Українська мова
Підготуватись до онлайн уроку о 9.00
28.11.2022р. Українська мова Гр. №21 ІІІ-й курс Урок № 17 – 18
Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:
Вид-во «Ранок», 2018. Викладач: Руденко Лідія Федорівна.
Тема: Кома і крапка з комою у складному реченні
Кома у складносурядному реченні. Зазвичай у складносурядному реченні ставимо кому на межі частин перед і (й), та, або, чи, а, проте, але, зате, однак, а також перед другим компонентом парних сполучників або…або, чи…чи, то…то, ні…ні, не то…не то, хоч…хоч: Чи то так сонечко сіяло, чи так мені чого було! (Т. Шевченко). Кожна дівчинка з дитинства мріє стати принцесою, і Хеловін – саме час здійснити свою дитячу мрію (З видання «Модна леді»).
Кома у складнопідрядному реченні
Зазвичай частини складнопідрядного речення виокремлюємо комами: Щоб зрозуміти, чи хлопець закохався, треба зрозуміти його самого (З видання «Модна леді»). Сайт «Українська музика» - некомерційний проєкт, який сприяє поширенню сучасної української музичної культури у світі (Фейсбук); рідше – тире й крапкою з комою.
СТАВИМО КОМУ |
||
умова |
як ставимо кому |
приклади |
бо, де, коли, який, як, щоб, немов + підрядне речення |
на межі частин складнопідрядного речення перед сполучником (сполучним словом) |
Люблю, немов ніколи не любив. Тигрицею, яку печуть тавром, ревла земля під кінським копитом (Юрій Клен). |
тому що, через те що, незважаючи на те що, унаслідок того що, для того щоб, замість того щоб, після того як, у той час як, з тих пір як, тоді як + підрядне речення |
один раз: або перед сполучником, або в середині нього (залежно від логічного наголосу) |
У житті нічого страшного статися не може, тому що це просто реалістичний сон (Л. Дереш). Або: У житті нічого страшного статися не може тому, що це просто реалістичний сон. |
при збігу двох сполучників, якщо, вилучивши підрядне речення, не треба перебудовувати головне |
між сполучниками |
Ті, що вийшли з тьми, у пітьму і кануть, бо, коли сходить світило дня, тьмяніють світила ночі (Я. Галан). |
Між частинами складного речення з кількома підрядними теж ставимо коми, але не завжди.
СТАВИМО КОМУ |
НЕ СТАВИМО КОМУ |
||
умова |
приклад |
умова |
приклад |
між підрядними частинами НЕМАЄ сурядних сполучників і, й, та, або, чи |
Голубооким дівчатам, які збираються підкорити всіх на вечірці, не варто користуватися рожевими тінями, бо повіки здаватимуться припухлими (З видання «Модна леді»). |
між підрядними частинами Є сурядні сполучники і, й, та, або, чи |
Саме Маверик почав маркувати свою велику рогату худобу, яка полюбляла втікати на свободу і яку викрадали сусіди (З вікіпедії). |
Кома у безсполучниковому складному реченні
СТАВИМО КОМУ |
|
умова |
приклад |
частини рівноправні (між ними можна поставити єднальний сполучник), події в них відбуваються одночасно або послідовно |
Літак у небі креслить кола срібні, [і] колодязні ридають журавлі (Д. Кремінь). Горить сонце, гуляє вітер (О. Травневий). |
2. Крапка з комою у складносурядному реченні
СТАВИМО КРАПКУ З КОМОЮ |
|
умова |
приклад |
частини складносурядного речення дуже поширені, мають свої розділові знаки або віддалені за змістом |
Осінній вітер в лузі свище, вербу хитаючи тонку; а я схиляюся ще нижче себе побачити в струмку (Т. Осьмачка). |
Крапка з комою у складнопідрядному реченні
КРАПКУ З КОМОЮ ставимо між однорідними ускладненими й віддаленими за змістом підрядними реченнями: Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли обважнілі колоски черкають об голову, об вуха; коли ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маками (І. Нечуй-Левицький).
Крапка з комою у безсполучниковому реченні
СТАВИМО КРАПКУ З КОМОЮ |
|
умова |
приклад |
частини ускладнені й мають свої розділові знаки |
Хмари темнішали, обволікаючи фіолетово-чорні вершини; небо набирало дедалі густішої барви (А. Андрухович). |
частини далекі за змістом |
Я віддано служив своїй коханій; Пігмей мені ввижався в великані (М.де Сервантес) |
Вправа 1. Прочитайте, поясніть уживання розділових знаків.
1. Який простір і як легко дихати! (Т. Масенко) 2. А уночі вже сад шумів і крізь гілля сміялись зорі (В. Сосюра). 3. Люблю, коли дощить і вітер скаженіє, під блискавицями гне вікові дуби (Ю. Боярунець). 4. Бездонне небо і безмежний світ! (Л. Костенко) 5. Як гарно, коли просто пада сніг й парує чашка липового чаю (О. Радушинська). 6. Як радісно мені, що скоро сніг розтане й зелене убрання надінуть дерева (В. Сосюра). 7. Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій (В. Сосюра).
Вправа 2. Перепишіть, розставляючи розділові знаки.
1. Ми віримо що людина завжди буде сприйнятлива до прекрасного і ніколи не вгамується в ній жага творчості (О. Гончар). 2. Жити треба так ніби тебе завжди бачать люди і твоє серце прозоре (О. Духнович). 3. Правду кажучи я вже не розберу де кінчається наука і починається бізнес (П. Загребельний). 4. Я люблю коли є в домі діти і коли вночі вони сміються (М. Рильський). 5. Коли батько говорив про дочку обличчя в нього ставало добрим і сірі очі променіли (М. Коцюбинський).
Вправа 3. Перепишіть, розставляючи розділові знаки.
1. Ліси розстилають таємничі шерехи під ногами перешіптується туман невидимі крила качок пролопотіли над верхівками дерев і обізвалися сплеском у лісовому озерці (М. Стельмах). 2. Дерева не менш складні організми аніж люди просто вони інакше відчувають плин часу та живуть іншими часовими категоріями (В. Дрозд). 3. І людина чиє життя завжди схоже на життя сізіфове має подякувати вічно молодій природі за її вічно молоду віру і надію за те щасливе натхнення яким вона наділяє й людину (Є. Гуцало). 4. Сонце червоно граючи сідало захід палав наче пожежею (Панас Мирний). 5. Летять роки я сам не відаю куди (О. Довгий).
- Підкресліть у кожному реченні граматичні основи.
Вправа 4 . Перепишіть речення й розставте в них розділові знаки.
1. З глибини землі цупке коріння тягне цілющі соки і на живих гілках дуба проростає зелене листя (І. Цюпа). 2. В країнах теплих полудневих злітає дощ із хмар рожевих і переймають на путі його проміння золоті (Олександр Олесь). 3. Пишіть листи і надсилайте вчасно коли їх ждуть далекі адресати коли є час коли немає часу і коли навіть ні про що писати (Л. Костенко). 4. Я помітив що в таборах де було голодно і холодно люди відчували себе дуже здоровими й міцними духом (М. Дочинець). 5. У нас є до кого звернутися лише тоді коли тобі добре (Л. Костенко). 6. Надію в хаті поважайте її на видному тримайте бо де у хаті вона є туди і щастя забреде (С. Горлач). 7. Бери стільки скільки можеш підняти інакше надірвешся й утратиш усе що маєш (В. Шкляр). 8. Притихли люди знітилися свідки сльозина блиснула в якоїсь тітки (Л. Костенко). 9. Одгоріли погасли останні огні облетіло жоржиною літо. 10. Білі акації будуть цвісти в місячні ночі жагучі промінь морями заллє золотий річку і верби і кручі (В. Сосюра).
Виконати вправи № 3 , 4 і надіслати на електронну адресу: lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)