A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 26.04.2022 20:03
Кількість переглядів: 101

27.04.22р. Українська література    Група №23    Урок № 29

 Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

Тема: «Київські неокласики». Їхнє творче кредо, орієнтація на традицію, класичну форму вірша. Різногранний творчий шлях М. Рильського. Філософічність, афористичність його лірики, вітаїзм, сповідальність, життєлюбство

Мета : предметні: знання про групу і творчість «київських неокласиків», основне із творчої біографії М. Рильського; ключові: навички пізнавальної діяльності; висловлення власних думок із приводу поетичної майстерності, філософічності й поетичного самовираження представників «п'ятірного грона неокласиків», зокрема М. Рильського; комунікативну: навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточення; навички роботи з книгою; загальнокультурну: розвиток відчуття естетики поетичного образу, урівноваженості й філософської заглибленості під час зіткнення з життєвими проблемами.

«Неокласика» — умовна назва естетичної платформи невеликого кола київських поетів, літературознавців і перекладачів періоду «Розстріляного відродження»:

? Миколи Зерова (лідер);

? Михайла Драй-Хмари;

? Павла Филиповича;

? Юрія Клена (Освальда Бургардта);

? Максима Рильського.

«Неокласики» — неформальне товариство вільних митців, що гуртувалися спочатку при часописі «Книгар», а згодом — навколо видавництва «Слово». Не дбали про своє організаційне оформлення й не виступали з ідейно-естетичними маніфестами.

Михайло Драй-Хмара в сонеті «Лебеді» назвав «неокласиків» «гроном п'ятірним нездоланних співців».

Своєрідним естетичним кредом київських «неокласиків» є сонет Миколи Зерова «Pro domo» («На захист», початкова назва — «Молода Україна»):

Класична пластика, і контур строгий,

і логіки залізна течія —

Оце твоя, поезіє, дорога.

Леконт де Ліль, Жозе Ередіа,

Парнаських зір незахідне сузір'я

Зведуть тебе на справжні верхогір'я.

Це були по-європейськи освічені люди, тогочасна елітна українська інтелігенція. Неокласики, зокрема, закликали осягати вершини світової культури, трансформувати її форми та образну систему на рідному полі поезії, щоб піднести її до світового рівня. Тому розквітають сонетна форма, яку пролеткультівці оголошували «буржуазною», елегії, медитації, філософська лірика.

Спільні риси творчості:

? «аристократизм духу», протистояння духовній варваризації суспільства;

? орієнтація на довершену культуру поетичного мислення й дисципліну поетичного мовлення;

? тяжіння до гармонії між раціональною сферою та почуттями;

? захоплення досконалістю античної лірики, літератури відродження та класицизму, філігранністю творів французьких «парнасців».

Те, що неокласики прагнули впроваджувати у своїй творчості форми та методи грецького й римського мистецтва, представникам влади здалося невизнанням радянської дійсності. Тому в 1935 р. були заарештовані М. Зеров, П. Филипович, М. Драй-Хмара, яких звинувачували в шпигунстві на користь чужоземної держави, у підготуванні й спробі вчинити терористичні замахи на представників уряду та партії і в приналежності до таємної контрреволюційної організації, очолюваної професором Миколою Зеровим.

Проходив у цій справі неокласик М. Рильський, але через деякий час був звільнений. Юрій Клен (О. Бургардт), скориставшись своїм німецьким походженням, виїхав до Німеччини на лікування й не повернувся. А М. Зеров був розстріляний 1937 р., П. Филипович загинув на Соловках того ж 1937 р., М. Драй-Хмара помер у концтаборі на Колимі в 1939 р.

Неокласики позиціонували себе як естетів і жорстко протиставляли себе народництву й романтизму. Крім художньої творчості, члени групи були також активними літературними критиками.

Неокласики належать до так званих письменників доби «розстріляного відродження».

М.Т.Рильський

Яскравим представником поетів — «неокласиків» є «лицар краси і добра» Максим Рильський. Перекладач, академік, фольклорист, талановитий педагог. Та передусім — видатний поет, продовжувач славних традицій класичної літератури. «… Досить витончений і складний поет… І живе він зі своїм часом, напружено і уважно в навколишнє життя вдивляється, уміє помічати в його глибині струю вічно людського, близького всім часам і народам». Ці слова про Максима Тадейовича сказав його соратник по перу Микола Зеров.

Опрацювати матеріал підручника (стор.37 – 38)

Дати відповіді на питання (стор.38)

27.04.22р. Українська література    Група №23    Урок № 30

 Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..

Тема: М. Рильський. Захоплення красою і величчю світу(«Солодкий світ!...»).Сонет у дні збирання винограду» - вишуканий зразок неокласичної інтимної лірики. Краса природи, краса людини та її почуттів. Звернення до античних образів.

Мета: формувати компетентності): предметні: вміння виразно й усвідомлено читати й аналізувати сонети М. Рильського, знаходити у творах образи й символи, пов'язані зі світом природи та людської діяльності, розкривати їхній зміст і роль у тексті, визначати основні ознаки індивідуального почерку поета, провідні мотиви і настрої; пояснювати смислову і настроєву значущість деталей, образів; ключові: висловлення власної думки з приводу поетичної майстерності М. Рильського, уміння працювати в групі, розвиток зв'язного мовлення; загальнокультурні: формування кругозору, світогляду школярів; розвиток відчуття естетики поетичного образу; виховання любові до природи.
 

Дати відповіді на питання:
1. Хто очолив групу неокласиків?
2. Хто входив до групи неокласиків?
3. Хто назвав «неокласиків» «гроном п’ятірним нездоланних співців»?
4. На честь якої історичної особи був названий Максим Рильський?
5. У родині якого відомого композитора мешкав М. Рильський?
6. Яке поетичне кредо було у М. Рильського?
7. Назвіть першу збірку М. Рильського.
8. До якої форми написання віршів тяжіє М. Рильський?
9. Яку ідею сповідував М. Рильський?
10. Яку назву мала книга ранньої новелістики Рильського

Лірика Максима Рильського — поетичний універсум, який сягає античних і сучасних часів,Всесвіту і Романівки. Його твори пройняті щирим ліризмом, життєствердною мудрістю, любов’ю
до людини.Це зумовило оригінальну поетику Рильського: лаконізм і ліризм вислову, гнучкість образів, яскравість епітетів, досконалість поетичної форми, витонченість почуттів, широкий погляд на світ і людину. Неокласик прагнув по-своєму відповісти на питання поезії і сучасності, мистецтва і
життя.
У своїх поезіях Рильський свідомо намагається уникнути політичних тем, заглиблюючись у красу природи України, життя звичайних людей. Особливістю його індивідуального стилю є виняткова мелодійність, музичність вірша, багатство тропів.
Тема взаємин людини і природи — одна з ключових у творчості Максима Рильського. Він представив свою художньо-філософську картину світу, пройняту любов’ю до життя, відчуттям єдності ліричного героя з навколишнім світом. Красу людини та її почуттів змальовано в сонетах

 «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду», з якими ми і ознайомимося на уроці.
Словникова робота
Сонет (sonetto — звучати) — ліричний вірш, що складається з чотирнадцяти рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, двох чотиривіршів (катрени) з перехресним римуванням та двох тривіршів (терцети) з усталеною схемою римування: абаб, абаб, ввд, еед.
Микола Зеров називав сонет формою «ліро-епічної мініатюри окремої схеми». Найвищого
розвитку досягає сонет у творчості неокласиків Миколи Зерова, Максима Рильського й інших.
Опрацювання сонету М. Рильського «Солодкий світ!..»
Тема: краса навколишнього світу, вміння сприймати її.
Ідея: радісне сприйняття життя, щастя у дрібницях, неповторність кожної хвилини буття.
Основна думка: треба пройти довгий та тернистий шлях задля розуміння та сприйняття
«солодкого світу».
Жанр: сонет.

 

Любов невичерпна і вічна, як саме життя. Вона облагороджує людину, робить її добрішою,
щедрішою, готовою на самопожертву. Закохана людина перебуває у стані особливого піднесення, коли й все вдається, бо любов дає сили і натхнення. Кохання здатне творити дива.Воно, як казав Тарас Шевченко, є животворящим вогнем у душі людини. Мабуть, немає у світі поета, який би не оспівав це прекрасне і світле почуття, не виразив у  своїх віршах неповторну історію кохання.
Стихійне прагнення до радості, до щастя, до любові органічно притаманне Максиму Рильському — поетові великої закоханості в життя. Його поезія 20-х років розкриває перед нами непідробну щирість почуттів молодого поета, переживання якого світяться згадками і думами про неї — омріяну любов.
Сонет М. Рильського «У теплі дні збирання винограду» розкриває перед нами велику радість і повноту життя: першу зустріч із милою, зародження першого хмільного почуття. Вічність і кохання, близькість до нас людей, які жили так давно, але відчували так само, передає нам ця поезія.
Тонкий знавець античності, Максим Рильський не міг оминути у своїй творчості таку природну реалію, як виноград. Вважається, що в поетичний світ раннього Рильського мотив «винограду» прийшов із культури античної та західноєвропейської. Саме цей слово- образ
символізував піднесення над буденною реальністю.
- У яких поезіях М. Рильський використав образ винограду? («Троянди й виноград», «Слово
про рідну матір», «Мова» (Як парость виноградної лози...))
Опрацювання сонету М. Рильського «У теплі дні збирання винограду»
Словникова робота
Кіпріда (гр.) — у давньогрецькій міфології одне з імен богині Афродіти. Походить від назви
острова Кіпр — її улюбленого місця перебування.
Афродіта (гр.) — одна з 12 верховних божеств Олімпу, богиня вроди й кохання.

Тема: зустріч грецьких юнака та дівчини, селян — виноградарів, зародження першого почуття
кохання.
Ідея: возвеличення найсильнішого людського почуття, гімн молодості.
Вид: інтимна лірика.
Жанр: сонет.

 Дати відповіді на запитання (письмово)
1. Які враження на вас справив сонет?
2. Яка пора року зображена у творі?
3. Охарактеризуйте героїв поезії.
4. Як ви розумієте рядки: «Світи щодня лампаду Кіпріді добрій»?
5. Довести, що ця поезія — гімн молодості та коханню.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1.Знати ідейно-художній аналіз сонетів М. Рильського «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду».

2. Вивчити напам’ять «У теплі дні збирання винограду».

3. Підготуватися до контрольної роботи « Розстріляне відродження». Літературний авангард. Поетичне самовираження. «Київські неокласики» (тести)


Надіслати за електронною адресою:  lidiyarudenko789@gmail.com письмові відповіді на питання,   вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер урока.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень