A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 19.02.2023 13:37
Кількість переглядів: 142

21.02.2023р.Руденко Л.Ф. запрошує групу 31 на урок української мови . Початок уроку о 12:20. Посилання: meet.google.com/med-oxxb-rvs

21.02.2023 р.     Українська мова       Гр.  №31    Урок № 31  Викладач: Руденко Л.Ф

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників

Якiснi прикметники в українськiй мовi утворюють ступенi порiвняння.
Вищий ступінь
Проста форма
основа або корінь прикметника + суфікси -ш-, -іш-
холодний – холодніший, глибокий – глибший
Складена форма
Слова більш, менш + прикметник у початковій формі
більш холодний, менш глибокий

Найвищий ступінь
Проста форма
Префiкс (що-, як-) най- + прикметник вищого ступеня простої форми
найхолоднiший, найглибший
Складена форма
Слова найбiльш, найменш + прикметник у початковiй формi або слова вiд усiх, за всiх, над усе + прикметник вищого ступеня простої форми
найбiльш холодний, найменш глибокий, холоднiший за всiх

   Помилкою є утворення ступенiв порiвняння прикметникiв за допомогою додавання слiв бiльш, менш, найбiльш, найменш до простої форми вищого ступеня. Наприклад: бiльш холоднiший – бiльш холодний, найменш глибший – найменш глибокий. Не можна утворювати ступенi порiвняння прикметникiв за допомогою слова самий. Наприклад: самий холодний – найхолоднiший.
Основа прикметника може зазнавати змiн за творення простої форми вищого ступеня порiвняння з суфiксом -ш-: Суфiкси -к-, -ок-, -ен- випадають: широкий – ширший; г, ж, з + ш = жч: вузький – вужчий; с + ш = щ (шч): високий – вищий. 
Винятки: легкий – легший, довгий – довший.
Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка: великий, бідний, лисий цікавий, гучний, товстий чесний, білий, гнідий малесенький, злий, глибокий Форми ступенів порівняння утворюють лише якісні прикметники. Не утворюють форми ступенів порівняння прикметники: лисий (абсолютно ознака), гнідий (масть тварини), малесенький (суфікс -есеньк-).

 Джерело: https://edera.gitbook.io/ed-era-book-ukr/prikmetnik/stupeni_porivnyannya_prikmetnikiv

Найпоширеніші помилки
Помилкою є утворення ступенiв порiвняння прикметникiв за допомогою додавання слiв бiльш, менш, найбiльш, найменш до простої форми вищого ступеня.
Наприклад: бiльш холоднiший — бiльш холодний, найменш глибший — найменш глибокий.
Не можна утворювати ступенi порiвняння прикметникiв за допомогою слова самий.
Наприклад: самий холодний — найхолоднiший.
Радимо вживати органічніші для української мови синтетичні форми вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників: довершеніший, простіший, найдорожчий, найкращий, найхолодніший, найвірогідніший.

Не можна вживати залежні від ступеньованого прикметника слова без прийменників за, від, порівняно з тощо або без сполучника ніж (аніж):
неправильно:                                                             правильно:
добріший нього                                                          добріший за (від) нього
добріший порівняно з ним                                        добріший, ніж він
розумніша всіх                                                           розумніша за всіх
розумніша від всіх
розумніша, ніж всі
мова милозвучніша інших                                        мова милозвучніша за (від) інших
мова мелозвучніша порівняно з іншими
брат старший сестри                                                  брат старший за (від) сестри
брат старший порівняно з сестрою
брат старший, ніж сестра
брат старший проти сестри
1. Утворити ступені порівняння прикметників:
Важкий, великий, високий, вузький, гарний,  дорогий, дужий,  короткий, легкий, малий, м’який, низький, поганий, тихий, товстий, широкий, тугий.
2.Опрацювати параграф 3
3. Виконати вправу 19 (письмово)
Завдання надіслати :  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)   


21.02.2023 р.     Українська мова       Гр.  №32    Урок № 31  Викладач: Руденко Л.Ф

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

Тема: Синонімічні способи вираження різного ступеня ознаки, використання прислівників  дуже, вельми, занадто, мало, вкрай, зовсім, особливо, трохи, дещо…
https://youtu.be/FIUI_b-_eiI

Завдання: 1. Повторити теоретичний матеріал за посиланням. 2. Переглянути відеоматеріали  про прислівник 3. Виконати вправи.
І. Знайдіть у тексті прислівники. Визначте розряд за значенням та синтаксичну функцію.
Щоночі перед нами відкривається небесна книга Всесвіту — міріади далеких зірок. Вони групуються у фігури, начебто зумисне і неспроста позбирав їх докупи, немов по-мистецькому вишив на небесному килимі вигадливі візерунки — сузір’я.
Кожен народ по-своєму поділяв небо на сузір’я. Вигляд зоряного неба невпинно змінюється залежно від пір року. Взимку, наприклад, сяють сузір’я Оріона, Великого Пса, Візничого. Навесні вони зникають, натомість з’являються інші сузір’я.
З прадавніх часів небо непереможно вабило до себе людську думку. Про нього створювалось багато-багато легенд і казок.
Сьогодні людство наполегливо проникає в незвідані глибини Всесвіту. Дедалі більше загадок космічної безодні перестає бути таємницею (С. Скляренко).
ІІ. Уставте пропущені букви, визначте особливості творення ступенів порівняння. 
1. Урок він вивчив старанно, принаймні кра..е за інших (В. Козаченко). 2. Хіба не бачите, що небо голубіє, Що сонце ранками всміхається ніжн.., Що вся земля в якімсь чеканні дивнім мліє, І легше дихає, і дивиться ясн.. (О. Олесь). 3. Швид..е і швид..е котилися хвилі, заливали все, розливались шир..е і помалу заспокоювалися. Вони гомоніли все тих..е і тих..е, із їх гомону виникала пісня (Леся Українка). 4. ..кра..е написав курсову роботу студент Бондаренко (З посібника). 5. Тепер він слухав розповідь більш уважно. 6. Читай багато, читай по змозі якнайскор..е, аби встигнути «пройти» коли не всі, то принаймні щонайбіль..е отих шаф і розкрити для себе як..більш..е їхніх захопливих таємниць (З тв. В. Козаченка). 7. Сьогодні ..ни..е спустилися важкі сірі хмари (Ю. Збанацький).
Домашнє завдання:
1. Параграф 4. Вправа 33

Завдання надіслати :  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)   


 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень