A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 06.06.2022 13:46
Кількість переглядів: 52

06.06.2022р.        Українська мова.   Урок № 44       гр. №21

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

Тема:  Складні випадки синтаксичного узгодження ( до міста Авдіївка; у місті Авдіївці)

1. Вивчити матеріал ( параграф 13  стор. 58 – 62) !!!

2. Виконати вправи:

94 (усно), 95 (письмово),97 (усно), 99 (письмово)

3. Завдання

- Замість крапок поставте потрібні закінчення, узгоджуючи присудок із підметом. Поясніть свій вибір.

1.Ніхто із очевидців дорожньо-транспортної пригоди не зверну(...) увагу на жінку похилого віку. 2. Три співробітник(...) відділу подали заяву про звільнення. 3. П'ятдесят один експонат українського живопису надійш(...) в розпорядження обласної художньої галереї. 4. Частина придбаних товарів бул(...) продан(...) за пільговими цінами дитячим установам. 5. Усі, хто відвіда(...) музейну експозицію, прийш(...) до єдиної думки.

- Визначте правильні варіанти словосполучень і складіть із ними речення для офіційно-ділового тексту.

В останній час – останнім часом; на цих днях – цими днями; іншим часом – в інший час; по вівторках – щовівторка; у той день – того дня; у це літо – цього літа; на цей раз –цього разу; у таких обставинах – за таких обставин.

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com    Вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

06.06.2022р.        Українська мова.   Урок № 45       гр. №21

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

Тема: Складні випадки і варіанти синтаксичного керування (відгук про роботу, радіти з перемоги і радіти перемозі; потреба в підручниках; не вживати заходів; не викликає довіри; враження від фільму; командувач військ; багатий на копалини і багатий копалинами; близько десятої години; переміг завдяки вам; посіяла біля хати, за нашими розрахунками)

 

Мета: ознайомити учнів із складними випадками керування, учити правильно вживати потрібну форму залежного слова, утворювати  словосполучення за допомогою керування, познайомити із синонімікою словосполучень і слів; розвивати мислення, удосконалювати культуру мовлення учнів; виховувати прагнення досконало знати рідну мову.

 Термінологічний диктант

  1. Сукупність правил творення словосполучень  і речень – …
  2. Сукупність правил вживання розділових знаків у реченні й тексті – …
  3. Смислове й граматичне поєднання повнозначних слів – …
  4. Словосполучення, утворене в процесі мовлення, кожне слово якого зберігає своє лексичне значення – …
  5. Вид зв’язку, при якому залежне слово граматично уподібнюється до головного  – …
  6. Вид зв’язку, при якому залежне слово завжди стоїть у певному непрямому відмінку, незалежно від форми дієслова – …
  7. Вид зв’язку , при якому  залежне слово приєднується до головного лише за змістом –…
  8. Завжди залежне слово є незмінним  у – …

Оголошення теми, мети уроку, очікуваних результатів. Учні визначають, що вони повинні вміти, а що – знати.

Завдання

– Замініть підрядними словосполученнями з прийменниковим керуванням такі вислови: книга, призначена для читання і виконання завдань; прочитаю, коли повернуся додому; светр, який одягають.

– Чи всі  словосполучення ви утворили відразу?

2. При побудові словосполучення, особливо підрядним зв’язком керування, найвиразніше проявляються особливості мови. Українською мовою слід казати: навчати рідною мовою, пам’ятник Шевченкові, запобігати помилкам, дякую вам.

 

 «Складні випадки керування», запам’ятайте будову таких  словосполучень.

 

Дякую вам (а не «вас»).

Навчання українською мовою

(а не «на українській мові»).

Згідно із законом (а не «згідно закону»).

Додержувати чистоти, тиші (а не «чистоту, тишу»).

Мені болить (а не «мене»).

Заходи щодо (а не «по»).

Дотримати слова (а не

«слово»).

Оволодіння знаннями (а не

«знання»).

Докоряти учневі (а не «учня»).

Пробачте мені (а не «мене»).

Давати перевагу кому, над ким

(а не «кому, перед ким»).

 

Відправити поштою (а не «по  пошті»).

Сталося через необережність (а не «із-за необережності»).

Пропуски через хворобу (а не

«по хворобі»).

Радіти з успіхів (а не «успіхам»).

Два рази на місяць (а не «в місяць»).

Комісія для складання (а не «по складанню»).

Завдати шкоди (а не «шкоду»).

Називати на ім’я (а не «по

імені»).

Звернутися на адресу (а не «по адресі»).

Відповідно до наказу (а не

 «відповідно наказу»).

 

З погляду норм сучасної літературної мови правильними є словосполучення, побудовані за законами цієї мови. Слід врахувати засоби й типи синтаксичного зв’язку, за якими будується словосполучення, семантику й граматичні характеристики компонентів.

Визначте, чи правильно вжиті словосполучення?

Ззакріплення вивченого матеріалу.

1.Утворіть словосполучення, залежні слова поставте в потрібному відмінку і, якщо потрібно, додайте до них прийменники. Складіть із трьома  словосполученнями речення.

Звернутися (адреса), тішитися (успіх), сміятися (себе), докоряти (брат), завдати (шкода), не дотримати (слово), тяжчий (сталь),засоби (грип), пробачте (я),  надіятися (друг), дошкуляти (він), зрадити (товариш), захворів (грип), згідно (наказ), пишатися (перемога).

 

2. Вибрати потрібне, обґрунтувати думку.

Турбуватися – за товариша, про товариша.

Відповідно – до закону, закону.

Пропуски – по хворобі, через хворобу.

Сміятися – з себе, над собою.

Три – апельсина, апельсини.

Розійтися – по квартирам, по квартирах.

Культура мовлення. Робота з довідником.

Зразок . Думки про зустріч – враження від зустрічі.

Коментар: іменники «думки», « враження» близькі за значенням. Кожне  зі слів має відмінності в керованій формі:

Думка + іменник  у  знахідному відмінку з про (про тебе).

Враження +  іменник у родовому відмінку з від (від зустрічі).

Самостійно робота учнів, обговорення.

«Запам’ятай! Так потрібно говорити !»

 

Дякую вам (а не «вас»).

Навчання українською мовою (а не «на українській мові»).

Згідно із законом (а не «згідно закону»).

Додержувати чистоти, тиші (а не «чистоту, тишу»).

Мені болить (а не «мене»).

Заходи щодо (а не «по»).

Дотримати слова (а не «слово»).

Оволодіння знаннями (а не «знання»).

Докоряти учневі (а не «учня»).

Пробачте мені (а не «мене»).

Давати перевагу кому, над ким (а не «кому, перед ким»).

Співчуваємо вам (а не «за кимось»).

Доглядати хворого  (а не «за хворим»).

Насміхатися з когось (а не «над кимось»).

Учити ремесла (а не «ремеслу»).

Зрадити товариша (а не «товаришеві»).

Зазнати невдачі (а не «невдачу»).

Відправити поштою (а не «по  пошті»).

Сталося через необережність (а не «із-за необережності »).

Пропуски через хворобу (а не «по хворобі»).

Радіти з успіхів (а не «успіхам»).

Два рази на місяць (а не «в місяць»).

Комісія для складання (а не «по складанню»).

Завдати шкоди (а не «шкоду»).

Називати на ім’я (а не «по імені»).

Звернутися на адресу (а не «по адресі»).

Відповідно до наказу (а не «відповідно наказу»).

Брати до уваги (а не «під увагу»).

Братися до роботи (а не «за роботу»).

Іти по хліб (а не «за хлібом»).

Послати по лікаря (а не «за лікарем»).

Запобігати помилкам (а не «помилок»).

Перекласти українською (а не «на українську»).

Опанувати науку (а не «наукою»).

Ігнорувати попередження (а не

«попередженням»).

 

 

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com    Вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень