A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська література

Дата: 21.10.2020 10:01
Кількість переглядів: 1684

20.10.2020р.

Урок № 9 -10  Українська література ІІ-й курс. Гр.11.

Тема: «Contra spem spero!» як світоглядна декларація сильної, вольової особистості. Символічність,романтичні образи … Призначення поета й поезії, мужність ліричної героїні , автобіографічні мотиви («Слово,чому ти не твердая криця»). Відданість своїм мріям , наполегливе прагнення до мети( « Мріє , не зрадь»). Зображення повені людських почуттів у вірші « Стояла я і слухала весну»…

Мета: ознайомитися  з мотивами лірики поетеси; проаналізувати поетичний твір;

поміркувати про збереження стоїцизму духу.

 

 

Леся Українка – Contra spem spero!

 

Гетьте, думи, ви, хмари осінні!
То ж тепера весна золота!
Чи то так у жалю, в голосінні
Проминуть молодії літа?
Ні, я хочу крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Жити хочу! Геть думи сумні!
Я на вбогім сумнім перелозі
Буду сіять барвисті квітки,
Буду сіять квітки на морозі,
Буду лить на них сльози гіркі.
І від сліз тих гарячих розтане
Та кора льодовая, міцна,
Може, квіти зійдуть – і настане
Ще й для мене весела весна.
Я на гору круту крем’яную
Буду камінь важкий підіймать
І, несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать.
В довгу, темную нічку невидну
Не стулю ні на хвильку очей,
Все шукатиму зірку провідну,
Ясну владарку темних ночей.
Так! я буду крізь сльози сміятись,
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити! Геть думи сумні!

 

 

Як поетеса розуміє своє місце в  суспільстві?

(Активна життєва позиція: «Я на вбогім сумнім перелозі Буду сіять барвисті квітки, Буду сіять квітки на морозі...» «В довгу, темную нічку невидну Не стулю ні на хвильку очей, Все шукатиму зірку провідну, Ясну владарку темних ночей».)

 Які рядки з цього вірша, на вашу думку, під час декламації слід прочитати найбільш емоційно?

(Гетьте, думи, ви, хмари осінні! І То ж тепера весна золота! / Чи то так у жалю, в голосінні / Проминуть молодії літа? /...Так! я буду крізь сльози сміятись, / Серед лиха співати пісні, / Без надії таки сподіватись, / Буду жити! Геть думи сумні!)

Відповісти на запитання

  1. За яких обставин був написаний вірш «Contra spem spero»?
  2. Якими рисами наділена лірична героїня твору?
  3. Що означає образ « сізіфової праці»?

                  4.  Традиційно вислів «сізіфова праця» означає виснажливу й безплідну роботу, а у вірші Лесі Українки ці слова мають дещо інше значення.  Поясніть яке?

            5.Який наскрізний мотив поезії «Contra spem spero!»?

            6.Що уособлюють символічні образи  «льодова кора», «крута, крем’яна гора»,          «темна ніч»; «барвисті квіти», «весела весна», «зірка провідна»).

 

      7.Назвіть один із ключових образів вірша .

      8.Яке символічне значення має образ  « зірки провідної»

Слово, чому ти не твердая криця

 

Слово, чому ти не твердая криця,
Що серед бою так гостро іскриться?
Чом ти не гострий, безжалісний меч,
Той, що здійма вражі голови з плеч?

Ти, моя щира, гартована мова,
Я тебе видобуть з піхви готова,
Тільки ж ти кров з мого серця проллєш,
Вражого ж серця клинком не проб’єш…

Вигострю, виточу зброю іскристу,
Скільки достане снаги мені й хисту,
Потім її почеплю при стіні
Іншим на втіху, на смуток мені.

 Слово, моя ти єдиная зброє,
Ми не повинні загинуть обоє!
Може, в руках невідомих братів
Станеш ти кращим мечем на катів.

Брязне клинок об залізо кайданів,
Піде луна по твердинях тиранів,
Стрінеться з брязкотом інших мечей,
З гуком нових, не тюремних речей.

Месники дужі приймуть мою зброю,
Кинуться з нею одважно до бою…
Зброє моя, послужи воякам
Краще, ніж служиш ти хворим рукам!

 

 

 

            9.Яке враження справила на вас поезія « Слово ,чому ти не твердая криця …?

            10.Які мотиви поєдналися у творі?

            11.З якими словами Леся Українка звертається до своєї мрії у вірші «Мріє ,не зрадь…»

           12.Які емоції охоплюють ліричну героїню поезії «Стояла я і слухала весну»?

           13.Якою у творі  постає весна? Як сприймає її лірична героїня?

Опрацювати матеріал підручника: с188, с.190-195.

Вивчити напам'ять  поезію « Contra spem spero


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень