A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Методичні рекомендації щодо проведення заходів із відзначення Дня Гідності та Свободи

Методичні рекомендації

щодо проведення заходів із відзначення Дня Гідності та Свободи

в закладах освіти Донецької області у 2022 році

 

Згідно з Указом Президента України від 13 листопада 2014 року № 872/2014 щорічно 21 листопада відзначається День Гідності та Свободи на честь початку двох знакових подій – Помаранчевої революції та Революції Гідності. У 2022 році урочисті та інформаційно-просвітницькі заходи, присвячені цьому державному святу, мають проводитися з урахуванням Указів Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, 12 серпня 2022 року № 573/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 15 серпня 2022 року № 2500-ІХ,.

Метою вказаних заходів має стати:

утвердження ідеалів свободи і демократії,

збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку XXI століття,

віддання належної шани патріотизму й мужності громадян, які восени 2004 року та у листопаді 2013 року лютому 2014 року постали на захист демократичних цінностей, прав і свобод людини і громадянина, національних інтересів нашої держави та її європейського вибору.

Під час підготовки та проведення заходів із відзначення Дня Гідності та Свободи рекомендуємо таке змістовне наповнення:

  1. Обговорення питань «Що таке людська й особиста гідність?», «Що означає бути гідною людиною?» 

Увагу здобувачів освіти слід акцентувати на сутності гідності як етичного та психологічного поняття, що фіксує уявлення про цінність особистості людини. Почуття особистої гідності – основна одиниця виміру існування людини, за допомогою якої оцінюється все те, що відбувається у житті. Особисту гідність людина формує сама шляхом збагачення духовного світу, набуття особистих досягнень.

  1. Обговорення проблеми співвідношення свободи людини та соціальної відповідальності. 

Результатом обговорення має стати усвідомлення здобувачами освіти того, що свобода це здатність людини вільно визначати підстави своїх дій і відповідно реалізувати себе. Однією з провідних рис сучасної цивілізації є визнання вільної особистості основою демократичного громадянського суспільства. Проте індивідуалістичне тлумачення свободи, нехтування соціальною відповідальністю може бути небезпечним. У сучасних умовах особливо актуальною є відома історико-філософська ідея «Свобода одного індивіда закінчується там, де вона наштовхується на свободу іншого».

  1. Уроки Помаранчевої революції 2004 року. 

Коротка історична довідка: «Помаранчева революція» – це акції протесту українських громадян, викликані масовими фальсифікаціями президентських виборів 2004 року на користь провладного кандидата Віктора Януковича. Зазначені події отримали назву за кольором, який використовували прибічники кандидата в президенти Віктора Ющенка й опозиційної партії «Наша Україна». Після оголошення сфальсифікованих результатів другого туру виборів 21 листопада 2004 року прибічники Віктора Ющенка почали облаштовувати на майдані Незалежності в Києві наметове містечко. Кількість мітингувальників, що зібралися біля нього, наступного дня сягнула 100 тисяч осіб. через 12 днів Верховний суд України оголосив провести повторне голосування другого туру президентських виборів. 26 грудня 2004  року новим президентом було обрано Віктора Ющенка. 

Після повідомлення вказаних фактів доцільно обговорити зі здобувачами значення Помаранчевої революції для розвитку українського суспільства та держави:

закріплення права українців на свободу вибору, на зміну влади демократичним шляхом;

активізація після Помаранчевої революції процесів відродження історичної пам'яті українського народу, зокрема пам'яті про трагедію Голодомору 1932-1933 рр., і на цій основі формування української національної ідентичності.

  1. Уроки Революція Гідності 21 листопада 2013 року  23 лютого 2014 року. 

Коротка історична довідка: Революція Гідності була викликана спротивом народу проти відходу політичного керівництва України на чолі з Віктором Януковичем від законодавчо затвердженого курсу країни на євроінтеграцію, а також проти надмірного зосередження влади в руках президента (що явно суперечило Конституційній реформі 8 грудня 2004 року). У першій фазі Революція Гідності мала мирний, ненасильницький характер. Навіть після спроби силового розгону Євромайдану 30 листопада 2013 року протестувальники майже два місяці  обмежувалися мітингами та демонстраціями. І тільки після прийняття «диктаторських законів» 16 січня 2014 року мирний протест переріс у відкрите силове протистояння з численними людськими жертвами. Події 20 лютого 2014 року на вулиці інститутській увійшли в новітню історію України, як «кривавий четвер», коли переважно від куль снайперів загинуло багато людей («Небесна Сотня»). 21 лютого 2014 року на переговорах з опозицією за участю представників Франції, Німеччини й Польщі В. Янукович погодився негайно відновити дію Конституції 2004 року й восени провести дострокові президентські вибори. Проте вранці 22  лютого стало відомо, що  В.  Янукович квапливо втік з України. Тоді ж Росія розпочала спецоперацію з анексії Криму, яка надалі переросла у збройну агресію сусідньої держави проти України та війну на сході України.

Під час обговорення впливу подій Революції Гідності на подальший розвиток українського суспільства увагу здобувачів освіти бажано привернути до: 

виходу України із зони впливу Росії в економічній та політичній сферах;  

- скасуванню позаблокового статусу України;

- початку масштабної реформи Збройних сил України.

 

Урочисті, інформаційно-просвітницькі заходи до Дня Гідності та Свободи у 2022 році проводяться в дистанційному форматі. форми та методи проведення обираються відповідно віковим особливостям здобувачів освіти.

Вважаємо доцільним провести такі заходи для здобувачів освіти старшого підліткового та юнацького віку в три етапи:

1. Вступне онлайн-заняття: вступна міні-лекція; обговорення питань про особисту гідність, співвідношення свободи та соціальної відповідальності за допомогою інтерактивних вправ; інструктаж щодо виконання завдань по групам або індивідуально. Педагог може розподілити серед здобувачів освіти або групами, хто із них буде переглядати та готувати виступ про одну з трьох подій: Революцію на граніті 1990 року; Помаранчеву революцію 2004 року; Революцію Гідності 2013 - 2014 років.

2. Самостійна групова або індивідуальна робота здобувачів освіти (перегляд відеоматеріалів щодо студентської Революції на граніті, Помаранчевої революції, Революції Гідності; підготовка усних повідомлень; за бажанням педагога можна запропонувати заповнити анкети зворотного зв'язку у вигляді гугл-форм).

3. Підсумкове онлайн-заняття (виступи-презентації здобувачів освіти про революційні події новітньої історії України; обговорення питання «Чому свобода є життєвим вибором молоді?»).

На допомогу педагогічним працівникам - організаторам заходів до Дня Гідності та Свободи надсилаємо посилання на відеоматеріали, що можуть бути використані на етапі самостійної роботи здобувачів освіти:

відеоматеріали про Революцію Гідності: https://youtu.be/gDYb1AhtqCc (відеозапис онлайн-уроку демократії, що був проведений відділом національного виховання Донецького ОБЛППО); 

відеоматеріали «Студентська революція на граніті (жовтень 1990 р.)»: https://youtu.be/umD-kIZ6dWM ;

відеоматеріали «Помаранчева революція (листопад - грудень 2004 р.)»: https://youtu.be/6k_sTtDqzgs  .  

Рекомендуємо розмістити матеріали дистанційних заходів до Дня Гідності та Свободи на офіційних сайтах, блогах, сторінках у соціальних мережах. Надсилаємо посилання на зразок оформлення матеріалів за допомогою Google сайту: https://sites.google.com/view/21-11-2022/ . На сайті в якості зразка розміщено посилання на віртуальну дошку padlet, за допомогою якої буде організовано обговорення питань про значення свободи та гідності в житті людини: https://padlet.com/vnv1/prqxbb5v635y2hby

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень