A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська література

Дата: 21.01.2021 13:32
Кількість переглядів: 4724

21.01.21.           Українська література.    Гр.№21          (Урок №33)

 

Борзенко О.І. Українська література (рівень стандарту): підруч. для 10-го класу закл. заг.  середн . освіти / О.І.Борзенко, О.В.Лобусова.  -  Харків: Вид – во  «Ранок» , 2018р 

 

 Новела «Intermezzo» М.Коцюбинського -  психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи, ускладнена метафора. Поетика імпресіонізму.

ТЛ: психологічна новела, «поезія в прозі», імпресіонізм.

 

Мета: (формувати компетентності): предметні: літературознавчу: аналіз імпресіоністичної поетики (роль пейзажу, звукових образів, світлотіні); пояснення символічних образів, ускладнених метафор; розкриття образотворчих засобів (внутрішній монолог, прийом контрасту); ключові: розвиток уміння логічно й послідовно обґрунтовувати своє твердження, робити висновки на підставі спостережень над текстом твору; комунікативну: переконливо й толерантно відстоювати власні погляди в дискусії, ухвалювати спільні рішення; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію для виконання навчальних завдань; загальнокультурну: формування зв'язних висловлювань щодо проблем навколишнього середовища, дискусія з цього приводу, виховання співчуття, співпереживання і велика відповідальність за майбутнє свого народу; естетичну: усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину.

 

«Іntermezzo» — твір унікальний в українській літературі. М. Коцюбинський у листі до М. Старицького писав: «За сто літ існування новіша література наша… живилась переважно селом… Селянин, обставини його життя, його нескладна психологія — це все, над чим працювала фантазія українського письменника. Наш інтелігентний читач має право сподіватись від рідної літератури малюнку різних сторін життя, а не одної якоїсь верстви суспільства…».

І він пише такий твір — це «Intermezzo». Його не так легко зрозуміти, адже немає чітко окресленої сюжетної лінії, відсутні діалоги, всі події, що відбуваються, проходять ніби через душу героя і ним оцінюються. Тому його стиль досліджувало чимало літературознавців. Творча група наших літературознавців з’ясувала жанр, стиль твору.

«Intermezzo» поєднує в собі ознаки і ліричної симфонії, і поеми в прозі, і ліричної драми в прозі, тому що Михайло Коцюбинський на початку твору подає список дійових осіб, і соціально-психологічної політичної новели, і пейзажної новели.

Та все-таки більшість літературознавців сходиться на думці, що «Intermezzo» за жанром — новела.

Новела — це короткий прозовий твір переважно про якусь одну незвичайну подію з несподіваним фіналом. Саме так побудовано і твір «Intermezzo»

Написана ця новела в імпресіоністичній манері. Слово «імпресіонізм» походить від французького «impression» — враження. Назва течії походить від картини Клода Моне «Імпресія. Схід сонця» 1873 р.

Світоглядна основа імпресіонізму — принцип відносності людських знань. На противагу реалістам імпресіоністи доводили, що об’єктивна істина для людини недоступна, а отже, неможливо одразу охопити широку панораму буття, передати узагальнено-типові риси предмета чи явища. Тому ці митці зосереджувалися на відтворенні миттєвих вражень від безпосереднього зіткнення з якимись явищами, на щонайточнішому фіксуванні сприйнятого у певний конкретний момент. Отже, імпресіонізм — це мистецтво передачі безпосередніх вражень.

Митець-імпресіоніст прагне відтворити дійсність за допомогою яскравих спалахів-образів, які надають побаченому особливого емоційного забарвлення. Проте кожному з видів мистецтва властиві свої засоби творення.

Фіксуючи перше миттєве враження від об’єкта, художники-імпресіоністи намагалися максимально наблизитися до «правди дійсності», побаченої неупередженим оком. Якщо імпресіоністичний живопис часто був мистецтвом кольорових плям, то література цього напряму передавала мінливі нюанси настрою, невпинні перебіги почуттів.

Під впливом малярства імпресіонізм поширився і на літературу. Основоположниками літературного імпресіонізму вважаються брати Гонкури, французькі прозаїки. В українській літературі імпресіоністичне письмо властиве творам В. Стефаника, Ольги Кобилянської. Михайло Коцюбинський свої новели писав також в імпресіоністичній манері. Адже ознаками імпресіонізму є заглиблення у внутрішній світ людини, відтворення зоровими і слуховими образами, художніми деталями найтонших змін у настрої героя. Все це ми знаходимо в новелі «Intermezzo». У творі

Коцюбинський показує, як під впливом сонця, нив у червні, зозулиного «ку-ку», співу жайворонка змінюється внутрішній стан героя.  У новелі М. Коцюбинський створив ряд незвичайних дійових осіб, які допомагали йому знайти спокій у душі, адже ліричний герой твору — це, очевидно, сам письменник.   Образи зозулі, собак ніби психологізовані, олюднені. Зозуля — «найближча приятелька», а три білі вівчарки мають індивідуальні людські характери. Це також і образи — символи. Зозуля пророкує стомленому митцеві ще багато літ щастя, вселяє надію. Ліричний герой з пошаною звертається до сонця, говорить з ним як з розумною, доброю істотою. Урочисто й з любов’ю звучать слова: «Сонце, я вдячний тобі. Ти сієш в мою душу золотий засів — хто знає, що вийде з насіння? Може, вогні?», «Ти дороге для мене», «Я тебе люблю». Так міг говорити лише справді Сонцепоклонник — Михайло Михайлович Коцюбинський.

 

 

Завдання:

1.Прочитати  повість «Тіні забутих предків»    М Коцюбинського.

2.Виконати тести :

 

Тести до новели М.Коцюбинського «Intermezzo»

1.Твір «Intermezzo» є відгуком на події ?

 

2.Твір «Intermezzo» за жанром є:

А) ліричним;              Б) драматичним;              В) епічним.

3. З яким літературним напрямом пов’язані найвищі здобутки  художньої майстерності М.Коцюбинського:

       А) з критичним реалізмом ;      Б) з імпресіонізмом;       

 В) з декадансом;                        Г)з романтизмом .

4. Де розгортаються події  в новелі М.Коцюбинського «Intermezzo»

А) на тлі лісових пейзажів;         Б) на Кононівських полях;       

В  у душі ліричного героя);         Г) на вулицях міста .

 

5. Що означає «залізна рука города» за  новелою  М.Коцюбинського «Intermezzo»:

А) цивілізацію, приречену на загибель;      Б) залізні конструкції, що є основою будь-якого міста;   В) неминучість економічної катастрофи;   Г) холод і замкненість у серцях мешканців міста.

 

6. Кого мав на увазі ліричний герой, сказавши наприкінці твору : «Ми таки стрілися»Intermezzo»)

А) жайворонка;             Б) людину;                В) сонце;                  Г)  місто.

 

7. Указати, який прийом використовує М.Коцюбинський у словах : « На небі сонце – серед нив я»

А)алегорії;                     Б)іронії;                      В) паралелізму;        Г) алітерації.

 

8. Що найперше почув герой, коли бричка в’їхала у двір:

А) зозулю;                     Б) тишу;                    В) жайворонка;          Г) гавкіт собак.

 

9. Який напій любив герой пити вранці:

А) холодну воду;          Б)  квас;                     В) молоко ;                Г) кефір.

10. «Се вони, невидимі, кидають з неба на поле свою свердлячу пісню. Дзвінку, металеву й капризну так, що вухо ловить і не може зловити її переливів».    Про кого йдеться у новелі ?

 

11. Слово «Intermezzo» з італійської перекладається як :

А)  відрядження;  Б)  перепочинок;  В) прогулянка на природі;  Г) поїздка за місто.

 

12. Як називають М.Коцюбинського в літературі?

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

21.01.21.           Українська література.    Гр.№21          (Урок №34)

 

Борзенко О.І. Українська література (рівень стандарту): підруч. для 10-го класу закл. заг.  середн . освіти / О.І.Борзенко, О.В.Лобусова.  -  Харків: Вид – во  «Ранок» , 2018р 

 

 

Повість «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського   .

Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю. Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору.

 

Творча еволюція Коцюбинського - прозаїка була разюче стрімкою. Почавши в традиційній реалістичній манері, він через якихось 10 років визначив для себе нові орієнтири. У стилі його прози з`явилися неоромантичні й імпресіоністичні риси

Теорія літератури. «Імпресіонізм як мистецький напрям».

Імпресіонізм як мистецький напрям виник у французькому живописі в ХІХ - початку ХХ ст. і був характерний тим,що відтворював не саму дійсність,а те,як вона впливає на людину,її емоції, душевний стан.

Тобто імпресіоністам було важливо простежити,як людська душа відгукується на добро і зло,красу і потворність,на будь-які події.

Риси імпресіонізму

  • Психологізм у змалюванні персонажів;
  • Прагнення відтворити зміни в настроях,життєві враження;
  • багатство відтінків у змалюванні дійсності;
  • ритмічність;
  • збільшена увага до звуків,кольорів,яскравих деталей;
  • одночасна відмова від великих соціальних проблем.

Імпресіоністичне письмо вимагає від митця неабиякого таланту,особливої чутливості, вміння писати образно, переконливо. Таким майстром є М.Коцюбинський,втіливши риси імпресіоністичного та неоромантичного письма в повісті "Тіні забутих предків".

Історія написання: В 1911 р. прибувши до Криворівні , письменник вивчає життя гуцулів, їхні звичаї, побут, фольклор,записує говірку, проймається духом гірської природи. Усі ці набуті знання лягли рівними рядками на папір,створивши сторінки повісті, остання з яких була перегорнена рукою митця в жовтні 1911 р.

Назва твору письменнику далася не відразу. Спочатку, "В зелених горах",але не вдовольняла автора. Наступні варіанти : "Тіні минулого", "Голос віків", "Голоси передвічні", "Дар предків забутих". І,зрештою "Тіні забутих предків",що містить натяк на загадковість,казковість і дихання віків.

Природа в повісті.

Опорні питання і завдання:

- Знайдіть описи природи,які ,на ваш погляд,найпоетичніші. Обгрунтуйте свій вибір.

- Які художні образи-плід творчої уяви письменника-викликають захоплення й подив?

(Учні роблять висновок,що природа і людина не йдуть паралельно,вони одне ціле).

Простежити еволюцію світосприйняття Івана.

 

Опорні питання:

Як Іван Дивився на світ коли йому минуло сім років?

Свідком якого "неспокою» і горя в родині був Іван?

Як вплинуло на Іванові життя зустріч з Марійкою?

Що нового дізнався легінь,працюючи на полонині?

Як вплинула на хлопця смерть Марічки?

Що радісного було для Івана в подружньому житті з Палагною?

Як відбувалось єднання Івана з його мрією?

 

 

        Завдання

1.Вивчити матеріал підручника.( стор.139 – 141)

2.Знати зміст твору.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень