українська мова
І-й курс. Українська мова. Гр.№ 23 за 20.10.2020р.
Урок № 15
КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1 З ТЕМИ «ЛЕКСИКОГРАФІЯ. ЛЕКСИЧНА НОРМА» (ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ)
І варіант
Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Позначте, у якому словнику з’ясовано походження слів:
А тлумачному; Б етимологічному; В морфологічному; Г історичному.
2. Позначте, у якому словнику з’ясовано значення слів, що вживаються в певній місцевості:
А діалектному; Б термінологічному; В історичному; Г фразеологічному.
3. Позначте, який словник пояснює значення іншомовних слів:
А перекладний; Б тлумачний; В орфоепічний; Г іншомовних слів.
4. Позначте, який словник подає особливості вимови та наголошення слів:
А орфографічний; Б орфоепічний; В перекладний; Г морфемний.
5. Позначте речення, у якому неправильно вжито слово «приймати»:
А Оля приймала участь у змаганнях з гімнастики. Б Допоможіть мені прийняти правильне рішення.
В Вам необхідно терміново прийняти заяву від Петрика Ігоря. Г Прийміть наші щирі побажання з нагоди свята.
6. Позначте рядок, у якому подано правильне тлумачення фразеологічного звороту комарика придушити:
А завдати лиха; Б міцно заснути; В почервоніти; Г мати досвід.
7. Позначте рядок, у якому подано пароніми:
А перст, чоло; Б хижа ласка — материнська ласка;
В пам’ятник — пам’ятка; Г втекти, п’ятами накивати.
8. Позначте рядок, у якому подано синонім до фразеологізму майстри на всі руки:
А собаку з’їсти; Б крутитися як білка в колесі;
В нестися вгору; Г і швець, і жнець, і на дуді грець.
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність: до кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Установіть відповідність між фразеологізмами та правильним тлумаченням їх.
1 Тремтіти від холоду |
А Мов грім з ясного неба |
2 Несподівано з’явитися |
Б Знімати шкуру |
3 Визискувати когось |
В Одним миром мазані |
4 Почувати себе ніяково |
Г Дзвонити зубами |
|
Д Ні в тих ні в сих |
10. Установіть відповідність між фразеологізмами-антонімами.
1 Хоч греблю гати |
А Хоч конем грай |
2 Ридма ридати |
Б Смішки справляти |
3 Як білка в колесі крутиться |
В Мастити п’яти салом Г Як кіт наплакав |
4 Курці ступити ніде |
Д Працювати як мокре горить |
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Зредагуйте речення.
1. На високому рівні пройшли весняні канікули.
2. Поет завоював світову вдячність.
3. Повість Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» була видана в Женеві.
4. Я тепер дивлюся на це все другими очима.
12. Складіть і запишіть речення з поданими фразеологізмами (поясніть їхнє значення):
Товкти воду в ступі, піймати облизня.
ІІ варіант
Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Позначте, у якому словнику з’ясовано походження слів:
А термінологічному; Б тлумачному; В етимологічному; Г діалектному.
2. Позначте, у якому словнику з’ясовано значення слів, що вживаються в певній місцевості:
А фразеологічному; Б морфемному; В термінологічному; Г діалектному.
3. Позначте, який словник пояснює значення іншомовних слів:
А орфоепічний; Б іншомовних слів; В перекладний; Г тлумачний.
4. Позначте, який словник подає особливості вимови та наголошення слів:
А орфоепічний; Б орфографічний; В морфемний; Г перекладний.
5. Позначте речення, у якому неправильно вжито слово «приймати»:
А Сергію, швидше приймай рішення. Б Юрко приймає участь у змаганнях з футболу.
В Юнаки приймають присягу на вірність Батьківщині. Г Їв би очима, та душа не приймає.
6. Позначте рядок, у якому подано правильне тлумачення фразеологічного звороту зуби протерти на чомусь:
А голодувати; Б мати досвід; В завдати лиха; Г накинутись з докором на когось.
7. Позначте рядок, у якому подано пароніми:
А міх борошна — ковальський міх; Б уявити — уславити;
В військовий — воєнний; Г горизонт, небокрай.
8. Позначте рядок, у якому подано синонім до фразеологізму кривити душею:
А голову закрутити; Б ходити на поводку; В крутити хвостом; Г дати перцю.
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність: до кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Установіть відповідність між фразеологізмами та їхнім правильним тлумаченням.
1 Безрідний 2 Перемогти 3 Покарати 4 Посваритися |
А Показати, де раки зимують |
Б Розбити глека |
|
В Хоч свічки ліпи |
|
Г Як горох при дорозі |
|
Д Узяти гору |
10. Установіть відповідність між фразеологізмами-антонімами.
1 Як з хреста знятий 2 Падати зі сміху 3 У чорта на куличках 4 Битися як риба об лід |
А Як вареник у маслі Б Бублика з’їси, поки кругом обійдеш В Ревма ревіти Г З доброго дива Д Як рукою подати |
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Відредагуйте речення.
1. На зустріч прийшли відомі поети та письменники.
2. У романі І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я» зображено події, що відбувалися після скасування кріпосного права.
3. У другий раз ми продовжимо цю розмову.
4. Кожний літературний персонаж має свої індивідуальні риси.
12. Складіть і запишіть речення з поданими фразеологізмами (поясніть їхнє значення).
Стригти під один гребінець; виносити сміття з хати
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
повторення вивченого.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
29.10.2020р. Українська мова. ( І-й курс. Гр.№ 21)
УРОК 16.
ТЕМА: РИТОРИКА ЯК МИСТЕЦТВО, НАУКА Й НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА. РОЛЬ РИТОРИКИ В СУЧАСНОМУ СВІТІ
Мета: (формування компетентностей): предметні: знання про риторику як мистецтво, науку й навчальну дисципліну; ключові: вміння застосовувати названі знання на практиці; комунікативні: формування комунікативних умінь і навичок;
інформаційні: вміле користування різними інформаційними джерелами; загальнокультурні: осмислення ролі риторики в сучасному світі.
· Як ви розумієте смисл прислів’їв?
1. Хороша мова краще меду. 2. Красна мова з прислів’ям.
· Що дало нам вивчення розділів науки про мову «Лексикологія» і «Фразеологія»?
· Чи достатньо цього, щоб мовлення кожного з нас було змістовним, логічним, виразним, яскравим, переконливим?
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Прочитайте висловлювання.
«У чому полягає мистецтво промов: вони не повинні бути ні довшими, ні короткими, але в міру» (Платон).
На що вони спрямовують наші зусилля в роботі над своїм мовленням та в оцінці мовлення інших?
Робота над текстом
Прочитати текст. Скласти план або законспектувати .
Для побудови правової демократичної держави необхідні передусім духовні, інтелектуальні особистості, які вміють самостійно і творчо мислити, переконувати живим словом, спонукати до дій в ім’я торжества істини, добра, краси. Одне з провідних місць у підготовці таких високопрофесійних фахівців займає курс ораторського мистецтва, риторики.
Риторика як навчальна дисципліна сприяє поглибленому вивченню теоретичного і практичного матеріалу з красномовства, виробленню навичок складання та виголошення основних видів академічного красномовства, зокрема інформаційної промови, навичок самоаналізу та експертної оцінки чужого мовлення.
Риторика в сучасному розумінні — це наука красномовства, наука і мистецтво переконуючої комунікації.
Риторика є академічний жанр, його види (лекція, наукова доповідь, реферат, огляд, бесіда), технологія і методика підготовки та виголошення їх у сфері педагогічного красномовства.
Риторика як наука про розумне й прекрасне, будучи у своїй основі класичною, має галузеві різновиди, зокрема, педагогічна риторика, шкільна риторика.
Ритори Давньої Греції, Давнього Риму розробили теорію і практику ораторського мистецтва, а всесвітньо відома праця «Риторика» Аристотеля була основним підручником майже до нашого часу.
Найдавнішим відомим підручником, складеним українським автором, за яким викладалася риторика в Києво-Могилянській академії, був курс професора Йосипа Кононовича-Горбацького, прочитаний ним у 1635 році.
Написано його латинською мовою за зразком твору римського філософа, письменника й оратора Марка Тулія Цицерона «Поділи ораторські».
Риторам Києво-Могилянської академії близькою була ідея Цицерона про те, що справді красномовний той, хто звичайні речі виражає просто, великі — велично, а середні — помірковано. Ця Цицеронова ідея була джерелом теорії про три ораторські стилі — високий, середній і низький.
Риси ораторських промов ХVІІ ст.: струнка композиція, єдність думки, застосування прийомів, спрямованих на те, щоб зацікавити слухачів,— стали надбанням ораторського мистецтва того періоду.
Ім’я Києво-Могилянської академії прославляли й такі ритори-гуманістики, як Ф. Прокопович, М. Ломоносов, Г. Сковорода.