біологія
підручник Задорожний К. Біологія 10 клас рівень стандарту
https://uahistory.co/pidruchniki/zadorozhnij-biology-and-ecology-10-class-2018-standard-level/
п.9-13 опрацювати матеріал
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.
Формування біорізноманіття в процесі еволюції
Числами позначено час (мільйони років тому)
• Хімічна еволюція
• Виникнення доклітинних форм життя
• Виникнення LUCA (останнього універсального предка всіх живих організмів) 4,1-3,6 млрд років тому
• Поява прокаріотів (бактерій та архей)
• Поява вірусів
• Виникнення еукаріотів від однієї з груп архей
• Накопичення кисню в атмосфері як результат діяльності фотосинтезуючих прокаріотів і масове вимирання анаеробних організмів
• Поширення аеробних організмів
• Утворення Землі-сніжка (повністю вкритої льодом планети) і пов'язане з цим масове вимирання організмів
• Виникнення багатоклітинних організмів
• Кембрійський вибух — масова поява великої кількості організмів з твердим скелетом
• Поява всіх відомих типів тварин
• Поява перших наземних рослин
• Масове вимирання живих організмів (ордовицько-силурійське)
• Поява хрящових і кісткових риб
• Перші наземні тварини (членистоногі, черви, амфібії)
• Виникнення та поширення сучасних груп вищих спорових рослин та голонасінних рослин
• Перші дерева
• Поява комах і плазунів
• Найбільше в історії вимирання живих організмів (пермсько-тріасове)
• Масове поширення рептилій (наземних, водних, літаючих)
• Виникнення ссавців
• Масове вимирання живих організмів (тріасове)
• Виникнення бурих та діатомових водоростей
• Виникнення птахів
• Поява покритонасінних рослин
• Друге за масштабом вимирання живих організмів в історії (крейдове)
• Поширення сучасних груп ссавців, птахів і членистоногих
• Поширення сучасних груп наземних рослин
• Формування сучасних екосистем
• Поява людини
• Масове вимирання тварин великих розмірів 11-10 тис. років тому
«Біорізноманіття»
Нинішнє біорізноманіття — наслідок тривалого процесу еволюції живої матерії. Систематика — важливий розділ біології, без якого не могли б розвиватись інші біологічні науки. Дані про будову, хімічний склад, життєві функції, особливості онтогенезу мають наукову цінність лише тоді, коли відомо, з яким саме видом працюють учені. Хоча близькі види й мають багато спільних ознак, усе-таки їм притаманні унікальні властивості, набуті у процесі історичного розвитку внаслідок пристосування до певних умов середовища мешкання.
Для створення природних, або філогенетичних, систем потрібні дані всіх наук, насамперед тих, які вивчають спадковий матеріал організмів і неклітинних форм життя, особливості будови їхніх клітин (молекулярної біології, генетики, цитології тощо).
Сучасна систематика базується на виділенні монофілетичних систематичних груп, які включають усіх нащадків спільного предка: і тих, що існують тепер, і тих, які існували колись. Нині виділяють два домени прокаріотичних організмів — Археї та Бактерії. У домені Еукаріоти виділяють п’ять царств: Амебозої, Опістоконти (Задньоджгутикові), Архепластиди, Екскавати, САР (Страменопіли, Альвеоляти, Ризарії). Хоча нова система еукаріотів і видається складнішою за попередню, але вона дає змогу розв’язати проблему класифікації одноклітинних еукаріотів. Інвентаризацію біорізноманіття нашої планети ще не завершено: щорічно з’являються описи сотень нових для науки видів.
Завдання до теми
1. Як було встановлено, стерилізація м’яса та субпродуктів перед їх приготуванням за допомогою кип’ятіння забезпечувала профілактику зараження бактеріями та вірусами. Але вона не запобігала зараженню пріонами. Запропонуйте пояснення цього факту.
Практична робота №1 " Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу".
Повторіть матеріал вивченої теми.
Класифікація клітинних організмів
Класифікація еукаріотів
Класифікація вищих рослин
Класифікація багатоклітинних тварин
Мета: навчитися визначати таксономічне положення виду рослини або тварини в системі органічного світу.
Матеріали: зображення рослин та тварин.
Перебіг роботи
1. Розгляньте приклад класифікації рослин:
Визначте таксономічне положення виду, зображеного на рисунку:
Відділ ______
Клас ______
Порядок ______
Родина ______
Рід ______
Вид ______ Цибуля ведмежа
2. Розгляньте приклад класифікації тварин:
Визначте таксономічне положення виду, зображеного на рисунку:
Тип ______
Клас ______
Ряд ______
Родина ______
Рід ______
Вид ______ Ведмідь бурий
Висновок