A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 05.05.2022 12:48
Кількість переглядів: 195

02.05.22р. Українська література    Група №11    Урок № 41

 

 Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

Тема: Сергій Жадан . Коротко про письменника. «Музика, очерет…», «Смерть моряка»

 

Сергій-Жадан.-Презентація-до-уроку.pdf

http://dnz-krcpo.ptu.org.ua › uploads › 2021/03

 

 

«Музика, очерет» аналіз

 

Автор: Сергій Жадан.

Збірка – “Балади про війну та відбудову” (

Жанр: інтимна лірика.

Тема твору: зображення суму від завершення романтичних стосунків.

Ідея: передати особливе почуття туги й прийняття розлуки з коханою людиною.

Основна думка: нам з тобою тепер / падає різний сніг.

Римування: перехресне.

 

 

 Поезія С. Жадана сповнена туги за коханою людиною, але разом з тим прикрого змирення з цією розлукою, прийняття невідворотного і намагання жити з цим почуттям.

Перші дві строфи ліричний герой констатує те, що він розлучився зі своєю коханою, але повинно пройти немало часу, щоб він забув своє почуття. Третя строфа – змирення з тим, що вже відбулось і прощання з усім, «скидання» усіх почуттів. Останні дві строфи свідчать про розуміння героєм того, що він усвідомлює, що шляхи їхні розійшлись і чим далі, тим більше між ними відстань. Повільно загоюються рани ліричного героя і його душа «починає рости», тобто розвиватись і йти назустріч новому досвіду.

 

 

Сергій Жадан вірш «Музика, очерет»

 

Музика, очерет,

на долоні, руці.

Скільки пройде комет

крізь понадхмарр’я ці.

 

Як проступа тепло

через ріки, міста.

Все, що у нас було —

тільки ця висота.

 

Все, що трималось вій,

голос печальний, плач,

я скидаю на твій

автовідповідач.

 

Поїзд твоїх химер

не зупиняє біг,

нам з тобою тепер

падає різний сніг.

 

Нарізно кров поспіша,

солодко шириться лет,

тихо росте душа,

мов ламкий очерет.

 

Джерело: https://dovidka.biz.ua/muzyka-ocheret-analiz-serhiy-zhadan

 

 

С. Жадан «Смерть моряка річкового флоту»

 

Жанр: інтимна лірика.

Тема твору: зображення смерті моряка річкового флоту далеко від свого дому.

Ідея: показати нелегку долю моряка, який, покинувши рідну землю, приречений на смерть вдалині від дому.

Основна думка: моряк, обравши своїм шляхом далеку дорогу, таким чином відрікається від свого дому.

Римування: перехресне.

 

Поезія С. Жадана сповнена туги прощання й самозречення моряка. Він покидає рідну землю, тому наприкінці своїх днів приречений на темноту душевну. Жінка, яка «настоюється на своєму горі, не дочекавшись від тебе звістки», то країна, яка не дочекалась повернення свого сина. Вона горює, але нічого не може зробити для його повернення.

 

Вірш “Смерть моряка річкового флоту” читати

 

Смерть моряка річкового флоту

схована в прибережній глині,

доки він робить свою роботу,

доки мусони стоять в долині.

 

Стишені баржі, рухливі шхуни,

що пропливають за течією,

торкають хребта його басові струни,

говорять: вона не буде твоєю,

 

вона, ця жінка, зі сріблом у горлі,

із серцем зі слонової кістки,

настоюється на своєму горі,

не дочекавшись від тебе звістки,

 

кинула все, що тримала досі,

ховає дощі глибоко в тілі.

Чуєш, за міддю в її волоссі

плачуть риболовецькі артілі?

 

Тому пливи собі повз пороги,

повз мерехкі електричні турбіни,

подалі від своєї тривоги,

подалі від цієї країни.

 

На золоті вогні малярії,

на стомлений голос діви Марії,

на обважнілі одеські тумани,

на теплі від мулу і жиру лимани.

 

На скумбрії плавники пурпурові,

на рвані потоки нічного вітру,

на вірну смерть

від чорної крові,

чорної крові,

технічного спирту.

 

Тоді проситимеш трохи ласки,

щоби було не надто жорстоко,

щоб не забули тобі покласти

по срібній монеті

на кожне око.

 

Потім пітьма набіжить звідусюди.

Потім зірки перестануть снитись.

А потім і серце змушене буде

спинитись.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/analiz-smert-moryaka-richkovoho-flotu

 

 

02.05.22р. Українська література    Група №11    Урок № 42

 

 Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

Тема: Сергій Жадан . Коротко про письменника. «Музика, очерет…», «Смерть моряка»

 

Тема:  В.Діброва  «Андріївський узвіз»

 

Роман Володимира Діброви «Андріївський узвіз» — це фантазія на тему життя однієї людини.

 

 

Жанр: роман

 

Літературний рід: епос

 

Тема: Переосмислення життя головним героєм унаслідок інсульту під час прогулянки Андріївським узвозом.

 

Ідея: Життєва доля визначена наперед і змінити прожите неможливо, але варто переосмислити його заради майбутнього.

«Андріївський узвіз» проблематика:

 

   - Визначення життєвої долі, яку не можна змінити (усвідомлення головного героя наприкінці роману);

    -Переосмислення життя у критичній ситуації (подорож головного героя «зупинками» свого життя);

    -Стосунки батьків і дітей (головний герой, його дружина й донька; головний герой зі своїми батьками);

   - Повторення життєвої долі батьків дітьми, попри намагання не робити цього (головний герой повторив стосунки власних батьків у своїй сім’ї, згодом те саме зробила і його донька);

   - Стосунки чоловіка й жінки (кохання, зради, прийняття, прощення, вірність і невірність);

   - Чоловіча самореалізація на роботі (кар’єрна драбина, підйоми і спуски, зв’язки на роботі, які допомагають чи шкодять);

    -Чоловіча самореалізація в особистому житті (стосунки з дружиною, донькою, коханкою);

    -Творчість і неможливість її виразити (несприйняття творчості головного героя його сучасниками);

    -Заперечення творчості як сфери людської самореалізації (знецінення важливості творчості батьками головного героя);

   - Знецінення життя окремої людини (погрози, стеження, збирання компромату);

   - Колективізація і взаємозалежність людей як проблема (зв’язки, які мають забезпечити добробут кожного, відсутність зв’язків – ознака приреченості на невдачу);

    -Марність боротьби людини проти системи (головний герой стає одним з коліщаток великого механізму);

   - Гніт епохи й історичного періоду на життя людини (прожити життя без залежності від умов зовнішнього світу неможливо).

 

 

«Андріївський узвіз» головні герої:

 

Чоловік (він же студент і хлопчик Андрюша) – проректор, проживає своє життя знову після інсульту, який він отримав, прогулюючись Андріївським узвозом. Переосмислює все, що з ним відбулось і розуміє, що інакше бути не могло.

Дружина – переживає за доньку й чоловіка, знає про його зради.

Донька – залишає свого чоловіка-поета за ради іншого поета, переїздить до нього в село, вагітніє.

Інші герої:

Коханка чоловіка – була його колегою по кафедрі, вони зустрічалися декілька років, а згодом вона покинула його, бо має вийти заміж за директора іноземної фірми, у якій тепер працює.

Ректор – виїздить закордон, а потім повертається, що не дає гол. герою зайняти його місце.

Його дружина (Мати-Заступниця) – влаштовує усі справи в навчальному закладі; щоб вирішити щось, потрібно спочатку звернутись до неї, а не до ректора.

Товариш студентських років – підтримує творчість гол. героя, згодом бачиться з ним на новій квартирі.

Батьки головного героя – занадто опікають хлопчика, сваряться і розлучаються згодом.

 

Композиція

 

Роман складається з семи розділів. Сюжет роману розгортається у зворотному порядку – спочатку теперішні події, а потім відбувається екскурс в минуле героя. Історія має обрамлення – власне теперішні події на початку і в кінці роману:

 

    Перед тим (експозиція) – прогулюючись Андріївським узвозом, головний герой отримує інсульт.

    П’ята зупинка (кульмінація) – головному герою 54 роки, розрив з коханкою, концерт з нагоди державного свята, звістка про те, що донька йде від чоловіка.

    Четверта зупинка (розвиток дії) – герою 38, чоловік випадково зустрічається зі своїм студентським приятелем у нього на квартирі.

    Третя зупинка (розвиток дії) – чоловіку 27, доньці п’ять і вона нарешті почала говорити, на роботі за ним стежать, а він не може просунутись далі кар’єрними сходами.

    Друга зупинка (розвиток дії) – він студент, пише пісні, грає на гітарі, але ніхто не сприймає його творчість; герой вперше закохується і зустрічає свою майбутню дружину.

    Перша зупинка (зав’язка) – герою 5, він з батьками живе в селі у дідуся з бабусею і дуже хоче покататись на тарзанці, та батьки не дозволяють; хлопчик порушує батьківську заборону.

    Після того (розв’язка) – герой приходить до тями після інсульту і розуміє, що «В який би він зараз бік не пішов, він вже знає, чому його так вабить линва. Він бачив, що вона проходить через все його життя». Та це його не лякає, а навпаки дає змогу жити далі.

 

Джерело: https://dovidka.biz.ua/andriivskyy-uzviz-analiz

 

Завдання: Написати відгук на поезію  С.Жадана ( за вибором)

 

 

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку.    ( не на полях)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень