A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 19.01.2021 08:24
Кількість переглядів: 1100

19.01.2021р.    Українська мова.          Гр.№21          Урок № 30

 

Українська мова (рівень стандарту): підручник для 10 кл. О. П. Глазова. – Харків: Вид-во «Ранок», 2018.

 

Тема:Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові. Словорозрізнювальний наголос. Форморозрізнювальний наголос. Діалектний наголос. Складні випадки наголошування слів.

 

Перегляньте відео до уроку на YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=CYHFtuRWRQo&ab_channe

 

Законспектуйте матеріал до уроку (ОСНОВНЕ):

 

Наголос у словах української мови є властивістю частини слова –складу.

Наголос вказує на склад, який виділяється під час вимови слова. Дуже часто у людей виникають проблеми з правильним уживанням наголосу, бо часто в процесі спілкування ми чуємо неправильний наголос слів, а згодом і самі починаємо вимовляти деякі слова неправильно.

Наголос у словах української мови складно правильно визначити, бо він не тільки може припадати на будь-який склад, але йому також властива рухомість – можлива зміна наголосу при відмінюванні слова. Ситуацію також ускладнює відсутність чітких правил щодо формування наголосу та велика кількість винятків.

 

Проте наголос – одна з тем на ЗНО з української мови та літератури, тому нам необхідно знати ключові випадки утворення наголосу та основні винятки. Винятки треба просто запам’ятати!

 

Спочатку розберемо принципи наголошування за частинами мови.

 

Основні принципи наголошування іменників

1. У більшості випадків іменники множини мають наголос на закінченні: наприклад,загадки, огірки.

2. У більшості іменників жіночого роду із суфіксом   -к при утворенні множини наголос переходить у закінчення: наприклад, тарІлка –тарілкИ, кнИжка – книжкИ,

АЛЕ: сусІдка –сусІдки.

3. Іменники, що утворилися від дієслів, мають більше ніж два склади та закінчуються на -ання, частіше всього мають наголошений суфікс: наприклад, читАння, завдАння. АЛЕ: бІгання, нЕхтування.

4. В іншомовних словах, що позначають міри довжин, зазвичай наголос падає  на  - метр: наприклад, сантимЕтр, мілімЕтр, децимЕтр. АЛЕ в назвах пристроїв – по-інакшому: термОметр, барОметр.

Основні принципи наголошування прикметників

1. Суфікс прикметників  - еньк-, що позначає пестливість, завжди є наголошеним: наприклад,

малЕнький, чорнЕнький, гарнЕнький.

2. У більшості випадків, коли прикметник має два склади, наголос падає на другий склад

(тобто на закінчення):   наприклад,   дзвінкИй,   новИй,   тонкий,  котрий.

 

Основні принципи наголошування дієслів

1. Правила наголошування дієслова  «бути»  наступні: в теперішньому часі  - бУти,  бУдемо, проте в минулому часі:  булА,  булО,  булИ.

2. Багато дієслів мають наголос  на останньому складі: наприклад, нестИ, везтИ, местИ.

3. Дієслова із закінченнями  - емо,  - имо,  - ете, - ите  мають наголос на останній літері: наприклад,  веземО, ідемО.   АЛЕ:бУдемо, гуркОчемо, залИшите.

4.Інфінітив  -ти:  навестИ, віднестИ

 

Основні принципи наголошування числівників

1. У числівниках, що закінчуються на – десят, наголос припадає на останній склад: наприклад,

п’ятдесЯт, сімдесЯт.

2. У числівниках, що закінчуються на – адцять, наголошений передостанній склад: наприклад,

дванАдцять, вісімнАдцять.

 

У деяких словах, які будуть на ЗНО, наголос не піддається правилам, його потрібно тільки

запам’ятати.

 

асиметрІя

борОдавка

бюлетЕнь

вимОга

вимОва

вИпадок

вітчИм

граблІ

горошИна

грОшей

дІтьми

довІдник

дочкА (але дОнька)

заіржАвіти

зубОжіти (зубОжілий, зубОжіння)

діалОг

каталОг

квартАл

кропивА

кУрятина

мАркетинг

ненАвидіти (ненАвисть, ненАвисний)

одноразОвий

Олень

отАман

перЕпис

псевдонІм

рАзом

серЕдина

симетрІя

спИна

фартУх

фенОмен

цемЕнт

цЕнтнер

чорнОслив

 

 

Запам’ятати також потрібно слова з подвійним наголосом:

 

пОмИлка, зАвждИ, назАвждИ, правОпИсний, прОстИй, слІзьмИ, рОзбІр, АлфавіІт, веснЯнИй,  доповІдАч, зАвждИ, дОговОру, жАлібнИй, м ‘Я’зовИй,  пЕрвІсний, перЕстАрок, пОмИлка,  прОстИй, тАкОж.

 

Вивчити матеріал підручника. Параграф 20 (стор.79)

Виконати письмово вправу 152

 

 

Наголос   тема не з легких, тут потрібно мати відмінну пам’ять.

Тому  багато - багато разів  перечитайте  слова! Скоро ваш мозок запам’ятає їх та  буде видавати «на автоматі».           Тільки читати вголос!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.01.2021р.  Українська мова.          Гр.№21          (Урок № 31)

 

Тема: Контрольна робрта за темою: «Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Орфоепічна норма» (тестові завдання)

1 варіант

 ( кожна правильна відповідь - 0,5 б.)

 

1. Термін «риторика» походить від давньогрецького слова:

А мистецтво;            Б аудиторія;                  В оратор;                          Г теорія.

 

2. Мовленнєва ситуація – це:

А вплив на аудиторію з урахуванням її особливостей;             

Б збіг обставин, що спонукають до мовлення;           

В спосіб переконання своїх друзів та колег;        

Г публічний виступ, вишуканість і витонченість вираження думок.

 

3. Елементами мовленнєвої ситуації є всі, ОКРІМ:

А адресант;                                          Б предмет мовлення;    

В умови успішного спілкування;     Г ступінь знайомства з аудиторією.

 

4. Налагодженню міцного контакту з аудиторією сприяє:

А обізнаність;           Б доброзичливість;            В артистизм;             Г упевненість у собі.

 

5. З поданих у дужках синонімів кожен із варіантів можливий у реченні:

А (Ретельні, проникливі) дослідження археологів підтверджують слова Геродота.

Б Червоні жоржини (сильніше, потужніше) мерехтять росами.

В Старі дуби (оточували, облягали) галявину.

Г Представники різних поколінь не завжди (здатні, здібні) порозумітися.

Д Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів.

 

6. Потребує редагування речення :

А Учні правильно відповіли на запитання вчителя.    Б Моя старша сестра успішно закінчила музичну школу.

В Ромашка має лікувальні властивості .                      Г Автобус прибув із запізненням на два часа .

 

7. У якому рядку між словами слід вживати прийменник В ?

А.Сидіти (у,в) автобусі, запитати (у,в) актриси; працювати (у,в) аптеці; жив (у,в) сестри.

Б.Була (у,в) Італії; плавати (у,в) озері; жила (у,в) Одесі; служити(у,в) армії.

В.Бачила (у,в) товариша; відніс (у,в) клас; зайди (у,в) бібліотеку; стати (у,в) пригоді.

Г.Успіх (у,в) творчості; читала (у,в) журналі; приніс (у,в) кишені; попросив (у,в) друга.

 

8. На другий склад падає наголос у всіх словах рядка:

А ознака, олень;                        Б чорнослив, чотирнадцять;              В пізнання, піцерія;

 Г маркетинг, мережа;              Д навчання, нанести.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 9. З’ясуйте, у якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення:   1бал.

А носа не показувати, нема живої душі, за тридев’ять земель;                Б зганяти з світу, вішати собак, з легкої руки;

В живіт присох до спини, крихти в роті не було, ріски в рот не брати;

Г ворожити на бобах, вити вовком, дати звістку про себе.

 

10. Установіть відповідність між видами слухання та їх змістом:    1бал.            

1 слухання заради задоволення                          А сприйняття лекцій, новин по радіо, інструкцій;

2 удумливе слухання                                           Б слухання музики, вистав, дружні розмови та дискусії;

3 критичне слухання                                           В зчитування почуттів, співчуття до ситуації мовця;

4 емпатичне слухання                                         Г суб’єктивне сприйняття інформації;

                                                                               Д невпевненість в достовірності інформації.

11. Установіть відповідність між словами та їх значенням             1бал.

1. лиман                                     А захисник

2. адвокат                                  Б пустельник

3. аскет                                      В торги

4. аукціон                                  Г затока

                                                   Д ринок.

12.Установіть відповідність між словами та їх значеннями        1бал.   

Місце наголосу                                          Приклад

1 перший склад                                             А мережа

2 другий склад                                              Б зручний

3 третій склад                                                В одноразовий

4 четвертий склад                                         Г водонепроникний

                                                                        Д кропива

13. З поданих слів утворіть словосполучення, правильно добираючи слова до   паронімів (записати).    1бал.

Людний, людяний (вчинок, місце).

Приводити, призводити (до перемоги, до втрат).

Первинний, первісний (обробка, природа).

Писемний, письмовий (екзамен, пам’ятки).

 

14. Напишіть вільне есе на тему «До чистої мети треба йти чистою дорогою »             3 б.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2 варіант

 

 (кожна правильна відповідь -  0,5 б.)

 

1. Риторика як мистецтво виникла:

А в Давньому Римі 1500 років тому;                       Б в Стародавній Греції 2500 років тому;

В у Єгипті 1000 років тому;                                     Г у Китаї 2500 років тому.

 

2. У мовленнєвій ситуації адресант – це:

А людина, до якої звернена мова;         Б слухач, аудиторія;       В ініціатор діалогу;     Г учні класу.

 

3. Викликає в аудиторії довіру й серйозне сприйняття така особливість мовця, ОКРІМ:

А чарівність;              Б доброзичливість;                 В обізнаність;             Г зухвалість.

 

4. До попередньої підготовки тексту до виступу належать усі елементи, ОКРІМ:

А виступ перед аудиторією;    Б формулювання мети;      В збирання матеріалу;        Г репетиція.

 

5. НЕ можна замінити поданим варіантом у дужках виділене слово в реченні:

А За високими осокорами почало світліти (світлішати) небо.

Б М’який (незлостивий) докір корисніший за нещиру подяку.

В Ми не хотіли брати участь у цих темних (підозрілих) справах.

Г Молоко дуже корисне (корисливе) для молодого організму.

Д Подекуди (місцями) пройшов сліпий дощик.

 

6. Потребує редагування речення :

А Тато взяв свого п’ятирічного сина на риболовлю.    Б Мій старший брат готується до екзаменів .

В Заняття в школі юного натураліста триватимуть з вересня по травень.                    

Г Ми згодні працювати в любий час .

 

7. У якому рядку між словами слід вживати сполучник І ?

А Золото (і,й) срібло; співає( і,й) танцює; день (і,й) ніч; альбоми (і,й) олівці.

Б Ручка (і,й) олівець; місяць( і,й )зорі; правда (і,й) кривда;сміється (і,й )плаче.

В Сміх( і,й) сльози;товариш (і,й) брат; прийшов( і,й )побачив; жив (і,й )допомагав

Г Чорне (і,й) біле; вгору (і,й) вниз; дав (і,й) узяв; світло( і,й) темрява.

 

8. На перший склад падає наголос у всіх словах рядка:

А завдання, завезти ;              Б ніздря, новий;                     В щелепа, камбала;

Г донька, дочка;                    Д випадок, виразний.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9.Синонімічний ряд утворюють слова       1 бал     

А вітер, снігопад, ожеледь, буревій                                     Б  стукати, шуміти, гамселити дзижчати                            

В хороший, гарний, красивий, веселий                              Г майстер, митець, художник, мастак

 

10. Установіть відповідність між видами символічних жестів оратора та їх суттю:         1 бал               

1 жест категоричності                                  А пальці чи долоні рук з’єднуються;

2 жест протиставлення                                 Б шабельна відмашка пальцями правої руки;

3 жест об’єднання                                         В схрещені на грудях руки;

4 жест узагальнення                                      Г руки виконують у повітрі рух «там» і «тут»;

                                                                        Д описування овалу в повітрі одночасно обома руками.

11. Установіть відповідність між фразеологізмом і його значенням:   1 бал                              

1 до сьомого поту                          А заможно

2 на всю губу                                 Б відверто

3 з притиском                                В тяжко

4 на чистоту                                   Г суворо

                                                        Д рясно.

12. Установіть відповідність між словами та їх значеннями                 1 бал                                                                      

Місце наголосу                                 Приклад

1 перший склад                                 А приятель

2 другий склад                                   Б одноліток

3 третій склад                                    В одинадцять

4 четвертий склад                              Г речовина

                                                            Д обмундирування

13. З поданих слів утворіть словосполучення, правильно добираючи слова до паронімів (записати)           1 бал     

Плутати, путати (коней, поняття).                             Психічний, психологічний (наука, стан).

Туристичний, туристський (бюро, табір).                Уява, уявлення (туманний, розвинений).

 

14. Напишіть вільне есе на тему «Чи важлива порядність на шляху до успіху?»        3 бал


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень