A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 10.05.2022 11:02
Кількість переглядів: 63

13.05.2022р.      Українська мова.          Гр.№31          (Урок № 31)

 

Тема: Контрольна робрта за темою: «Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Орфоепічна норма» (тестові завдання)

 

( кожна правильна відповідь - 0,5 б.)

 

1. Термін «риторика» походить від давньогрецького слова:

А мистецтво;            Б аудиторія;                  В оратор;                          Г теорія.

2. Мовленнєва ситуація – це:

А вплив на аудиторію з урахуванням її особливостей;              

Б збіг обставин, що спонукають до мовлення;           

В спосіб переконання своїх друзів та колег;        

Г публічний виступ, вишуканість і витонченість вираження думок.

3. Елементами мовленнєвої ситуації є всі, ОКРІМ:

А адресант;                                          Б предмет мовлення;    

В умови успішного спілкування;     Г ступінь знайомства з аудиторією.

4. Налагодженню міцного контакту з аудиторією сприяє:

А обізнаність;           Б доброзичливість;            В артистизм;             Г упевненість у собі.

5. З поданих у дужках синонімів кожен із варіантів можливий у реченні:

А (Ретельні, проникливі) дослідження археологів підтверджують слова Геродота.

Б Червоні жоржини (сильніше, потужніше) мерехтять росами.

В Старі дуби (оточували, облягали) галявину.

Г Представники різних поколінь не завжди (здатні, здібні) порозумітися.

Д Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів.

6. Потребує редагування речення :

А Учні правильно відповіли на запитання вчителя.    Б Моя старша сестра успішно закінчила музичну школу.

В Ромашка має лікувальні властивості .                      Г Автобус прибув із запізненням на два часа .

7. У якому рядку між словами слід вживати прийменник В ?

А.Сидіти (у,в) автобусі, запитати (у,в) актриси; працювати (у,в) аптеці; жив (у,в) сестри.

Б.Була (у,в) Італії; плавати (у,в) озері; жила (у,в) Одесі; служити(у,в) армії.

В.Бачила (у,в) товариша; відніс (у,в) клас; зайди (у,в) бібліотеку; стати (у,в) пригоді.

Г.Успіх (у,в) творчості; читала (у,в) журналі; приніс (у,в) кишені; попросив (у,в) друга.

8. На другий склад падає наголос у всіх словах рядка:

А ознака, олень;                        Б чорнослив, чотирнадцять;              В пізнання, піцерія;

 Г маркетинг, мережа;              Д навчання, нанести.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 9. З’ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення:   1бал.

А носа не показувати, нема живої душі, за тридев’ять земель;                Б зганяти з світу, вішати собак, з легкої руки;

В живіт присох до спини, крихти в роті не було, ріски в рот не брати;

Г ворожити на бобах, вити вовком, дати звістку про себе.

10. Установіть відповідність між видами слухання та їх змістом:    1бал.            

1 слухання заради задоволення                          А сприйняття лекцій, новин по радіо, інструкцій;

2 удумливе слухання                                           Б слухання музики, вистав, дружні розмови та дискусії;

3 критичне слухання                                           В зчитування почуттів, співчуття до ситуації мовця;

4 емпатичне слухання                                         Г суб’єктивне сприйняття інформації;

                                                                               Д невпевненість в достовірності інформації.

11. Установіть відповідність між словами та їх значенням             1бал.

1. лиман                                     А захисник

2. адвокат                                  Б пустельник

3. аскет                                      В торги

4. аукціон                                  Г затока

                                                   Д ринок.

12.Установіть відповідність між словами та їх значеннями        1бал.   

Місце наголосу                                          Приклад

1 перший склад                                             А  мережа

2 другий склад                                              Б  зручний

3 третій склад                                                В  одноразовий

4 четвертий склад                                         Г  водонепроникний

                                                                        Д  кропива

13. З поданих слів утворіть словосполучення, правильно добираючи слова до   паронімів (записати).    1бал.

Людний, людяний (вчинок, місце).

Приводити, призводити (до перемоги, до втрат).

Первинний, первісний (обробка, природа).

Писемний, письмовий (екзамен, пам’ятки).

 

14. Напишіть вільне есе на одну з  тем

 «До чистої мети треба йти чистою дорогою »             3 б.

«Чи важлива порядність на шляху до успіху?»       

 

 

 

Надіслати на електронну адресу:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, дату, номер групи, назву предмета і номер уроку.         

 

 

 

13.05.2022р.      Українська мова.          Гр.№31          (Урок № 32)

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

Тема: Орфографічна норма. Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник.

Мета: систематизувати й поглибити знання з орфографії, сприяти формуванню орфографічної грамотності учнів, розвивати орфографічну увагу, виховувати потребу в удосконаленні орфографічної грамотності,
сприяти формуванню особистої відповідальності учнів за дотримання орфографічних норм, створювати умови для самостійної діяльності учнів

 

Опрацюйте матеріал підручника (стор.88 – 91)

Орфографія (грецьк. orthos - прямий, правильний, рівний і grapho -пишу) - розділ мовознавства, що вивчає правила написання слів; загальноприйнята система правил національної мови щодо способів передавання мовлення на письмі. Неправильне написання слів називають орфографічною помилкою (уживання апострофа, подвоєні приголосні, правопис складних слів та ін.). Орфографічні норми охоплюють правила написання слів та їхніх частин.
Орфографічне правило -це чітка рекомендація, що пояснює умови вибору єдино прийнятого, нормативного написання слова.
Орфограма - графічний знак (буквений і небуквений), який потрібно вибрати з ряду можливих відповідно до орфографічного правила.
Види орфограм:
• буквені: окрема літера, яку пишуть за певним правилом: верба, високий
• небуквені: апостроф (м’ята, комп’ютер); перенос слів із рядка в рядок (від-да-ність); написання слів окремо (у книжці), разом чи окремо (у день народження, удень зустрілися), окремо чи через дефіс (По своєму ліжку
простягай ніжку. Всяк мудрий по-своєму.).
Написання, що не регламентується правилами, винятки з правил треба перевіряти за орфографічним словником.
Існує багато орфографічних словників, виданих протягом останнього
    століття. Чинному правопису відповідають ті, що вийшли друком після 1990 р., коли було внесено в нього останні зміни. Буває так, що в різних словниках по-різному написано слово (всесвітньовідомий і всесвітньовідомий, Свят-вечір і Святвечір та ін.). У такому разі треба орієнтуватися на орфографічні словники, упорядковані науковцями Інституту
української мови НАН України та Інституту мовознавства ім. О. Потебні НАН України.
Принципи правопису:
1.фонетичний
2. морфологічний
3. Історичний
4. смисловий.
За фонетичним принципом («як чую, так і пишу») позначають:
• усі наголошені голосні: казка, говориш, кухня, пісня, метр, липа;

• ненаголошені [а], [у], [і], а також [о], що стоїть не перед складом із наголошеним [у] або [і]: казати, купатися, лікарня, молоко;
• префікс с- перед кореневими к, п, т, ф, х: сказати, спитати, стиснути, сформувати, схилити;
• групи приголосних, що утворилися внаслідок спрощення: проїзний, щасливий, серцевий, тиснути;
• групи приголосних [ств], [цтв], [зтв] і суфікси -ськ-, -цьк-, -зьк-, що утворилися внаслідок додавання суфіксів до основ: птах — птаство, ткач — ткацтво, убогий — убозтво, чех — чеський, Кременчук — кременчуцький, Рига — ризький;
• чергування приголосних: рука — на руці — ручка, нога — на нозі — ніжка, вухо — на вусі — вушко.
Морфологічний принцип правопису вимагає однакового позначення на письмі
значущих частин слова, незалежно від їхнього реального звучання: [гоул убка] голубка, бо голуб; [доур? із?ц?і] доріжці, бо доріжка

 

Також за морфологічним принципом пишуть:
• ненаголошені голосні [е], [и], а також [о], що стоять перед складом із наголошеним [у] або [і]: весна, зима, спонука, хотів;
• приголосні, що змінюють своє звучання внаслідок уподібнення: боротьба, кігті, розжуй;
• приголосні звуки, що спрощуються тільки у вимові: журналістський, агентство;
• довгі звуки на межі значущих частин слова: віддати, піднісся, хвилюються, граєшся та ін.
Історичний (традиційний) принцип правопису полягає в тому, що слова, окремі частини слів чи букви пишуть так, як це робили раніше, за усталеною традицією, але їхнє написання не можна пояснити в сучасній мові дотриманням фонетичного або морфологічного принципів.
За традицією в українському письмі вживають:
• літери я, ю, є, що позначають один або два звуки, а також ї, що позначає два звуки: пісня — п’янкий, нюанс — в’юн, синє — б’є, пір’їна;
• літеру щ на позначення двох звуків: щука, паща, прощення;
• м’який знак: синь, кольє, Львів;
• подвоєні літери в іншомовних словах: Марокко, Руссо, голландець, тонна, нетто.
Смисловий (диференційний) принцип вимагає різного написання:
• однозвучних слів, що мають різне значення (омонімів): Лев (ім’я) — лев (тварина); Захід (країни Західної Європи) — захід (частина світу); Олег Вітер — різкий вітер;
• паронімів: греби — гриби; кленок (від клен) — клинок (від клин);
• префіксів пре-,при-: пречерствий — причерствілий;
• слів разом та окремо: в день народження — приїхали вдень та ін.
В українській мові переважають написання, що відповідають фонетичному й морфологічному принципам.

Завдання:

1.Опрацювати матеріал підручника (стор.88 – 91)        

2.виконати вправу 167 (стор.92)

 

Надіслати на електронну адресу:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, дату, номер групи, назву предмета і номер уроку.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень