Українська мова
26.04.22р. Українська мова. Група №31. Урок № 27 - 28
Українська мова (рівень стандарту): підруч. Для 10кл. закл.загал. серед. Освіти/ О.П.Глазова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Основні правила вимови голосних та приголосних звуків
Мета: формування в учнів компетентностей комунікативно доцільно й правильно користуватися орфоепічними нормами української мови.
Опрацювати опорну таблицю про правила вимови голосних звуків. Підготувати усне повідомлення на лінгвістичну тему, добираючи до правил свої приклади.
Голосні звуки |
Вимовляються |
Приклади |
|
|
|
Усі наголошені |
Чітко й виразно (не скорочуються, не переходять в інші звуки) |
[поговори], [зав’італи], [занули] |
[а], [і], [у] завжди в усіх позиціях |
Чітко й виразно |
[кучугура], [гаразд] |
[о] в більшості ненаголошених позицій |
[о] ніколи не наближається до а |
[голова], [молоко], [покотили] |
[о] перед складом з наголошеним у |
Нечітко, з наближенням до [у]: [оу], [у0] |
[гоулубка], [роузумний] |
Ненаголошений [е] Ненаголошений [и] |
Нечітко, з наближенням до [и]; з наближенням до [е] |
[свиесток], [виешневий] |
Опрацювати основні правила вимови приголосних. Прочитати текст, дотримуючись вимог української орфоепії. Виписати слова, у яких відбуваються асиміляційні зміни при вимові.
Кажуть, що краса врятує світ... А хто врятує світ від нашої жорстокості й бездушності?Нещодавно я прочитав про те, як п’ять браконьєрів розстріляли лебедів, які, втомившись у далекій дорозі, сіли перепочити у ставку. Так, це було, на мою думку, не полювання, а саме розстріл. Лебеді звикли до доброго ставлення до них людей. Тому не злякалися автобуса, що під’їхав до них на греблю.Не злякалися навіть тоді, коли почалася стрілянина. Та й полювання на них заборонено. Непокоїтися їм не було причини. І лише, коли двоє птахів були мертвими, третій здійнявся в небо, але, зробивши велике коло, слідуючи лебединій вірності, повернувся назад, де його й настиг постріл.Лебеді завжди були символом вірності й любові, родинного щастя та материнства. Тому дуже боляче читати, як для декого краса може перетворитися на шматок м’яса. Прикро, що такі «мисливці» нехтують не тільки неоціненним даром природи, а високим званням людини.
Повторити основні правила фонетичної транскрипції.
1. Усі слова транскрибуються, тобто беруться в квадратні дужки [ ].
2. Усі слова пишуться окремо і обов’язково з наголосом, крім односкладних слів.
3. У транскрипції відсутні великі літери.
4. У транскрипції відсутні літери Я, Ю, Є, Ї, які позначаються [йа], [йу], [йе], [йі], або як голосні, що передають пом’якшення попереднього приголосного: [’а], [’у], [’е].
Ї — передає завжди два звуки.
5. У транскрипції відсутній апостроф і м’який знак.
6. [еи], [ие], [оу], [уо] — для позначення ненаголошеного голосного звука.
7. У транскрипції літера Щ завжди дає два звуки [шч].
8. У транскрипції подвоєння приголосних завжди дає один звук: нн = [н:], дд = [д:], сс = [с:], лл = [л:].
9. У транскрипції африкати ДЖ і ДЗ позначають спеціальними символами чи двома літерами з дужкою зверху:
Записати подані слова фонетичною транскрипцією. Визначити, який звук є спільним для всіх чотирьох слів у рядку.
1. Розділ, сіль, сім, запишіть.
2. Гава, вокзал, аґрус, гуля.
3. Мають, м’ята, матір’ю, кава.
4. Куля, лютня, люстерко, люлька.
5. Серйозний, зйомка, в’юн, Нью-Йорк.
Прочитати поезію Ліни Костенко
На віях тиші мерехтять сніжинки.
Зима крізь вії дивиться на світ.
Шляхи і діти їх — стежинки —
шукають вранці згадку до воріт.
Село в снігах, як чаша кришталева,
у срібних жилках скованих джерел.
Ідуть у білих каптурах дерева,
понамерзали брови у дерев.
Їм білий вітер розвіває поли,
вони бредуть, похилені, на шлях,
де гайвороння, чорне як ніколи,
шматочок сонця ділить у полях.
Виписати з тексту по п’ять слів, у яких букв більше, ніж звуків і у яких звуків більше, ніж букв. Записати фонетичною транскрипцією перше речення.
Надіслати за електронною адресою: lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер урока.