A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Історія України

Дата: 21.09.2022 16:57
Кількість переглядів: 161

22.09.22р.   Історія України.  Група 21.   Урок № 3

Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Гісем

 

Історія України 11 клас Гісем 2019 станд - shkola-in-ua

https://shkola.in.ua › 1786-istoriia-ukrainy-11-klas-hise..

Тема :Дисидентський рух у 1970-1980-х рр. Дисидентський рух: течії, форми і методи боротьби. Іван Дзюба: «Інтернаціоналізм чи русифікація». Михайло Брайчевський: «Приєднання чи воз’єднання».

 

https://uahistory.co/pidruchniki/gisem-ukraine-history-11-class-2019-standard-level/14.php

 

14. Дисидентський рух - History | Твоя електронна бібліотека

https://uahistory.co › pidruchniki › 14

1. Активізація українського національно-визвольного руху. Наприкінці серпня — на початку вересня 1965 р. в республіці заарештували кілька десятків представників молодої творчої і наукової інтелігенції. Серед постраждалих були мистецтвознавець Б. Горинь, художник О. Заливаха, літературний критик І. Світличний, літературознавець М. Косів та інші. Арешти здійснювалися здебільшого в Києві та західних областях України. Це була перша хвиля арештів у республіці після приходу до влади нового керівництва, під час якої ув’язнили 25 опозиціонерів. У пресі про них не повідомлялося, жодних звинувачень затриманим не висували. Натомість поширювалися чутки, що органи державної безпеки викрили антирадянську націоналістичну підпільну організацію. До ЦК КПУ із запитами про долю затриманих зверталися відомі представники української інтелігенції — кінорежисер С. Параджанов, письменники й поети А. Малишко, Ліна Костенко, І. Драч, М. Стельмах, авіаконструктор О. Антонов та інші. Однак відповіді вони не отримали.

4 вересня 1965 р. у київському кінотеатрі «Україна» відбулася прем’єра фільму С. Параджанова «Тіні забутих предків». На початку сеансу зі своїх місць підвелися Іван Дзюба, В'ячеслав Чорновіл та Василь Стус, які повідомили аудиторії, що в Україні відбуваються арешти інакомислячих. У залі виникло хвилювання, припинене зусиллями адміністрації та працівників органів державної безпеки, що прибули пізніше. Ця подія вважається першим громадським політичним протестом у СРСР після доби правління Й. Сталіна.

«Самвидав» — непідконтрольний державі засіб поширення позацензурної літератури в Україні в 1960—1980-х рр.; створення та поширення відмінних від настанов офіційної ідеології оригінальних публіцистичних, а також прозових та поетичних творів, у яких зображувалися деформації радянського суспільства. Українська інтелігенція вважала його своєрідною формою реалізації гарантованої Конституціями СРСР та УРСР свободи слова та «інтелектуального» опору комуністичному режиму.

Українські дисиденти поширювали працю «Інтернаціоналізм чи русифікація?» серед інакомислячих шляхом «самвидаву». У республіці основними місцями його поширення були великі міста — Київ, Львів, Харків, Одеса, Дніпропетровськ. У 1968 р. один із «самвидавських» примірників статті опинився на Заході, де її вперше було надруковано окремою книгою видавництвом «Сучасність» у Мюнхені (Німеччина). Через деякий час статтю перевидали різними мовами. Завдяки праці І. Дзюби в західноєвропейських країнах змогли переконатися в наявності в Україні високоосвіченої опозиції, що має власну ідеологію.

Схожий суспільний резонанс у тогочасній Україні та за кордоном отримала стаття історика Михайла Брайчевського «Приєднання чи возз'єднання?» (1966 р.), у якій автор проаналізував українсько-московський договір 1654 р. та його наслідки. Історик довів на фактах невідповідність нав’язаного в 1947 р. тодішнім першим секретарем ЦК КПУ Л. Кагановичем терміна «возз’єднання» фактичному змісту боротьби Б. Хмельницького проти польського панування в середині XVII ст. Статтю негативно сприйняли компартійні ідеологи, і її було заборонено до друку. Проте вона поширювалася «самвидавом» і здобула значну популярність серед української інтелігенції. У 1972 р. стаття потрапила за кордон і була видана в Канаді без відома автора. Після цього М. Брайчевський втратив роботу й упродовж наступних шести років не міг працювати за фахом.

Домашнє завдання:

1. Опрацювати матеріал підручника:  https://uahistory.co › pidruchniki › 14

2. Дати короткі відповіді:

  • 1.   Назвіть автора праці «Інтернаціоналізм чи русифікація?».
  •  2. Назвіть першу «самвидавську» статтю В. Чорновола.
  •  3. Коли розпочалося видання журналу «Український вісник»?
  • 4. Скільки осіб було затримано в республіці під час другої хвилі арештів дисидентів у 1972 р.?
  •  5. Хто був керівником Української громадської групи сприяння виконанню Гельсінських угод?

 

 

     Завдання надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище,        номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

22.09.22р.   Історія України.  Група 21.   Урок № 4

Історія України. Рівень стандарту. 11 клас. Гісем

 

Практичне заняття. Український самвидав: теми, ідеї, автори.

 За допомогою інтернет-мережі знайдіть статтю «З приводу процесу над Погружальським» (1964) Є. Сверстюка, відредаговану І. Світличним.

Дайте відповіді на запитання.

— Про яку страшну для української культури подію йдеться в статті? Знайдіть інформацію про розслідування та суд над Погружальським.

— Доведіть чи спростуйте тезу Є. Сверстюка, що в СРСР як колоніальній імперії було відновлено російський великодержавний шовінізм.

— Під яким «прикриттям» російський великодержавний шовінізм діяв в УРСР, з чим вів боротьбу?

— Автор стверджував, що під машкарою уславлення Т. Шевченка в УРСР насправді ведеться війна з Т. Шевченком. Що він мав на увазі?

— Які факти доводять, що подібна політика велася й проти інших народів СРСР?

— Є. Сверстюк ставив питання: «Хто ми? Для чого живемо? Куди нас ведуть?» Поясніть, чому народи, які не можуть дати відповіді на ці засадничі запитання самосвідомості, неминуче зникають.

Завдання надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище,        номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень