A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 25.10.2022 18:52
Кількість переглядів: 47

 

26.10 .2022р.  Українська література. Гр.№31  (Урок № 9) Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /

 О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема: Збірка поезій «На крилах пісень», її висока оцінка І.Франком. Основні цикли поезій. Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки. «Contra spem spero як світоглядна декларація сильної, вольової особистості.

Переглянути : https://www.youtube.com/watch?v=-zxwlnNrVqg

  1. Ознайомлення з поняттям «неоромантизм»

У теоретичних працях Лесі Українки тлумачення неороман­тизму має три аспекти: по-перше, стилю як певного лексико- синтаксичного оформлення художнього тексту; по-друге, як пев­ної техніки «ліплення» характерів, що включає різкий поділ персонажів на головних і другорядних; по-третє, як певний мис­тецький «синтез», як створення демократичного образу ідеалу людини майбутнього. У своїй літературній практиці поетеса праг­нула до гармонійного поєднання цих трьох аспектів. Неороман­тичні мотиви вона втілює, як правило, в ускладнених умовних художніх формах, із залученням багатозначних символів: алего­рій, з варіативним повторенням певного ряду образів, що набу­вають відтак нової глибини значення. Леся Українка зробила найбільший внесок у розвиток неоромантизму у вітчизняній літе­ратурі.

Ознаки неоромантизму:

  • прагнення поєднати ідеал із дійсністю;
  • увага до чуттєвої сфери людини;
  • емоційно-інтуїтивне пізнання світу;
  • усвідомлення індивідуальності й суспільної свободи;
  • піднесення постаті визначного героя;
  • самотність – філософська категорія, вимір самоцінності.

Перша збірка «На крилах пісень» вийшла на початку 1893 року у Львові, фактичним редактором її був Іван Франко.

 Збірка складається з ліричних циклів.

У кращих віршах збірки «На крилах пісень» вповні виявилася притаманна поетесі виняткова суспільна чутливість, уміння схопити й образно виразити суспільні ідеї й тенденції доби. 

Поезія Лесі Українки «то болісна, то ніжна, то співуча, що наче буря, грізна і жагуча летить на крилах пісні з кайданів». Мужній голос поетеси-борця став співзвучний музі великого Кобзаря України.» Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайлани порвіте,- писав Іван Франко,-Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої хворої дівчини».» Україна нині не має поета, щоб міг силою і різносторонністю таланту зрівнятися  Лесею Українкою».

  •      Іван Франко назвав Лесю Українку наймужнішою поетесою в усій соборній Україні.
  •           Ім’я Лесі Українки ввійшло в свідомість поколінь як символ мужності і боротьби. Своїми думками вона обіймає весь український народ.
  • Збірка «На крилах пісень» складається із 69-ти поезій і трьох поем. Більшість віршів об’єднані у цикли. Є шість циклів, розділених на дві умовні частини: перша – окремі поезії, об’єднані у вірші, друга – великі цикли і ліричні поеми. До збірки ввійшли поетичні твори, написані у 1880-х роках, та ранні поеми «Самсон» (1888), «Місячна легенда» (1891 – 92), «Русалка» (1885).
  • Збірка «На крилах пісень» складається з - 6 поетичних циклів:
  •    1. «Сім струн», (Посвята дядькові Михайлові)
  •    2. «Зоряне небо»,
  •    3. «Сльози-перли», (Посвята Іванові Франкові)
  •    4. «Подорож до моря», (Посвята сім’ї Михайла Ф. Комарова)
  •    5. «Кримські спогади», (Посвята братові Михайлові)
  •    6. «В дитячому крузі».

 

 

1. Підручник ( стор.188 – 190) опрацювати

2. Вірш «Contra spem spero!» вивчити напам’ять

Завдання надіслати :  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

 

26.10 .2022р.  Українська література. Гр.№31  (Урок № 10 ) Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /

 О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.

Тема: Призначення поета й поезії, мужність ліричної героїні, автобіографічні мотиви («Слово, чому ти не твердая криця…»).

Жанр: громадянська лірика.
Тема: звернення до слова, як до могутньої зброї в руках людини.
Ідея: уславлення міцної зброї, тобто слова, яке в умілих руках перетворюється на меч.

Ліричний герой звертається до слова, як до єдиного, що може її захистити, чим вона може добитися справедливості.

Лірична героїня прагне удосконалити його й передати «месникам дужим».

Художні засоби

– епітети: твердая (криця); гострий, безжалісний (меч); вражі (голови); щира, гартована (мова); (зброя) іскриста; невідомих (братів); месники (дужі); хворі (руки);

– метафори: слово «зброя іскриста»«єдиная зброя», «меч на катів», «щира, гартована мова»;
– присутні звернення до слова.

Римування: парне.
Віршовий розмір: чотирьохстопний дактиль.

Твір побудований на персоніфікації: до свого слова авторка звертається як до живої істоти, порівнюючи його з гострим мечем та іскристою зброєю. Система вдало дібраних епітетів допомагає створити образ, який став символом не лише поезії Лесіної поезії.

Поетеса вважає, що її слово може бути «мечем на катів» не лише в її руках. І коли не залишиться сил у неї, нові месники підіймуть зброю і кинуться одважно до бою:

«Зброя моя, послужи воякам краще, ніж служиш ти хворим рукам!»

Леся Українка розуміє, що боротьба буде нелегкою, будуть поразки і страшні жертви, але це не лякає її.


1. Підручник ( стор.192 – 193) опрацювати

  2. Наданий матеріал законспектувати

 

 Завдання надіслати :  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень