Всесвітня історія
22.11.22р. Всесвітня історія. Група 2. Урок № 11 Викладач Руденко Лідія Федорівна
І.Я.Щупак Всесвітня історія (рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / І.Я.Щупак. – К. УОВЦ «Оріон», 2019. – 256 с. : іл.
Тема: Транснаціональні корпорації. НТР. Різні моделі ринкового господарства
порівняння СРСР та США.
США |
СРСР |
|
1. СРСР був створений 30 грудня 1922 р. |
|
2. Перший голова Раднаркому – В. ЛЕНІН |
|
3.Головна статуя – «Робітник і колгоспниця» |
|
4.СРСР очолили ОВД у 1955 р. |
|
5.У радянських шаражках атомна бомба була створена у 1949 р. |
|
6.Робітники, селяни і трудова інтелігенція. |
|
7.А в СРСР – горілка «Московська». |
Гендрікс. |
8.Представниками хіпі в СРСР була група Андрія Макаревича |
|
9.А в СРСР – «Червона Москва». |
безробіття.
|
10.А в СРСР – планова економіка і відсутність безробіття. |
Транснаціональні корпорації. НТР. Перехід від виробництва товарів до «виробництва послуг»
1.1. Транснаціональна корпорація – корпорація, яка здійснює міжнародне виробництво продуктів і має прямий контроль над своїми іноземними філіями.
1.2. Етапи формування ТНК:
Перший етап: у 1947 р. 23 країни підписали Генеральну угоду про тарифи і торгівлю з метою упорядкування тарифів і зняття всіляких перешкод у світовій торгівлі.
Другий етап: у березні 1994 р. ця організація перетворюється у Світову організацію торгівлі (СОТ).
Третій етап: посилення спеціалізації виробництва спричинило перетворення великих сучасних компаній на концерни: різні етапи створення продукту відбувалися у різних країнах.
На четвертому етапі концерни перетворювалися на ТНК.
1.3. ТНК сьогодні контролюють 1/2 світового промислового виробництва. У 2000 р. у світі налічувалося 63 тис ТНК. Серед найбільших ТНК за 2016 р. представлені: американські, японські, європейські.
1.4. НТР – якісний стрибок у розвитку продуктивних сил. НТР спричинила кординальні зміни у праці людини, у вимогах до самої людини та її професійних якостей. Один із наслідків НТР є перехід від виробництва продукції до «виробництва послуг».
ІІ. Рейганоміка
2.1. Теоретичною основою «рейганоміки» були неоконсерватизм та неолібералізм.
Основні ідеї неоконсерватизму – обмеження втручання держави у господарське життя, відповідальність людини за себе та сподівання на власні сили.
Неолібералізм базується на двох постулатах:
- Ринок є найефективнішою формою господарювання.
- Учасникам господарської діяльності має бути забезпечена максимальна свобода.
2.2. Причиною проведення кординальних реформ у США була глибока економічна криза.
2. 3. «Рейганоміка» - це внутрішньополітичний курс, направлений на стабілізацію соціально-економічної системи в США, який проводився у 1981-1989 рр.
2.3. Курс на подолання кризи здійснював 40 -й презедент США, лідер республіканської партії – Рональд Рейган.
2.4. Які реформи в рамках рейганоміки передбачалися в економічно-фінансовій сфері?
*скорочення податків для бізнесу;
*скорочення соціальних програм;
*розширення свободи підприємництва;
*проведення твердої кредитно-фінансової політики.
2.5. Які реформи проводилися по програмі «нового федералізму» в сфері соціальної політики?
*федеральний уряд відповідав за медичну допомогу незаможних, 44 соціальних програми здійснювали штати, місцеві органи влади відповідали за допомогу багатодітним родинам.
2.6. Позитивні наслідки «рейганоміки»:
*впроваджено ресурсозбереження, зменшилося споживання газу, нафти, сталі, чавуну.
*за менших витрат відбулося досягнення вищої ефективності суспільної праці;
*зросли особисті доходи американців, що означало розширення ринку для збуту американських товарів;
*удвічі скоротилося безробіття.
2. 7. Висновок: реформа ринкової економіки у США – «рейганоміка» привела до переходу від індустріального суспільства до постіндустріального і вирішила ряд економічних і соціальних проблем.
ІІІ. Тетчеризм
-
- Причиною необхідності реформ було те, що у 1970 –х рр. Велику Британію називали «Хворою людиною Європи»: продукція державного сектору не могла успішно конкурувати на світовому ринку, соціальні програми привели до появи у суспільстві тенденцій до «утриманства», розвалилася британська колоніальна імперія.
- «Тетчеризм» - різновид неоконсерватизму, що базується на ідеалах вільного ринку та сильної державної влади, який здійснювався у Великій Британії з 1979 по 1990 рр.
- 11 років «залізна леді» Маргарет Тетчер була прем’єр-міністром Великої Британії від партії консерваторів.
Вона проводила політику неоконцерватизму. Неоконсерватори вважали,що бідність не переможна як і смерть. Держава повинна піклуватися про інвалідів, самотніх літніх людей, дітей, які залишилися без родини. Для всіх інших створюються такі умови, в яких людина змогла б себе реалізувати.
-
- Основні напрямки внутрішньої і соціально-економічної політики Маргарет Тетчер.
- З метою заохочування приватних підприємців податки на прибуток суттєво скоротилися.
- Денаціоналізація і приватизація.
- Фінансова підтримка держави лише рентабельних і науково ємних підприємств.
- Акцент на розвиток середнього і дрібного бізнесу.
- Комерціалізація систем освіти і охорони здоров’я.
- Звуження прав профспілок на оголошення страйків.
Результат: з 1983р. у країні розпочалося економічне піднесення.
-
- У 1997р. до влади приходить партія лейбористів на чолі з Тоні Блером. За рахунок динамічного розвитку економіки лейбористи підвищили соціальні виплати, поповнили бюджети державних шкіл і лікарень, суттєво знизили процентну ставку на житловий кредит.
- Висновок. Кінцева мета соціально орієнтованої ринкової економіки є забезпечення високого рівня добробуту для більшості членів суспільства.
IV. Держава добробуту. Швецька соціальна модель.
- 1. Держава добробуту – термін, що узагальнено описує соціальну політику держави, метою якої є надання громадянам низки соціальних послуг (охорона здоров’я, освіта та інші) за рахунок державного фінансування.
-
- Державне фінансування здійснюється за рахунок державного бюджету, який формується за рахунок податків. Сьогодні на Україні кожен працюючий сплачує 18% податку + 1,5% військовий збір.
-
- Шведська соціальна модель.
Опрацюйте текст і дайте відповіді на запитання.
Шведська соціальна модель (відома як третій шлях між соціалізмом і капіталізмом) почала формуватися у1930-ті рр. В повному обсязі вона проявила себе по закінченню Другої світової війни. ЇЇ основним підґрунтям стали: вдалий принцип перерозподілу доходів, податкова політика, та, безумовно, економічне зростання. За прим’єрства Таге Ерландера (1946-1969) темпи росту виробництва були вищими, аніж у західноєвропейських країнах. У Швеції раніше за всі розпочалася НТР, що привело до різкого зростання третинного сектору – сфери послуг, переважно фінансованих державою. На відміну від Великої Британії, Франції та Італії, держава не намагалася у перші повоєнні роки вдатися до націоналізації. Шведська економіка стала своєрідним поєднанням прогматичної урядової політики, ліберальних інституцій, а також особливого скандинавського менталітету та дисципліни. На прикладі Швеції простежується важлива закономірність – за добробут потрібно дорого платити. Витрати на соціальне забезпечення становили переважну частину сукупних державних видатків, а працівники цієї сфери – істотну частину усіх зайнятих у державній службі. Донині шведи платять одні із найвищих у світі податків (для прикладу кожен швед має віддати у держбюджет 56,7% свого доходу, канадець – 48,8%, а англієць – 40%.
Запитання
- В чому полягають особливості економічної моделі, запропонованої у Швеції у другій половині ХХ століття?
- Що стало джерелом цієї моделі?
Домашнє завдання. Парг. 5. Знати факти, хронологію, терміни + опрацювати пит. на сторінці 43: (І. 1-11:усно), (ІІІ – 1).
Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)
22.11.22р. Всесвітня історія. Група 2. Урок № 12. Викладач Руденко Лідія Федорівна
І.Я.Щупак Всесвітня історія (рівень стандарту) : підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти / І.Я.Щупак. – К. УОВЦ «Оріон», 2019. – 256 с. : іл.
Тема: Німеччина: від « економічного дива» до об’єднання країни та сучасного стану
Параграф 6(стор.44 – 50) опрацювати самостійно. Законспектувати основне.
Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)