A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська література

Дата: 18.12.2022 15:44
Кількість переглядів: 18

19.12.22р.       Українська література         Група №21     Урок № 19

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..  Викладач: Руденко Л.Ф.

Тема:  РМ. Усний твір-роздум. «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна»»

1.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку
Кожна людина, читаючи твір або слухаючи розповідь, почуте співвідносить з особистим життям. На попередньому уроці ми мандрували далекими сонячними стежинами Довженкового дитинства. Намагалися збагнути, звідки бере початки його безмежна любов до землі, природи, людей.
1.II.   Актуалізація опорних знань, умінь, навичок
·Які типи мовлення вам відомі?
·Визначте мету типу мовлення роздум.
·3 яких складових будується роздум?
·Які види твору-роздуму вам відомі? Охарактеризуйте їх. (Індуктивний роздум: на основі наведених фактів роблять висновок; дедуктивний: висловлену головну думку підтверджують фактами)
1.  Бесіда з учнями
На яких моральних засадах формувалася особистість О. Довженка?

3 яких людей він брав приклад?
На яких принципах будувалися міжособистісні стосунки в родині, селі митця?
Як у творі маленький герой намагався спокутувати «гріх»?
Як людина ставилася до природи? У чому це проявлялося?
Яких героїв твору ви б назвали морально красивими?


«Як працювати над текстом-роздумом»
·Епіграф має висловлювати ідею твору.
·Композиція твору повинна мати складові: теза, аргумент, доказ, висновок.
·Початок висловлювання повинен бути оригінальним, нетрадиційним: цитата з твору, пояснення, коментарі чи роздуми автора з питання, яке розглядається, критична оцінка аналізованого твору чи проблема, художня замальовка чи етюд.
·У головній частині теза підтверджується вагомими аргументами, наводяться приклади з літератури, історії, висловлюються власні судження, оцінки тих чи інших літературних явищ, фактів.
Висновок висвітлює остаточну думку, підсумовує сказане, ставить певні завдання, закликає до дій. Він повинен бути підпорядкований основній ідеї твору

Вибір епіграфа до твору
·Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгадувати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таїною, бо ж хочу бути людиною (Ф. Достоєвський).
·Людині потрібні не три аршини землі, не садиба, а вся земна куля, вся природа, де на просторі вона могла б проявити всі свої властивості свого вільного духу (А. Чехов).
Світ наш — тільки школа, де ми вчимося пізнавати (М. Мон- тень).
Зразок твору - роздуму

Моральна краса і духовна велич людини у кіноповісті Олександра Довженка "Зачарована Десна"
Всі ми родом з дитинства. Від того, який світ і які люди оточують нас на початку життя, залежить наше духовне багатство чи бідність, моральна краса чи потворність. Саме про своє дитинство згадує Олександр Довженко, змальовуючи образи "Зачарованої Десни". Звідти прийшли і чарівна краса пейзажів, на тлі яких ми бачимо фізично і морально красивих людей.
Лірично, схвильовано, з теплим гумором розповідає письменник про природу й людей, як про єдине ціле. "Жили ми в певній гармонії з природою", — говорить він. Тут миші підказували Яремі Бобиреві, що навесні буде повінь, погодою "завідувала ворона", дід найбільше в світі любив сонце, мати, мов щось живе, голубила кожну билиночку, а мисливець був не здатен підняти руку на ту саму ворону. Зрозуміло, чому всі радощі і прикрощі малого Сашка теж пов'язані з природою.
"І приємно обнімати лоша. Або прокинутись удосвіта й побачити в хаті теля, що найшлося вночі..." — перелік таких от приємностей займає цілу сторінку. Чи не з цієї гармонійної єдності людей зображених у кіноповісті з навколишнім прекрасним світом витікає їхня моральна краса?
Не випадково, що кілька дійових осіб, безпосередньо не пов'язаних із пануючим у селі духом, постають менш привабливими. Учитель не розуміє малого Сашка, піп, замість того, щоб допомагати людям під час повіні, святить паски, поліцай б'є людей тощо.
Але таких персонажів — меншість. Більшість усе ж таки "діти природи". Це й епізодичні герої, як Ярема, що знається на народних прикметах, і старий коваль-рибалка Захарко, і колоритні старці Холод і Кулик. Це й Самійло-косар, що "орудував він косою, як добрий маляр пензлем".
Але в центрі повісті — родина Довженків. Про декого з родичів письменник лише згадує, інших змальовує дуже детально й образно. Взагалі Довженко добре передавав індивідуальність кожної з осіб, що зображувалися.
Наприклад, дід Семен, що "розмовляв з кіньми, з телятами, з травами, зі старою грушею і дубом — з усім живим, що росло і рухалось навколо", і був "схожий на Бога": усе поряд — внутрішнє, зовнішнє та метафоричне.
А от — бабуся Марусина, що мала "очі такі видющі й гострі, що сховатися від неї не могло ніщо в світі", яка полюбляла прокльони (саме як різновид творчості, а не справжнє бажання комусь зла), так що без них "не могла прожити й дня".
Не менш живим постає батько — в убогому одязі та з великим духовним багатством і високою культурою мислення, якого Сашко і поважав і любив, але часом плакати хотів, як бачив того у дранті. "З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіятелів — він годився на все". І коли говорити про духовну велич людини, то важко знайти кращий приклад.
Ось серед яких людей зростав малий Сашко, якому судилося стати великим художником — письменником та кінорежисером.
Добре відчувається у повісті й спадкоємність поколінь, адже "сучасне завжди на дорозі з минулого в майбутнє".
Батько пояснює малому Сашкові "хто ми", згадуючи козацтво. дівочі колядки переплітаються з народними думами про героїчну боротьбу українського народу з турками і татарами.
Свої моральні принципи старі передають молодим. Дід Семен говорить Сашкові, що за кожне пошанування старої людини якийсь гріх з душі знімається. Батько і дід беруть хлопця на сінокіс, помалу привчаючи до праці.
"...Ношу дрова до куреня, — згадує Довженко, — розводжу вогонь, картоплю чищу, ожину збираю косарям до горілки".
Символічно звучить розповідь про те, як в одну ніч у Сашка померла прабаба і народилася сестричка: на зміну старому приходить нове.
Проблему зв'язку поколінь Довженко з притаманним йому гумором розв'язує навіть у розповіді про собак — Пірата старого і Пірата молодого.
Отже, всією своєю повістю, сповненою поетичності, Довженко ніби кличе нас бути таким само щирим, красивим, духовно багатим і гордим, як наші предки: як мужні герої, так і прекрасні у своїй працелюбності трударі-хлібороби. Хоч якоїсь "педагогічної" мети письменник свідомо не ставив, прекрасне завжди виховує тих, хто з ним зустрічається.
Зачаровує, як Десна...

Завдання:
Написати твір-роздум. «Моральна краса й духовна велич людини в кіноповісті Олександра Довженка «Зачарована Десна»»

Завдання надіслати :  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  


19.12.22р.       Українська література         Група №21     Урок № 20

Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..  Викладач: Руденко Л.Ф.


Тема: Олесь Гончар   Коротко про письменника. Загальна характеристика доробку О.Гончара. Творчий злет у 1960-ті роки. Його громадянська й життєва позиції, роль у духовному відродженні нації. Рання новелістика (1940-ві роки), її неоромантизм. Мрія і дійсність у новелі «Модри Камень». Романтична ідея кохання, що перемагає смерть. Образи українського бійця і юної словачки Терези. Особливість оповіді, роль кольорової гами в новелі.
ТЛ: новела (поглиблено).

Переглянути посилання:
Олесь Гончар. Коротко про письменника. Загальна ...
https://www.youtube.com › watch

Опрацювати матеріал підручника ( стор.178 - 181)
Уміти відповідати на питання ( стор.181-182)

Новелу "Модри Камень" прочитати обов'язково!


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень