українська мова
02.12.2020р. Українська мова. Гр.№ 23. (Урок № 27 )
Тема: Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності.
Виразне читання текстів різної жанрово-стильової належності.
Приблизно 70% населення України розмовляє українською мовою, яка була визнана однією з наймелодійніших мов світу! На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та персицької за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.
Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В та сполучників І – Й.
Основні випадки чергування у — в
У вживається
|
В уживається |
У — В не чергуються |
Між приголосними: навчаюсь у гімназії |
Між голосними: була в Одесі |
У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у: воротар, усмішка. |
На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок. |
На початку речення перед голосними: В оранжереї красиві квіти. |
У власних іменах і в словах іншомовного походження: Ворскла, Врубель. |
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-: Я у Львові. |
Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв- і под.)
Моя вдача.
|
|
Основні випадки чергування сполучників і — й
Завжди і
|
Завжди й |
Після будь-якого розділового знака: Вітер війнув, і облетіло листя.
Між приголосними звуками: Ось і прийшла весна.
|
Між голосними звуками: срібло й олово.
|
Початок речення. І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).
|
Після голосного звука перед приголосним: розуміє й пояснює. |
Зіставлення понять: зима і літо.
|
|
Перед звуком [й] та буквами я, ю, є, ї: Воля і яснії сни.
|
|
Доберіть з дужок прийменник або сполучник. Поясніть свій вибір.
Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.
Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.
(В, у) пісні наша доля.
Вік учням (в, у)читись, а (в, у)чителям — навчать. (В, у) вікнах перші вогні.
(В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками. Пісня (й, і) праця — великі дві сили.
Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.
Розподільний диктант.
Запишіть в одну колонку слова, в яких може відбуватися чергування у–в, а в другу — ті, в яких не буває такого чергування.
Іван, університет, установа, влітку, врожай, уява, указ, взимку, враження, учитель, вступ, утопія, улесливий, ввічливий
1. Прийменник у на місці пропуску слід уживати в усіх словах рядка
А побувати … Львові, квітник … саду, залишиться … спогадах, купити … аптеці
Б поїхати … відрядження, наймиліше … світі, покласти … узголів’я, здали … архів
В висновок … статті, експонат … музеї, птах … небі, участь … форумі
Г вишня … цвіту, мешкала … Індії, оселя … рушниках, віра … безсмертя
Д перебував … Ватикані, запевнили … добросусідстві, приведення … відповідність, заявити … відповідь
2. Букву в треба писати на місці обох пропусків рядка
А ..права (спеціальне завдання), ..права (адміністративна установа)
Б ..мова (домовленість, угода, договір), ..мова (вимога, пропозиція)
В ..лада (керівні органи), ..лада (право керувати кимось або чимось)
Г ..ступ (початок навчання в університеті), ..ступ (виїмка, що нагадує сходинку)
Д ..клад (грошова сума, внесена до банку), ..клад (порядок, заведений у родині)
3. Потрібно поставити у на місці всіх пропусків у рядку
А було .. Києві, лежала .. шухляді, плавала .. воді
Б знімки .. фотографа, ліси .. хвої, читати .. голос
В бути .. формі, осінь .. Каневі, допоможе ..війти
Г перерва .. навчанні, їхати .. вагоні, десь .. річці
Д гуляв .. лісі, улюблений ..читель, блиск .. очах
Домашнє завдання:
- Підручник (Сторінка 68 – 70)
- Вправа 120
02.12.2020р. Українська мова. Гр.№ 23. (Урок № 28 )
Тема: Основні правила вимови голосних звуків.
Складання рекомендацій «Мовна гігієна».
Ознайомитися з матеріалом підручника ( Сторінка 71 – 72 )
ОСНОВНІ НОРМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ ВИМОВИ
Вимова голосних |
|
Звуки [а], [о], [і] в усіх позиціях вимовляються виразно і чітко. |
|
У ненаголошеній позиції звук [е] наближається у вимові до [и], а [и] — до [е]. |
[веисна], [виешне′вий] |
Ненаголошений [о] перед наголошеним складом з [у] та [і] може вимовлятися з незначним наближенням до [у]. У словах іншомовного походження такого наближення не відбувається. |
[вода´], [додо′му] [зоузуля], [поуріг] |
Повторити основні правила фонетичної транскрипції.
Запам’ятай!
1. Усі слова транскрибуються, тобто беруться в квадратні дужки [ ].
2. Усі слова пишуться окремо і обов’язково з наголосом, крім односкладних слів.
3. У транскрипції відсутні великі літери.
4. У транскрипції відсутні літери Я, Ю, Є, Ї, які позначаються [йа], [йу], [йе], [йі], або як голосні, що передають пом’якшення попереднього приголосного: [‘а], [‘у], [‘е].
Ї — передає завжди два звуки.
5. У транскрипції відсутній апостроф і м’який знак.
6. [еи], [ие], [оу], [уо] — для позначення ненаголошеного голосного звука.
7. У транскрипції літера Щ завжди дає два звуки [шч].
8. У транскрипції подвоєння приголосних завжди дає один звук: нн = [н:], дд = [д:], сс = [с:], лл = [л:].
9. У транскрипції африкати ДЖ і ДЗ позначають спеціальними символами чи двома літерами з дужкою зверху:
Записати подані слова фонетичною транскрипцією. Визначити, який звук є спільним для всіх чотирьох слів у рядку.
1. Розділ, сіль, сім, за=пишіть.
2. Гава, вокзал, аґрус, гуля.
3. Мають, м’ята, матір’ю, кава.
4. Куля, лютня, люстерко, люлька.
5. Серйозний, зйомка, в’юн, Нью-Йорк.
Виконати вправу 129.