знаки?

А. Багата держава, яку утворюють бідні люди, — абсурд! (О.Довженко)

Б. Кожен учитель — заручник своїх учнів. (А.Коваль)

В. Любов це насамперед відповідальність, а потім уже насолода, радість. (В.Сухомлинський)

Г. Лиш боротись — значить жить. (І. Франко)

 

2. У якому варіанті неправильно розставлено розділові знаки?

А. Література кожного народу — це найкраще дзеркало його життя. (І. Франко)

Б. Віра це нестримне бажання перетворити мрію в реальне життя. (Д.Донцов)

В. Серце гітари поранене п’ятьма шпагами. (В.Стус)

 Г.Вік прожити — не ниву пройти гомінливу. (А.Малишко)

 

3.Укажіть, у якому реченні правильно розставлено розділові знаки:

А.Усе: і повітря, й покручені лози, і зів’яла трава — все це мимохіть нагадує їй щасливі хвилини її життя. (М. Коцюбинський)

Б.Наш народ створив цілий ряд духовних інструментів, як наприклад — со-пілку,

трембіту, ріг, сурму, трубу, волинку. (Д.Багалій)

В. Ураз усе покращало біля мене, і ясени з блакитними тінями й зеленим шу-мом, і нагорблена клуня з чотирма вітрами, і скрипливі ворота, і маківки, і навіть ледачі гарбузи в

різнобарвних сорочках... (М.Стельмах)

Г. Тиша була напоєна всякими звуками; і дзвінкою піснею жайворонка, і дзижчанням польових мух, і тихим мелодійним шелестінням стиглого жита. (М.Коцюбинський)

 

4. Тире ставиться між частинами такого складного безсполучникового речення (розділові знаки пропущено):

А Багато няньок дитина без носа (Народна творчість).

Б 3 дочками таке до десяти тішиш, після двадцяти віддати мрієш (Народна творчість).

В Тихо дрімає сірий лап жита річка так тихо шепче... (В. Щурат).

Г Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю (М. Рильський).

 

5.Речення Душа це битий шлях на невідомих дійсності полях (Б.-І. Антонич) написано:

А. без порушення пунктуаційних норм;

Б. з порушенням пунктуаційних норм, які стосуються вживання тире між підметом і присудком;

В. з порушенням пунктуаційних норм, які стосуються вживання розділових знаків у

складносурядному реченні;

Г. з порушенням пунктуаційних норм, які стосуються вживання розділових знаків у

складнопідрядному реченні.

 

6. Речення, що вміщує цитату,— це:

А. Казала кума: «Дам пшона»,— а в неї в самої нема (Народна творчість).

Б. На річку море раз гнівилось і ревло, що річка береги водою розбовтала (Л. Боровиковський).

В. «Оце розвеличався!» — Барвінок, сміючись, озвався (Б. Грінченко).

Г. Ми Гітлером катовані, ...та із могил — гартовані — ми встанем, і тоді «заговорять і Дніпро, і гори, і потече сторіками кров у синє море...» (М. Сіренко.)

 

7. Позначте 2 речення, які потребують редагування:

А. Інформацію про надходження нових товарів можна отримати в продавця-консультанта.

Б. Розпочинається сезонний розпродаж зимових пальто.

В. Пропозиції покупців буде обов’язково передано виробникам.

Г. У неділю магазин працює з десятої години.

Д. Я приймав участь у спортивних змаганнях.

Е. Журнал пропонує низку літературних портретів.

 

8. Позначте 2 речення, які потребують редагування:

А Дозвольте оголосити порядок денний.                        Б Пропозицію прошу внести до протоколу.

В Хочу подякувати учасників круглого столу.

Г Параду було проведено відповідно до визначеного регламенту.

Д Ми зацікавилися Вашою пропозицією і хочемо отримати детальнішу інформацію.

Е Випускники мають більш відповідальніше ставитися до навчання.

 

9.Двокрапка ставиться між частинами такого складного безсполучникового речення (розділові знаки пропущено):

А Горе й радість дає нам життя молоде прийде старість і радість уся пропаде (Б. Грінченко).

Б Як сонце могуче такий будь і ти на доброго й злого ти рівно світи (Б. Грінченко).

В Сонце сходить із-за гаю став як злото засіяв... (Б. Грінченко).

Г Весна іде, радіє все усюди і темний ліс, і пташечка, і люди (Б. Грінченко).

 

10.Речення з непрямою мовою — це:

А Прислів’я каже: «Більш роби, та менше говори...» (Л. Боровиковський).

Б Осел почванитись хотів, що чув в ліску всіх птахів спів (Л. Боровиковський).

В «Який народ мізерний та низький! — до всіх говорить Хміль з пихою.— От я так виріс, бач, який!» (Б. Грінченко).

Г Рід жаб’ячий надумався прохати собі в болото короля (Б. Грінченко).

 

11. Спонукальним є речення:

Л Які прекрасні ці квіти!                                   Б Хто допоміг тобі підготуватися до контрольної?

В Нехай здійсняться ваті мрії!                          Г Що за краса навкруги!

 

12.  Позначте 2 складносурядні речення, між частинами яких не потрібно ставити коми (розділові знаки пропущено):

А Тільки трактор гуде в полі та дівоча пісня дзвенить (В. Тихоша).

Б Знову яблуні буйно цвітуть і лунає знайомий мотив (М. Луків).

В Рясніє дощ і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття (М. Бажай).

Г Грім одгримів і солодкою млостю спокою віє од цвіту вишень і сирої землі (М. Рильський).

Д Весна процвіте і наново криниця простеле барвінком круті береги (Л. Первомайський).

Е Вишневі зацвіли сади і сніг пахучий падає на воду (М. Рильський).

 

13. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою:

А просте, ускладнене однорідними членами

Б просте, ускладнене відокремленим означенням

В просте, ускладнене відокремленою обставиною

Г складне

1 Кінь, перервавши уздечку, щосили подався по дорозі вбік села.

2 То були кроки осені, чи луни, чи печалі його.

3 Вода, затягнута тремкими скалками льоду, була схожа на застигле блакитне шумовиння.

4 Король Бела, гадаю, не відмовить прислати військо на поміч.

5 У житі синіли волошки та сокирки, червоніла квітка польового маку

 

14. Поширеним є речення:

А Скрізь не прибрано.                              Б Діти будуть гратися.        

В Не будемо кривити душею.                 Г Він вийшов сухим із води.

 

15  Розділовим сполучником пов’язані частини такого складносурядного речення:

А Стоїть могутній дуб на півдорозі до лісу, а до нього сіріє ранковий шлях (М. Хвильовий).

Б За селом, па гонах далеких, гасло сонце, і за річкою погасав ліс, осінній, жовтавий (А. Головко).

В То заблищить самотня зірка, то сріблястим сяйвом вкриваються контури сизуватої хмари (А. Шиян).

Г Вітерець дихнув — і жовта комишина, надломлена на самій середині, так жалібно, так сумно заспівала (Дніпрова Чайка).

 

16. Тире ставиться в реченні:

А Надворі повсюди лежала роса на пожовклій траві осінній на круглій павутині попід стріхою у хліві, на капустах у городі.

Б Чудний наш народ і сильний і сумний.                  В А ніч була дивна тепла та тиха. 
Г Все тут мовби однакове і похилі до води вільхи, і засніжені береги. 
Д Ні темінь непроглядної ночі ні близькі й далекі вибухи мін снарядів ні навіть
невимовний страх що раз у раз підступав до грудей ніщо не могло спинити хлопця.

 

 

2 бали

 

1.Укажіть смислові зв’язки в безсполучникових складних реченнях.

1. Сойка підступна птиця: вона мастак нищити дрібне птаство і їхнім же голосом веселити себе. (1б.)

2. Дедалі більш видніє, степ ширшає, розпросторюється після нічної мли. (1б.)

 

 

2.  Розставте розділові знаки в реченнях.

1.Слід усвідомити просту істину без міцних і глибоких знань теорії ніколи не доб’єшся успіхів на практиці.(1б.)

2.Один античний мудрець сказав Ми любимо свою батьківщину не за те що вона найбільша чи найкрасивіша у світі, а за те що вона наша. (1б.)

 

________________________________________________________________________________________

 

23.11.2020р.         Українська мова.        Гр.№1.          (Урок№24)

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

 

 

Тема: Стилістична помилка. Стилістичне використання багатозначних слів і омонімів

1.Уважно прочитати матеріал, поданий нижче.

Стилістична норма. Стилістична помилка

 

В українській мові історично утворилися дві функційно-стильові сфери —

книжне мовлення й розмовне мовлення, у межах яких утворювалися стилі — функційні різновиди літературної мови.

У розмовному мовленні виділяють розмовно-побутовий стиль; 

а в межах книжного — художній, науковий, публіцистичний, офіційно-діловий, конфесійний, епістолярний.

Кожний з цих стилів має свою сферу вживання, призначення, стильові ознаки, що реалізуються добором або організацією мовних одиниць. Створення текстів певного стилю регулюють відповідні норми.
Стилістичні норми — це мовленнєві норми, що регулюють правильне вживання мовних засобів відповідно до мети висловлювання та мовленнєвої ситуації.

Для кожного стилю існують свої стилістично марковані засоби, і вживати їх треба лише в тій мовленнєвій ситуації, якої вони стосуються.

 Зокрема, для офіційно-ділового стилю характерні стандартні мовленнєві звороти (канцеляризми), яким властива відтворюваність, стійкість значення, нейтральність забарвлення.
Такі звороти доречні в цьому стилі, оскільки завдяки їхній упізнаваності не затримують на собі увагу, полегшуючи ділове спілкування. Наприклад, на виробництві вживаються словосполучення у зв’язку з виробничою необхідністю, доводити до вашого відома, які не викликають емоцій і сприймається закономірно. Але якщо такі слова вжито в іншій ситуації, то це призведе до небажаного ефекту.
(На побаченні юнак скаже своїй коханій: «Лесю, доводжу до твого відома, що я тебе кохаю».)
Емоційно-забарвлені слова й словосполучення вживають у художньому стилі, вони не властиві науковому чи офіційно-діловому стилям.

Порушення стилістичних норм призводить до появи стилістичних помилок. Вони є різновидом мовленнєвих помилок, як і лексичні, морфологічні та синтаксичні.
Стилістичні помилки виникають унаслідок порушення мовцями трьох основних критеріїв — змістового, функційного й естетичного.
1. Порушення змістового критерію.
1.1. Неправильна лексична сполучуваність слів: надавати прикрощів (треба завдавати прикрощів).
1.2. Порушення смислового поєднання одиниць: Ми зустрілись на дискотеці, а розстались восени.
1.3. Нерозрізнення паронімів: Абонементна скринька (правильно абонентна).
1.4. Уживання слів у невластивому значенні: Це є вірне рішення (треба правильне). (Вірність — це незрадливість у коханні, дружбі, служінні)
1.5. Уживання зайвих слів (плеоназм): Передній фасад будинку.
1.6. Уживання поряд спільнокореневих слів (тавтологія): Зробити велику роботу (правильно виконати).
1.7. Об’єднання як однорідних членів родових і видових назв (Любити різні фрукти і яблука) або різних частин мови (Любити музику й малювати).
1.8. Невдалий порядок слів: Цікава поїздка на острови туристів (правильно Цікава поїздка туристів на острови).
2. Порушення функційного критерію.
2.1. Невластиве вживання просторічних слів і діалектизмів: Організація дозвілля нашому керівництву по цимбалах.
2.2. Невиправдане вживання книжної лексики: Покупець запропонував знизити ціну.
2.3. Невідповідність стилістичного забарвлення слова змістові фрази: На блідій фізіономії чорніли брови.
3. Порушення естетичного критерію

3.1. Мовні штампи: З повною відповідальністю поставитися до назрілих питань.
3.2. Штучна експресивність: Українська мова — гілка червоної калини.
3.3. Немилозвучність висловлювання внаслідок нагромадження однакових звуків (какофонія): Часто втрачати почуття часу.
3.4. Нагромадження тих самих частин мови: Розв’язання питання підвищення ефективності навчання.
3.5. Одноманітність у побудові речень.
3.6. Невдала довжина фраз.

 

2. Вивчити матеріал підручника. ( Стор.154 – 160 )

3. Виконати вправи          289,        292,        297    (письмово)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень