A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська література

Дата: 21.12.2022 10:24
Кількість переглядів: 22

26.12.22р.       Українська література         Група №21     Урок № 21

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..  Викладач: Руденко Л.Ф.

Тема: Позакласне читання: Олесь Гончар "Собор"

Рік написання – 1967

Жанр «Собор» – проблемно-філософський роман, у якому важливі соціальні та національні проблеми розглядаються під кутом зору вічних гуманістичних істин, якими мусить керуватися людська цивілізація, щоб не прийти до свого остаточного руйнування і знищення.

Тема – збереження духовних святинь, без яких людина перестає бути людиною, нікчемніє, стає безбатченком.

Ідея: возвеличення боротьби народу за свою духовність, за збереження національної історичної пам’яті

Головні герої “Собор”: 
Микола Баглай – головний герой, студент, закоханий у Єльку.  Він належить до молодих трудівників міста й села, що борються проти бездуховності.
Іван Баглай – старший брат Миколи, був у відрядженні в Індії, де будував металургійний завод. Мав вірну дружину Віруню та двох синів.
Єлька (Олена Чечіль) – вродлива дівчина, яка мріяла про кохання, і закохалася у Миколу.
Роман Орляченко – друг Миколи
Ягор Катратий – дядько Єльки.
Володька Лобода – партійний працівник, якого покинула дружина. Лобода всіляко намагався сприяти зруйнуванню собора і натомість збудувати кафе.
Ізот Лобода – батько Володьки. Він поділяє людей на дві групи – майстри і браконьєри.
Семен Таратута
Центральним образом у творі є собор у Зачіплянці, який уособлює духовну красу та чистоту українського народу. Ця споруда є індикатором, наскільки люди ще не збідніли душею, і готові берегти свою духовність, історичну пам’ять..

“Собор” проблематика
У творі порушені такі проблеми:

порушення принципів демократії в суспільстві;
руйнування моральних цінностей, громадянська пасивність, що породжують національний нігілізм;
захист красивого і корисного, моральних цінностей;
збереження кращих надбань національної історії;
зв’язок поколінь.
У центрі твору — проблема духовності сучасної людини, а точніше— проблема духовності сучасного українця. Тому вона так тісно пов’язана з проблемами батьків і дітей, наступності поколінь, збереження історичної пам’яті та національної гідності, національного нігілізму, відступництва від свого народу.

Композиція
Розв’язка – Боротьба Миколи та Ельки з бандитизмом і правопорушенням

“Собор” сюжет
Головна сюжетна лінія роману пов’язана з собором. Собор є центральним образом, епіцентром подій, що розгортаються навколо. Його можна назвати головним персонажем роману.

Роман складається з багатьох розділів, у кожному з яких розповідається про одного і героїв. Та всіх їх об’єднує образ собору. Він став справжнім художнім відкриттям Олеся Гончара, сприйнявся як болюче попередження для всіх українців. Саме через цей образ автора так гостро критикували, а твір заборонявся довгий час. Пробудити національну свідомість, вказати на небезпеку народові — цього найбільше боялась імперська тоталітарна влада.

Собор—як історична реальність, архітектурний пам’ятник доби козаччини. Він—свідок багатьох важливих історичних подій, змін різних влад. У своєму ставленні до нього кожна влада виявляла своє істинне обличчя. Був складом зброї, складом комбікорму… Тепер, обдертий і вицвілий, стоїть сиротою (навіть охоронну табличку знімають!) і чекає нової долі: горе-правителі в особі Володьки Лободи взагалі хочуть його знести, а на звільненому місці збудувати «кафе для трудящих», яке можна назвати, скажімо, «У козака Мамая». Ми, мовляв, пам’ятаємо свої корені, бережемо історію… Отак, прикриваючися гарними, але порожніми словами (тобто демагогією), партійна влада проводила політику так званого наці о карного розквіту однієї з п’ятнадцяти республік-сестер. Але національний розквіт—це не популяризація національної атрибутики, це насамперед пробудження національної свідомості. Викорінення з народу рабської покори, повернення йому внутрішньої суті, гордості вільної людини, його моралі, віри. До таких думок намагається привернути увагу читачів Олесь Гончар.

У творі маємо також собор як художній символ самої України, її духовності, яка обвіяна багатьма вітрами, стоїть напівзруґшована, в риштованні обіцянок щасливого майбутнього. Тепер її остаточно хочуть доруйнувати, знищити.

Собор для зачіплянців став ніби частиною їх самих, вони підсвідомо звіряються йому в найпотаємнішому, шукають захистку в найтяжчі хвилини свого життя. Собор— ніби остання опора українського духу, якому загрожує смертельна небезпека.

Олесь Гончар вірить, що український народ прокинеться, що Баглаї (Микола, Іван). Вірунька, Єлька, баба Шпачиха захистять собор від безбатченків так, як мусять захистити і свої душі від небезпеки спустошення. Це інше покоління, тут поряд є Лобода-молодший, а він—браконьєр. Ті, хто довів свою незрушність—дядько Ягор, старий металург Ізот — відходять від нас, поступово забираючи з собою щось важливе, часом незрозуміле молоді. Доба НТР пропонує інші орієнтири, моральні правила — чи ж убереже сучасна людина в собі дух свого народу, чи ж захистять собори власних душ? Над цими актуальними і зараз питаннями розмірковує письменник на сторінках свого роману.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/sobor-gonchar-analiz

Тести

1.Центральний образ роману:
А) Микола Баглай     Б ) Єлька       В) Собор      Г) Вірунька

 2.Основне місце дії в романі 
А) Зачіплянка        Б) Піски          В) Вовчуги          Г) Компаніївка
3. Збереження духовних святинь, без яких людина перестає бути людиною – така … твору
А) тема           Б) ідея            В) основна думка
4.Чим слугував собор у романі
 А) критим ринком        Б) власне собором        В) складом для комбікорм     Г) шкільною майстернею
5. Слова "Собори своїх душ бережіть, друзі... Собори душ!" належать
 А) Миколі Баглаю       Б) Віруньці      В) учителю математики Хомі Романовичу      Г) Єльці Чечіль

6.Укажіть твір, автором якого НЕ є Олесь Гончар.
А) "Модри Камень"          Б) "Людина і зброя"      В) "Лебедина зграя"        Г) "Тронка"

26.12.22р.       Українська література         Група №21     Урок № 22

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..  Викладач: Руденко Л.Ф.

Тема: Контрольна робота: Під чужим небом. Воєнне лихоліття
Мета:
- вдосконалювати вміння учнів писати твори (есе) на основі систематизованих та узагальнених знань за творчістю Є. Маланюка, Івана Багряного, О. Довженка, Олеся Гончара;
Тип уроку: урок контролю знань, умінь та навичок.
Бліц-опитування
1.Герої яких Що таке есе? ( Творча письмова робота, ознакою якої є особистісний характер сприймання проблеми та її осмислення. Вирізняється невеликим обсягом, вільною композицією, невимушеністю та емоційністю викладу власного погляду на проблему)
2. Які види есе вам відомі? (Вільне: невеликий обсяг (7-10 речень) - вільна форма й стиль викладу; довільна структура; обов'язкова вимога – наявність чіткої авторської позиції. Формальне: дотримання певної структури тексту (теза, аргументи, приклади, оцінювальні судження, висновок)
Вступне слово викладача
Що таке твір (есе)? Це вираження неповторщї індивідуальності людини, її мислення, творчого натхнення. Кожний має право висловити власне судження щодо запропонованої теми, прочитаного твору, суспільної проблеми, історичної чи мистецької події. Написати твір (есе) — значить мати можливість глибоко пройнятися його темою, виважено і ґрунтовно обміркувавши проблему, надати вичерпне її бачення, спираючись на знання життєвої долі митця, його героїв, досвід старших поколінь або власний. Тож викладаючи свої думки у письмовій формі, пам'ятайте, що вони не претендують на вичерпне трактування теми, висловлюйте суб'єктивну думку.
Нехай цей вид діяльності принесе вам насолоду, гарний настрій і бажання творити власне, цікаве, корисне.
 Вимоги до формального есе (методичні рекомендації)
1. Обсяг — 1-2 сторінки тексту (800-1000 слів).
2. Есе повинно сприйматися як цілісний твір, ідея автора чітка й зрозуміла.
3. Кожен абзац есе розкриває одну думку.
4. Писати лаконічно та ясно. Есе не повинно містити нічого зайвого, має нести лише інформацію, необхідну для розкриття його ідеї, власної позиції автора.
5. Есе має відрізнятися чіткою композицією, бути логічним за структурою. В есе, як і в будь-якому творі, повинна простежуватися внутрішня логіка, яка визначається, з одного боку, авторським баченням обговорюваного питання, а з іншого — самим питанням. Необхідно уникати різких стрибків від однієї ідеї до іншої, думки мають розкриватися послідовно.
6. Есе повинно стати свідченням того , що його автор знає й осмислено застосовує теоретичні поняття, терміни, узагальнення, ідеї.
7. Есе повинно містити переконливі аргументи щодо порушеної проблеми.
Структура есе
1. Вступ — обґрунтування вибору теми, власне бачення проблеми.
2. Основна частина — теоретичні основи обраної проблеми й виклад основного питання. Ця частина припускає послідовний розвиток аргументації й аналізу, а також обґрунтування їх у супроводі доречних прикладів.
3. Висновок — узагальнення й аргументовані висновки до теми. Підсумовує есе , підкріплює зміст і значення викладеного в основній частині.
 Написати есе на одну із запропонованих тем:
1. «Як в нації вождя нема, тоді вожді її – поети!» (за творчістю Є Маланюка)
2. «Сміливі завжди мають щастя» (за романом І. Багряного «Тигролови»).
3.  «Перші радощі, і вболівання, і чари перших захоплень дитячих» (за кіноповістю «Зачарована Десна» О. Довженка)
4. Наперекір усьому, навіть смерті, кохання живе (за новелою «Модри Камень»Олеся Гончара

Завдання надіслати :  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати повідомлення «Шістдесятництво» як мистецький рух.
 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень