A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 17.05.2022 14:28
Кількість переглядів: 43

18.05.2022р.   Українська мова.    Гр.№31.     (Уроки № 33)

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

Тема : Принцип української орфографії

 

Орфографією (грецьк. orthos — прямий, правильний, рівний і grapho — пишу) називають  розділ мовознавства, що вивчає правила написання слів. Також це система правил  мови, які регламентують  способи передавання мовлення на письмі.

Правильне написання слів за відповідним правилом або традицією називають орфограмою.

Неправильне написання слів називають орфографічною помилкою (уживання знака м'якшення, спрощення в групах приголосних, правопис префіксів тощо).
Щоб дізнатися правильність написання того чи іншого слова, а також  винятків із правил, треба користуватися орфографічним словником.

З моменту здобуття Україною незалежності було видано багато орфографічних словників. Майже всі вони опиралися на правопис 1993 року. У 2019 році прийнято новий правопис, яким і керуватимемось надалі: УКРАЇНСЬКИЙ ПРАВОПИС: СХВАЛЕНО Кабінетом Міністрів України (Постанова № 437 від 22 травня 2019 р.) спільним рішенням Президії Національної академії наук України (протокол № 22/10 від 24 жовтня 2018 р.) і Колегії Міністерства освіти і науки України(протокол № 10/4-13 від 24 жовтня 2018 р.)  ЗАТВЕРДЖЕНО Українською національною комісією з питань правопису (протокол № 5 від 22 жовтня 2018 р.) 2019.

 

 

В українській орфографії визначають такі принципи правопису: фонетичний, морфологічний, історичний та смисловий.

 

За фонетичним принципом («як чуємо, так і пишемо») позначають:

  • усі наголошені голосні: радість, доня, ручка, півень, день, лист;
  • ненаголошені [а], [у], [і], а також [о], що стоїть не перед складом із наголошеним [у] або [і]: карамель, кулон, лінивий, морока;
  • префікс с- перед кореневими к, п, т, ф, х: скрикнути, сплюснути, стримати, сформувати, схопити; 
  • групи приголосних, що утворилися внаслідок спрощення: виїзний, корисний, тиждень, бризнути;
  • групи приголосних [ств], [цтв], [зтв] і суфікси -ськ-, -цьк-, -зьк-, що утворилися внаслідок додавання суфіксів до основ: козак — козацтво,  убогий — убозтво, Рига — ризький;
  • чергування приголосних: книжка — у книжці, нога — на нозі — ніжка, вухо — на вусі — вушко.

Морфологічний принцип правопису вимагає однакового позначення на письмі значущих частин слова незалежно від їхнього реального звучання.
 

За морфологічним принципом пишуть:

  • ненаголошені голосні [е], [и], а також [о], що стоять перед складом із наголошеним [у] або [і]: земля, тримати, мотузка, сопілка; 
  • приголосні, що змінюють своє звучання внаслідок уподібнення: рюкзак, нігті, безжальний; 
  • приголосні звуки, що спрощуються тільки у вимові: туристський, агентство; 
  • довгі звуки на межі значущих частин слова: віддаль, вознісся, хвилюються, миєшся.

Історичний (традиційний) принцип правопису полягає в тому, що слова, окремі частини слів чи букви пишуть так, як це робили раніше, за усталеною традицією. Їхнє написання не можна пояснити в сучасній мові дотриманням фонетичного або морфологічного принципів.

За традицією в українському письмі вживають:

  • літери я, ю, є, що позначають один або два звуки, а також ї, що позначає два звуки: завдання — зап’ястний, мюслі — зів'ю, синє — в’є, сузір'я;
  • літеру щ на позначення двох звуків: щур, щавель;
  • м’який знак: тінь, кріль, римський;
  • подвоєні літери в іншомовних словах: Мекка, Руссо, бонна, ванна.

Смисловий (диференційний) принцип вимагає різного написання:

  • однозвучних слів, що мають різне значення (омонімів): Роман (ім’я) — роман (твір); Сонце (зірка) — сонце (світило); Іван Сила — неймовірна сила;
  • паронімів: дружний — дружній;
  • префіксів пре-, при-: премудрий — примудритися;
  • слів разом та окремо: вивчив напам'ять — подарував на пам'ять.

Завдання:

1.Матеріал підручника (стор.91) вивчити.

2. Вправа 167.

 

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку.       

 

 

18.05.2022р.   Українська мова.    Гр.№31.     (Уроки № 34)

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

Тема : Ненаголошені Е, И в корені слова

 

Пишемо Е

1. Наголос.У багатьох випадках написання ненаголошеної [е] та [и] просто можна перевірити наголосом.

Наприклад, великий – велич, несу – принесений, весна – весни.

2. Змінювання слова

а) якщо при змінюванні слова незрозумілий раніше звук випадає, тоді пишемо [е];

Наприклад, вітер – вітру, серпень – серпня, липень – липня.

АЛЕ запам’ятайте винятки до цього правила, коли навіть за умов випадання літери треба писати [и]: згинати — зігну, відтинати — відітну, напинати — напну, починати — почну, розминати — розімну, засинати — засну, вмикати — увімкну, проривати — прорву.

б) якщо при змінюванні слова неясний звук перетворюється на [і];

Наприклад, скартерть – скатірка, летіти – літати.

АЛЕ запам’ятайте такі винятки, коли [и] змінюється на [і]: сидіти – сідати, дитина – діти, звисати – звіситися.

3. Звукосполучення –еле-, -ере- та –ели-, -ери- (останні два виникають на межі кореня та суфікса).

Наприклад, пеленати, перебігти, терези, ожеледь; перина, великий.

Пишемо И

1. Наголос.   Так само, як і слова з [е], слова з [и] перевіряються наголосом.

Наприклад, вишневий – вишня, тримати – стримувати.

2. Звукосполучення –ли- та –ри- у відкритих ненеголошених складах.

Наприклад, тривога, криниця, тривати, блищати.

АЛЕ запам’ятайте: тріщати та дрімати.

Слова іншомовного походження

Знайте, що є слова, на які не розповсюджуються вищенаведені правила. Ні, це не зовсім винятки, це слова іншомовного походження.

Наприклад, апельсин, лимон, бензин, математика, директор, легенда, пиріг.

Ці слова та багато інших потрібно тільки запам’ятати. А якщо виникатимуть сумніви – звертайтеся до орфографічного словника.

 

Завдання:

1. Опрацювати наданий матеріал.

2. Виконати вправу 174, 175.

 

Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com ,   вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень