A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 22.04.2022 10:21
Кількість переглядів: 85

22.04.2022р.  Українська література. Гр.№31 (Урок № 23)

 

Тема: І. Франко.  Філософська поезія.   Змістовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.

ТЛ: філософська поезія, терцини, гімн, сонет.

 

Кожна людина мріє бути щасливою, але не кожна розуміє, що однією із складових щастя, однією із найшляхетніших цілей життя й одним із найбільших виявів людяності є любов. Саме вона підносить людину до небес і може скинути у прірву розпачу,кличе на подвиги і провокує зради, змінює долі й творить історію. Недарма, саме любов проголошено у Біблії найвищою людською чеснотою. Тож, як ви вже, певно, здогадалися сьогодні ми поговоримо про любов - таємне і святе почуття, оспіване багатьма письменниками, й І.Франком зокрема.

 

Наступною після «Зів’ялого листя» була збірка поезій І. Франка «Мій Ізмарагд», яка вийшла 1898 року. У передмові письменник так пояснює назву збірки: «Ізмарагдом звався в старій Русі збірник статей та притч, почасти оригінальних, а почасти повибираних із грецьких писань отців церкви, підібраних так, щоби цілість становила неначе повний курс практичної християнської моралі».

Збірка «Мій Ізмарагд» складається із шести циклів: «Поклони», «Паренетікон», «Притчі», «Легенди», «По селах», «До Бразилії».

 

Поезія «Легенда про вічне життя» дуже приємна, а її тема залишиться актуальною у будь-які часи. Адже у вірші йдеться про кохання, про те, що «Життя - вічна боротьба, а життя без любові - ніщо».  Тема цієї поезії - це нездатність людей керувати власним щастям та обставинами, прагнення людей здобути вічне життя. У творі І. Франко ставить перед читачами важливі питання: що важливіше - шанс бути коханими і щасливими чи могутність і вічна молодість? Звичайно ж, краще бути коханими і щасливими, навіть якщо для цього доведеться відмовитися від усіх мрій!

«Легенда про вічне життя» - дуже сильний вірш, який змушує замислитися над одвічними людськими питаннями, над тим, чим же справді може керувати людина. Крім того, автор підштовхує до міркування про безсмертя, про те, потрібне воно людині, чи ні. Цей вірш І. Франко написав в зрозумілій та незвичайно легкій формі і виступає в ньому як філософ і мислитель.

 

Експозиція:

Олександер Великий весь світ звоював
І отсе в Вавілоні, мов бог раював.
А побожний аскет вік в пустині прожив

Зав’язка:

На ж тобі сей малий золотистий горіх.

Розвиток дії і кульмінація:

А без щастя, без віри й любові внутрі
Вічно жить — се горіть вік у вік на кострі!
Ні, богине! Візьми свій дарунок назад!

Розв’язка:

Прояснів його ум, серце збулось химер,
А в опівніч саму Олександер умер.

ГОРІХ – символ багатства для когось, а не для себе. Він - багате дерево, яке бідне саме по собі: дає поживний і багатий урожай своїх плодів, але це не збагачує його власних сил і не зміцнює його стійкості – його, багатого і щедрого, легко ламають вітри і дуже часто вражають морози. Тож він виражає характер тих людей, які можуть багато зробити для інших, але не в силі ні забезпечити, ні захистити себе самих…)

«Паспорт твору».

Автор: І. Франко.

Назва твору: «Легенда про вічне життя».

Тема: розповідь про прагнення людей здобути вічне життя, їх нездатність керувати обставинами та власним щастям.

Ідея: возвеличення взаємного кохання як одного із критеріїв людського щастя, прагнення людини бути щасливою, навіть якщо для цього треба відмовитись від безсмертя.

Рід: лірика.

Жанр: філософська поезія.

Використовуючи казковий сюжет, І.Франко розглянув важливу філософську проблему про життя і смерть та дійшов висновку, що людина має жити стільки, скільки їй відпущено.

Він ототожнює зраду, відступ із духовною смертю, руйнуванням цілісності духу, гармонії. У творі відображено душевний стан самого автора, який тяжко переживав і любовні драми, і підступи, і цькування під час виборів до австрійського парламенту.

ВИСНОВОК:  життя – це безцінний дар, який людина одержує при народженні. Проте як вона зуміє розпорядитись цим даром залежить від неї самої. Життя можна витратити на різні задоволення, на те, щоб отримати якомога більше приємних вражень, насолод. Але таке життя – порожнє. Життя має величезну цінність вже само по собі, не варто розтринькувати його на щось менш цінне, в тому числі лише на самі задоволення. Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно у неї чомусь не складається, коли у ньому більше незгод ніж радощів.

Домашнє завдання.

  1. Вивчити матеріал підручника. (стор.84 – 85)
  2. Прочитати  «Легеду про вічне життя» І.Франка  (стор. 85 – 89)
  3. Дати відповіді на запитання (стор.89)
  4. Скласти есе «У чому я бачу сенс свого життя?».

 

22.04.2022р.  Українська література. Гр.№31 (Урок № 24)

 

Тема: Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І.Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті.

«Візитівка»   поеми

1. Рік написання: Поема: січень — липень 1905 р., пролог: липень 1905 р.

2. Жанр: Філософська ліро-епічна поема.

3. Композиція: Поема складається з прологу і 20 пісень. Вона ускладнена реалістичними описами побуту кочового народу, вставною притчею про терен, міфом про Оріона, діалогами, монологами-звертаннями Мойсея («О Ізраїлю!»., його молитвами.

4. Тема твору: «Основною темою поеми і зробив смерть Мойсея як пророка, непризнаного своїм народом». (І. Франко).

5. Ідея (визначено у пролозі): «Вірю в силу духа / І в день воскресний твойого повстання». Поема розкриває глибоку віру поета у невичерпні сили народу, у те, що попри тяжкі поневіряння на український народ чекає щасливе майбутнє.

6. Настрої поеми:

 а) пекучий біль через те, що народ — раб;

б) віра в його майбутнє звільнення.

7. Сюжет поеми:

Експозиція: художня дія починається від розладу євреїв з Мойсеєм. У наметі дрімає Ізраїль, а зневірений народ не рветься на простори Обітованої землі, яка видніється на горизонті. Для нього та земля — «фата моргана».

Зав'язка: виникнення і наростання конфлікту між пророком і народом, який, підбурюваний Авіроном і Датаном, не розуміє Мойсея, не бажає іти з ним до мети. Вождь покидає табір і сам прямує до Обітованої землі.

Розвиток дії: зовнішній конфлікт набуває внутрішнього виміру, втілюється в роздумах Мойсея над драматичною долею народу і сорокарічним шляхом до омріяної землі.

Кульмінація: розмова Мойсея з Єговою та смерть вождя.

Розв'язка: після смерті Мойсея народ карає псевдовождів, висуває зі свого середовища нового поводиря — Єгошуа.

8. Проблематика:

? взаємини вождя і народу

? історичний шлях нації

? воля і рабство

? матеріальне і духовне

? юрба і народ

? пробудження національної свідомості, історичної пам’яті

? мрії і дійсність

? сумніви і віра

? вірність меті

9. Образи твору: Мойсей, єврейський народ, Датан, Авірон, Азазель, Єгова, Єгошуа

Підсумок :

Поема Франка — видатний твір світової літератури, тому що.

? письменник показав народ як творця і рушійну силу в розвитку історії;

? через весь твір проводиться ідея могутності й незламності народу;

? своєю високохудожньою майстерністю, ліризмом і динамічністю образів вона посідав почесне місце в скарбниці кращих надбань світової літератури;

? не лише українські, а й зарубіжні критики схвально відгукувалися на появу «Мойсея». Ще за життя Франка вона була перекладена польською, російською і німецькою мовою, а сьогодні — дев’ять іншомовних перекладів;

? читача будь-якої національності приваблюють ідеали людяності, свободи, добра, справедливості;

? особливо ж цінною є ідея утвердження права народу на незалежність, на свою державу;

? Франко закликає своїх сучасників і нащадків до духовної єдності в боротьбі за національне й державне відродження української нації.

 

Домашнє завдання:

  1. Вивчити матеріал підручника (стор.89-93)
  2. Прочитати поему «Мойсей»
  3. Читати  новелу «Сойчине крило» І.Франка.
  4. Виконати тестові завдання.

 

Самостійна робота (тестування)

 

1. Поема «Мойсей». написана…

А 1887 року;       В 1905 року;          Б 1901 року;            Г 1896 року.

2. За жанром «Мойсей». — поема:

А соціально-побутова;             В філософська;

Б біблійна;                                 Г історична.

3. В образі Мойсея автор утілює:

А образ борця за волю;            Б передає власні думки і сподівання;

В образ біблійного героя;        Г образ філософа.

4. Азазель у поемі виражає:

А злагоду;            Б упевненість;                В злочин;                      Г сумніви.

5. Сюжет поеми є:

А античним;       Б шумерським;                В фольклорним;            Г біблійним;

6. В основі твору лежить конфлікт:

А між героєм та суспільством;                   Б між групами героїв;

В між внутрішніми «я». героя;                   Г між високим та буденним.

 

7. Тема прологу до поеми:

А роздуми над долею поневоленого рідного краю;

Б історія біблійного пророка Мойсея;

В роздуми над власною долею;

Г заклик до боротьби.

8. До кого звертається Франко у пролозі?

А До єврейського народу;                          Б до українського народу;

В до панства;                                               Г до сучасної письменнику інтелігенції.

9. Ідея прологу:

А осуд самодурства панів;                          Б змалювання життя поневоленого народу;

В заклик до боротьби за незалежність;      Г пророкування відродження України.

10. Кому із персонажів належать слова?

О Ізраїлю! Якби ти знав,

Чого в серці тім повно!

Якби знав, як люблю я тебе

Як люблю невимовно!

А Єгові;               Б Датану;                В Мойсею;                  Г Авірону.

11. Королем дерев у притчі став (стала):

А терен;              В дуб;                  Б пальма;                  Г кедр.

12. Закликає народ закидати пророка камінням.

А Азазель;              В Єгошуа;                  Б Єгова;                Г Датан.

13. У поемі порушено всі проблеми, окрім.

А. взаємини вождя і народу;               Б. бездуховність юрби, байдужої до свого майбутнього;

В. одвічні питання життя і смерті;    Г. війни і миру.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень