Українська література
17.04.20 р. Українська література. Урок № 40 І-й курс . Гр.№11
Борзенко О.І. Українська література (рівень стандарту): підруч. для 10-го класу закл. заг. середн . освіти / О.І.Борзенко, О.В.Лобусова. - Харків: Вид – во «Ранок» , 2018р.
Тема. Ольга Кобилянська. Повість «Земля». Образи твору, художня майстерність письменниці.
Композиційно твір складається з 32 розділів.
Експозиція (початок): весілля в селі (Парасинки та Додорика) – це велика подія. Молодята запрошують усе село розділити їхню радість. Так за одним столом зібралися герої твору: головні і другорядні, багаті і бідні.
Зав’язка: зустріч Анни і Михайла, перше побачення, та щось «неймовірно» страшне й потворне летіло з лісу….
Розвиток дії: перебування Михайла у війську; лінія Сави-Рахіри, яка мала великий вплив на юнака.
Кульмінація: однієї ночі Сава з Михайлом пішли до панського лісу за жердинами аби полагодити тин; другого дня Михайла знайшли в лісі вбитим. Батьки і Анна запідозрюють в убивстві Саву, зате хто вбивця Михайла невідомо.
Розв’язка: похорон Михайла. Івоніка почав втрачати віру в те, що він є господарем землі. Він віддув її владу над собою, відчув себе її рабом. З цього випливає ідея твору: «земля повинна бути для людини, а не людина для землі». Земля покликана народжувати життя, а у творі Кобилянської стає причиною смерті.
Завдання: впізнати героїв.
- Він був високий ростом, вищий від свого брата, але ніжно збудований, як мати. З лиця подобав також на неї і був би гарний, коли б не його безустанно заблуканий погляд, що мав у собі щось зимного й несупокійного. З його ніжного, майже дитинячого обличчя вражав його погляд прикро і відтручував від себе. Очей сих не наслідив він ані від тата, ані від мами. Коли очі Івоніки були дзеркалом самої доброти серця й чесноти, погляд у Марійки м'який, звичайно глибокий і зажурений, в усміху несказанно лагідний і гарний, то його очі, великі й сиві, не мали нічого спільного з його дитинячо-молодим обличчям. (Сава)
- І не саме великий, але плечистий і сильний, а з лиця мов у якої дівчини, лише що над устами засіявся вус. Дівчата в селі знали добре, який він був, одначе він держався від усіх так далеко, був такий соромливий і замкнений, що ніхто не міг про нього сказати, щоб глядів за одною довше, ніж за другою. (Михайло)
- «…Була се слабосильна, ще доволі молода жінка з ніжними рисами обличчя, на якім за першим поглядом було пізнати, що тяжка, ненастанна праця й жура, що гнітила її, надали їй п’ятно старості…» (Марія)
- «…Середнього росту, з темним, як шовк, волоссям… на око ніжна, таїла в собі силу та вабила до себе, мов музика, гармонією жіночності…» (Анна)
- «…Вона погана волошка, циганка. Дивися на її зуби й на її рот! Як клубки з м'яса стоять їй в лиці! Чи вона чим причарувала тебе? Дивися, яка вона погана! Чоло волоссям заросло, а очі, як у чортиці або голодної собаки!...» (Михайло Саві про Рахіру)
Вчитель. Дякую за завдання! А зараз спробуємо прокоментувати «Інформаційне гроно», відповівши на питання: «Як вплинула земля на героїв повісті?»
Для Івоніки – земля це жива істота, з якою він розмовляє, прив’язані до землі, багато працює, боготворив землю, але не догледів своїх синів і тратив їх обох
Марія – згубний вплив влади землі на неї, її душа закам’яніла і вона втратила сенс життя
Михайло – любить землю, але коли став вибір: земля чи кохання, він вибирає друге,- проти волі батьків залишає господарювання на землі і мріє побудувати нове життя у місці, за що земля воліє краще покласти його тут мертвим, зробивши вічним своїм рабом
Рахіра – прагне заволодіти землею Федорчуків любою ціною, мріючи стати господинею, з цією метою вона намовила Саву на вбивство Михайла
Сава – не бажає працювати на землі, вона потрібна йому як майно, як засіб існування, як підвалина родинного щастя. І вона манить його, обіцяючи дати все і обдурюючи
Анна і Петро – зневіра у добродіяльну силу землі, тяжко працюють заради того, щоб син здобув освіту і вибудував щасливішу долю, але не на землі (хоча традиція лишається – записане Івонікою на хлопця поле Михайла)
Завдання: знайти предмети, які характеризували б героїв повісті.
Анна – перстень, який подарував їй Михайло; близнята, які померли; хлопчик – її та Петра син
Рахіра – курка з яйцями; горілка; трубка з тютюном
Михайло – плуг у полі; сопілка; військова форма
Сава – теля; заєць; рушниця
Повість пронизана низкою деталей, які не просто символічні, вони містичні. Ваше завдання – за 1 хвилину схематично намалювати символи, які ви побачили у творі і пояснити їх.
Земля – символ темної сили над людиною й водночас праці, мрії.
Сава та Михайло – символи Каїна та Авеля (після вигнання з раю у Адама і Єви почали народжуватися діти: сини і дочки. Першого сина вони назвали Каїном, а другого Авелем. Каїн обробляв землю, а Авель пас отари. Одного разу вони приносили жертву Богу: Каїн – плоди землі, а Авель – від первородних своєї отари. Авель був добрим і лагідним, він приносив жертву від чистого серця, з любов`ю і вірою в обітованого Спасителя, з молитвою про помилування і надією на милість Божу; і Бог прийняв жертву Авеля, – вважається, що дим від неї пішов до неба. Каїн же за натурою був злим і жорстоким, він приносив жертву тільки з необхідності, за звичаєм, без любові і страху Божого. Господь не прийняв його жертви; це, як гадають, було видно з того, що дим від його жертви стелився по землі. Після цього Каїн став заздрити своєму братові, покликав Авеля в поле і вбив його. Життя людини є дар Божий, тому людина не має права ні сама позбавлятися його, ні відбирати його в іншого. Замість вбитого Авеля Бог дав Адаму і Єві третього сина – Сифа.
Сусудній ліс: неподалік від сусіднього лісу мешкає Рахіра, а якраз у іі домі заражається гріхом Сава. Сава дуже любить цей ліс. Чому? Бо «все, що в лісі роблено, не було гріхо.м». Отже, сусідній ліс — символічне втілення его, сліпого інстинкту, а саме це визначає натуру Сави, власне, сусідній ліс — його стихія. Кобилянська натякає, що саме втрата здатності відчувати, розпізнавати гріх і є першозерниною зла, сатанинством. Тому Анна так жахається сусіднього лісу, інтуїтивно відчуває небезпеку, що з нього чигає. Аж тепер стає зрозуміло, що то під час перщого побачення з коханим дівчині привиділася подоба самого князя тьми: «Тут щось нечисте… на тебе й на мене, Михайле…»
Теля: умирає в муках мале теля, що, граючись, випадково поранилося. Це було Савине звіря, він любив його, доглядав. Так виявляється смерть чистої, світлої душі Сави, котрий уже твердо вирішив убити брата. Тому й відсахнулося від хлопця в передсмертну хвилину теля «з виразом дикого, відражаючого перестраху» в очах, — душа, згасаючи, помітила наближення Каїна, першоогрішника.
Куля, яку знайшов Івоніка й здогадався, хто вбивця – символ вибору
Місячне сяйво: в ніч оплакування й похорону Михайла надзвичайно ясно сяє місяць. Символіка цього образу багатогранна. Опинившись у місячному світлі, Івоніка відчуває, що«великий гріх впав уже на його дім». Тут сяйво місяця натякає на позасвідому, містичну царину, де й кореняться причини, заховані пояснення трагедії. Астральні деталі тут свідчать про присутність Всевишнього при похованні праведника. Адже зорі — світло серед темені — символізують Дух. Місяць — це місце, де очищаються душі праведників, перш аніж полинути до Сонця (Бога). Сяйво, краса й спокій небес засвідчують, що Михайлова душа вливається у Вічну Гармонію.
Кілька разів у мертвого Михайла йде кров : зразу – коли вперше до нього підходить Сава, потім – коли Марія накинулась з прокльонами і бійкою на Анна, третій раз – коли Анна починає плакати біля труни, четвертий раз – знак матері одуматися і прийняти Анну.
Свічка: на смерть душі братовбивці натякає ще одна деталь, уже на похороні: «Одна свічка, що горша в головах умерлого, впала, покотилася саме до ніг Сави і тут згасла».
Дитина Анни та Петра – символ надії.
Отже, удаючись до символічних деталей, Кобилянська робить успішну спробу проникнути в позасвідомі обшири духовного світу.
Злочин обов’язково буде покараний, і найчастіше, це покарання іде через докори сумління самого злочинця, через нещастя з близькими для нього людьми, через відсутність душевного спокою і щастя.
Літературний диктант
1.В основі сюжету твору «Земля» лежать факти
А вигадані Б фантастичні В автобіографічні Г реальні
2. У «Землі» письменниця художньо відобразила вічну тему
А особистості і нації Б гармонії людини і природи
В Каїна і Авеля, зради і покути Г любовного трикутника
3.З перебуванням Михайла у війську («Земля») пов'язується елемент сюжету
А зав'язка Б експозиція В кульмінація Г розв'язка
4.Розповідь у «Землі» ведеться від
А першої особи Б третьої особи
В імені автора Г імені очевидця подій
5.«Земля» написана в руслі
А імпресіонізму Б експресіонізму В символізму Г неоромантизму
6.Сава у «Землі» втілює в собі біблійний образ
А Мойсея Б Ноя В Каїна Г Адама
7.Утіленням духовної деградації у творі «Земля» є образи
А Марійки та Івоніки Б Сави і Рахіри
В Михайла і Анни Г Парасинки і Тодорики
8.У «Землі» шляхетною, чутливою душею, що перебуває в жорстоких обставинах, є
А Михайло Б Анна В Рахіра Г Сава
9.«Лінива до розпуки, пленталася цілими днями бездільно по селу...» («Земля»)
А Анна Б Парасинка В Марійка Федорчук Г Рахіра
10.В основі твору «Земля» лежить морально-етична проблема
А братовбивства Б краси зовнішньої та духовної
В батьків і дітей Г матеріальних та духовних цінностей
11.Твір «Земля» за жанром —
А соціально-психологічний роман Б соціально-психологічна повість
В соціально-побутова повість Г оповідання
12.На творчості О. Кобилянської найбільше позначився вплив
А філософії Сковороди Б філософії Канта
В філософії Нового часу Г філософії Ніцше
17.04.20 р. Українська література. Урок № 41 І-й курс . Гр.№11
Борзенко О.І. Українська література (рівень стандарту): підруч. для 10-го класу закл. заг. середн . освіти / О.І.Борзенко, О.В.Лобусова. - Харків: Вид – во «Ранок» , 2018р.
Тема: КР №3. МОДЕРНА УКРАЇНСЬКА ПРОЗА (за творчістю М.Коцюбинського та О.Кобилянської).
І – й рівень
2. В уривку: « Вона і перше любила пишно вбратися, а тепер навіть у будень носила шовкові хустки, дорогі й писані мудро, блискучі дротяні запаски, а важкі згарди гнули їй шию…» сказано про…?
3. Хто «…дряпавсь на гору… боровся з вітром…хапався руками за камінь і все дерся на верх»? («Тіні забутих предків»)
4.Про кого йде мова?«Була се слабосильна , доволі ще молода жінка з ніжними рисами обличчя, на якім за першим поглядом було пізнати, що тяжка, ненастанна праця , що гнітила її, надали її п’ятно старості…»
5.Кого мав на увазі ліричний герой, сказавши наприкінці твору: «Ми таки стрілися» («Intermezzo»).
6.Яка проблема не порушується у творі М.Коцюбинського «Intermezzo»?
7.Тема призначення митця у суспільстві розкрита у творі …
8. Хто є автором музичного твору «Impromtu phantasie» («Фантазія - експромт»)?
9.Кому з трьох героїнь новели «Yalse melancholigue» належать слова: « Я живу штукою і вона відволікає цілковито мою душу…»?
10.Дайте визначення і назвіть характерні риси новели.
ІІ –й рівень
Дайте розгорнуту відповідь на питання:
1.Розкажіть про історію виникнення повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського. Розкрийте зміст назви повісті.
2.Розкрийте образ ліричної героїні та «музичну тему» у творчості Ольги Кобилянської.
3. Назвіть провідні мотиви новел Ольги Кобилянської.
ІІІ – й рівень
У чому полягає краса повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського? Пояснити.