A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 22.04.2022 10:24
Кількість переглядів: 98

22.04.22р. Українська література    Група №21    Урок № 36

 Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

 

Тема: Максим Рильський. Захоплення красою й величчю світу («Солодкий світ!...») Сонет «У теплі дні збирання винограду» - вишуканий зразок неокласичної інтимної  лірики.

Мета: формувати компетентності): предметні: вміння виразно й усвідомлено читати
й аналізувати сонети М. Рильського, знаходити у творах образи й символи, пов'язані зі
світом природи та людської діяльності, розкривати їхній зміст і роль у тек сті, визначати
основні ознаки індивідуального почерку поета, провідні мотиви і настрої; пояснювати
смислову і настроєву значущість деталей, образів; ключові: висловлення власної думки з
приводу поетичної майстерності М. Рильського, уміння працювати в групі, розвиток
зв'язного мовлення; загальнокультурні: формування кругозору, світогляду школярів;
розвиток відчуття естетики поетичного образу; виховання любові до природи.


Лірика Максима Рильського — поетичний універсум, який сягає античних і сучасних часів,
Всесвіту і Романівки. Його твори пройняті щирим ліризмом, життєствердною мудрістю, любов’ю
до людини.
Це зумовило оригінальну поетику Рильського: лаконізм і ліризм вислову, гнучкість образів,
яскравість епітетів, досконалість поетичної форми, витонченість почуттів, широкий погляд на світ
і людину. Неокласик прагнув по-своєму відповісти на питання поезії і сучасності, мистецтва і
життя.
У своїх поезіях Рильський свідомо намагається уникнути політичних тем, заглиблюючись у
красу природи України, життя звичайних людей. Особливістю його індивідуального стилю є ви-
няткова мелодійність, музичність вірша, багатство тропів.
Тема взаємин людини і природи — одна з ключових у творчості Максима Рильського. Він
представив свою художньо-філософську картину світу, пройняту любов’ю до життя, відчуттям
єдності ліричного героя з навколишнім світом.
Красу людини та її почуттів змальовано в сонетах «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання
винограду», з якими ми і ознайомимося на уроці.

Сонет (sonetto — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків
п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним
римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування: абаб, абаб, ввд,
еед.
 Найвищого розвитку досягає сонет у творчості неокласиків Миколи Зерова, Максима Рильського й інших.
 Сонет М. Рильського «Солодкий світ!..»
Тема:
краса навколишнього світу, вміння сприймати її.
Ідея: радісне сприйняття життя, щастя у дрібницях, неповторність кожної хвилини буття.
Основна думка: треба пройти довгий та тернистий шлях задля розуміння та сприйняття«солодкого світу».
Жанр: сонет.
Художні особливості твору:
 метафори: «благословляє дух ширококрилий солодкий світ», «янголи нам свічі засвітили»;
 епітети: «солодкий світ», «простір блакитно-білий», «золотий небесний квіт», «дух ширококрилий», «узори надвесняних тонких віт», «пролісок несмілий», «спогад нерозумно-милий», «по довгих муках безсердечних літ»;
 порівняння: «сонце-золотий небесний квіт», «погляд, ніби пролісок несмілий», «немов трава, що зеленить граніт», «неначе спогад нерозумно-милий».
ü епіфора: у кінці кожної строфи повторюються слова «солодкий світ»;

 інверсія: «дух ширококрилий», «пролісок несмілий», «спогад нерозумно-милий», «свічі
засвітили»;
 риторичні запитання:
Чи янголи нам свічі засвітили
По довгих муках безсердечних літ,
Чи ми самі прозріли й зрозуміли
Солодкий світ?

Римування: перехресне. Віршований розмір: п’ятистопний ямб.
Викладач
Любов невичерпна і вічна, як саме життя. Вона облагороджує людину, робить її добрішою,
щедрішою, готовою на самопожертву. Закохана людина перебуває у стані особливого
піднесення, коли й все вдається, бо любов дає сили і натхнення. Кохання здатне творити дива.
Воно, як казав Тарас Шевченко, є животворящим вогнем у душі людини.
Мабуть, немає у світі поета, який би не оспівав це прекрасне і світле почуття, не виразив у
своїх віршах неповторну історію кохання.
Стихійне прагнення до радості, до щастя, до любові органічно притаманне Максиму
Рильському — поетові великої закоханості в життя. Його поезія 20-х років розкриває перед нами
непідробну щирість почуттів молодого поета, переживання якого світяться згадками і думами
про неї — омріяну любов.


Сонет М. Рильського «У теплі дні збирання винограду»розкриває перед нами велику радість і повноту життя: першу зустріч із милою, зародження першого хмільного почуття. Вічність і кохання, близькість до нас людей, які жили так давно, але відчували так само, передає нам ця поезія.
Тонкий знавець античності, Максим Рильський не міг оминути у своїй творчості таку природну реалію, як виноград. Вважається, що в поетичний світ раннього Рильського мотив «винограду» прийшов із культури античної та західноєвропейської. Саме цей  образ символізував піднесення над буденною реальністю.
 М. Рильський використав образ винограду у поезіях : «Троянди й виноград», «Слово
про рідну матір», «Мова» (Як парость виноградної лози...)
Опрацювання сонету М. Рильського «У теплі дні збирання винограду»
Кіпріда (гр.) — у давньогрецькій міфології одне з імен богині Афродіти. Походить від назви
острова Кіпр — її улюбленого місця перебування.
Афродіта (гр.) — одна з 12 верховних божеств Олімпу, богиня вроди й кохання.


Тема: зустріч грецьких юнака та дівчини, селян — виноградарів, зародження першого почуття
кохання.
Ідея: возвеличення найсильнішого людського почуття, гімн молодості.
Вид: інтимна лірика.
Жанр: сонет.
Художні особливості поезії:
 епітети: «ясного саду», «теплі дні», «гукнула свіжо й весело», «рожевий дим», «на мулах
нешвидких»;
 метафори: «знявся пил», «найти принаду», «уші прищулив»;
 порівняння: «ясна, як сад», «радісна, як сміх», «знявся пил, немов рожевий дим», «він
потягся, як дитина, радо»;
 повторення: «ясного», «ясна».
Форма: діалог між грецькими юнаком та дівчиною. Римування: перехресне.

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Знати ідейно-художній аналіз сонетів М. Рильського «Солодкий світ!..», Вивчити напам’ять «У теплі дні збирання винограду».

2.Підготуватися до контрольної роботи

 

 

22.04.22р. Українська література    Група №21    Урок № 37

 Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

Тема: Контрольна робота. «Розстріляне відродження». Літературний авангард. Поетичне самовираження . «Київські неокласики»

Тести

 

0,5 бала

 

1.Самопожертва молодих патріотів заради Батьківщини – це провідний мотив поезії

A.   «Вчись у природи творчого спокою…» Є. Плужника

Б.   «Пам’яті тридцяти» П. Тичини

В.   «У теплі дні збирання винограду…» М. Рильського

Г.   «О панно Інно…» П. Тичини

2.Перша поетична збірка П.Тичини називалась

A.   «Плуг»                                        Б.   «Замість сонетів і октав»

В.   «Сонячні кларнети»                  Г.   «Вітер з України»

3.Основоположником і теоретиком українського футуризму є

A.   М.Рильський                              Б.   М.Зеров

В.   Є.Плужник                                 Г.   М. Семенко

4.М. Рильський входив у літературну групу

A.   «Київські неокласики»             Б.   «Плуг»

В.   «Молодняк»                               Г.   «Ґарт»

5.Явище кларнетизму  притаманне творчості поета

A.   М. Рильського                         Б.   М. Семенка

В.   П.Тичини                                  Г.   Є. Плужника

6.Образ Каїна використав у одній із своїх поезій 

A.   П. Тичина                                  Б.   М. Рильський

В.   М. Семенко                                Г.   Є. Плужник

7.Сонет – один з улюблених жанрів поетів літературної групи 

A.   «Аспанфут»                              Б.   «Київські неокласики

В.   «Молодняк»                              Г.   «Плуг»

8.У літературному напрямку експресіонізм писав свої поезії

A.   М.Рильський                            Б.   П. Тичина

В.   М. Семенко                              Г.   Є. Плужник

9.    «Вір і наслідуй. Учневі негоже

Не шанувати визнаних взірців,

Бо хто ж твоїй науці допоможе

На певний шлях ступити з манівців?» - це рядки з поезії 

A.   М.Рильського                              Б.   М. Семенка

В.   П.Тичини                                     Г.   Є. Плужника

10.Неприйняття антилюдяного світу, загострене суб’єктивне світобачення, бурхлива реакція на зло і знедуховлення людини – це основні принципи літературно-мистецької течії модернізму

A.   експресіонізм                               Б.   футуризм

В.   імпресіонізм                                 Г.   неореалізм

11.Трьома «М»: місто, машина, маса – можна виразити спрямування модерністської літературної течії 

A.   символізм                                       Б.   імпресіонізм

В.   футуризм                                        Г.   експресіонізм

12.Поезії «Місто», «Бажання» належать перу

A.   М.Рильського                                 Б.   М. Семенка

В.   Є. Плужника                                   Г.   П.Тичини

1,5 бала

13.Установіть відповідність між автором та назвою його твору.

1. П. Тичина
2. М.Зеров
3. М. Рильський
4. Є.Плужник

А) «Річний пісок…слідок ноги твоєї»
Б) «Молюсь і вірю»
В) «Ви знаєте, як липа шелестить»
Г) «Запрошення»
Д) «Київ – традиція»

14. Установіть відповідність між зразком поезії та видом лірики:

1. «Одчиняйте двері…»
2. «О панно Інно»
3. «Місто»
4. «Ніч…а човен – як срібний птах»

А) інтимна лірика
Б) громадянська лірика
В) авангардна лірика
Г) філософська лірика
Д) пейзажна лірика

15.Установіть відповідність між назвою віршового розміру та його графічним зображенням:

1. дактиль
2. ямб
3. анапест
4. амфібрахій

А) І __
Б) __ __ І
В) __ І
Г) І __ __
Д) __ І __

16. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та уривком поезії, де цей засіб наявний:

1. Метафора
2. Порівняння
3. Епітет
4. Персоніфікація

А) Ми проходимо до останнього пункту.
Ми перемогли всі стихії й дощі.
Я відчинив двері замкнуті —
Хто хоче зі мною гулять вночі?

Б) Для вас, історики майбутні,
Наш біль - рядки холодних слів!
О, золоті далекі будні
Серед родючих вільних нив!

В) Ніч... а човен - як срібний птах!..
(Що слова, коли серце повне!)
...Не спіши, не лети по сяйних світах,
Мій малий ненадійний човне!

Г) Річний пісок слідок ноги твоєї
І досі ще – для мене! – не заніс...
Тремтить ріка, і хилиться до неї
На тому березі ріденький ліс...

Д) Ви знаєте, як сплять старі гаї?
Вони все бачать крізь тумани:
Ось місяць, зорі, солов’ї…
«Я – твій!» - десь чують дідугани.
Та ви вже знаєте, як сплять гаї.

Загальний бал – 12.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень