A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 26.02.2023 17:20
Кількість переглядів: 110

27.02 .2023р. Українська мова Гр. №23 Урок № 30 Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:

Вид-во «Ранок», 2018.

 

ТЕМА. Стилістичне забарвлення фразеологізмів. Виражальні можливості фразеологізмів

 

Фразеологізми (фразеологічні одиниці) – це стійкі сполуки слів, які в процесі мовлення відтворюються як готові словесні формули. Фразеологізм складається щонайменше з двох слів: бити байдики, з душею, стріляти з гармат по горобцях, не за горами.

 

До фразеологічних висловів належать приказки (лежачого не б’ють), прислів’я (доки сонце зійде, роса очі виїсть), крилаті вислови (краса врятує світ)та мовні кліше (мати велике значення).

Фразеологізми можуть вступати в антонімічні відношення: тертий калач – жовтороте каченя; як викапаний – схожий як бульдог на носорога; аж іскри летять – як мокре горить.

Особливо багата українська мова на фразеологічні синоніми: рота не розкривати, не випускати пари з вуст, як води в рот набрати, справляти мовчанку, грати в мовчанку, прикусити язика, проковтнути язика, держати

язик за зубами, ні гу-гу; на безриб’ї й рак – риба, у степу й хрущ – м’ясо, на безлюдді й Хома – чоловік і де немає співця, послухаєш і горобця.

Фразеологізми одного синонімічного ряду можуть мати різні емоційні відтінки й стилістичне забарвлення, а отже, відрізнятися стильовою належністю: книжний вислів – увести в оману; розмовний – збити з пантелику, вульгарний – пиндючити морду; знижений розмовний – дерти носа. Саме синонімічне багатство дає підстави використовувати фразеологізми як стилістичний засіб

ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ

 

Народне джерело:

з голови до п’ят, дати гарбуза, нюні розпускати

 

Вислови античного походження:

сізіфова праця, нитка Аріадни, дамоклів меч, гордіїв вузол

Вислови релігійного походження:

Хома невіруючий, терновий вінець, бути притчею во язицех

Усна народна творчість (прислів’я, приказки): ліс рубають – тріски летять, як Пилип з конопель

Крилаті вислови: без надії сподіватись (Леся Українка), мертві душі (М. Гоголь)

Професійно-технічні вислови: ланцюгова реакція, абсолютний нуль, на різних широтах.

https://youtu.be/BBER3RFJePc - стидістичне забарвлення фразеологізмів

Тести

3. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

  1. Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.

  2. Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.

  3. Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.

  4. Пекти раків, прикусити язика, западати в душу, писана красуня.

4. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

  1. Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.

  2. Кров з молоком, від серця відлягло, упасти духом, рукою подати.

  3. Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.

  4. Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, майстер на всі руки.

5. Який фразеологізм є антонімічним до інших?

  1. Одним світом мазані.

  2. Одного гніздечка птиці.

  3. Не з нашої парафії.

  4. Два чоботи – пара.

6.Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження

  1. Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.

  2. Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.

  3. Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.

  4. Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.

7. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму «гордіїв вузол»

  1. Постійна смертельна небезпека.

  2. Спеціальний спосіб зав’язування мотузки.

  3. Один із прийомів вільної боротьби.

  4. Дуже складна, заплутана справа.

8. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки»

  1. Розбити глек.

  2. Набити оскому.

  3. Вбити клин.

  4. Міряти на свій аршин.

 

9. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології

  1. Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.

  2. Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п’ята, геркулесові стовпи.

  3. Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.

  4. Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.

10. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму «надягати овечу шкуру»

  1. Мати лагідний, неконфліктний характер.

  2. За жодних умов не втручатися в конфліктну ситуацію.

  3. Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.

  4. Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.

11. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «відмовляти кому-небудь при сватанні»

  1. Набивати ціну.

  2. Пасти пташок.

  3. Упіймати ґаву.

  4. Дати гарбуза.

 

12. Серед пар фразеологізмів укажіть антонімічну

  1. Сміятися на кутні – сохнути з печалі.

  2. Гріти чуба –  вискочити на сухе.

  3. Бити лихом об землю – повісити голову.

  4. Узяти через край –  узяти за горло.

 

14. До наукової фразеології не належать вирази

  1. Дійсний спосіб, корінь квадратний.

  2. Давно минулий час, плямистий олень.

  3. Єнотовидний собака, прямокутний трикутник.

  4. Хома невіруючий, терновий вінець.

15. Яким членом речення є фразеологізм Сергій із Назаром глека побили?

  1. Додаток.

  2. Присудок.

  3. Підмет.

  4. Означення.

16. Яким членом речення є фразеологізм Віталій кинувся тікати з усіх ніг?

  1. Підмет.

  2. Обставина.

  3. Додаток.

  4. Присудок.

 

18. Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням

Фразеологізм Значення

1 неопалима купина А  невеликий, посильний вклад

2 земля обітована Б  вершина творчості

3 лепта вдовиці В  місце заповітної мрії

4 наріжний камінь Г  те, що живе вічно

Д  основа, базис

 

 

19.Установіть відповідність. Доберіть антоніми до фразеологізмів

Фразеологізм Антонім

1 як на долоні А як свиня на коня

2 як камінь під гору котити Б як у тумані

3 як бджіл у вулику В як на пожежу

4 як дві краплі води Г як у кота сліз

Д як Сірку муху з’їсти 

20. Доберіть синоніми до фразеологізмів

Фразеологізм Синонім

1 зривати маску А дати драла

2 напускати туману Б правити теревені

3 накивати п’ятами В розбити глек

4 точити ляси Г збивати з пантелику

Д виводити на чисту воду

21. Побудуйте речення з відповідними фразеологізмами

Речення Фразеологізм 1 Місто наше він знає. А як грім з ясного неба

2 Схожі ми з сестрою. Б як свої п’ять пальців

3 Раптовий приїзд сина був. В як білка в колесі

4 Крутилася з ранку до вечора. Г як гриби після дощу

Д як дві краплі води

22. Правильним є тлумачення фразеологізму

Фразеологізми

Значення

1 На вагу золота

А настирливо домагатися свого

Б щось рідкісне, дорогоцінне, вкрай потрібне

В протидіяти, виявляти рішучу незгоду

Г з надзвичайно великим зусиллям волі

Д щось абсолютно досконале

2 У трьох соснах заблудився

А сказати що-небудь не до ладу, зробити не до речі

Б не варто поспішати кудись, з чим-небудь

В не розібратися в дуже простому, не зуміти знайти виходу

Г не помічати різниці

Д не знати, не збагнути, не можна осмислити

3 Співати  дифірамби

А прагнути висловити свою думку з приводу чого-небудь

Б сліпо повторювати чужі думки

В удавати з себе кого-небудь

Г продовжувати пропагувати давно відоме

Д надмірно вихваляти кого-небудь

4 Слово честі

А запевнення в правдивості, істинності висловленого

Б бути чесним, до кінця відданим кому - , чому-небудь

В за всіх обставин прагнути висловити свою думку

Г не відступати від обіцяного, від прийнятого рішення

Д безпідставно не висловлювати категоричних думок

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Опрацювати матеріад підручника : § 42, виконати вправу 347, скориставшись підказкою

 

Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)

 

27.02 .2023р. Українська мова Гр. №21 Урок № 31 Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:

Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема: Стилістичні особливості засобів словотвору

 

 

https://youtu.be/uHwLTfIE8nE

 

 

 

Вправа " ПОМІРКУЙ"

-- Прочитайте речення в обох колонках. Поміркуйте, речення якої колонки більш експресивні, виразні.

-- Завдяки яким словам цього досягнуто? Як утворено ці слова?

-- Зробіть висновок про стилістичне застосування словотворчих засобів.

1. Посіявся рясний дощ. 1. Посіявся рясненький дощик.

2. Подув холодний вітер. 2. Подув холодненький вітерець.

3. Сонце зайшло за хмару. 3. Сонечко зайшло за хмаринку.

 

ЗАВДАННЯ:

1.Утворіть від поданих слів за допомогою суфіксів позитивної чи негативної оцінки нові слова.

2. Утворені слова запишіть , позначте в них морфеми , назвіть твірну основу.

3. Для якого стилю мовлення характерні ці слова?

Малий, ніч, здоровий, пташка, важкий, страх, злий, страшний, літо, сила, вовк, кіт.

 

ЗАКРІПЛЕННЯ:


 

1. У чому найяскравіше виявляються стилістичні можливості словотвору? 

а) у нагромадженні емоційних суфіксів у словах

б) у синонімії словотвірних афіксів

в) у використанні слів, утворених безафіксним способом

г) у використанні складноскорочених слів у текстах різних стилів мовлення

д) у використанні у словах суфіксів книжного походження


 

2. Правильно утворено всі слова, ОКРІМ: 

а) критик - критикеса б) борець - борчиня в) митець - мисткиня г) швець - швачк


 

3. Визначне рядок, у якому всі слова із зменшено-пестливими суфіксами:

а) білесенький, малюсінький, пеньок, дубище, вітрисько

б) берізонька, донечка, узбіччя, рукописний, весельчак

в) тонюсінький, гайочок, воріженьки, екс-чемпіон, ніччю

г) веснонька, маленький, рядочок, вірнесенький, пушинка

д) смачненький, справжнісінький, бабище, серденько, бочока

 

4.Визначте рядок слів емоційно-експресивного забарвлення з суфіксами негативної оцінки:

а) зимонька, рибище, дубочок, лігвище

б) злющий, вітрище, лапища, паруб’яга

в) кореневище, здоровило, злюка, ножичок

г) хмарка, звірятко, дипломатик, піднебесся

д) ставище, подорожник, сіруватий, птаство

 

 5. Спільнокореневими є всі слова, КРІМ:

а) рік б) річни в) річковий г) роковини

6. Спільнокореневим до слова ГОРА є:

а) горе б) горіти в) гіркий г) згірок

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Опрацювати матеріад підручника : § 43, виконати вправу 356, скориставшись підказкою

 

Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)

27.02 .2023р. Українська мова Гр. №23 Урок № 30 Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:

Вид-во «Ранок», 2018.

 

ТЕМА. Стилістичне забарвлення фразеологізмів. Виражальні можливості фразеологізмів

 

Фразеологізми (фразеологічні одиниці) – це стійкі сполуки слів, які в процесі мовлення відтворюються як готові словесні формули. Фразеологізм складається щонайменше з двох слів: бити байдики, з душею, стріляти з гармат по горобцях, не за горами.

 

До фразеологічних висловів належать приказки (лежачого не б’ють), прислів’я (доки сонце зійде, роса очі виїсть), крилаті вислови (краса врятує світ)та мовні кліше (мати велике значення).

Фразеологізми можуть вступати в антонімічні відношення: тертий калач – жовтороте каченя; як викапаний – схожий як бульдог на носорога; аж іскри летять – як мокре горить.

Особливо багата українська мова на фразеологічні синоніми: рота не розкривати, не випускати пари з вуст, як води в рот набрати, справляти мовчанку, грати в мовчанку, прикусити язика, проковтнути язика, держати

язик за зубами, ні гу-гу; на безриб’ї й рак – риба, у степу й хрущ – м’ясо, на безлюдді й Хома – чоловік і де немає співця, послухаєш і горобця.

Фразеологізми одного синонімічного ряду можуть мати різні емоційні відтінки й стилістичне забарвлення, а отже, відрізнятися стильовою належністю: книжний вислів – увести в оману; розмовний – збити з пантелику, вульгарний – пиндючити морду; знижений розмовний – дерти носа. Саме синонімічне багатство дає підстави використовувати фразеологізми як стилістичний засіб

 

 

ДЖЕРЕЛА УКРАЇНСЬКОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ

 

Народне джерело:

з голови до п’ят, дати гарбуза, нюні розпускати

 

Вислови античного походження:

сізіфова праця, нитка Аріадни, дамоклів меч, гордіїв вузол

Вислови релігійного походження:

Хома невіруючий, терновий вінець, бути притчею во язицех

Усна народна творчість (прислів’я, приказки): ліс рубають – тріски летять, як Пилип з конопель

Крилаті вислови: без надії сподіватись (Леся Українка), мертві душі (М. Гоголь)

Професійно-технічні вислови: ланцюгова реакція, абсолютний нуль, на різних широтах.

https://youtu.be/BBER3RFJePc - стидістичне забарвлення фразеологізмів

 

 

Тести

 

3. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?

  1. Читати повість, стримано засміятися, перейти вулицю, довести додому.

  2. Кінець уроку, пекти картоплю, відчинені двері, гнути залізо.

  3. Легкий хліб, переливати з пустого в порожнє, брати воду, засипати вугілля.

  4. Пекти раків, прикусити язика, западати в душу, писана красуня.

4. У якому рядку фразеологізми становлять синонімічний ряд?

  1. Пасти задніх, ґав ловити, зуб за зуб, правити теревені.

  2. Кров з молоком, від серця відлягло, упасти духом, рукою подати.

  3. Ні пари з уст, мов у рот води набрав, тримати язик за зубами, грати в мовчанку.

  4. Зривати маску, відкривати очі, хоч у вухо бгай, майстер на всі руки.

5. Який фразеологізм є антонімічним до інших?

  1. Одним світом мазані.

  2. Одного гніздечка птиці.

  3. Не з нашої парафії.

  4. Два чоботи – пара.

6.Укажіть рядок фразеологізмів власне українського походження

  1. Манна небесна, гордіїв вузол, хоч греблю гати, намилити шию.

  2. Гарбуза дістати, не до жартів, до булави треба голови, світ макітриться.

  3. Альфа і омега, вовк в овечій шкурі, два боки однієї медалі, сіль землі.

  4. Ідея фікс, дамоклів меч, у голові джмелі літають, як корова язиком злизала.

7. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму «гордіїв вузол»

  1. Постійна смертельна небезпека.

  2. Спеціальний спосіб зав’язування мотузки.

  3. Один із прийомів вільної боротьби.

  4. Дуже складна, заплутана справа.

8. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «розірвати дружні стосунки»

  1. Розбити глек.

  2. Набити оскому.

  3. Вбити клин.

  4. Міряти на свій аршин.

 

9. Знайдіть рядок фразеологізмів з античної міфології

  1. Гордіїв вузол, за царя Панька, в очах зеленіє, вмивати руки.

  2. Сізіфова праця, танталові муки, ахіллесова п’ята, геркулесові стовпи.

  3. Ноїв ковчег, земля обітованна, до булави треба голови.

  4. Журба сушить, тягар на душі, аж за вухами лящить.

10. Позначте рядок, у якому правильно розкрито значення фразеологізму «надягати овечу шкуру»

  1. Мати лагідний, неконфліктний характер.

  2. За жодних умов не втручатися в конфліктну ситуацію.

  3. Під маскою доброзичливості приховувати підлі наміри.

  4. Віддавати перевагу одягові з овечого хутра.

11. Визначте, який із наведених фразеологізмів має значення «відмовляти кому-небудь при сватанні»

  1. Набивати ціну.

  2. Пасти пташок.

  3. Упіймати ґаву.

  4. Дати гарбуза.

 

12. Серед пар фразеологізмів укажіть антонімічну

  1. Сміятися на кутні – сохнути з печалі.

  2. Гріти чуба –  вискочити на сухе.

  3. Бити лихом об землю – повісити голову.

  4. Узяти через край –  узяти за горло.

 

14. До наукової фразеології не належать вирази

  1. Дійсний спосіб, корінь квадратний.

  2. Давно минулий час, плямистий олень.

  3. Єнотовидний собака, прямокутний трикутник.

  4. Хома невіруючий, терновий вінець.

15. Яким членом речення є фразеологізм Сергій із Назаром глека побили?

  1. Додаток.

  2. Присудок.

  3. Підмет.

  4. Означення.

16. Яким членом речення є фразеологізм Віталій кинувся тікати з усіх ніг?

  1. Підмет.

  2. Обставина.

  3. Додаток.

  4. Присудок.

 

18. Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням

Фразеологізм Значення

1 неопалима купина А  невеликий, посильний вклад

2 земля обітована Б  вершина творчості

3 лепта вдовиці В  місце заповітної мрії

4 наріжний камінь Г  те, що живе вічно

Д  основа, базис

 

 

19.Установіть відповідність. Доберіть антоніми до фразеологізмів

Фразеологізм Антонім

1 як на долоні А як свиня на коня

2 як камінь під гору котити Б як у тумані

3 як бджіл у вулику В як на пожежу

4 як дві краплі води Г як у кота сліз

Д як Сірку муху з’їсти 

20. Доберіть синоніми до фразеологізмів

Фразеологізм Синонім

1 зривати маску А дати драла

2 напускати туману Б правити теревені

3 накивати п’ятами В розбити глек

4 точити ляси Г збивати з пантелику

Д виводити на чисту воду

21. Побудуйте речення з відповідними фразеологізмами

Речення Фразеологізм 1 Місто наше він знає. А як грім з ясного неба

2 Схожі ми з сестрою. Б як свої п’ять пальців

3 Раптовий приїзд сина був. В як білка в колесі

4 Крутилася з ранку до вечора. Г як гриби після дощу

Д як дві краплі води

22. Правильним є тлумачення фразеологізму

Фразеологізми

Значення

1 На вагу золота

А настирливо домагатися свого

Б щось рідкісне, дорогоцінне, вкрай потрібне

В протидіяти, виявляти рішучу незгоду

Г з надзвичайно великим зусиллям волі

Д щось абсолютно досконале

2 У трьох соснах заблудився

А сказати що-небудь не до ладу, зробити не до речі

Б не варто поспішати кудись, з чим-небудь

В не розібратися в дуже простому, не зуміти знайти виходу

Г не помічати різниці

Д не знати, не збагнути, не можна осмислити

3 Співати  дифірамби

А прагнути висловити свою думку з приводу чого-небудь

Б сліпо повторювати чужі думки

В удавати з себе кого-небудь

Г продовжувати пропагувати давно відоме

Д надмірно вихваляти кого-небудь

4 Слово честі

А запевнення в правдивості, істинності висловленого

Б бути чесним, до кінця відданим кому - , чому-небудь

В за всіх обставин прагнути висловити свою думку

Г не відступати від обіцяного, від прийнятого рішення

Д безпідставно не висловлювати категоричних думок

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Опрацювати матеріад підручника : § 42, виконати вправу 347, скориставшись підказкою

 

Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)

 

27.02 .2023р. Українська мова Гр. №21 Урок № 31 Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:

Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема: Стилістичні особливості засобів словотвору

 

 

https://youtu.be/uHwLTfIE8nE

 

 

 

Вправа " ПОМІРКУЙ"

-- Прочитайте речення в обох колонках. Поміркуйте, речення якої колонки більш експресивні, виразні.

-- Завдяки яким словам цього досягнуто? Як утворено ці слова?

-- Зробіть висновок про стилістичне застосування словотворчих засобів.

1. Посіявся рясний дощ. 1. Посіявся рясненький дощик.

2. Подув холодний вітер. 2. Подув холодненький вітерець.

3. Сонце зайшло за хмару. 3. Сонечко зайшло за хмаринку.

 

ЗАВДАННЯ:

1.Утворіть від поданих слів за допомогою суфіксів позитивної чи негативної оцінки нові слова.

2. Утворені слова запишіть , позначте в них морфеми , назвіть твірну основу.

3. Для якого стилю мовлення характерні ці слова?

Малий, ніч, здоровий, пташка, важкий, страх, злий, страшний, літо, сила, вовк, кіт.

 

ЗАКРІПЛЕННЯ:


 

1. У чому найяскравіше виявляються стилістичні можливості словотвору? 

а) у нагромадженні емоційних суфіксів у словах

б) у синонімії словотвірних афіксів

в) у використанні слів, утворених безафіксним способом

г) у використанні складноскорочених слів у текстах різних стилів мовлення

д) у використанні у словах суфіксів книжного походження


 

2. Правильно утворено всі слова, ОКРІМ: 

а) критик - критикеса б) борець - борчиня в) митець - мисткиня г) швець - швачк


 

3. Визначне рядок, у якому всі слова із зменшено-пестливими суфіксами:

а) білесенький, малюсінький, пеньок, дубище, вітрисько

б) берізонька, донечка, узбіччя, рукописний, весельчак

в) тонюсінький, гайочок, воріженьки, екс-чемпіон, ніччю

г) веснонька, маленький, рядочок, вірнесенький, пушинка

д) смачненький, справжнісінький, бабище, серденько, бочока

 

4.Визначте рядок слів емоційно-експресивного забарвлення з суфіксами негативної оцінки:

а) зимонька, рибище, дубочок, лігвище

б) злющий, вітрище, лапища, паруб’яга

в) кореневище, здоровило, злюка, ножичок

г) хмарка, звірятко, дипломатик, піднебесся

д) ставище, подорожник, сіруватий, птаство

 

 5. Спільнокореневими є всі слова, КРІМ:

а) рік б) річни в) річковий г) роковини

6. Спільнокореневим до слова ГОРА є:

а) горе б) горіти в) гіркий г) згірок

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1. Опрацювати матеріад підручника : § 43, виконати вправу 356, скориставшись підказкою

Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень