A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 01.11.2022 13:53
Кількість переглядів: 374

 

02.11.2022р.   Українська мова   Гр. № 31   Урок № 11   Викладач: Руденко Лідія Федорівна   

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во     «Ранок», 2018.

Контрольна робота. Написання формального есе «Ще назва є , а річки вже немає (Ліна Костенко)»

Ессе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію й виражає підкреслено індивідуально точку зору автора та враження з конкретного приводу чи питання й не претендує на вичерпне та визначальне трактування теми. Завдання ессе є інформація або пояснення.

Визначальними рисами ессе є невеликий обсяг, довільна композиція, незвичайна манера мислення. Стиль ессе відрізняється образністю, афористичністю, використання свіжиж метафор, нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію та лексику. На перший план виступає особистість автора. Емоційність, експресивність, яскрава образність досягається вживанням метафор, порівнянь, алегоричних і притчевих образів, символів, коректність у висловленні дискусійних думок.

Є такі види ессе: вільне та формальне.

З чого складається есе

Структура твору передбачає висунення на початку певної тези, а після її доказ аргументами у вигляді логічних викладок, цитат або викладу відповідних фак

  • Назва. Вона повинна точно відображати суть написаного. План не пишеться, відразу переходимо до тексту.
  • Вступ. Тут необхідно обгрунтувати важливість розгляду обраних студентом питань, висунути головну гіпотезу. Гіпотеза це якесь припущення, яке буде підтверджено або спростовано. Якщо ви викладаєте думку певного вченого або групи людей, з якими не згодні, то така гіпотеза спростовується. А ось сформована самостійно ідея, як правило, повинна бути підтверджена. Втім, ви можете показати, що ваше стара думка була помилковою. Якщо есе невелике, то слово «введення» писати не потрібно.
  • Основна частина. Самостійно написати структуру есе, якщо воно маленьке, нескладно. Новий абзац – і ось вже пишуться тези і аргументація. Великі тексти же краще розбити на частини підзаголовками, виділеними жирним шрифтом. Структура основної частини нагадує ланцюжок з кілець. Спочатку висувається теза, потім пишуться кілька аргументів до неї. Теза доведена, а значить, переходимо до наступного.

Автор самостійно вирішує, скільки тез йому необхідно довести. Кількість же аргументів не повинна бути менше 2-3 штук. Велика кількість перевантажує дослідження, а менша виглядає несерйозно для наукової роботи.Тези обгрунтовуються:

 

  1. Особистим досвідом, історіями з життя інших людей, як близьких, так і з біографії знаменитостей.
  2. Явищами, які кожен може спостерігати.
  3. Фактами, переданими без спотворення, маніпуляцій.
  4. Цитатами відомих учених, політиків, письменників, творчих діячів.
  5. Історичними подіями, які доповнює аналіз їх суті, причин, наслідків.
  6. Витягами із законів, актуальних або застарілих.

Всі докази плавно ведуть читача до доведенню або спростування гіпотези. Тому важливо побудувати структуру есе в правильному логічному порядку.

Завдання: 

Написати формальне  есе «Ще назва є , а річки вже немає (Ліна Костенко)»

Надіслати  на електронну адресу:      вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

 

02.11.2022р.   Українська мова   Гр. № 31   Урок № 12   Викладач: Руденко Лідія Федорівна   

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во     «Ранок», 2018.

Тема: Іменники спільного і подвійного роду.

Актуалізація опорних знань

Тест

1. У якому рядку всі спільнокореневі слова – іменники?

А)День, щоденно, вдень, дводенний, щоденник.

Б) Зелений, зелень, зазеленів, зеленуватий, зеленіючи.

В) Родина, народження, рідня, родич, рідний.

Г) Ліс, лісовик, лісник, пролісок, лісостеп.

2. У якому рядку всі іменники належать до назв неістот?

А) Хата, дерево,  любов, вітер, учитель.

Б) Чарівник, кава, маска, зошит, вишиванка.

В) Лід, книга, зграя, юрба, осінь.

Г) Телефон, небо, дощ, мрець, лялька.

3. У якому рядку всі іменники належать до назв істот?

А) Дітвора, каміння, корова, срібло, сорочка.

Б) Микола, пішак, Бровко, туз, домовик.

В) Птах, оселедець, труп, одяг, мірошник.

Г) Книга, хустка, поле, педагог, слон.

4. У якому рядку всі іменники – конкретні назви?

А) Вишня, ріка, тополя, щастя, рішення.

Б) Вівця, взуття, квітка, радість, палац.

В) Думка, орел, море, віра, рай.

 Г) Батько, записник, газета, козак, телевізор.

5. У якому рядку всі іменники – абстрактні назви?

А)Картина, учень, ходіння, пісня, мати.

Б) Романтизм, відчай, сумління, політика, чари.

В) Секунда,  милість, час,  учнівство, стріла.

Г) Праця, сон, буря, година, кріт.

6. У якому рядку всі іменники є збірними назвами?

А) Шевченкіана, столи, комахи, квіти, плани.

Б) Листя, птаство, канікули, сузір’я, дитинство.

В) Насіння, мишва, татарва, лозняк,  братство

Г)Людство, натовп, бадилля, товариство, мистецтво.

7. У якому рядку всі іменники є речовинними?

А) Сотня, золото, вода, чай, спів.

Б) Горох, золото, алебастр, молоко, камінь.

В)Дріжджі, кисень, білизна, клофелін, верболіз.

Г) Сало, баранина, макарони, синь, сіль.

8. У якому рядку всі іменники утворені від дієслів?

А) християнство, малярство, видіння, садіння, знання.

Б) одруження, друкарня, виробництво, студентство,  висновок.

В) читання, зітхання, скавчання, каяття, приїзд.

Г) Одужання, перевезення, визнання, терпіння, насіння.

9-12. Визначте зайве слово в рядках.

9. кінь, карась, день, щирість, тюль.

10. путь, шампунь, рій, соловей, олень.

11. картина, машина, борода, сорока, базіка.

12. пенсне, шосе, пюре, кюре, кашне.

https://site-934993.mozfiles.com/files/934993/r.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Іменники – назви істот за фахом

(Зміни в правописі  за О.Авраменком)

            Іменники-назви істот за фахом, родом занять  з нульовим закінченням відносимо до чоловічого роду: міністр, інженер, професор, директор, але зараз набувають популярності щойно створені фемінітиви, які утворюються з допомогою суфіксів – к-, -иц (я), - ин (я), -ес- та інших від іменників чоловічого роду на позначення осіб жіночої статі: майстер – майстриня, поет – поетеса, поетка, автор – авторка.

            Найбільш уживаним є суфікс –к-, оскільки він поєднується з різними видами основ: редактор – редакторка, директор – директорка, актор – акторка.

Суфікс -ин(я) сполучаємо з основами на -ець: продавець – продавчиня, кравець – кравчиня.

Суфікс -иц(я) приєднують до основ на -ник: розвідник – розвідниця, трудівник – трудівниця, порадник – порадниця.

Суфікс -ес- уживається зрідка: поет – поетеса, принц  - принцеса, патрон – патронеса.

            Але не від усіх іменників чоловічого роду можна утворити назви осіб жіночої статі, наприклад, мер, математик, академік, екстрасенс тощо.

У такому випадку для позначення  жіночої статі використовуємо слова пані, форми дієслів минулого часу: пані мер наголосила, математик Ковалевська довела, екстрасенс передбачила.

 

Рід незмінюваних іменників визначаємо так: назви осіб жіночої статі, риб, мов належать до жіночого роду: міс, фрау. івасі, путасу, комі. Назви осіб чоловічої статі, професій, вітрів, тварин – до чоловічого: маестро, денді, майстре, торнадо,поні (виняток – цеце (ж. р.). Назви неістот відносимо до середнього роду: кашпо, пюре; АЛЕ: авеню, боржомі, броколі, салямі ж. р. Іменники візаві, протеже, хіпі – ч. р. і ж. р. Рід деяких невідмінюваних іменників залежить від їхнього значення: великий боа (удав) рожеве боа (жіночий шарф із пір’я або хутра). Рід власних невідмінюваних назв іншомовного походження визначають за родовою ознакою: Міссісіпі – ж. р. (річка); Хонсю – ч. р. (острів); Делі – с. р. (місто).

 

Завдання:

1.Виконайте тести, наведені вище

2. Прослухати матеріал  за  посиланням  https://www.youtube.com/watch?v=vL5Rkz7hjW0

3. Завдання:

І – випишіть іменники жіночого роду;

ІІ – випишіть іменники чоловічого роду чоловічого;

ІІІ – випишіть іменники середнього роду;

ІV – випишіть іменники спільного роду.

 

В 4 колонки

 

Запис, блакить, каніфоль, шампунь, переправа, роззява, дівчатко, глазур, псалтир, рояль, ледащо, нехворощ, хвороба, білоручка, полотнище, перекис, заброда, антресоль,  слоненятко, таксі, шинель, базікало, городище, олів’є, бандероль, жирандоль, кошеня, ножиці, жаднюга, бідолаха,  недотепа, аерозоль, зайченятко, монпансьє, скоропис, базіка, попурі, дріб, мігрень, таріль, шульга, полин, Міссурі, нежить, посуд,  шасі, конферансьє, левеня, дитятко, пустомеля, тюль, Тбілісі, собака, варивода, леді, форель, ненажера, доробало, дуель, хлоп’ятко, шаль, денді, продаж, інтермецо, ябеда, вуаль, біль, Хонсю, ТОВ, ТЕЦ, бідолаха, курча, покуть, вереда, путь, Торонто, верховода, каліка, ПТУ Надіслати  на електронну адресу:      вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

Запам’ятайте Іменники, що вживаються у формах чоловічого й жіночого роду

Абрикос – абрикоса

Африкат афри­ката

Банкнот банкнота

Вольєр – вольєра

Жираф жирафа

Зал – зала

Змія – змія

Кахель – кахля

Клавіш – клавіша

Ковил ковила

Манжет манжета

Мозоль – мозоля

Мотузок – мотузка

Оазис оаза

Пантофель пантофля

Парасоль – парасоля

Пелюсток – пелюстка

Перифраз – перифраза

Плацкарт плацкарта

Птах птаха

Санаторій 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень