A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 03.12.2020 08:51
Кількість переглядів: 791

02.12.2020р. Українська мова. Гр.№ 23. (Урок № 27 )

 

Тема: Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності.

            Виразне читання текстів різної жанрово-стильової належності.

 

Приблизно 70% населення України розмовляє  українською мовою, яка була визнана однією з наймелодійніших мов світу! На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та персицької за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.

Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови  сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В  та  сполучників      І – Й.   

 

Основні випадки чергування  у — в

 

У   вживається

 

 

В   уживається

 

У — В  не чергуються

Між приголосними: навчаюсь у гімназії

Між голосними:

 була в Одесі

У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:

воротар,  усмішка.

На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок.

На початку речення перед голосними:     В оранжереї красиві квіти.

У власних іменах і в словах іншомовного походження:

Ворскла,  Врубель.

Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:

Я  у Львові.

Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв-  і под.)

 

Моя вдача. 

 

 

 

Основні випадки чергування сполучників і — й

 

 

Завжди і

 

 

Завжди й

Після будь-якого розділового знака:

Вітер війнув, і  облетіло листя.

 

Між приголосними  звуками:

Ось  і  прийшла  весна.

 

Між голосними звуками:

срібло  й  олово.

 

Початок речення.

І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).

 

Після голосного звука перед приголосним:

розуміє  й  пояснює.

Зіставлення понять: зима і літо.

 

 

Перед  звуком [й]                                 та буквами я, ю, є, ї:

Воля і яснії сни.

 

 

 

 

 

  Доберіть  з дужок  прийменник  або сполучник. Поясніть свій вибір.

  Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.  

  Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.  

 (В, у) пісні наша доля.    

 Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать.                                                                                                                                                    (В, у) вікнах перші вогні.      

 (В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками.                                                                                                          Пісня (й, і) праця — великі дві сили.  

  Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.                                                                                                                         А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

Розподільний диктант.    

Запишіть в одну колонку слова, в яких може відбуватися чергування у–в, а в другу — ті, в яких не буває такого чергування.

Іван, університет, установа, влітку, врожай, уява, указ, взимку, враження, учитель, вступ, утопія, улесливий, ввічливий

 

 

1. Прийменник у на місці пропуску слід уживати в усіх словах рядка

А побувати … Львові, квітник … саду, залишиться … спогадах, купити … аптеці

Б поїхати … відрядження, наймиліше … світі, покласти … узголів’я, здали … архів

В висновок … статті, експонат … музеї, птах … небі, участь … форумі

Г вишня … цвіту, мешкала … Індії, оселя … рушниках, віра … безсмертя

Д перебував … Ватикані, запевнили … добросусідстві, приведення … відповідність, заявити … відповідь

 

 

2. Букву в треба писати на місці обох пропусків рядка

А ..права (спеціальне завдання), ..права (адміністративна установа)

Б ..мова (домовленість, угода, договір), ..мова (вимога, пропозиція)

В ..лада (керівні органи), ..лада (право керувати кимось або чимось)

Г ..ступ (початок навчання в університеті), ..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)

Д ..клад (грошова сума, внесена до банку), ..клад (порядок, заведений у родині)

 

 

3. Потрібно поставити у на місці всіх пропусків у рядку

А було .. Києві, лежала .. шухляді, плавала .. воді

Б знімки .. фотографа, ліси .. хвої, читати .. голос

В бути .. формі, осінь .. Каневі, допоможе ..війти

Г перерва .. навчанні, їхати .. вагоні, десь .. річці

Д гуляв .. лісі, улюблений ..читель, блиск .. очах

 

Домашнє завдання:

  1. Підручник (Сторінка 68 – 70)
  2. Вправа 120

 

 

 

 

 

02.12.2020р. Українська мова. Гр.№ 23. (Урок № 28 )

 

Тема: Основні правила вимови голосних звуків.

Складання рекомендацій «Мовна гігієна».

 

Ознайомитися з матеріалом підручника ( Сторінка 71 – 72 )

ОСНОВНІ НОРМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ ВИМОВИ

Вимова голосних

Звуки [а], [о], [і] в усіх позиціях вимовляються виразно і чітко.

У ненаголошеній позиції звук [е] наближається у вимові до [и], а [и] — до [е].

[веисна], [виешне′вий]

Ненаголошений [о] перед наголошеним складом з [у] та [і] може вимовлятися з незначним наближенням до [у]. У словах іншомовного походження такого наближення не відбувається.

[вода´], [додо′му]

[зоузуля], [поуріг]

Повторити основні правила фонетичної транскрипції.

Запам’ятай!

1. Усі слова транскрибуються, тобто беруться в квадратні дужки [ ].

2. Усі слова пишуться окремо і обов’язково з наголосом, крім односкладних слів.

3. У транскрипції відсутні великі літери.

4. У транскрипції відсутні літери Я, Ю, Є, Ї, які позначаються [йа], [йу], [йе], [йі], або як голосні, що передають пом’якшення попереднього приголосного: [‘а], [‘у], [‘е].

Ї — передає завжди два звуки.

5. У транскрипції відсутній апостроф і м’який знак.

6. [еи], [ие], [оу], [уо] — для позначення ненаголошеного голосного звука.

7. У транскрипції літера Щ завжди дає два звуки [шч].

8. У транскрипції подвоєння приголосних завжди дає один звук: нн = [н:], дд = [д:], сс = [с:], лл = [л:].

9. У транскрипції африкати ДЖ і ДЗ позначають спеціальними символами чи двома літерами з дужкою зверху:

Записати подані слова фонетичною транскрипцією. Визначити, який звук є спільним для всіх чотирьох слів у рядку.

1. Розділ, сіль, сім, за=пишіть.

2. Гава, вокзал, аґрус, гуля.

3. Мають, м’ята, матір’ю, кава.

4. Куля, лютня, люстерко, люлька.

5. Серйозний, зйомка, в’юн, Нью-Йорк.

 

 Виконати вправу 129.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень