A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

управління та обслуговування тепловоза

Дата: 27.10.2022 18:12
Кількість переглядів: 17

Тема:

Охорона праці при зустрічному русі поїздів

 

Перед причепленням до складу поїзда машиніст повинен зупинити локомотив за 10 - 15 метрів від першого вагона складу поїзда, після чого по команді оглядача під'їжджати до складу зі швидкістю не більше 3 км / год.

У разі невідповідності різниці висот автосцепок (різниці по висоті між поздовжніми осями автозчепів більш припустимої) головного вагона поїзда і локомотива машиніст повинен відвести локомотив не менше ніж на 10 метрів від складу поїзда для визначення несправності автозчіпного пристрою.

Після зчеплення локомотива з составом вантажного поїзда машиніст короткочасним рухом локомотива від складу поїзда повинен перевірити надійність зчеплення і загальмувати локомотив.

Надійність зчеплення локомотива з пасажирським чи вантажно-пасажирським складом слід перевіряти тільки за сигнальними відростках замків автозчепів локомотива з вагоном.

До включення джерела живлення ЕПГ машиніст повинен дати команду помічнику машиніста на з'єднання сполучних рукавів ГМ локомотива і головного вагона поїзда.

Перед сходом з локомотива на залізничну колію помічник машиніста повинен надіти сигнальний жилет зі світловідбиваючими накладками і рукавиці. Сходити з локомотива він повинен з правого боку, віч-на-локомотиву, тримаючись за поручні обома руками.

Забороняється зістрибувати з локомотива.

В процесі роботи помічник машиніста повинен знаходитися в зоні видимості машиніста.

Всі роботи по з'єднанню і роз'єднанню гальмівних і напірних магістралей, міжвагонних і межлокомотівних ланцюгів управління і опалення, а також перевірка зчеплення автозчепів повинні проводитися тільки з дозволу машиніста при загальмованому локомотиві і опущених струмоприймачах (на електровозі).

З'єднання або роз'єднання гальмових з'єднувальних рукавів в пасажирському поїзді повинно проводитися при відключених високовольтних міжвагонних електричних з'єднаннях, а міжвагонних і межлокомотівних з'єднань - при знеструмлених колах управління локомотива і перекритих кінцевих кранах.

З'єднання гальмівних з'єднувальних рукавів локомотива і головного вагона пасажирського поїзда, обладнаного електричним опаленням, має проводитися помічником машиніста до підключення поїзним електромеханіком до локомотиву високовольтних міжвагонних електричних з'єднувачів головного вагона поїзда, роз'єднання - тільки після відключення від локомотива високовольтних міжвагонних електричних з'єднувачів головного вагона поїзда.

Після причеплення локомотива до складу вантажних вагонів або відчеплення від складу вантажних вагонів з'єднання, роз'єднання і підвішування гальмових рукавів локомотива і головного вагона вантажного потягу, відкриття і закриття кінцевих кранів повинні проводитися помічником машиніста по команді машиніста локомотива.

 

Перед з'єднанням гальмівних з'єднувальних рукавів помічник машиніста повинен продути гальмівну магістраль локомотива короткочасним триразовим відкриттям кінцевого крана (3 - 5 сек.) З'єднувального рукава локомотива з боку состава поїзда. Роботу слід виконувати в захисних окулярах.

Під час продування гальмівної магістралі, щоб уникнути удару головкою з'єднувального гальмівного рукава, помічник машиніста повинен, знявши голівку рукава з гака кронштейна, надійно утримуючи рукою і притискаючи її до ноги (стегна), плавно відкрити (на 3 - 5 сек.) І закрити кінцевий кран . При цьому струмінь випускається повітря направити паралельно поверхні землі, щоб уникнути підйому піску і пилу і засмічення очей.

 

Після продувки гальмівної магістралі і з'єднання гальмових рукавів між локомотивом і першим вагоном помічник машиніста повинен відкрити спочатку кінцевий кран гальмівного рукава локомотива, а потім вагона.

При необхідності роз'єднання знаходяться під тиском гальмівних рукавів між локомотивом і вагоном або сполучних рукавів напірних магістралей секцій електровоза необхідно попередньо перекрити їх кінцеві крани.

З'єднання і роз'єднання високовольтних міжвагонних електричних з'єднувачів головного вагона поїзда з локомотивом, відчеплення або причеплення до поїзда вагона з електричним опаленням повинні проводитися при відключених на локомотиві опалювальної електричного кола поїзда, силових і допоміжних електричних ланцюгах, швидкодіючому або головному вимикачі і опущених струмоприймачах.

 

Блокуючі ключі вимикачів пульта управління електровозом і реверсивна рукоятка контролера машиніста повинні знаходитися у машиніста, а ключ опалення поїзда на час підключення опалення машиніст повинен передати поїзного електромеханіка.

З'єднання і роз'єднання високовольтної магістралі головного вагона з локомотивом виробляється поїзним електромеханіком або начальником пасажирського поїзда в присутності машиніста локомотива і тільки після отримання від машиніста ключа опалення поїзда.

Після з'єднання високовольтних електричних з'єднань пасажирського поїзда з електровозом машиніст повинен отримати від електромеханіка ключ опалення поїзда. Машиністу забороняється включати опалення і приводити поїзд у рух при відсутності у нього ключа опалення.

З моменту передачі ключа опалення поїзда машиністу високовольтні електричні з'єднання поїзда вважатися такими, що під високою напругою. Ключ опалення повинен знаходитися у машиніста до виникнення необхідності відчеплення електровоза, відчеплення і причеплення вагонів, перевірки справності дії і ремонту високовольтного електрообладнання вагонів.

Забороняється при піднятому струмоприймачі відкривати на електровозі двері високовольтної камери, шаф для електроапаратів, кожухи та інші огородження електроустаткування.

Забороняється запуск дизеля на багатосекційних тепловозах при одночасно включених кнопках "Паливний насос" на пультах двох або всіх (у трьох- і чотирьох секційних тепловозів) секцій.

 

Перед тим як почати рух локомотива, машиніст повинен перевірити справність радіозв'язку з начальником (механіком-бригадиром) пасажирського поїзда та керівником робіт господарчого поїзда (при майбутню роботу з таким поїздом) шляхом виклику їх по радіостанції. У разі відсутності радіозв'язку машиніст повинен поставити до відома про це чергового по станції для вжиття заходів щодо усунення причини.

Без з'ясування причини і усунення несправності радіозв'язку відправлення поїзда забороняється.

До початку руху поїзда двері робочої кабіни машиніста, з якої ведеться управління, двері неробочих кабін і міжсекційні двері повинні бути закриті.

Перед тим як привести в рух локомотив, машиніст повинен переконатися в тому, що локомотивна бригада в повному складі перебуває в кабіні управління локомотива (будці паровоза).

Під час руху локомотива локомотивної бригаді забороняється:

- Висовуватися з бічних вікон кабіни управління (будки паровоза) за межі дзеркала заднього виду і поворотного запобіжного щитка, параван (еркера);

 

- Відкривати вхідні зовнішні двері і висовуватися з них;

- Перебувати на сходах, підніжках, майданчиках та інших зовнішніх частинах локомотива;

- Підніматися на локомотив і спускатися з нього під час руху, а також при зупинці локомотива на мосту, що не має настилу;

- Перебувати на тендері паровоза при наближенні до мостів, повітряних лініях електропередачі і при проходженні по електрифікованій ділянці залізниці;

- Закорачивать захисні блокування;

- Перебувати помічнику машиніста в машинному відділенні електровоза при наборі (скиданні) машиністом позицій контролера і при включенні (виключенні) контактора опалення поїзда;

- Відлучатися помічнику машиніста з кабіни управління локомотива при виробництві маневрової роботи, проходженні по жовтому, червоно-жовтому, червоному і білому вогнів на локомотивному світлофорі, на заборонний сигнал, перед залізничними переїздами, по штучних спорудах, а також по ділянках, на яких швидкість руху обмежена або проводяться ремонтно-колійні роботи;

- Виходити з зовнішніх дверей тамбура локомотива при під'їзді до платформи;

- Входити в дизельне приміщення тепловоза, машинне відділення електровоза після набраної 10-ій позиції контролера.

Забороняється проїзд у робочій кабіні локомотива (будці паровоза) осіб, що не входять до складу локомотивної бригади, за винятком кондукторів (складальної бригади), а також посадових осіб, які мають дозвіл, що видається в установленому порядку, але не більше двох осіб одночасно, а при наявності в складі локомотивної бригади дублера (стажиста) або провідника - не більше одного.

Забороняється проїзд людей на тендері і передній площадці паровоза.

 

Огляд машинного відділення електровоза, дизельного приміщення тепловоза з боку прохідного коридору під час руху помічник машиніста може проводити тільки за вказівкою машиніста.

При знаходженні в дизельному приміщенні тепловоза і машинному відділенні електровоза слід користуватися шумоизолирующими навушниками.

При огляді дизель-генератора в шляху проходження необхідно звертати увагу на наявність і надійність укладання мостин підлоги дизельного приміщення, наявність захисних огороджень обладнання.

При знаходженні в дизельному приміщенні тепловоза і машинному відділенні електровоза слід користуватися шумоизолирующими навушниками.

В процесі роботи локомотивна бригада не повинна допускати попадання мастильних матеріалів, палива і води на підлогу дизельного приміщення тепловоза.

Паливо, які скупчуються в відсіках паливних насосів дизелів, необхідно видаляти.

При працюючому дизелі-генераторі забороняється відключати на тепловозах блокуючі пристрої, заходити в високовольтну камеру, проводити огляд і технічне обслуговування обладнання тепловозів у обертових частин (вузлів) при знятих або відкритих огороджувальних захисних кожухах, а також знятих мостинах дизельного приміщення.

 

Локомотивної бригаді забороняється відкривати двері, штори і входити в високовольтну камеру електровоза, тепловоза:

- При піднятому струмоприймачі на електровозі;

- При працюючому дизелі тепловоза;

- При русі тепловоза, електровоза, в тому числі при опущених струмоприймачах.

Забороняється включати вручну головний вимикач на електровозах змінного струму.

При наближенні зустрічного поїзда по суміжній колії локомотивна бригада повинна стежити за його станом, а в разі виявлення сторонніх предметів, вантажу, що виходить за габарит рухомого складу, іскріння буксового підшипника або будь-якого іншого ушкодження зустрічного поїзда негайно повідомити про це через поїзний радіозв'язок машиністу зустрічного поїзди, диспетчеру і черговому найближчої станції. На час проходження зустрічного поїзда помічник машиніста повинен відійти до робочого місця машиніста.

Штучні споруди, станції, переїзди локомотивна бригада повинна пройти з особливою пильністю.

При наближенні до місця робіт, на перегонах і залізничних станціях, а також під час прямування по неправильному шляху, при несприятливих погодних умовах, що знижують видимість (туман, дощ, снігопад, хуртовина і ін.), І недостатньою освітленості машиніст локомотива зобов'язаний подавати сповіщальні сигнали, починаючи з кілометра, що передує вказаному у попередженні, незалежно від переносних сигналів.

Сповіщальні сигнали подаються також при наближенні поїзда до сигнальних знаків "С", переносним і ручним сигналам, що вимагає зменшення швидкості при підході і проходження кривих ділянок колії з незадовільною видимістю, виїмок, тунелів, при підході до переїздів, знімних рухомих одиниць і при наближенні до знаходяться на шляхах людям.

При наближенні поїзда до працюючих, що йде по шляхах або знаходяться між коліями людям машиніст локомотива зобов'язаний подавати сповіщальні сигнали до тих пір, поки не буде звільнений шлях і не зійдуть люди з нього в безпечне місце.

При наближенні зустрічних поїздів на перегонах або залізничних станціях в темний час доби необхідно перемикати прожектор в положення "тьмяне світло" на такій відстані, щоб не засліплювати локомотивну бригаду зустрічного поїзда. Після проходження головної частини зустрічного поїзда прожектор повинен бути переключено в положення "яскраве світло". На час проходження зустрічного поїзда помічник машиніста локомотива повинен відійти до робочого місця машиніста.

При пропуску поїздів на станціях на зупиненому локомотиві прожектор повинен бути вимкнений, при проходженні по суміжній колії голови зустрічного поїзда - включений для огляду вагонів зустрічного поїзда.

Під час прямування поїзда по станції машиніст локомотива повинен користуватися перемикачем яскравості прожектора залежно від метеорологічних умов, швидкості руху, наявності попереджень про працюючих на шляхах людей і з урахуванням пересування поїздів і локомотивів по суміжних коліях на станції. Забороняється при зустрічному русі поїздів по суміжних коліях на перегонах або станціях залишати прожектор у вимкненому положенні. У разі засліплення прожектором зустрічного поїзда при проходженні на заборонний сигнал машиніст зобов'язаний зупинити поїзд.

При підході до тунелю в денний час доби машиніст повинен включити прожектор, буферні ліхтарі і електроосвітлення пульта управління і кабіни машиніста (будки паровоза), а на тепловозах і паровозах, крім цього, незалежно від часу доби, закрити вікна кабіни управління (будки паровоза) і люки будки паровоза.

При необхідності огляду екіпажної частини локомотива на станції, перегоні машиніст повинен загальмувати локомотив краном допоміжного гальма, після чого машиніст або його помічник можуть приступити до огляду.

При цьому працівник, що виробляє огляд, повинен бути в сигнальному жилеті має світловідбиваючі накладками.

Локомотивної бригаді забороняється спускатися з локомотива, оглядати і проводити технічне обслуговування екіпажної частини, якщо по суміжній колії наближається або рухається рухомий склад.

При огляді локомотива в темний час доби необхідно користуватися переносними акумуляторними ліхтарями.

У разі виявлення несправностей приладів, витоків повітря і пропуску пара в з'єднаннях апаратів, резервуарів і пристроїв, що знаходяться під тиском, їх слід відключити від живильної магістралі і випустити повітря, пар.

Забороняється відкривати і закривати вентилі і крани повітряної магістралі, резервуарів локомотива ударами молотка або іншими предметами.

У разі вимушеної зупинки поїзда в тунелі локомотивної бригаді слід негайно з'ясувати причину зупинки і оцінити можливість його подальшого прямування.

При виявленні запаху газу локомотивна бригада повинна надіти протигази.

При необхідності виходу на междупутье залізничної колії для огляду (усунення) несправностей на локомотиві або в складі поїзда машиніст (помічник машиніста) повинні пересуватися уздовж складу поїзда з особливою увагою, при цьому стежити за наближенням зустрічних поїздів по суміжній колії.

До наближення поїзда по суміжній колії на відстань не менше 400 метрів машиніст (помічник машиніста) повинні відійти в безпечне місце (сховатися на перехідній площадці вагона поїзда, що стоїть, відійти на узбіччя суміжного шляху або на середину широкого междупутья).

При спрацьовуванні на локомотиві апаратів захисту ланцюга опалення пасажирського поїзда машиністу локомотива дозволяється включити опалення тільки один раз. У разі повторного спрацьовування апаратів захисту подальше включення опалення поїзда виробляти за вказівкою поїзного електромеханіка або начальника поїзда після виявлення і усунення причини їх спрацювання.

При спрацьовуванні під час перевезення апаратів захисту електровозів, що працюють за системою КОШТОРИСІВ, допускається переведенням тумблера "А-С" в положення "А" на пульті сигналізації виявити несправний електровоз і продовжити ведення поїзда.

У разі несправності апаратури КОШТОРИСІВ на шляху прямування і відмови кнопки "Вимкнути." на пульті сигналізації машиніст зобов'язаний скористатися кнопкою аварійного відключення, розташованої на електронному блоці "БВ" в стійці апаратури.

Забороняється підніматися і проводити будь-які роботи на даху електровоза на електрифікованих залізничних коліях і під повітряною лінією електропередачі, якщо контактна підвіска, повітряна лінія електропередачі знаходяться під напругою або визначити в них відсутність напруги не представляється можливим.

Підйом на дах тепловоза, котел, тендер, дах будки паровоза забороняється у всіх випадках.

При пошкодженні дахового обладнання електрорухомого складу і неможливості подальшого проходження пошкоджену секцію електровоза при всіх опущених струмоприймачах необхідно відключити.

Усунення несправності дахового обладнання ТПС (підв'язка несправного струмоприймача і ін.), Що знаходиться на перегоні під діючої контактною мережею, проводиться працівниками дистанції електропостачання за нарядом-допуском, який виписує представник дистанції електропостачання з включенням в нього члена локомотивної бригади.

При відсутності працівника дистанції електропостачання, має право виписки наряду, підйом на дах рухомого складу здійснюється на підставі аварійної заявки, переданої енергодиспетчеру, після зняття напруги з контактної мережі, перевірки відсутності напруги, встановлення заземлення. Аварійна заявка повинна бути передана працівником дистанції електропостачання, які мають право бути виконавцем робіт.

В аварійній заявці вказується прізвище та група з електробезпеки члена локомотивної бригади, який братиме участь в огляді дахового обладнання.

До заземлення контактного проводу та отримання дозволу працівника району контактної мережі (дистанції електропостачання) підйом на дах локомотива, котел і тендер паровоза забороняється. Контактна мережа й повітряні лінії без заземлення розглядаються як знаходяться під напругою, навіть якщо напруга знята.

Заземлення контактної мережі представниками дистанції електропостачання повинно проводитися в присутності машиніста локомотива (або його помічника). Відключена контактна підвіска постійного або змінного струму повинна бути заземлена з 2-х сторін від локомотива шляхом установки на контактну підвіску 2-х заземлюючих штанг, заздалегідь приєднаних до тягового рельсу або до заземлювального спуску опори контактної мережі.

Кожна заземлювальна штанга повинна бути встановлена ??не ближче одного щоглового прольоту від локомотива. На електрифікованих ділянках залізниць змінного струму відстань між цими двома заземлювальними штангами має бути не більше 200 м. На електрифікованих ділянках залізниць постійного струму кожна заземлювальна штанга повинна бути встановлена ??в межах її видимості, але не далі 300 м від локомотива і не ближче одного щоглового прольоту від нього. Якщо стався розрив цілком контактної підвіски, т. Е. Обірвані контактні дроти і несучий трос і дроти лежать на локомотиві, то для заземлення контактної підвіски з обох сторін від місця її обриву повинно бути встановлено не по одній, а по дві заземлюючих штанги.

Всі виходи машиніста на дах рухомого складу після виконання всіх організаційно-технічних заходів щодо забезпечення електробезпеки повинні реєструватися в журналі форми ТУ-152 із зазначенням причин виходу на дах, результатів проведених робіт і обов'язковим підписом машиніста локомотива і представника дистанції електропостачання. Першим на дах локомотива зобов'язаний підніматися представник дистанції електропостачання, а спускатися з даху - машиніст.

Після усунення пошкодження дахового обладнання зняття заземлюючих штанг з контактної підвіски виробляється представником дистанції електропостачання, про що дається повідомлення енергодиспетчера.

У разі відмови блокуючих пристроїв під час перевезення на одній із секцій електровоза останню необхідно перевести в положення "відключено". На одно- або двосекційних електровозах, що мають єдину систему блокуючих пристроїв, допускається при технічній можливості слідувати з вимкненими або блокованими захисними пристроями до найближчої залізничної станції, що має локомотивне депо, ПТОЛ або пункт обороту локомотивів. При цьому локомотивна бригада повинна перебувати тільки в кабіні управління. Випадки відмови блокуючих пристроїв повинні фіксуватися в журналі ТУ-152.

У разі необхідності скидання позицій контролера машиніста в момент знаходження помічника машиніста в машинному відділенні електровоза машиніст повинен відключити силові кола тумблером, кнопкою відключення головного вимикача (швидкодіючого вимикача).

Установку теплового реле та іншої захисної високовольтної апаратури електровоза в робоче положення необхідно проводити в діелектричних рукавичках за допомогою спеціальної ізолюючої штанги і при опущених струмоприймачах.

При обриві заземлюючих шунтів, кожухів електропечей, заземлюючих провідників пульта управління, а також корпусів допоміжних машин відновлювати заземлення обладнання слід тільки при опущених струмоприймачах і відключеному головному вимикачі (швидкодіючому вимикачі).

Огляд електроустаткування тепловоза і електровоза під час руху проводить за вказівкою машиніста його помічник, який має права оперативно-ремонтного персоналу.

Під час огляду не допускається виконання будь-якої іншої роботи. При огляді електроустановок дозволяється відкривати двері щитів, збірок, пультів управління і інших пристроїв до 1000 В.

Забороняється відкриття щитів і шаф з устаткуванням напругою понад 1000 В.

При виникненні аварійної ситуації (несправність електрообладнання на тепловозі, електровозі) під час перевезення локомотивна бригада визначає можливість локалізації пошкодження шляхом складання по одній з аварійних схем, які затверджені організаційно-розпорядчим документом ВАТ "РЖД" для кожної серії локомотива. При цьому в оперативному журналі ТУ-152 робиться запис про збірку аварійної схеми і зазначенням її номера відповідно до затвердженого переліку.

Затверджений порядок складання аварійних схем для кожної серії локомотива повинен знаходитися в кабіні машиніста.

Збірку схеми на електровозі виконує машиніст з V групою з електробезпеки, на тепловозі - з IV групою з електробезпеки.

Збірка аварійної схеми може проводитися як дистанційно за допомогою перемикання низьковольтних і високовольтних комутаційних апаратів, так і безпосереднього виведення з роботи високовольтного обладнання в високовольтних камерах і шафах ЕРС.

Порядок дії локомотивної бригади по збірці аварійної схеми затверджується локальним документом по структурному підрозділу.

При необхідності заходу в високовольтну камеру для усунення несправності локомотива машиніст повинен внести запис в 6 розділ бланка маршруту про виконання всіх заходів безпеки і після цього:

- По радіостанції через начальника пасажирського поїзда (при обслуговуванні локомотива одним машиністом) викликати на локомотив поїзного електромеханіка;

- Загальмувати локомотив (поїзд) і підкласти під колісні пари гальмові башмаки;

- Відключити допоміжні машини;

- Опустити струмоприймачі і переконатися візуально, що вони опущені;

- Вийняти реверсивну рукоятку і ключі вимикачів;

- Відкрити штори високовольтної камери;

- Зняти заземлювальною штангою ємнісні заряди з силового ланцюга електровоза і заземлити високовольтний ввід, завісивши штангу на головний введення тягового трансформатора;

- Увійти в високовольтну камеру, залишивши двері відчиненими. При цьому помічник машиніста (поїзної електромеханік - при обслуговуванні локомотива одним машиністом) слід розміщувати поза високовольтної камери і контролювати дії машиніста, що знаходиться всередині неї.

Повідомлення чергового по депо про аварійну ситуацію та виконані заходи машиніст локомотива робить після прибуття його в локомотивне депо.

При необхідності огляду і технічного обслуговування дизель-генератора (дизеля), електро- і допоміжного обладнання тепловоза на шляху прямування останній необхідно зупинити, загальмувати ручним гальмом, зупинити дизель-генератор (дизель), знеструмити всі електричні ланцюги і вимкнути рубильник акумуляторної батареї. Люки картера дизеля слід відкривати не раніше 10 - 15 хвилин після його зупинки.

Забороняється проводити усунення несправностей паливної, масляної систем, гідросистеми при працюючому двигуні. Зазначені роботи необхідно проводити з використанням рукавичок і захисних окулярів.

Забороняється зупинка дизеля під час зливового дощу, сильного снігопаду і хуртовини, снігові і пилових бур, а також при температурі навколишнього повітря нижче -5 ° C.

При роз'єднанні вагонів пасажирського поїзда на шляху прямування машиніст локомотива повинен негайно відключити опалення поїзда.

Забороняється в разі розриву з'єднання міжвагонних високовольтних з'єднань в пасажирському поїзді на шляху прямування.

Завдання на дистанційне навчання:

Знайти матеріал по темі в інтернеті, законспектувати і вивчити.

Викладач Шеховцов Микола Васильович

Питання та індівідуальні консультації на вайбер 0669797045.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень