A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 21.10.2020 09:47
Кількість переглядів: 697

15 ІІ-й курс  (гр.11)   Українська мова

Тема: СКЛАДНІ ВИПАДКИ ВІДМІНЮВАННЯ ІМЕННИКІВ. ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ І ВІДМІНИ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про особливості відмінювання іменників; формувати вміння дотримання орфографічних норм і правил українського правопису.

Інтелектуальна зарядка

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

Слово викладача

В Естонії учні, вивчаючи рідну мову, повинні запам’ятати 14 відмінків, у Фінляндії — 14, в Угорщині — 22. Чемпіон по кількості відмінків — мови народів Дагестану — понад 50 відмінків. А ось у китайській мові — жодних відмінків узагалі немає: відносини між словами передаються за допомогою службових частин мови.

А скільки відмінків в українській мові?

1.Завдання:  Перепишіть текст, уставляючи пропущені закінчення іменників. Обґрунтуйте свій вибір.

КАЗКА ПРО ВІДМІНКИ

1.Жили на світі шість брат... Кожний займався своєю справ.., кожний знав своє місц... Перший називав предмет.., другий говорив про те, кого чи чого немає, третій віддавав усе, що мав, четвертий знаходив, п’ятий керував усім, шостий на місц.. ставив.

2.Посварилися одного разу брати, не помирилися за місце у ряду. От і вирішив той, що на місц.. ставить, питанн.. так: дав братам слов.., поміняв їх місц.. і загадав виконати звичну робот.. — провідміняти слов. Та не тут то було. Бо ж перший брат, який дає початок.., зійшов аж на кінець ряд. От і не йде справ. І тоді брати зрозуміли, що у кожного з них є своє місце, є свої питання, завдання.

3.У першого — ... — називати, у другого — ... — говорити про те, кого чи чого немає, у третього — ... — віддавати все, що має, у четвертого — ... — знаходити, у п’ятого — ... — керувати, у шостого — ... — на місце ставити. Що ж це за брати?

4.А є ще у брат.. знайомий — ... відмінок, який закликає брат.. до порядк.. І вони цей порядок підтримують.

? У 3 і 4 абзацах окрім пропущених відмінкових закінчень іменників, міститься пропущена інформація (назви відмінків). Доповніть її.

? Випишіть іменники, поділіть їх на відміни, ставлячи у початковій формі. Виділіть закінчення.

Запам’ятайте: форма називного відмінка однини — це початкова форма іменника.

IV. ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

? Щоб правильно визначити закінчення іменників необхідно: а) визначити відміну іменників; б) якщо це іменники І і ІІ відмін, визначити групу (тверда, м’яка, мішана); визначити відмінок.

? Іменники І відміни залежно від кінцевого приголосного основи поділяються на три групи: тверду, м’яку, мішану.

Тверда група

М’яка група

Мішана група

Основа на твердий приголосний

Основа на м’який приголосний

Основа на шиплячий

Робота, староста, книга

Праця, хвиля, надія, мрія

Межа, тиша, задача, миша

2.Завдання: Знайдіть у кожній із поданих груп слово, що має неправильне відмінкове закінчення. Назвіть ознаки, за якими об’єднано слова у кожному рядку.

1. Книжкою, яблунею, трояндою, надією, кашою.

2. Атому, водню, азоту, льоду, меду.

3. Грошей, людей, дверей, граблей, сіней.

4. Галченяти. гусяти, курчати, дитяти, тигреняти.

5. Віталію, місяцю, ясеню, Грицю, орлю.

? Виправте закінчення неправильно записаних слів, складіть з ними речення.

? Дайте характеристику іменникам з 1 рядка, поясніть, чому вони мають різні закінчення і яке закінчення необхідно написати в іменнику кашою. Відповідь обґрунтуйте. спираючись на правила.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ

3. Завдання:  Запишіть слова. Виділіть основи їх і вкажіть, до якої групи вони належать. Провідміняйте за відмінками по одному з іменників кожної групи.

Воля, круча, староста, сирота, перемога, груша, Микола, межа, сестра, надія, риба, мрія, іржа, праця, зоря, вишня, зміна, тиша, сажа, історія, сім’я, стаття, собака, каланча, Польща.

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

4. Завдання: Запишіть іменники в орудному відмінку, перевірте, чи правильно утворені форми іменників, скориставшись матеріалом підручника.

Баржа, дача, каша, миша, душа, межа, площа, лівша, біржа, ворожнеча, іржа, паша, сажа, діжа.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19.10.2020р.

 УРОК  № 16  ІІ-й курс   (гр..11) Українська мова

Тема: Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням.

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови,

з’ясувати правила правопису букв –а(-я), -у(-ю) в іменниках ІІ відміни однини в родовому відмінку;

            формувати загальнопізнавальні вміння знаходити іменники в текстах, визначити їх роль в реченнях;

            розвивати творчі вміння використання іменників чоловічого роду в родовому відмінку у власних висловлюваннях;

            за допомогою мовленнєво-комунікативного роздаткового матеріалу виховувати уважність, чуйність, спостережливість за явищами природи.

Завдання 1.

Робота з таблицею

Розглянути таблицю і скласти монологічне висловлювання про особливості вживання закінчень –а(-я), -у(-ю) в іменниках ІІ відміни у формі Р.в. однини.

 

Таблиця

Уживання закінчень іменників ІІ відміни в Р.в однини

 

-а(-я)

Приклади

-у(-ю)

Приклади

1. Назви істот, казкові персонажі      

                                                  

робітника, учня, батька,

Діда Мороза

Назви речовин, матеріалів

льоду, меду, соку, воску,

але: гуртка,

табуна,

хліба

 

2. Назви населених пунктів

Києва, Гадяча, Борисполя

Географічні назви

Дунаю,

Уралу.

3. Назви конкретно і чітко окреслених предметів, речей

зошита, стільця, молотка,

ножа, але: трону

Назви ігор, танців, видів спорту

хокею, вальсу, але: козачка, гопака

4. Назви мір, довжини, ваги, кількості, часу, площі, грошових одиниць

кілометра, гектара, кілограма, п’ятака але: ранку, року, часу

Назви явищ природи

вітру, морозу, снігу, дощу

5. Терміни

суфікса, іменника, діаметра, атома

Абстрактні поняття, наукові терміни

розвитку, прогресу, матеріалізму, соціалізму, жанру

6. Іменники середнього роду

плеча, вікна, озера

Назви установ

Університету, вокзалу, інституту, порту

  

Дібрати власні приклади і записати їх.

Викладач : Деякі іменники чоловічого роду в Р.в. мають паралельні закінчення:

-а(-я), -у(-ю): стола   -  сто′лу, двора′ –  дво′ру, моста′ – мо′сту.

Корисна порада: написання закінчень іменників другої відміни у родовому відмінку бажано перевіряти за словником.

 

Робота з підручником. (О. П. Глазова. Українська мова. Рівень стандарту)

Параграф 45 (стор. 190 – 204)

Вправа  375 ,  378,  380 (письмово ) ; 384 (усно)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень