A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 06.11.2020 07:53
Кількість переглядів: 646

05.11.2020р.  Українська мова.   Гр.№1 (Урок № 17 – 18)

 

Тема: Кома ,  крапка з комою   в складному реченні

Мета: повторити основні пунктограми у складному реченні; закріпити теоретичні знання й практичні навики з теми; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до літературної мови й культурних надбань рідного народу

 

Довідковий матеріал: у складносурядних реченнях вживаються такі пунктограми: кома — при одночасності, послідовності, переліку, протиставленні, зіставленні, чергуванні подій, явищ, дій; крапка з комою — якщо частини складносурядного речення далекі за змістом або насичені розділовими знаками (комами).

Не вживається кома між двома частинами складносурядного речення, якщо вони мають спільний другорядний член або частки  навіть, лише, ще та ін.

Робота з підручником

Вивчити параграф 31   Кома і крапка з комою в складному реченні.

Вправа 244, 245 (усно)

Вправа 246 (письмово)

Тестування.

1.    Укажіть складні речення:
а) Мотря помітила на кущі калини червоний кетяг, не скльований горобцями, і простягнула до нього руку. (Є. Гуцало.)
б)    Промайнуло гирло Хрещатого яру, зелені гаї високих київських берегів, і виринули золоті
бані Печерського... (3. Тулуб.)
в)    На міському майдані ялинка, і на строкату юрбу дітлахів і роззяв добрий святий Микола й поглядає з будинку. (Н. Білоцерківець.)

2.    Укажіть складносурядні речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:
а)    Підкинув сухих трісок, і огонь одразу спалахнув. (У. Самчук.)
б)    Спускаюсь донизу, проминаю кілька хат — і ось вона, моя домівка рідна. (В. Стус.)
в)    В церквах горить Христовий ладан, і куриться молитви дим. (Б.-І. Антонич.)

3.    Укажіть складнопідрядні речення, в яких правильно розставлені розділові знаки:
а)    На кожному кроці, хоч ми і не помічали, виблискували прояви нашої вікової культури у психіці й щоденному побуті людей.   (В. Симоненко.)
б)    Я дивився й слухав цю осінню картину, що мала заворожуючий зоровий та звуковий ряд  і поволі ступав схилом яру. (Є. Гуцало.)
в)    Хвойні не скидають свого вбрання на зиму, тому, що їхні листочки-хвоїнки випаровують дуже мало води. (Б. Заверюха.)

4.    Укажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв'язку є сполучне слово:
а)    Сонце заблищало на металевих боках механізмів, що безладною чередою збились
коло штабного вагончика. (Григір Тютюнник.)
б)    Мало хто знає, що в нашій флорі є і дикорослий нарцис — нарцис
вузьколистий. (Б. Заверюха.)
в)    Люба нагнулась до нори й сказала, що це так господарював борсук. (М. Стельмах.)

5.    Укажіть складнопідрядні речення, в яких засобом зв'язку є сполучники:
а)    Мабуть, нема іншого такого місця на планеті, де тіло землі було б так густо начинене
металом війни, де стрілки компасів так танцювали б від штучних аномалій. (О. Гончар.)
б)    Одного дня Сашко відкрив, що Сіроманець сліпий.  (М. Вінграновський.)
в)    В очереті справді натрапляють вони на таке багатство, якому й ціни не складеш у степу. (О. Гончар.)

 

6.    Укажіть складнопідрядні речення з підрядними з'ясувальними:
а)    Дятли дружніше й завзятіше гострими дзьобами лупцюють по деревах, вишукуючи мурах
та личинок, що заснули на зиму. (Є. Гуцало.)
б)    Туман тоді стояв такий густий, що крийма вкрив і землю, і Дніпро. (Григір Тютюнник.)
в)    Який же це тобі розумник сказав, що саме в ці кущі зайде Сіроманець? (М. Вінграновський.)

7.    Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке складається з трьох частин:
а)    А чабан Горпищенко тільки радується в душі, дивлячись, як люди смакують його водою
бо її нітрохи не меншає від того, що все літо беруть і беруть.    (О. Гончар.)
б)    Коли зовсім облетить листя, коли відсріблиться ніжний ранковий іній на схопленій мороз
цем землі, коли все відчутніше дихатиме в обличчя зима, то на гіллі деяких рідкісних
яблунь і далі висітимуть яблука, світитимуться, мерехтячи восковою стиглістю і чистим
рум'янцем. (Є. Гуцало.)
в)    Розказував одного разу старий білоголовий мандрівник, перепочиваючи кілька день у бо гомільної і милосердної Іванихи Дубихи, молодим ровесницям Тетяни, які зібралися в неї,
що був або, може, й єсть ще між українським дівоцтвом, звичай в надвечір'я Івана Купала ворожити та про свою будучність у русалок довідуватися.      (О. Кобилянська.)

8.    Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке відповідає поданій схемі:
(Коли  ), [    ],  (який     ),  (щоб  )
а)    Данилові здалося, що він уже давно-давно знає Мирославу, її місячні коси, її характерну дівочу ходу, яка чаїть у собі щось нерозгадане. (М. Стельмах.)
б)    Найчастіше до своєї долі зверталися дівчата, щоб вона ощедрила їх щасливим подружнім життям і щоб у майбутній сім'ї зцементувався родинний затишок. (В. Скуратівський.)
в)    Коли двоє б'ються, майже завсігди з'являється третій, який спершу приглядається до бійців, щоб згодом виступити в ролі торжествуючого пожинача плодів перемоги. (П. Загребельний.)

9.    Укажіть складнопідрядні речення з кількома підрядними, в яких правильно розставлені розділові знаки:
а)    Має початись вознесіння сон-трави з-під опалого листя й сухого галуззя в лісі, вознесіння  пролісків, чиї пелюстки схожі на лапаті сніжинки недавньої зими, вознесіння рясту, що наче позичить собі кольору в небесної далечини. (Є. Гуцало.)
б)    Проходячи мимо горобини, що стояла поміж вільх і беріз у захистку їхнього рясного віття не можна було втриматись від того, щоб не поглянути на її радісну поставу, що виражала  щиру-щирісіньку втіху. (Є. Гуцало.)
в)    Перший тенор, зовсім не передбачаючи, що може з'явитися другий соліст, який копіюватиме його спав, вражений, замовк.  (Б. Антоненко-Давидович.)


10. 8.    Укажіть складне речення з кількома підрядними, яке відповідає поданій схемі:   
           [     ] , (бо   ), (щоб  ), (яку   )

а)    Особливо гирло Почайної розлилося широко, бо Дніпро не мав місця, щоб прийняти всю тую воду, яку вона несла йому в дарунок. (Б. Лепкий.)
б)    А ти й не знав, що серед того люду стоїть одна, що молиться за всіх. (Л. Костенко.)
в)    А що ж було гетьманові робити, коли гетьманові від царя був такий наказ даний, щоби він з польськими коронними гетьманами повсякчасні зносини тримав і всіма способами не допускав до того, щоб козаки до бунтарів, себто до покривдженого народу, приставали. (Б. Лепкий.)


 


 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень