A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 20.12.2022 14:20
Кількість переглядів: 55


15.22.12.2022р.   Українська мова   Гр. № 31   Урок № 23 - 24   Викладач: Руденко Лідія Федорівна    
Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во     «Ранок», 2018.
Тема: Практична риторика (7 годин)

Тема: Правила ведення суперечки. Різновиди суперечки
У суперечці народжується істина (Сократ).    

Тема: “Практична риторика. Суперечка”
Правила ведення суперечки
Не потрібно / Не можнак
Потрібно
üГоворити занадто довго та занадто часто
üВступати в суперечку лише за згодою іншої людини
üПеребивати опонента, окрім необхідності уточнення певного поняття, положення
üКритикувати висловлення, позицію, а не людину
üГоворити занадто довго та занадто части
üНа початку розмови домовитися про значення термінів, дефініцій
üПеребивати опонента, окрім необхідності уточнення певного поняття, положення
üПоважати погляди всіх учасників суперечки
üДискутувати чи сперечатися стосовно тих питань, які є аксіомами (не потребують доведення)
üБути непоступливим, але тільки в тому випадку, якщо ви впевнені у своїй правоті й можете її обґрунтувати
üЗмінювати чи підмінювати тему суперечки іншою
üСперечатися, озброївшись фактами й аргументами
üЗмінювати розумні, логічні докази емоціями й зʼясуванням суто особистісних стосунків
üНаголошувати в різних контекстах на основних положеннях, поняттях кілька разів, щоб вашу позицію запам’ятали й закріпили
üВикладати зразу всі положення чи аргументи. Послідовно підкидайте аргументи, але завжди майте про запас що сказати
üДемонструвати спокій, витримку, доброзичливість, толерантне ставлення до опонента
üУсе заперечувати, бути впертим. Можна погодитися з певними положеннями опонента, а відтак заперечити йому в найсуттєвішому
üУміти визначати себе неправим, завжди бути готовим відступити, попросити вибачення
üПереходити “на особистості”
üПоводити себе у випадку поразки чемно і гідно
üПідвищувати тон, зриватися на крик

Дайте відповіді на запитання тесту (відповідайте «так» або «ні») і з’ясуйте, чи вмієте ви сперечатися.
 Тест «Чи вмієте ви сперечатися?»
 1. Чи часто Ви сперечаєтесь із друзями, знайомими? (Так — 2, ні — 0) 
2. Чи буває так, що в суперечці Ви перестрибуєте з однієї теми на іншу? (Так -2, ні- 0). 
3. Чи доводилося Вам піднімати голос у суперечці? (Так — 2, ні — 0).
 4. Чи часто Ваші співбесідники йдуть ображеними? (Так — 2, ні — 0). 
5. Чи легко Вам вдається підшукувати слова в гарячій суперечці? (Так — 2, ні — 0).
 6. Чи буває так, що Ви сперечаєтеся про речі, у яких некомпетентні?(Так — 2, ні — 0).
 7. Чи вважаєте Ви, що в суперечці обов’язково отримати перемогу? (Так- 2, ні — 0). 
8. Чи буває так, що в суперечці Ви переходите «на особистість»? (Так — 2, ні — 0). 
9. Чи будете Ви доводити тезу, яку неможливо довести (наприклад, який фрукт смачніший)? (Так — 2, ні — 0). 
10.Перед Вами — явно збуджена людина, яка несе нісенітниці. Чи вступите Ви з нею в суперечку? (Так — 2, ні — 0). 
11.Чи видозмінюєте Ви свою поведінку в суперечці у зв’язку з тією чи тією реакцією свідків суперечки? (Так — 0, ні — 1). 
12.Чи буває так, що в кінці суперечки Ви не можете пригадати, через що вона почалася? (Так — 2, ні — 0). 
13.Чи перебиваєте Ви свого співбесідника в суперечці? (Так — 2, ні — 0). 
14.Чи виражаєте Ви свою згоду зі співбесідником в категоричній формі?(Так — 2, ні — 0). 
15.Чи кажуть Вам «з тобою говорити даремно», «тебе не перепреш», «з тобою важко говорити» і т. д.? (Так — 2, ні — 0). 
16.Чи буває, що Ви, не погоджуючись із якимись доводами опонента, перестаєте його слухати і починаєте підшукувати заперечення? (Так — 2, ні — 0). 
17.Чи було таке, що Ви відчували почуття ніяковості за людину, яка програла в суперечці, свідком якої Ви стали? (Так — 0, ні — 2). 
18.Якщо Ви відчули в суперечці, що Ви не праві, чи можете Ви визнати це? (Так — 0, ні — 2). 
19.Тема явно не варта суперечки, але Вас провокують прийняти в ній участь. Чи будете Ви сперечатися? (Так — 2, ні — 0). 
20.Чи вступаєте Ви в суперечки з незнайомими людьми на вулиці, у транспорті, магазині? (Так — 2, ні — 0). 
 Результат Менше 8 балів. Ви прагнете уникати суперечок, а якщо все ж таки доводиться відстоювати свої погляди, то робите це спокійно, не ображаючи співбесідника. Ви — коректний та приємний співбесідник. 
9-12 балів. Ви не ухиляєтеся від суперечок, але прагнете сперечатися за принциповими питаннями, оскільки не завжди контролюєте свою мову та поведінку. Потім нерідко каєтеся у своїх репліках… Витриманості та коректності в полеміці Вам не вистачає.
 30-38 балів. Ви постійно вступаєте в суперечки, не відрізняючи головного від другорядного. Вас не хвилює істина, Ваша мета — отримати в суперечці перемогу, довести, що саме Ваші погляди правильні. Ви — небажаний опонент для більшості людей. Потрібно менше сперечатися. 
Відомий філософ Сократ — один із засновників Школи Риторичної Грамоти, ввів для своїх учнів спеціальні уроки, які назвав Уроками Еристики, тобто уроками справедливої, чесної суперечки. А проходили такі дискусії у формі діалогу. Були виділені основні правила ведення такого діалогу-суперечки: 1) Не сперечайся через дрібниці, без причини. 2) Пам’ятай завжди, про що сперечаєшся — предмет суперечки. 3) Май завжди під час суперечки приклади і докази. 4) Проводь суперечку достойно: будь спокійним, ввічливим, поважай чужу думку 


Завдання:
Переглянути матеріал за посиланням:
Урок української мови # 64, 10 кл. Суперечка як вид комунікації. Різновиди суперечки
Підручник ( стор.171 ) Вправа 332

Мистецтво вести суперечку ґрунтується на «трьох китах»:
1.Розпитувати свого опонента;
2.Вести з ним бесіду;
Уважно вислуховувати його докази.


Надіслати  на електронну адресу:      вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)   

 


 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень