A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 27.11.2020 14:35
Кількість переглядів: 301

26.11.2020р. Українська мова. Гр.№23. ( 25 )

Тема:   Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія.

Особистість людини формується у вчинках і виявляється через них.

Вчинок - свідома дія, під час якої людина визначає себе морально, ціннісно і стверджує себе ставленням до іншої людини, до себе, до групи людей. Вчинок - це одиниця соціальної поведінки. Виявляється він у свідомій дії, бездіяльності, жесті, висловленні.

Якщо вчинок виражається у висловлених словах - це мовленнєвий вчинок. Вчинки бувають красиві й погані, добрі й злі, жорстокі, продумані й непродумані. Мовленнєва подія - це конкретний факт мовленнєвої активності.

Прочитайте спочатку ліву, а потім праву колонку таблиці. У якій ситуації «Ні» є вчинком? Якими цінностями керувалися мовці?

Уміння говорити «ні» це спосіб самозахисту, реалізації життєвих принципів, можливість виставити межу, заявити про

повагу до себе й до інших.

1. Пропозиція: «Ходімо у вихідний на прогулянку в парк».

 

2. Пропозиція: «Ми вирішили оголосити бойкот однокласникові (однокласниці), щоб провчити. Ти з нами?»

 

У декого з нас живе страх не сподобати ся, хтось не хоче стати перешкодою спільній справі чи втратити добрі стосунки, довіру.

 

3. Пропозиція: «Хочеш, зателефонуємо твоїм батькам, скажемо, що з тобою сталася біда. Перевіримо, чи люблять вони тебе».

 

Приймаючи рішення, пам’ятайте, що в цю мить є ціннішим для вас.

 

240. Наскільки важливо вміти відмовляти? У яких ситуаціях не потрібно відмовляти? Якими життєвими принципами не потрібно поступатися в жодному разі? Чи може невміння відмовляти вплинути на подальше життя людини?

Перегляньте слайди. Висловіть свою думку ( письмово)  щодо  важливості  спілкування з рідними та малознайомими.

Вивчити матеріал підручника (стор. 116 – 118)

 

 

 

 

 

 

 

 

26.11.2020р. Українська мова. Гр.№23. ( 26)

            Орфоепічна норма.

Тема:  Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник.

 

Мета: формування в десятикласників компетентностей комунікативно доцільно й правильно користуватися орфоепічними нормами української мови.

Наголос в українській мові

 

 

Вільний

Рухомий

Не закріплений за певним складом

Може переходити з одного складу на інший у межах одного слова

Хата, вода, морозиво

Сестри — сестри, школяр — школяра

 

Основний (головний)

Побічний (додатковий)

Наголос присутній у кожному повнозначному слові. Але службові слова найчастіше наголосів не мають

Можуть тати складні багатоскладові слова

Палітра, джерельце

Вічнозелений, високоорганізований

 

 

Орфоепічна норма — це мовна норма у сфері вимови й наголосу: ходжУ (не хОжу), інцидЕнт (не інциНдент), одинАдцять (не одинадцять); чимало пам’ятОк (не пАм’яток). Орфоепічні норми складаються історично разом із формуванням національної мови, коли в житті суспільства збільшується питома вага усного мовлення. Володіння орфоепічними нормами сприяє швидшому порозумінню людей, є ознакою високої мовленнєвої культури особистості.

 

ОСНОВНІ НОРМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ ВИМОВИ

Вимова голосних

Звуки [а], [о], [і] в усіх позиціях вимовляються виразно і чітко.

У ненаголошеній позиції звук [е] наближається у вимові до [и], а [и] — до [е].

[веисна], [виешне′вий]

Ненаголошений [о] перед наголошеним складом з [у] та [і] може вимовлятися з незначним наближенням до [у]. У словах іншомовного походження такого наближення не відбувається.

[вода´], [додо′му]

[зоузуля], [поуріг]

Вимова приголосних

Шиплячі [ж], [ч], [ш], [дж] в українській мові тверді.

Шиплячі звуки лише злегка пом’якшуються в положенні перед [і]. Шиплячі треба вимовляти як напівпом’якшені також і тоді, коли вони подовжуються.

[н′іч], [д¢івча´та]

[ш’іст′], [ч’ітко]

 

 

[узб’іч’:а], [узвиш’:а]

Звук [в] вимовляється дзвінко, ніколи не замінюється глухим у кінці слова та перед глухими, не переходить у [ф]. Після голосних у кінці складів і перед приголосними та в кінці слова вимовляється як [?].

[в’і¢теир]

 

 

[шо?к], [да?но´], [бу?]

Звук [ґ] вимовляється, на відміну від звука [г], як проривний.

[ґа´нок], [дзи´ґа], [гра´дус]

Звуки [дж], [дз] вимовляються злито, як один неподільний звук. Якщо [д] і [з] або [д] і [ж] належать до різних значущих частин слова, їх слід вимовляти як окремі звуки.

[д?жем], [кукуру´д?за]

[надзéмние?], [п’іджиеви´тие]

Завдання:

  1. Вивчити матеріал підручника  (стор.66 – 67)
  2. Виконати вправу 117 (письмово)

« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень