A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 16.11.2020 12:32
Кількість переглядів: 264

17.11.2020.            Українська мова. Гр.№23. ( 23 0 24 )

Тема: Контрольна робота. Написання формального есе (есе-дослідження) «Екологія мовлення».

 

 

Есе, есей ( з фр. – проба, спроба, нарис) – жанр художньо-публіцистичної, науково-популярної літератури. Характеризується вільним, не обов'язково вичерпним, але виразно індивідуалізованим трактуванням теми.

Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому   автор висловлює власні думки та враження з конкретного приводу чи питання щодо конкретного явища чи предмета. Есе не претендує на вичерпну відповідь  чи категоричну позицію відносно предмета висловлювання.

 

Поради щодо написання есе:

1. Усвідомити мету написання, яка полягає в тому, що ви повинні  переконати того, хто має читати цей твір, що ви зрозуміли тему есе.

2. Уважно вчитатися в тему есе, знайти ключові слова, осмислити    проблему.

3. На чернетці написати тези, краще з наведенням певних доказів, які  допоможуть розкрити тему твору.

4. Стисло і влучно занотувати аргументи і приклади.

Поради щодо побудови есе:

1. Твір есе варто розпочати зі вступу, в якому має бути висвітлено  загальний підхід до теми, вступ повинен містити проблемне завдання і відповідь на поставлене питання. Це теза есе.

Теза чітко визначає межі написання есе. Автор есе не має права описувати все, що йому відомо в обсязі заданої теми, а лише те, що буде творчою відповіддю на поставлене питання у темі.

Упродовж усього есе необхідно підкреслювати зв’язок поданих фактів з  тезою.

2. Основна частина есе вибудовується з метою переконання читача.

Для  цього автор есе має використати вагомі аргументи. Спочатку варто викласти головні ідеї та факти, які підтверджуватимуть приклади до цих ідей.

Обсяг есе має бути не дуже великим ( хоча не існує якихось чітких рамок і обмежень щодо обсягу есе).

Правила, яких варто дотримуватися при написанні есе:

(використано ідеї І.Звоненко)

1. Вступна частина має бути стислою, але виразною й містити у собі центральний метафоричний образ.

2. Останнє речення вступу й перше речення основної частини мають бути органічно пов’язаними. Сутність зв’язку: пояснення правомірності метафори.

3. Обсяг основної частини не регламентується, але необхідно  Пам’ятати: зі збільшенням обсягу есе втрачає легкість жанру.

4. Основна частина пов’язана з висновком не лише за думкою, а й за способом мовного оформлення (через центральний образ).

5. Есе має містити озвучену кінцівку. При цьому зовсім не важливо, кінець є ствердженням будь-чого, запитанням чи остаточно не завершеними роздумами. Вдалим варіантом завершення есе вважається використання  афоризмів і цитат.

Використання мовностильових засобів у творі-есе:

1. Важливу роль відіграють порівняння.

2. Велика увага приділяється внутрішньому змісту і зовнішній оболонці слова. Гра зі словом на рівні оригінального осмислення теми.

3. Авторське використання великої літери, коли є потреба піднести певні акценти, та малої літери, коли навпаки є необхідність, підкреслити втрату  величі чи особистісної цінності.

4. Авторське використання розділових знаків, абзаців.

5. Контекстуальне використання засобів зображувального-виражального ряду. Не треба боятися «поєднання непоєднуваного»; неочікуване може бути  якраз найцікавішим у контексті роздумів.

6. В есе є вмотивованим і доречним використання складних синтаксичних

конструкцій і неповних речень, обірваних фраз; використання усього арсеналу

вставних слів, відокремлених членів речення вигуків…

7. Одним із головних аспектів є чуттєво-емоційний лад викладу думок.

Побудова есе:

1 Назва теми______________________

2.Вступ – особисті погляди, що чітко висвітлюють тези та підходи

автора._____________________________________________________

3. Аргументи, які обстоюють тезу

1)______________________________________________________

2)_________________________________________________________

3)_____________________________________________________

4. Факти або приклади, які підтримують головну думку твору

1_________________________________________________________

2_________________________________________________________

3_________________________________________________________

5. Висновки – узагальнення есе, в яких підкреслюється як автор довів

свою позицію, і знов окреслюється тема.

 

Завдання

 

 Написати  формальне  есе (есе-дослідження)  «Екологія мовлення» .

 

 

*******************************************************************

 

17.11.2020.    Українська мова.     Гр.№23.    ( 23 0 24)

 

Тема:   Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір.   Визначення комунікативних намірів мовців за текстом промови.

 

?

Мета:  (формування компетентностей): предметні: знання учнів про мовленнєву комунікацію; відомості з риторики; уміння аналізувати текст; уміння аналізувати власну мовленнєву поведінку; навички грамотного письма; ключові: уміння вчитися: логічне мислення, уява, пам'ять, творчі здібності, старанність і наполегливість; навички самоаналізу своєї роботи; комунікативні: аналіз мовленнєвої ситуації, уміння оцінювати мовленнєву поведінку; уміння працювати в парах; інформаційні: уміння працювати зі словниками, навички аналізу художнього тексту; загальнокультурні: уміння прощати, толерантне ставлення до інших.

? Виразно прочитайте уривок з вірша М. Луківа. Зверніть увагу на те, яку рису людської мудрості підкреслює автор. Чи згодні ви з ним?

 

Зло нічого не дає, крім зла.

Вмій прощати, як прощає мати.

За добро добром спіши воздати,—

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла.

Скільки сил у неї вистачало,

 

Щоб на світі більше щастя стало.

 Дайте відповіді на запитання.

· Що таке риторика?

· Що таке мовленнєва ситуація? Елементи мовленнєвої ситуації.

· Які існують вимоги до мовлення оратора?

· Які види слухання ви знаєте?

· Які ораторські прийоми застосовуються на різних етапах виступу?

· Що таке естетика тексту?

· Які є види читання?

 Уставте пропущені букви, поясніть орфограми. Запишіть слова у 2 колонки

 

Шви..кісний,

 якіс..ний,

 улес..ливий,

 осві..читися,

 хвас..ливий,

 контрас..ний,

 щас..ливий,

 блис..нути,

 аген..ство,

волейболіс..ці,

заїз..ний,

їз..жу,

учас..ник,

 заздріс..ний,

ус..ний,

випус..ний,

стис..нути,

 щотиж..ня,

студен..ський,

студен..ство,

очис..ний,

 скатер..ка,

 буревіс..ник,

п’я..десят.

 

 

Робота з підручником

 Вивчення параграфа     Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір.  (Сторінка – 114 – 115)            

? Ознайомтеся з новими термінами, уточнивши їхнє значення за словником.

Комунікативна тактика — зумовлені стратегією мовленнєві кроки, що в сукупності дають змогу досягти головної комунікативної мети.

Комунікативна стратегія — головна лінія мовленнєвої поведінки в межах конкретної комунікативної події, що визначається загальною метою комунікації, ситуативним контекстом і уявленнями про адресата.

Мовленнєва комунікація — це процес спілкування за допомогою мови.

Мовленнєвий акт — цілеспрямована мовленнєва дія.

Типи мовної комунікації визначають за низкою ознак:

1. Умови спілкування:

 а) пряме, або безпосереднє, спілкування з активним зворотним зв’язком (наприклад, діалог) і з пасивним зворотним зв’язком (наприклад, письмове розпорядження тощо);

б) опосередковане спілкування (наприклад, виступ по радіо, телебаченню, у засобах масової інформації).

2. Кількість учасників:

 а) монолог (мова однієї людини);

б) діалог (мова двох людей);

в) полілог (мова кількох людей).

3. Мета спілкування:

а) інформування;

б) переконання (включаючи спонукання, пояснення тощо);

 в) розвага.

4. Характер ситуації:

 а) ділове спілкування (бесіда, переговори, інтерв’ю тощо);

б) наукове спілкування (доповідь на конференції, лекція, дискусія тощо);

в) побутове спілкування (розмови з близькими людьми і т. п.).

Робота з текстом

1. Оцініть мовленнєву ситуацію в тексті.

2. Закінчіть притчу, дописавши слова батька. Порівняйте свої варіанти з оригіналом.( буде наступного уроку)

3. Якою була тактика мовленнєвої поведінки зустрічних людей з батьком та сином? Чи ефективним було спілкування батька й сина з навколишніми? Поясніть своє бачення.

 

Батько зі своїм сином і мулом у полуденну спеку подорожував по курних провулках міста. Батько сидів верхи на мулі, а син вів його за вуздечку.

— Бідний хлопчик,— сказав перехожий,— його маленькі ніжки ледь поспівають за мулом. Як ти можеш сидіти на мулі, коли бачиш, що хлопчисько зовсім вибився з сил?

Батько прийняв його слова близько до серця. Коли вони завернули за ріг, він зліз з мула й велів сину сісти на нього. Незабаром зустрівся їм інший чоловік. Гучним голосом він сказав:

— Як не соромно! Малий сидить верхи на мулі, як султан, а його бідний старий батько біжить слідом.

Хлопчик дуже засмутився від цих слів і попросив батька сісти на мула позаду нього.

— Люди добрі, бачили ви щось подібне? — заголосила жінка, що йшла їм назустріч.— Так мучити тварину! У бідного мула вже провисла спина, а старий і молодий ледарі сидять на ньому, начебто він диван, бідна істота!

Не кажучи ні слова, батько і син, осоромлені, злізли з мула. Щойно вони зробили кілька кроків, як зустрівся їм старий дід і почав насміхатися з них:

— Чого це ваш мул нічого не робить, не приносить ніякої користі й навіть не везе когось із вас на собі?

Батько сунув мулові повну пригорщу соломи і поклав руку на плече сина...

 

Завдання

Виконайте вправу з підручника  219 (стор.114 – 115)

Складіть усне монологічне висловлювання з теми «Що я знаю про риторику».



 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень