A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 23.05.2022 12:52
Кількість переглядів: 38

24.05.2022р.      Українська мова.          Гр.№31          (Урок № 35)

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема: Апостроф. Призначення м’якості приголосних

 

Вивчити матеріал підручника ( стор. 95)

Виконайте вправу 174

 

Правила вживання м’якого знака в українській мові

М’якість приголосних на письмі передається вживанням після них я, ю, є, ї або м’якого знака (ь): близько, вільний, вірність, раненько, український, юнацький тощо.

В українських словах м’який знак вживається:

Після букв д, т, з, с, ц, л, н, які позначають м’які приголосні:

в кінці слів: нехіть, мазь, паморозь, увесь, ґедзь, мовець, обмаль, сутінь тощо;

в середині слів перед буквами, що позначають тверді приголосні: молотьба, спільний, тинькувати, Гринько, Федько, Вільно, Луцьк тощо;

у дієсловах наказового способу та на -ться: стань, сядь, робиться, коситься тощо.

В дієсловах перед суфіксом -ся (-сь): стань — станься, сядь — всядься.

На позначення м’яких приголосних усередині складу перед о: дзьоб, дьоготь, льон, сьомий, третьокласник, утрьох тощо.

У суфіксах -зьк-, -ськ-, -цьк-: запорізький, козацький, київський, близькість, людськість, вузько, хвацько, військо, хлопчисько, пасовисько тощо.

У суфіксах -еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк-: батенько, рибонька, старесенький, білісінький, малюсінький тощо.

М’який знак зберігається:

В утворених присвійних прикметниках: Танька — Таньчин, Зінька — Зіньчин, ненька — неньчин;

При відмінюванні: призьба — на призьбі, ненька — неньці, вишенька — вишеньці, але: землянка — землянці, маска — масці.

В іншомовних словах

В словах іншомовного походження м’який знак пишеться після м’яких д, т, з, с, л, н перед ї, йо, а також перед я, ю, є, які читаються як [йа], [йу], [йе]: адьє, конферансьє, монпансьє, пасьянс, ательє, барельєф, батальйон, мільярд, бутоньєрка, віньєтка, каньйон, В’єнтьян, Готьє, Нью-Йорк, Ньютон, Ньяса, Реньє тощо.

М’який знак не пишеться

М’який знак не пишеться у таких випадках:

Після б, п, в, м, ф, р, ж, ч, ш, щ: дріб, приголуб, сипте, степ, кров, вісім, верф, ніж, їж, знаєш, бачиш, піч, річ, борщ, морщ, воротар, гіркий, кобзар, перевір, тепер, Харків тощо. Виняток: Горький, трьох.

Перед м’якими, пом’якшеними або шиплячими: свято, дзвякнути, сніг, радість, велетенський, промінчик, кінчик, менший, тонший, Уманщина. Винятки: після букви л (їдальня, читальня, Польща, сільський тощо) та слова тьмяний, різьбяр, няньчити, бриньчати, женьшень, Маньчжурія.

Між подвоєними та подовженими приголосними: буття, відлюддя, віддячити, волосся, галуззя, заміжжя, зілля, пасся, ранній, роззява тощо.

 

Завдання:  Перепишіть слова, замість крапок поставте, де треба, м’який знак. Поясніть правила вживання м’якого знака.

Дяд..ко, пис..мо, емал.., памороз.., мороз.., постат.., близький, бояз..кий, тон..кий, вуз..ко, тон..ко, пол..с..кий, в’юн..кий, держал..це, кружал..це, ціпил..но, Ковал..чук, Медвед..чук, палац.., палец.., бац.., Хар..ків, Мозир.., шир..ма, сімдесят.., сім..сот, с..огодні, утр..ох, купец..кий, одес..кий, кавказ..кий, бас..ко, різ..ко, брин..чати, різ..бяр, дон..ці, стан..те, сип..те, ріж..те, сон..кові, млин..кові, вір..те, удар..мо, комір..чику, тр..ома, шіст..ма, шіст..ома, с..ома, віс..ма, снит..ся, сниш..ся, доч..ці, сваш..ці, лял..ці, лл..ю, віз..му, гір..ку, гал..ці, Гал..ці, пол..ку (танок), пол..ку (військова одиниця), тіл..ки, (з) тол..ку, міл..ка (риба), міл..кий.

 

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com    Вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку прямо на сторінці

 

24.05.2022р.      Українська мова.          Гр.№31          (Урок № 36)

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема : Контрольна робота. Написати формальне критичне есе на тему: «Чого варто уникати у спілкуванні»

 

Викладач:

    

   Як люди, ми вчимося і розвиваємося через наші взаємодії з іншими людьми. Часто ці взаємодії зосереджені навколо розмов - багатих, значущих обмінів інформацією серед невеликої групи людей, де кожна людина активно слухає і ділиться. Великі, змістовні розмови безцінні - вони збагачують наше розуміння людей і оточуючого нас світу. В соціальному плані, бути тим, хто може легко і безтурботно спілкуватися з іншими, дозволяє нам створювати глибокі дружні відносини і отримувати неймовірне особисте зростання і задоволення.

    Якщо ви хочете провести приємну розмову, інші повинні відчувати, що ви не засуджуєте їх. Коли хтось відчуває, що їх ідеї і переконання беруться під сумнів або применшуються, будь-який значущий обмін інформацією найчастіше буде закритий. Замість цього спробуйте почути та зрозуміти, і можливо, ви зможете чогось навчитися!

   У світі налічується понад сім мільярдів людей, і ніхто з них не схожий на вас! Насправді, найбільший досвід найчастіше отримується під час взаємодії з тими, хто сильно відрізняється від нас самих. Прийміть ці відмінності з повагою. Дозвольте іншим ділитися своїм унікальним поглядом і досвідом, весь час пам'ятаючи, що усі ми маємо так багато спільного. Ми усі хочемо бути щасливими, любити інших і мати сенс в нашому житті.

   Є тільки одна людина, якою ви можете бути, тому не намагайтеся бути кимось іншим або кимось, ким ви не є. Приємна розмова грунтується на відвертості, і більшість людей можуть легко зрозуміти, коли інший не є правдивим чи справжнім. Беручи до уваги всі інші правила, це прийнятно і очікувано, що ви поділитеся своєю власною історією!

   Те, що відрізняє глибоку розмову від « пустої розмови», - це змістовний характер діалогу. Розмова про погоду не викличе нічого, крім, можливо, ввічливості. Великий співрозмовник витягує змістовні думки з інших, які викликані цілеспрямованими питаннями. Люди люблять думати; питаючи їх про те, що вимагає вдумливості, ви поглиблюєте цінність розмови і зміцнюєте відносини між сторонами.

 

Завдання:1. Написати формальне есе на тему «Чого варто уникати в спілкуванні»

 Надіслати на електронну адресу:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, дату, номер групи, назву предмета і номер уроку.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень