A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 02.10.2022 13:45
Кількість переглядів: 112

03.10.22р.       Українська література         Група №23     Урок № 9

 

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

 

Тема: ПЕРЛИНИ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Автономність , відкритість зарубіжним традиціям, новітнім процесам. Високий розвиток літератури в Західній Україні до 1939р.

Богдан-Ігор Антонич. Коротко про письменника

 

До 1939 р. Україна мала зовсім інший вигляд. Після поразки визвольних змагань західноукраїнські землі опинилися у складі Польщі, Румунії та Чехо-Словаччини. Східна Галичина й Західна Волинь стали частиною Польщі. Румунія володіла Північною Буковиною, а також землями Бессарабії, які нині входять до складу сучасної Одещини. Чехо-Словаччина загарбала Прикарпатську Русь. У1939 р. відбувся черговий переділ Європи, внаслідок якого більша частина західноукраїнських земель перейшла до УРСР. Акт воз'єднання, на жаль, не можна було назвати здійсненням віковічної мрії українського народу, бо воно принесло на Західну Україну сталінізм. Зазнаючи національних утисків, українське населення на окупованих землях не лише зуміло зберегти мову, культуру, звичаї. За межами України розвивалася національна література, яка засвідчувала відкритість зарубіжним традиціям і новітнім процесам. Серед поетів виділялися Роман Купчинський, Олег Бабій, Юра Шкрумеляк, Микола Матіїв-Мельник, з молодшого покоління — Богдан Кравців, Б. -Ігор Антонич, Святослав Гординський.

Письменники розділилися на три основні групи:

І- журнал «Вісник» згуртував довкола себе прихильників націоналістичного напряму: Улас Самчук, Олесь Бабій, Юрій Клен, а також поетів так званої квадриги — Євген Маланюк, Олег Ольжич, Олена Теліга, Леонід Мосендз;

ІІ- молоді пролетарські письменники об'єдналися в літературно-мистецьку групу «Гроно» й видавали у Львові журнал «Вікна». До них приєдналася група «новошляхівців», які гуртувалися довкола журналу «Нові шляхи», редагованого Антоном Крушельницьким;

ІІІ- найбільшим угрупованням стали письменники ліберальної орієнтації, до нього входили: Петро Карманський, Юра Шкрумеляк, Ірина Вільде, Богдан Лепкий, Наталена Королева, Андрій Чайковський, Катря Гриневичева.

Галичина, зокрема Львів, став центром українського літературного життя Західної України. У 1920-1930-х р. було створено літературні угруповання західноукраїнських письменників навколо журналу «Вісник» (редактор Д. Донцов), тижневика «Назустріч», засновником якого був відомий критик М. Рудницький, і часопису «Дажбог».

Домашнє завдання:

1.Опрацювати матеріал підручника (стор.132 – 136)

2.Заповнити анкету на Богдана-Ігора Антонича.

1. Прізвище, ім'я.- ____________________________________________________

2. Дата народження - __________________________________________________

3. Місце народження - _________________________________________________

4. Національність - ____________________________________________________

5. Освіта, науковий ступінь - ____________________________________________

6. Рід діяльності - ______________________________________________________

7. Поетичний доробок - __________________________________________________

 

Надіслати на електронну адресу:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, дату, номер групи, назву предмета і номер уроку не на полях, а на сторінці.  

 

 

 

 

 

 

 

 

  03.10..22р. Українська література    Група №23    Урок №10

 

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

Тема: Богдан-Ігор Антонич «Зелена євангелія», «Різдво», «Коляда». Аполітичність, життєствердністьметафоричність та міфологієм поезій. Лемківська конкретика як джерело образних асоціацій.

Богдан-Ігор Антонич. «Зелена євангелія», «Різдво»

https://www.youtube.com › watch

“Зелена Євангелія” Богдана- Ігоря Антонича твір про природу.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/virsh-zelena-yevangeliya-analiz

 

Рік написання – 1934   Рід літератури – лірика   Жанр: ліричний вірш.  Вид лірики: пейзажна.

Напрям – імпресіонізм, експресіонізм, симовлізм

Провідний мотив твору – гімн природі, весні, землі, якій кожен із нас має поклонятися як божеству

Ідея «Зелена Євангелія» — показати зелений світ, який для поета є священним.

Композиція твору. Вірш «Зелена Євангелія» — це лише дві строфи-катрени, але в них поет висловив і почуття ліричного героя, і красу землі, і її божественне начало.

 «Зелена Євангелія» образи-символи

Ліричний герой — людина, шо любить свою землю, її природу, оспівує весну, гірське село, місяць, усю багатобарвність і красу землі.

Головним у вірші є образ землі. Поет переконаний, що джерело всіх слов’янських вірувань треба шукати саме тут. Із землі народжується життя. Земля є фундаментом світового дому.

Поет згадує у поезії білий колір для надання своїм образам позитивного забарвлення. А червоний допомагає змалювати образ місяця більш насичено.

«Зелена Євангелія» художні засоби

 

  епітети: «білі коні», «земля стобарвна» допомагають побачити багаті кольори землі;

  порівняння: «весна — неначе карусель», «місяць, мов тюльпан, червоний», «земля, наче сон цей» змальовують спорідненість і гармонію різнобарвного світу, в якому все схоже в чомусь між собою — воно живе;

 омофони: «сонце — сон цей» використовує поет задля створення багатогранного образу — зорового, звукового, тактильного;

 діалектизм «морель» (пелюстки квіток абрикосів) передає національну своєрідність змалювання пейзажу, робить його впізнаваним.

 

Віршовий розмір «Зелена Євангелія»: чотиристопний ямб із пірихієм

 

Римування «Зелена Євангелія» – перехресне

 

Твір «Зелена Євангелія» — це Євангеліє, священна книга самого поета, який поклонявся природі, вірив, що все живе має душу. Кожним рядком вірша поет невтомно стукає в нашу душу, не просить, а вимагає любити багатобарвну землю, поклонятися їй, бачити красу в усьому.

 

“Зелена Євангелія” Богдан-Ігор Антонич

 

Весна — неначе карусель,

на каруселі білі коні.

Гірське село в садах морель,

і місяць, мов тюльпан, червоний.

 

Стіл ясеновий, на столі

слов’янський дзбан, у дзбані сонце.

Ти поклоняйся лиш землі,

землі стобарвній, наче сон цей!

 

 

 

 

 

Вірш «Зелена Євангелія» — це гімн природі, весні, землі, де все це гармонійно поєдналося. Захоплюють тонкі й незвичні спостереження: дійсно, хіба заметіль із пелюсток квітучих абрикосів (морель) не нагадує карусель? І місяць інколи буває червоним, як тюльпан. Земля стобарвна, і весело ловити сонце в дзбан (глечик), радіти йому, цінувати миті життя.

Джерело: https://dovidka.biz.ua/virsh-zelena-yevangeliya-analiz

 

Джерело: https://dovidka.biz.ua/virsh-zelena-yevangeliya-analiz

Завдання:

1. Опрацювати самостійно вірші «Різдво», «Коляда» (стор. 137 – 138)

2. Виконати тестові завдання

 

Богдан-Ігор Антонич. «Різдво», «Коляда», «Зелена євангелія».

1. Богдан-Ігор Антонич народився на ...

А) Гуцульщині              Б) Лемківщині          В) Бойківщині              Г) Покутті

 

2. Богдан-Ігор Антонич народився у родині...

А) музиканта               Б) військового         В) вчителя       Г) священика

 

3. У якому університеті навчався Богдан-Ігор Антонич?

А) Київському       Б) Віденському        В) Львівському         Г) Харківському

 

4.  Яку назву мала перша збірка Богдана-Ігоря Антонича?

А) "Зелена євангелія"           Б) "Привітання життя"       В) "Три перстені"                   Г) "Книга Лева"

 

5. Богдан-Ігор Антонич якось писав, що найкраща пора писати для нього-

А) ранок         Б) день           В) вечір                Г) ніч

 

6.    Визначення якого поняття подано нижче?

"зв'язок між уявленнями, коли значення одного з них спрямоване до іншого на підставі спільних ознак, зумовлюючи виникнення нових, несподіваних , свіжих    значень"

 

А) Метафора     Б) Метонімія     В) Гіпербола      Г) Асоціація        Д) Алюзія         Е) Периф

 

 

 

7.     У збірці "Привітання життя" є поезія "Автопортрет", в якій Богдан-Ігор Антонич називає

себе так: “Я все — п’яний дітвак із сонцем у кишені”. “Я — закоханий в житті    поганин”.

 

Я, сонцеві життя продавши

за сто червінців божевілля,

захоплений поганин завжди,

поет весняного похмілля.

 

Що у цих рядка означає слово ПОГАНИН?

А) злодій      Б) язичник        В) відступник        Г) чаклун       Д) аферист

 

8. У поезії "Різдво"  Прийшли лемки у крисанях     і принесли місяць круглий.

Що у цих рядка означає словосполучення місяць круглий?

А) повний місяць     Б) захід сонця  В) свячена хлібина  Г) палаюча свіча

 

9. Який художній засіб використав Богдан-Ігор Антонич у перших рядочках позії

"КОЛЯДА"?

 

Тешуть теслі з срібла сани,

стелиться сніжиста путь.

На тих санях в синь незнану

Дитя боже повезуть.

       А) асонанс   Б) алітерація    В) анафора    Г)  епіфора

 

 

 

 

10. Який художній засіб використав Богдан-Ігор Антонич у першій строфі позії «Зелена  євангелія»?

Весна — неначе карусель,

на каруселі білі коні.

Гірське село в садах морель,

і місяць, мов тюльпан, червоний.

А) метафора      Б) гіпербола      В) порівняння      Г) оксиморон

 

11. До якої лірики належить позія Богдана-Ігоря Антонича «Зелена євангелія»?

А) особиста      Б) філософська    В) громадянська     Г) пейзажна

 

12.  Підкреслені слова у позії Богдана-Ігоря Антонича «Зелена євангелія» - це ...

Стіл ясеновий, на столі

слов’янський дзбан, у дзбані сонце.

Ти поклоняйся лиш землі,

землі стобарвній, наче сон це!

А) омоніми    Б) пароніми    В) антоніми   Г) синоніми

 

 

Надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище,        номер групи, назву предмета і номер уроку          (не на полях!)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень