Українська література
Група 31. Урок української літератури відбудеться 08.05.23р. о 12.20 за посиланням :meet.google.com/med-oxxb-rvs
08.05.23р. Українська література Група №31 Урок № 41
Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /
О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Юрій Яновський. Новаторство художньої форми («Майстер корабля»): модерний сюжет, що інтригує, умовність фабули, зміщення часопростору. Проблеми творення нової української культури, духовності української людини, її самоусвідомлення в новій дійсності, символічність образів.
https://youtu.be/Dja9n8mFU8k - біографія
Прослухати матеріал за посиланням: https://youtu.be/6NUFcdGbi1Q
Матеріал підручника ( стор. 67 71)
Дати письмові відповіді на запитання 2, 5, 6 (стор.73)
Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку
08. 05. 23р. Українська література Група №31 Урок № 42
Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /
О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Юрій Яновський.Неоромантичні герої То-Ма-Кі, Режисер, Сев, Тайях та їх прототипи, модерністські образи Міста, Моря. Морально-етичні колізії твору. Національне крізь призму загальнолюдського.
ТЛ: художній час і простір, умовність зображення.
Три людські виміри розкриття особливостей образів:
-
творча праця;
-
дружба;
-
кохання
Головними персонажами є:
-
Оповідач То-Ма-Кі (в молодості редактор). ...
-
Генрі, письменник
-
Майк, пілот – його сини.
-
Сев – художник, кращий друг редактора. ...
-
Богдан – моряк, врятований Севом і редактором. ...
-
Тайях – балерина, в яку закохані редактор і Сев. ...
-
Директор кінофабрики;
-
Професор – художник, консультант з постановки зйомки.
Образи моря та міста. Море в романі «Майстер корабля» є тлом, на якому розгортаються події, воно допомагає глибше розкрити внутрішній світ героїв. Море втілює далеку мрію й нові, незвідані дороги, як і зауважив
Ю. Яновський: «Я ніколи не любив ходити по дорогах. Тому я й люблю море, бо на ньому кожна дорога нова й кожне місце — дорога».
Образ міста саме у 20-х роках ХХ ст. відображається в українській літературі повнокровно, це вже не абстрактне поняття, а берег, до якого прагнуть літературні герої. Ю. Яновський творить художній простір, у якому розгортається більшість подій у місті біля моря, не згадуючи його конкретної
назви, проте читач бачить, як кадри старого документального фільму, у ньому Одесу середини 20-х років минулого століття, яку називали «Голлівудом на березі Чорного моря».
Море у часі і просторі Місто у часі і просторі
настирливість цемент, асфальт, машини
кожна дорога нова клітка зоологічного саду
і кожне місце — дорога пам’ятник французькому
солодка млость ефіру герцогові
морська диявольщина рівні вулиці
заобрійна синь будинки
розпутна красива жінка готелі
чорне страшне море бульвари
безодня води й гніву трамваї
натура зрадлива, зовуча й сувора тротуари з квадратових
вільне море плит чорного каменю
пустельний степ одного обарвлення завулки, що ведуть на
й одного запаху набережну
кінофабрика
Метод написання: прийом ретроспекції: про минуле, але з висоти майбутнього
Символіка твору: корабель – образ держави; робота над будівництвом вітрильника – поривання людини до гармонії із собою, світом; стародавні креслення для справжнього корабля – програма духовного відродження українців для власного шляху розвитку
Художні деталі: штормовий вітер, берег, морські простори, якір
Постскриптум: у романі утверджується романтика вітаїзму, непереможне життєлюбство, яке наснажувало багатьох митців 20-х рр. XX століття. Ю. Яновський опоетизував вільне творче начало в українській людині, розбудженій до нового життя. (Це символізує будівництво вітрильника).
Домашнє завдання:
1. Матеріал підручника ( стор.71 — 84)
Тест для перевірки засвоєння учнями тексту роману «Майстер корабля»
1 Про кого йдеться: «почав фантазувати про далекі острови, про голих чорних королів і високі зелені пальми, що ревуть і гойдаються від шторму на піщаному березі.»
А. Сем Б ТО-МА-КІ В. Професор Г. Редактор
2. Кого стосуються слова: «полетів у воду і, не вміючи плавати, стояв по пояс у воді і чекав, доки щогла наблизиться до нього.»
А. Сем Б ТО-МА-КІ В. Професор Г. Редактор
3 Вставте потрібне слово: «Я потрусив ________, перепрошаючи його за кощунство, і нічого не почув у нього всередині»
А копілку Б божка В коробку Т дзвінка
4. Продовжіть речення: «Бриг спущено на воду. На ньому я та _____»
А Андрій Б Денис В Богдан Т Максим
5. До берега якого острова приїхали герої твору того разу на вечір
А. Кіпр Б. Пао В. Гренландія Г. Огайо
6. Що страшніше на кораблі?
А.Вогонь Б. Тайфун В. шторм Г. чума
7. Майстер корабля починається словами
А .Наші кроки в кіно були спробами дитини.
Б. Сьогодні я бачив нашу надзвичайну «Білу Пустелю»
В. Бриг спущено на воду.
Г.Сиве волосся до чогось зобов’язує
8. за епіграф до роману взято цитати письменників ОКРІМ
А. Гоголя Б. Гете В. Горація Г. Гюго
9. Роман «Майстер корабля» поділяється на
А 20 частин Б. 19 частин В 17 частин Г 18 частин
10 Яке місто відображено в образі Міста
А. Київ Б.Херсон В. Миколаїв Г. Одеса
11.Роман «Майстер корабля» має ознаки
А. Пригодницького Б. Фантастичного
В. Мариністичного Г. Мелодраматичного
12. Корабель в творі символізує
A.Всесвіт Б. багатство В. державу Г. «веселий народ»
Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку