A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 03.05.2022 08:06
Кількість переглядів: 83

03.05.2022р.  Українська література. Гр.№31 (Урок № 27)

 

Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /

 О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема: Роль І. Франка в розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»)

 

Мета (формувати компетентності): предметні: літературознавчу: уміння аналізувати драматичний твір (на прикладі драми І. Франка «Украдене щастя». щодо проблематики, теми, ідеї, образної системи, композиції; ключові: навички аналізу тексту; комунікативну: навички спілкувати в колективі та толерантне ставлення до думок інших, формувати вміння висловлювати судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію; емоційну: шанобливе ставлення до творчості І. Франка, усвідомлення його внеску у світову культуру; загальнокультурну: прагнення до літературної освіти.

 

«Драма — моя стародавня страсть». — так писав Іван Франко в автобіографічному листі до Агатангела Кримського. Бурхливе захоплення драматургією і театром, пережите в юності, переросло в глибоку усвідомлену турботу письменника про створення національного репертуару для українського театру. І сьогоднішній урок присвячений вивченню драматургії Івана Франка.

 

Драматургія — одна з багатьох граней рідкісного обдаровання Франка. У ній він так само сильний, як і в прозі та поезії. Писати п’єси Франко почав дуже рано, ще в гімназії. Крім драми «Три князі на один престол». яку ставив студентський гурток Львівського університету, в юнацькі роки він написав ще польською мовою п’єсу «Югурта». драму «Месть яничара». Драматург-початківець залишив недописаними кілька драматичних творів:». омул і Рем». «Славой і Хрудош». Молодий Франко також перекладав драматургію іноземних авторів.

Паралельно з написанням і перекладанням п’єс письменник багато працював над історією та теорією драматургії й театру, часто виступав у періодиці зі статтями в цій галузі. Найвідоміша з них — «Русько-український театр». Провідною думкою цих публікацій було обстоювання Франком театру як школи життя і правдивості, повноти і щирості зображення дійсності в драматичному творі. Цих теоретичних засад драматург дотримувався і у власних п’єсах. У зрілому віці він написав комедію «Рябина». про становище галицьких селян-бідняків, драму «Учитель». з життя народних педагогів, драму-казку «Сон князя Святослава». романтичну драму «Кам’яна душа». комедії «Майстер Чирняк». (про долю ремісника) і «Жаби». (не збереглась) та низку менш значних драматичних творів.

У своїх драмах Франко порушував проблеми, які хвилювали сучасників. Він уважав, що під час сценічного втілення п’єс глядач має перейматися високими ідеалами, а театр повинен стати справжньою «школою життя». Найвизначнішим сценічним твором Івана Франка вважають драму «Украдене щастя».

Робота над твором

Жанр: соціально-психологічна драма. Проте наявні елементи трагедії: конфлікт героїв з нездоланними зовнішніми обставинами, один із них гине.

Тема: на прикладі однієї селянської трагедії представлено панорамну картину галицький селян кінця XIX ст.

Ідея: захист загальнолюдських цінностей, відкриття глибин людського духу простої жінки; осудження антигуманного світу з його соціальною нерівністю, нівелюванням духовної особи і ламання її долі.

Композиція: п’єса містить п’ять дій.

Проблематика твору:

? право людини на кохання і щастя;

? антигуманність суспільства;

? індивідуальна свобода особи і патріархальна мораль;

? влада людини над людиною;

? влада чоловіка над жінкою;

? права й обов’язки;

? недотримання присяги і зрада;

? честь і людська гідність;

? життя і смерть.

 

 

Висновок :

Персонажі «Украденого щастя». самі безталанні і діють мстиво й жорстоко. Попри світле начало в душі, вони перебувають у фатальному колі, поза своєю волею чинять зло, завдають страждань коханим. Драматург протестує проти їхнього свавілля, не виправдовує їхніх вчинків, адже кожен зі знедолених не чує страждань іншого.

Допомагає розкрити ідейний зміст п’єси девіз, який написав драматург, подаючи на конкурс: «Ти сліпий на очі, на вуха і розум». — цитата з «Царя Едіна». Софокла. Це своєрідний епіграф до твору Франка.

Кожен з героїв твору обкрадений долею і у своєму прагненні будь-якою метою здобути щастя уподібнюється сліпому Едіну, доля над яким насміялас

 

Дати відповіді на запитання

1. Коли відбуваються події у творі? (Події у творі відбуваються 1870 року в підгірському селі Незваничі.)

2. Хто перебуває в центрі уваги впродовж усієї п’єси? (Анна)

3. Сусідка Задорожних Настя вважає, що сім’я Анни і Миколи — найщасливіша в селі. Чи є в цьому хоч частка правди?

4. Яка трагедія сталася в Анни до одруження з Миколою?

5. Як ви оцінюєте вчинок братів?

6. Як ви ставитеся до Миколи?

7.Чи справді Микола — «туман вісімнадцятий». затуркана істота? Чи має він позитивні риси? Чи здатний на глибокі й щирі почуття?

8. Чи любив Анну Михайло?

9. Чи змінився Михайло після війська?

10. Чому Михайлові вдалося вирвати в Анни згоду стати коханою?

11. Чи вважаєте ви вчинок Анни зрадою чоловікові? Чи суперечить це заповідям Божим?

12. Як громада ставиться до Анни, чому Михайло допустив осуд коханої односельцями?

13. Що стало останньою краплею, яка переповнила чашу терпіння Миколи?

14. Чи хотів Задорожний убити Гурмана? Чому таке сталося?

 

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку , але не на полях!  

    

03.05.2022р.  Українська література. Гр.№31 (Урок № 28)

 

Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /

 О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема: Значення творчості І.Я.Франка. ЇЇ актуальність

 

Серед культурно-громадських і політичних діячів слов’янства останньої чверті XIX століття одне з найпочесніших місць належить І. Я. Франкові. Значення його творчості в розвиткові громадської думки виходить далеко за межі України. Провідною ідеєю його складного життя була ідея дружби народів без різниці рас, вір і національностей, у визвольній боротьбі проти світу рабства, капіталістичної експлуатації й дискримінації трудящих.

Іван Франко залишив помітний слід в українській культурі і як критик та літературознавець. Важливу роль відіграли його теоретичні праці „Література, її завдання і найважніші ціхи”, „Влада землі в сучасному романі”, розвідки та нариси про Т. Шевченка, М. Старицького, В. Самійленка, Лесю Українку.

Велич Каменяра якраз і виявляється в тому, що в його особі поєдналися письменник, мислитель і трибун у повноті, вартій, за словами літературознавця Є. Маланюка, „хіба мужів італійського Відродження”.

Іван Франко по праву займає особливе місце в українській літературі. Він відомий за межами України не тільки як поет, письменник, драматург, але й літературознавець, фольклорист, історик, перекладач. Із щедрої Франкової криниці черпають творчу наснагу нові покоління письменників, живописців, композиторів. „Які прекрасні сходи дає в наші дні те насіння, що його разом з іншими сіяв інаш Франко”, - писав Олесь Гончар.

Навіть в часи повної зневіри, коли здавалося, що ніякого просвітку в житті уже не буде, Франко знову й знову ставав до боротьби. Силу йому повертало все те ж почуття любові до людини і високої відповідальності перед трудящими.

Усе життя письменника — боротьба за єдність держави, за свій народ.

Завдання:

1. Пройти тест (стор.122- 121)

2. Дати відповіді на запитання ( стор.122 підручника)

 

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку , але не на полях!  


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень