A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 20.09.2022 12:27
Кількість переглядів: 98

20.09.2022р.  Українська література. Гр.№31 (Урок № 3)

 

Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /

 О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема: Багатогранність символічнних образів. Камінний хрест – уособлення долі людини. Ідея нерозривної єдностіІвана Дідуха з рідною землею.

Горб — виснажлива праця на неродючому горбі й велике бажання його освоїти, бо це рідна земля батьків… Не випадково тінь Івана на горбі у променях призахідного сонця виглядає як тінь велетня. Іван полюбляє цей горб і не уявляє життя без щоденної праці.

Головний герой — Дідух, отже, дід, тобто селянин, а ще це прізвище асоціюється з різдвяним атрибутом. Виїзд на чужину має розірвати зв’язок із поколіннями предків і навколишнім світом. Тож Іванові здається, що він кам’яніє, тобто втрачає духовне життя.

Іван відчуває, що поза батьківщиною у нього життя не буде: «… розвіємося на старість, як лист по полі». Тому прощання із селом нагадує своєрідний похорон.

Символічним у творі є останній танець — у ньому трагедія і розпач довічного прощання.

Камінний хрест — це пам’ятник не лише Дідухам, а й усім емігрантам, який став символом страждань сотень тисяч галицьких українців, що їх злидні погнали за океан, до «Гамерки» й Канади.

«Камінний хрест» Що символізує ця назва?

Назва неоднозначна: це і масивний кам’яний хрест, споруджений Іваном Дідухом на піщаному схилі як пам’ятник на згадку про себе. Водночас хрест — символ непосильної, нелюдської праці селян. Нести важкий хрест має крім прямого, ще й переносне значення — мучитись Селянський хрест не просто важкий — він камінний. До того ж хрест асоціативно пов’язаний в новелі з образом «далекої могили» — еміграції.

Домашнє завдання:

Виконати тестові завдання

1. Модерністськими є всі зазначені течії, крім…

А романтизму;

Б імпресіонізму;

В експресіонізму;

Г символізму.

2. В. Стефаник — представник:

А «Руської трійці»;

Б «Покутської трійці»;

В «Молодої музи»;

Г Кирило-Мефодіївського братства.

3. В. Стефаник прославився в українській літературі як майстер…

А соціально-психологічної повісті;

Б психологічної новели;

В притчового оповідання;

Г історичного роману.

4. Події в новелі «Камінний хрест» відбуваються…

А за часів кріпаччини;

Б після скасування кріпосного права;

В під час Першої світової війни;

Г наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.

5. У селі Івана Дідуха називали…

А Переломаним;

Б Горбатим;

В Зігнутим;

Г Згорбленим.

6. Новела «Камінний хрест» має ознаки…

А імпресіонізму;

Б експресіонізму;

В неореалізму;

Г неоромантизму.

7. Символом розпачу від прощання з рідним краєм у новелі є…

А горб;

Б хрест;

В танець;

Г камінь.

8. Кульмінацією новели є…

А пісня про загублені молоді літа;

Б розповідь Івана односельцям про хрест;

В звернення Івана до дружини;

Г танець Івана з дружиною.

9. Композиційною особливістю новели не є…

А поділ на сім частин;

Б діалоги;

В розповідь від першої особи;

Г розповідь про минуле головного героя.

10. Темою новели «Камінний хрест» є…

А смерть селянина від тяжкої праці на землі;

Б еміграція західноукраїнської родини;

В тяжке життя селян в умовах кріпацтва;

Г доля жінки-матері в еміграції.

11. Новела «Камінний хрест» закінчується словами…

А Але Іван не дивився в той бік. Узяв стару за шию і пустився з нею в танець.

Б [Іваниха] все рукою показувала в повітрю, як глибоко вона той поріг виходила.

В Люди задеревіли, а Іван термосив жінкою, як би не мав уже гадки пустити її живу з рук.

Г Видиш, стара, наш хрестик? Там відбито і твоє намено. Не бійси, є і моє, і твоє…

12. «Камінний хрест» належить до творів.

А епічних;

Б ліричних;

В драматичних;

Г ліро-епічних.

 

Надіслати на пошту: lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище,        номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

20.09.2022р.  Українська література. Гр.№31 (Урок № 4)

 

Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /

 О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема : Володимир Винниченко . життя і творчість, громадська і політична діяльність. Прозові  та драматичні твори. Перший український науково-фантастичний роман «Сонячна машина»

 

Переглянути  :

 

https://www.youtube.com/watch?v=q5AHZGoS_wE

 

Теорія літератури

Літературна спадщина Володимира Винниченка вважається приналежною до золотого фонду України. Він — автор одного з перших утопічних романів, «Сонячна машина» (написаний у 1922—1924 роках), який започаткував новий напрям в українській літературі.

«Сонячна машина» Володимира Винниченка стала першим в українській літературі утопічним і фантастичним романом.

Фантастика — сукупність літературних напрямків, що на противагу літературному реалізму описують явища, котрі вважаються наразі неможливими, вважаються нездійсненними відповідно до загальноприйнятих даних сучасної науки, описують страхи людства та майбутні катастрофи чи їх наслідки у реальному або чарівному світі чи зображують альтернативний погляд на історичні події або на географію світу чи навіть просто показують загублені світи, найближче майбутнє, віддалене майбутнє або ж минуле за тогочасних соціальних, політичних чи інших обставин та стану розвитку науки і техніки, загублені світи тощо.

Утопія – літературний жанр, у якому описана абстрактна модель ідеальної соціальної системи, що відповідала уявленням письменника про гармонію людини і суспільства.

 

«Сонячна машина»

 

Володимир Винниченко першим в літературі 20-х років XX ст. створив соціально-утопічний і фантастичний роман з елементами пригодницького і детективного жанру. Цьому твору не бракує вад і хиб, але він став новим і оригінальним явищем світової літератури. У «Сонячній машині» автор порушує суспільно-політичні, філософські, морально-етичні проблеми; уміло поєднує проблеми особи й колективу, класової боротьби, соціальних груп, «прекрасної будущини», моралі й біологічних інстинктів. Новаторство письменника знаходить своє втілення в незвичайних поворотах людського характеру, думок і вчинків героїв, у сюжеті, що постійно інтригує читача, тримає в стані високої емоційної напруги, естетичної втіхи. Цей твір В. Винниченко присвятив своїй сонячній Україні. Дія роману відбувається десь через 40-50 років після закінчення Першої світової війни. Ареною подій стає не лише вся Німеччина й Європа, а й цілий світ. Найпереконливіші сторінки роману пов’язані з гостро сатиричним зображенням верховодів сучасного фінансово-промислового капіталу — гумового фабриканта й президента Об’єднаного банку Мертенса та його оточення. Король Німеччини Мертенс за свої гроші купив усе: уряд і парламент, банки й підприємства, поліцію й пресу, а прагне купити ще й древній аристократичний герб разом з його власницею — родовитою принцесою Елізою. Він мріє панувати над усім світом. Могутній реальній політичній й економічній силі в романі протиставлено винахід геніального інженера Рудольфа Штора — сонячну машину, що символізує визволення від усіх економічних, соціальних, політичних форм утиску. У романі переконливо показано, що людина, яка прагне стати над добром і злом, скидає всі суспільні обов’язки, перетворюється не стільки на вільну й всевладну істоту, скільки на примітивну жуйну тварину. Автор доводить, що людство вирятовується не стільки сонячною машиною, скільки усвідомленням потреби суспільно обов’язкової й організованої праці, поривом до нового життя. Сюжет роману розгортається двома лініями — боротьбою за сонячну машину та негараздами нерівного, непереборного кохання принцеси Елізи до геніального плебея Рудольфа Штора.

 

Домашнє завдання

І. Дати відповіді на запитання стосовно роману «Сонячна машина» (письмово)

 

1.Коли відбувається дія у  романі?

2. Які проблеми порушено у романі?

3. Що символізує сонячна машина?

4. Хто такий Мертенс? Його мета?

5. Що хотів довести своїм твором автор?

 

ІІ. Прочитати твір Володимира Винниченка «Момент»

 

 

Надіслати на пошту: lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище,        номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень