A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 06.11.2022 11:10
Кількість переглядів: 62

07.11.22р. Українська література    Група №23    Урок № 18  Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

Тема: Іван Багряний ( І.Лозов’ягін)  Основні віхи життя й творчості митця. Його громадянська позиція.  «Тигролови» як український пригодницький роман.  Проблема свободи й боротьби за своє визволення. Жанрові особливості (динаміка сюжету, неоромантичність та ін..)

Іван Багряний (справжнє ім’я: Лозов’ягін Іван Павлович) народився 2 жовтня 1906р. в м. Охтирці на Полтавщині у родині сільського робітника-муляра.

Навчався у вищій початковій школі, вірші почав писати ще у 2 класі. Навчаючись у школі, був редактором шкільного журналу надія.

З 1920р. навчався у ремісничій профтехшколі, звідки перевівся в Краснопільську художньо-керамічну.

У 1924р. вступив до Охтирської філії організації «Плуг».

У 1925р. під псевдонімом Полярний надрукував свою першу книжку оповідань «Чорні силуети».

У 1926р. вступив до Київського художнього інституту, який не закінчив через матеріальну скруту.

Тоді під псевдонімом Багряний друкував поезії й оповідання в журналах «Глобус», «Життя й революція», «Червоний шлях» та «Плужанин».

Його прийняли до організації МАРС.

У 1929р. з’явилася збірка поезій «До меж заказаних»

У 1930р. з’являється історичний роман у віршах «Скелька»

Іван багряний біографія16 квітня 1932р. заарештовано за контрреволюційну і націоналістичну діяльність, рік тримали під слідством, потім засудили на 5 років заслання і вивезли на територію України. dovidka.biz.ua

1938 року повторно арештований та відсидів у Харківській в’язниці УДБ-НКВС на Холодній горі 2 роки і 7 місяців. Про це написав у романі “Сад Гетсиманський”

1940 р. з відбитими легенями й нирками був звільнений під нагляд. Знову оселився в Охтирці, працював декоратором у місце­вому театрі, редагував газету «Голос Охтирщини», після початку війни потрапив до народного ополчення, працював в ОУН.

Згідно з німецьким курсом щодо української національної інтелігенції в 1942 р. мав бути розстріляний, але випадково вря­тувався.

1944 р. І. Багряний розійшовся в поглядах з керівництвом УПА й сам, без родини, емігрував до Словаччини, а згодом до Німеччини, залишивши дружину з дітьми вдома. Публікуються романи “Люба”, “Тигролови”

У 1945р. засновує газету «Українські вісті», засновує ОДУМ (Об’єднання демократичної української молоді).

 Іван Багряний був учасником Мистецького українського руху (МУР) та брав участь у створенні цієї організації.

У 1946р. кількома мовами за кордоном надруковано його памфлет «Чому я не хочу вертати на «родіну»?»

Знайшов порятунок душі у новій родині, де народилися син Нестор і донька Роксолана.

1948 року Багряний заснував Українську революційно-демократичну партію (УРДП) і відтоді цілих 17 років — до самої смерті редагував газету «Українські вісті». Письменник був головою Виконавчого органу Української Національної Ради і заступником президента УНР.

Помер на 57-му році життя 25 серпня 1963р. Похований у місті Новий Ульм

Твори:

–         1925р. збірка оповідань «Чорні силуети»

–         1929р. збірка поезії «До меж заказаних»

–         1930р. історичний роман у віршах «Скелька»

–         1944, 1946р. роман «Тигролови»

–         1950р. роман «Сад Гетсиманський»

–         1953р. роман «Огнене коло»

–         1957р. роман «Буйний вітер»

–         1965р. роман «Людина біжить над прірвою»

–         п’єси «Генерал», «Морітурі», «Розгром»

–         1946р. збірка «Золотий бумеранг»

–         1956р. поема «Антон Біда – герой труда»

 Найвідоміші твори Багряного: “Тигролови”, “Сад Гетсиманський”, “Скелька”, “Чому я не хочу вертатись до СРСР?”, “До меж заказаних”, “Людина біжить над прірвою”, “Огненне коло”.

За своїм світобаченням І.Багряний був романтиком.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/ivan-bagryaniy-biografiya-korotko

Завдання:

1.  Ознайомитися зі статтею Багряного «Чому я не хочу повертатися до СРСР» за посиланням: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1210

 

Аналіз роману «Тигролови» Івана Банряного

Жанр: пригодницький роман.

Літературний рід: епос.

Тема: Зображення втечі і побудови нового життя поза тоталітарною системою Григорія Многогрішного.

Ідея: «Сміливі завжди мають щастя». Сміливість протистояти системі – це можливість побудувати своє життя самостійно.

Головна думка – у будь-яких випадках людина має бути Людиною.

 Події твору “Тигролови” відбуваються на Далекому Сході у 30-тих рр. XX ст.

За напрямом твір “Тигролови” належить до модернізму.

Проблематика твору «Тигролови»:

– Протистояння добра і зла;

– Людина і тоталітарна система:

А) людина як частина тоталітарної системи, її гвинтик;

Б) протистояння людини тоталітарній системі.

– Душевна чистота і бруд;

– Щире кохання тих, хто не може бути разом;

– Життя українців поза межами своєї Батьківщини;

– Двобій життя і смерті;

– Сміливість і чистота винагороджуються свободою.

Головні герої твору «Тигролови»:

Григорій Многогрішний – молодий інженер-авіатор, предком якого є перший український політкаторжник гетьман Дем’ян Многогрішний. Втікає з потяга НКВС, що везе його в Сибір на 25 років каторги. Його девіз: “Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи”

 Родина Сірків – етнічні українці, що живуть в Сибіру і заробляють на життя полюванням на тигрів:

-Сірко – батько,

-Сірчиха – мати,

-Григорій (Грицько) Сірко – молодший з двох синів Сірків,

–Наталка Сірко – дочка Сірків, кохана Григорія Многогрішного.

Майор Медвин – майор НКВС, що катував Многогрішного і поклявся розшукати його після втечі. Лютий ворог Григорія Многогрішного.

 Заливай – Наталчин пес.

“Тигролови” образи-символи

  Образ поїзда-дракона є символом тоталітарної сталінської системи.

  Потяг-експрес є символом «забезпеченого» нового життя більшовицької верхівки;

  Білена глиняна хата є символом України в тайзі.

 Тигр є символом володаря, сили, незламності людського духу.

Сюжет твору “Тигролови”:

 Експозиція – опис потяга-дракона, що везе каторжників, засуджених на роки заслання, в Сибір.

 Зав’язка – втеча Григорія Многогрішного з потяга, його знайомство з родиною Сірків.

 Розвиток дії – життя Многогрішного в родині Сірків. Кохання до Наталки. Полювання на тигрів.

 Кульмінація – зустріч і поєдинок Григорія Многогрішного та майора Медвина.

 Розв’язка – Григорій разом з Наталкою покидають Сибір і переходять кордон Маньчжурії.

 Символізм роману “Тигролови” виявився у назві твору.“Тигролови” ознаки пригодницького роману

1) захоплюючий сюжет;

2) переслідування головного героя;

3) мисливські пригоди;

4) кохання до дівчини, яка зросла в умовах дикої природи;

5) щасливий фінал.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/tyhrolovy-literaturnyi-pasport

Літературний диктант за біографією Івана Багряного

1. Дата, рік і місце народження__________________________________________________

2. Справжнє прізвище, ім'я, по батькові. __________________________________________

3. Навчання письменника._______________________________________________________

4. Назва збірки, яку присвятив батькові____________________________________________

5. У скільки років почав друкуватися?_____________________________________________

6. У якому році й за що був арештований?_________________________________________

7. Де відбував роки заслання? ____________________________________________________

8. Куди емігрував після війни? ____________________________________________________

9. Коли написав роман «Тигролови», яка його перша назва? ___________________________

10. За який час Багряний написав твір «Тигролови»? _________________________________

11. В якому році і якою премією був нагороджений за роботу над романом? _____________

12. Дата і рік смерті, місце поховання. ______________________________________________

Завдання:

1. Вивчити біографію Івана Багряного.

2. Прочитати статтю  «Чому я не хочу повертатися до СРСР»

3.Виконати літературний диктант 

Надіслати на електронну пошту

lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище,  номер групи, назву предмета і номер уроку         (не на полях!)

 

07.11.22р. Українська література    Група №23   Урок № 19 Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

«Тигролови» Вольовий характер Григорія Многогрішного. Родина Сірків, майор Медвин.

Символіка роману, ідея перемоги добра над злом. Популярність твору в повоєнній Європі. Актуальність для нашого часу.

ТЛ: пригодницький роман.

1.Опрацювати матеріал підручника ( стор. 159 – 163)

2. Виконати тести

1.З драконом у творі асоціюється:

а) тоталітарний режим;                       б) потяг з ув’язненими до Сибіру;

в) залізнична колія, що пролягала вздовж болота і густого лісу;

г) літак, який кружляв над концтабором.

2.Вагони потяга порівнюються у творі з:

а) ящиками; б) перевантаженими човнами;

в) коробками; г) великими валізами.

3.«Дєлом доблесті і геройства» для вартових поїзда-дракона є:

а) пильно охороняти в’язнів;                  б) контролювати кожний рух «злочинців»;

в) забезпечувати спокій Медведину;    г) не зрадити Ф.Дзержинського.

4.Чим була викликана роздратованість начальника охорони, коли потяг прибув до кінцевого пункту призначення?

а) Бунтом ув’язнених;                              б) відсутністю Г. Многогрішного;

в) великою кількістю смертності серед полонених;

г) надмірним співчуттям цивільних до ув’язнених.

5.Григорій Многогрішний, каторжник Сибіру –

а) правнук гетьмана;                             б) славетний полтавчанин;

в) майстерний швець;                          г) людина, якою пишалася вся українська громадськість.

6.Казковим краєм, золотим ельдорадо назвав письменник:

а) Крим;    б) Кавказ;    в) Сибір;     г) Закарпаття.

7.«Дивне море, у якому вода стоїть вище, ніж у всіх інших морях»,– так зазначив письменник про:

а) Дунай; б) Байкал; в) Дніпро; г) Волгу.

8.Експрес, у якому «Стільки вигод! Стільки розкошів!» – це, на думку автора твору, екстериторіальна:

а) зона;   б) райська місцевість;    в) благодать;    г) держава.

9. Втіленням «могутності, сили і гонору своєї пролетарської держави» у романі є:

      а) майор Медвин;                                                б) усі пасажири експреса;

      в) охоронці потяга-дракона;                             г) газета «Правда».

10. Що споріднювало сім’ю Сірків і Григорія?

 а) національність;          б) місце народження;            в) політичні погляди;   г) мисливство.

11.Герой твору, який зазначив про себе, що він є чесною і чемною людиною:

а) Старий Сірко;    б) Грицько – брат Наталці;

в) Г. Многогрішний;    г) Медвин.

12.За рахунок чого сім’я Сірків виживала у тайзі?

а) Вживанням лікарських трав;                            б) збиранням грибів;

в) рибальством;                              


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень