A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

українська мова

Дата: 26.10.2020 10:33
Кількість переглядів: 22257

 

20.10.2020р.

 

Урок № 13  Українська мова. ІІІ-й курс. Гр.№1

Тема: Контрольне есе «Ця музика спонукає до думок»

Мета : вчити учнів самостійно добирати і систематизувати матеріал відповідно до теми, будувати логічно правильне і композиційно завершене висловлювання; формувати вміння і навички вільного використання засобів мови в будь-яких життєвих ситуаціях; розвивати критичне мислення; збагачувати словниковий запас; прививати любов до музики.

Формувати комунікативні компетенції.

Переглянути пам’ятку : як написати есе , що знаходиться на обкладинці підручника.

Зразки прочитати.

«Ця музика спонукає до думок»

У світі народжуються і живуть люди з різними уподобаннями, характерами, темпераментами… Та, думаю, що немає жодної людини, яка би не захоплювалася музикою.

Бог наділяє людину різними талантами, дарами, вміннями, проте музика лунає у серці майже кожної людини. Протягом життя ми чуємо різні звуки природи, спів птахів, – і це також своєрідна музика, яка є нерозлучна з нашим життям. У вільний час я завжди слухаю улюблені музичні композиції і відчуваю, що моя душа починає розквітати, неначе квітка, дозволяючи поринути мені у свій внутрішній світ. У такі моменти я розумію, що музика – це дихання моєї душі!

Існує багато стилів та жанрів музики: церковна, інструментальна, вокальна музика, але особисто я надаю значну перевагу класичній та церковній музиці, оскільки вона просвітлює мою душу, змінює мене на краще.

Я живу музикою, оскільки саме через неї можу дуже щиро виразити свої почуття. Адже музика – це інструменти душі, які грають на струнах серця. Музика – це такий вид мистецтва, який спонукає душу жити, дає їй друге дихання. А що являє собою музика особисто для тебе, ровеснику?

 

«Ця музика спонукає до думок»

Натхнення - річ не проста. Воно приходить і зникає одномоментно, як і усі складні емоційні стани в нашій психіці. Звичайно, існують певні зовнішні фактори, що здатні впливати на запуск подібних процесів. Особисто для мене, такою рушійною силою є музика. Певно, єдина річ, яка абстграгує від реальності цілком, дозволяючи, з головою, пірнути у себе. Я можу годинами слухати одну й ту саму мелодію, створюючи безліч ефемерних світів у своїй свідомості. Кожен з них унікальний та наповнений певними персонажами, які діють у запропонованих обставинах. За великим рахунком, усе це - проекція моїх реальних проблем та переживань. Випадкових деталей ніколи не буває, хоча іноді і здається, буцімто подібні метафоричні сюжети можна тільки вигадати. Вражає те, з якою силою звук впливає на людьский мозок. Музика здатна зачаровувати, і це прекрасно. Не випадково ії використовують, як найсильнішний елемент впливу на глядача у кінофільмах, спектаклях та телешоу. Особисто мені, здається, що музика - взагалі свого роду заколисливий газ, розмиваючий невидиму межу між реальністю і паралельними світами. Якось, ще у дитячому садочку, вихователька з музичної освіти, сказала нам, що буквально увесь світ тримається на музиці. Тоді, я не сприйняв цього серйозно, і навіть пам'ятаю, що сперечався з самим собою, щодо того, чи можна справді прожити без неї. Однак, з плином часу, зрозумів, що без неї світ не став би таким надто досконалим, багато речей не можливо було б пояснити, адже почуття, переживання, емоції - те, що підвласне лише музиці. Загалом, музика - те, що спонукає мене до думок, ідеальний спосіб втекти від набридливої реальності та пошукати відповіді на одвічні питання у своїй голові.

 

 

 

 

 

Написати своє есе на тему:   «Ця музика спонукає до думок»

20.10.2020р.

 

Урок № 14.  Українська мова. ІІІ-й курс. Гр.№1

 

Тема: Розділові знаки у простих реченнях, ускладнених відокремленими прикладками.

Мета: сформувати в учнів поняття про відокремлену прикладку на основі відтворення і поглиблення знань, умінь і навичок  з тем, отриманих на попередніх заняттях; навчити  обґрунтовано вживати розділові знаки при відокремлених прикладках, знаходити і виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила.

Учні мають знати, що

− прикладка – це різновид означення;

− відповідає на запитання який?

− вказує на ознаку предмета, дає йому нову назву;

− прикладки виражаються загальними і власними іменниками;

− прикладка може бути непоширена і поширена;

− узгоджуються з означуваним словом у відмінку.

 

Прикладка — це різновид означен­ня, яке, указуючи на ознаку предме­та, дає йому другу назву, виража­ється іменником і відповідає на пи­тання який? Наприклад:

 

Вигаптуй на небі райдугу-доріжку,

Простели до сонця вишивку-маніжку,

Щоб по тій доріжці з лебедями-снами

Плавати до щастя білими човнами.

Василь Симоненко.

 

Відокремлення — це виділення одного із членів речення у вимові за допомогою інтонації, а на письмі з обох боків за допомогою ком (найчастіше), рідше — тире.

Відокремлються тільки другорядні члени речення.

Відокремлені члени речення відповідають на питання: а який саме? а як саме? де саме? а коли саме? а що саме?

Вони уточнюють, конкретизують попередні члени речення або виділяються для посилення їхнього змісту і значення. Відокремленими бувають другорядні члени, яким властивий відтінок додаткового повідомлення, що доповнює основний зміст речення, виражений головними членами:

  • Відвага наша — меч, политий кров’ю. Нікого тут нема, крім мене й господині.
  •  

Прикладки відокремлюються комами, якщо:

 

1. стоять після пояснюваного іменника: Секвоя, найвище де­рево у світі, росте в Північній Америці і сягає заввишки до 120 метрів (Журнал);

2. стоять перед пояснюваним іменником і мають обставинний відтінок: Природний співак, Петро любив пісні і в душі пишався своїм артистичним хистом (Газета);

3. поширені прикладки, якщо вони відносяться до загаль­ного іменника (стоять перед ним або після нього):

Хоробрий воїн, капітан ніколи не розгублювався в бою;

4. стосуються особового займенника (незалежно від місця в ре­ченні): Заслужений митець, він з радістю передає багатий до­свід молоді (Газета);

5. завжди відокремлюються прикладки, виражені сполу­ченням слів чоловік, чолов’яга, люди­на, дід, дівчина, хлопець:

Тим часом надійшов голова, привітний червонощокий чоловік. (О. Гончар.)

6. приєднується до означуваного слова (іменника) за допомогою сполучників або (чи), тобто, як та інших уточнювальних слів, зокрема: як-от, а саме, так званий, особливо, навіть, переважно, родом, на прізвище (на ймення) тощо: Полтавець родом, Симоненко закінчив свій короткий життєвий шлях у Черкасах, у Шевченковім краю (О. Гончар), Козак Бобренко, на ім'я Григорій, єдиний син достойної вдови (Л.Костенко);

 

Прикладка зі сполучником як не відокремлюється комами, коли вона означає в ролі кого чи чого виступає предмет: Соняшник як декоративна рослина довго прикрашав тільки квітники та оранжереї (В.Уткін).

 

Прикладки відокремлюються тире:

 

1. якщо поширена прикладка має до­даткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею мож­на поставити а саме (стоїть на по­чатку або в середині речення): Мандрівник вічний невблаган­ний час іде вперед, його не зупини­ти (В. Симоненко). І земля наречена в молочнім цвіту яблунево-рожевих садів мліє солодко (Є. Маланюк).

Якщо за умовами контексту в кінці відокремленої прикладки повинна стояти кома, то ставиться тільки перше тире:

Перші свої сценічні кроки і Ліницька, і Левицький ставили в трупі Марка Кропивницького – цього основоположника українського театру і першого ж на українській сцені учителя-режисера, що вказав методи гри і дав напрямок творчості цілому поколінню артистів (М. Вороний).

2. Якщо поширена прикладка має у своєму складі розділові знаки: Там, по тому боці, були хащі кущів і дерев густі й непролазні зарослі, і від них пахло вогкістю і рясним листям (Ю. Смолич).

3.Якщо треба підкреслити само­стійність прикладки (частіше в кінці речення):

Не цвітуть на вікнах герані – сонний символ спокійних буднів (О.Теліга).

На порозі гість веселий дощ блакитний, весняний (М. Рильський).  

          

Завдання

Знайти відокремлені прикладки. Охарактеризувати умови відокремлення та засоби їх вираження.

1. Нема без кореня рослини, а нас, людей, без батьківщини (М.Чернявський). 2. У клопотах і турботах непомітно спливло літо — ві­нець хліборобського року (В.Скуратівський). 3. Наше століття багате на різ­номанітні сенсації, тобто на неймовірні чи малоймовірні явища (З кн. "Дванадцять місяців"). 4. Син бідного сільського титаря, Павло Грабовський в дитинстві пізнав не тільки злидні, щоденні важкі турботи про хліб насущний, а й поетичні обряди, сумовиту красу народної пісні (О.Дей). 5. Ремез — пташка невеличка, в'є гніздечко-рукавичку на лозині біля річки (А.Камінчук) 6. Змовкнув дятел — пра­цьовита птиця (В.Ткаченко).

 

Очікувана відповідь.

1.людей – відокремлюється, коли прикладка є видовим поняттям до родового; 2.вінець хліборобського року – відокремлюється, якщо треба підкреслити само­стійність прикладки (частіше в кінці речення); 3.тобто на неймовірні чи малоймовірні явища – відокремлюється, коли прикладка приєднується до означуваного слова (іменника) за допомогою сполучника тобто; 4. син бідного сільського титаря - стоїть перед пояснюваним іменником і має обставинний відтінок; 5. пташка невеличка – відокремлюється, якщо поширена прикладка має до­даткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею мож­на поставити а саме (стоїть в середині речення); 6. пра­цьовита птиця - якщо треба підкреслити само­стійність прикладки (частіше в кінці речення).

 

Прочитати речення. Розставляючи пропущені розділові знаки, підкреслити відокремлені прикладки, пояснити вживання при них коми або тире.

  1. До нашого часу збереглася в Чернігові Чорна могила слов'янський курган X століття (І.Вихованець). 2. На нас чекає Ужгород обласний центр Закарпатської області (Газета). 3. Місто Луцьк роз­ташоване на підвищенні і оточене з трьох боків крутими вигинами річки Стир (Журнал). 4. Від Полтави невіддільна постать зачинателя нової української літератури І. Котляревського який народився і творив тут. З Полтавою пов'язана творча діяльність Панаса Мирного класика української літератури (І.Вихованець). 5. Як творець Шевченко може бути для нас взірцем у всьому (Гончар). 6. Про двірника розкажу вам малята є в нього друзі мітла і лопата. (М.Познанська).

 

Очікувана відповідь.

1. До нашого часу збереглася в Чернігові Чорна могила слов'янський курган X століття (якщо поширена прикладка має додаткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею можна поставити а саме). 2. На нас чекає Ужгород – обласний центр Закарпатської області (якщо поширена прикладка має додаткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею можна поставити а саме). 3. Місто Луцьк роз­ташоване на підвищенні і оточене з трьох боків крутими вигинами річки Стир.

4. Від Полтави невіддільна постать зачинателя нової української літератури – І. Котляревського, який народився і творив тут (якщо поширена прикладка має додаткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею можна поставити а саме. Якщо за умовами контексту в кінці відокремленої прикладки повинна стояти кома, то ставиться тільки перше тире.) З Полтавою пов'язана творча діяльність Панаса Мирного – класика української літератури (якщо поширена прикладка має додаткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею можна поставити а саме) 5. Як творець, Шевченко може бути для нас взірцем у всьому. (прикладка стоїть перед пояснюваним іменником і має обставинний відтінок). 6. Про двірника розкажу вам, малята: є в нього друзі – мітла і лопата.( якщо поширена прикладка має додаткове пояснювальне або уточнювальне значення й перед нею можна поставити а саме).

 

Робота з підручником

Олександра Глазова. Українська мова (рівень стандарту): підручн. Для 11 кл.

Стор. 130 – 133 вивчити, вправи  234 та 237 (письмово)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відокремлені прикладки

Відокремлена прикладка — це іменниковий зворот, який виступає в реченні як різновид означення. Відокремлюється комами, якщо:

  • стоїть після пояснювального слова, виражається іменником (здебільше власною назвою):
    Навкруги чорне страшне море, безодня води і гніву.
  • стосується особового займенника:
    Далеко за синім морем на чужій чужині гинули вони, безталанні шукачі щастя.
  • стоїть перед пояснювальним іменником і має відтінок обставини:
    Чудовий піаніст, Лисенко надзвичайно точно й художньо передав твори Шопена, Шумана, Ліста.
  • приєднується словами або, на ім’я, на прізвище, родом, походженням, на ймення, так званий, як-от, а саме, тобто, або (тобто), чи (тобто), наприклад, зокрема, особливо та ін.:
    Людський хлопець, дядька Лева небіж, Лукаш на імення.
  • приєднується сполучником як і має відтінок причини. Таке відокремлення не залежить від місця прикладки в реченні:
    Як сестра, схилилась над тобою невтомна подруга, сувора творчість.

Зверніть увагу! Не відокремлюються прикладки, які разом зі словом як указують на інші додаткові відтінки або мають значення «в ролі кого, чого»: Ліс зустрів мене як друга.

Відокремлені прикладки відділяються тире:

  • якщо вони стоять у кінці речення й перед ними можна, не змінюючи змісту, вставити слова а саме:
    У хаті є ще у нього дві дівчини — Домаха й Меланка.
  • якщо поширені прикладки уже мають у своєму складі розділові знаки:
    Мати — ставна, смаглява гречанка, що була ніби старшою сестрою Ользі, — сама ув’язувала вузли, коли дівчата зайшли до хати.

 


Відокремлені означення

Відокремлення означень залежить від способу їх вираження, місця в реченні, а також від способу вираження того члена речення, до якого означення належить.

Поширені означення відокремлюються, якщо:

  • стоять після означуваного слова, вираженого іменником:
    За вікном спить ніч, в темне небо загорнена, зорями прихорошена.
  • стосуються особового займенника:
    З природи мовчазна, вона залюбки слухала веселу та гарну бесіду.
  • стоять перед означуваним словом і мають відтінок причини:
    У червонім намисті, зав’язана великою хусткою, Марта була дуже гарною молодицею.
  • стоять перед означуваним словом, вираженим іменником, але відірвані від нього іншими словами:
    Налита сонцем і вітрами, хлюпоче веслами весна.

Зверніть увагу! Найчастіше означення відокремлюються тоді, коли вони виражені дієприкметниковим та прикметниковим зворотами і стоять після означуваного слова: Взялися медом золоті лелітки, дощем умиті, чисті і ясні.

Непоширені означення відокремлюються:

  • якщо стоять після означуваного слова, вираженого іменником, якщо перед ним є своє означення:
    Лукаш — дуже молодий хлопець, гарний, чорнобривий, стрункий, в очах ще є щось дитяче.
  • перед або після означуваного слова, вираженого особовим займенником:
    А він іде, високий, посивілий, на схід, на захід поле огляда.
  • перед означуваним словом, якщо непоширені означення мають відтінок причини (до них можна поставити питання чому? з якої причини? незважаючи на що?):
    Наляканий громовицею, кінь тихенько заіржав.
  • перед означуваним словом або після нього, якщо непоширені означення відірвані від нього іншими словами:
    Він не чув, як, зрушений пострілами, сиплеться з гілля дерев і вкриває його пушистий сніг.
  • якщо в реченні відсутнє слово, якого стосується непоширене означення: Невідомий нікому, сідаю на лавку, слухаю і дивлюся.

Комами не відокремлюються:

  • два означення (виражені дієприкметниковими зворотами), що з’єднані сполучником і (й):
    Пробуджений ранком і сполоханий дощем птах знявся з гілки й згубився у верховітті.
  • означення, що стоять перед означуваними словами і не мають обставинного відтінку:
    Теплом дихала настояна на травах та квітах земля.

Якщо відокремлене означення має виразно підкреслене експресивне значення, то на письмі воно може виділятися за допомогою тире:
І тоді ж світ, уся земля — буйна й радісна — поринула в цім болю.


Відокремлені прикладки

Відокремлена прикладка — це іменниковий зворот, який виступає в реченні як різновид означення. Відокремлюється комами, якщо:

  • стоїть після пояснювального слова, виражається іменником (здебільше власною назвою):
    Навкруги чорне страшне море, безодня води і гніву.
  • стосується особового займенника:
    Далеко за синім морем на чужій чужині гинули вони, безталанні шукачі щастя.
  • стоїть перед пояснювальним іменником і має відтінок обставини:
    Чудовий піаніст, Лисенко надзвичайно точно й художньо передав твори Шопена, Шумана, Ліста.
  • приєднується словами або, на ім’я, на прізвище, родом, походженням, на ймення, так званий, як-от, а саме, тобто, або (тобто), чи (тобто), наприклад, зокрема, особливо та ін.:
    Людський хлопець, дядька Лева небіж, Лукаш на імення.
  • приєднується сполучником як і має відтінок причини. Таке відокремлення не залежить від місця прикладки в реченні:
    Як сестра, схилилась над тобою невтомна подруга, сувора творчість.

Зверніть увагу! Не відокремлюються прикладки, які разом зі словом як указують на інші додаткові відтінки або мають значення «в ролі кого, чого»: Ліс зустрів мене як друга.

Відокремлені прикладки відділяються тире:

  • якщо вони стоять у кінці речення й перед ними можна, не змінюючи змісту, вставити слова а саме:
    У хаті є ще у нього дві дівчини — Домаха й Меланка.
  • якщо поширені прикладки уже мають у своєму складі розділові знаки:
    Мати — ставна, смаглява гречанка, що була ніби старшою сестрою Ользі, — сама ув’язувала вузли, коли дівчата зайшли до хати.

Відокремлені додатки

Відокремлюються: додатки зі значенням включення, виключення або заміщення, що починаються словами крім, окрім, опріч, замість, за винятком, щодо, що ж до, часто, часом, завжди, особливо, навіть, хоч і:

Ви здійснюєте волю Батьківщини. Все відкиньте, все забудьте, крім неї, крім обов’язку.

Зверніть увагу! Деякі додатки з прийменником замість не відокремлюються:

  • замість можна замістити прийменником за:
    Шматочки мармуру на вулицях Помпеї колись служили замість ліхтарів (порівняйте: служили за ліхтарі);
  • якщо додаток можна замінити іншим:
    Замість квіток шаблі, списи виблискують у долині (порівняйте: не квіти, а шаблі, списи виблискують у долині).

Відокремлені обставини

Відокремлюються обставини, якщо вони:

  • виражені дієприслівниковим зворотом у будь-якій частині речення:
    Сторож, несучи сніданок, стукнув дверима.
  • виражені одиничним дієприслівником і означають додаткову дію, причину, час, умову дії (якщо стоять перед присудком):
    Повечерявши, полягали спати.
  • мають прийменники незважаючи на, починаючи з, кінчаючи:
    Сікач, незважаючи на свою чималу вагу й короткі ноги, дуже прудко бігає.

Комами не відокремлюються:

  • одиничні дієприслівники, що означають спосіб дії і своїм значенням близькі до прислівника:
    Я був молодий, здоровий і міг працювати не втомлюючись.
  • обставини перед неповторюваними сполучниками і, та = і, або, чи, які з’єднують дві відокремлені обставини, виражені дієприслівниками або дієприслівниковими зворотами:
    Хвилюючись і все ще не отямившись, солдат розповідав про себе.
  • дієприслівникові звороти фразеологічного типу:
    Говорити не переводячи руху.
    Бігти не чуючи ніг.
    Тікати не пам’ятаючи себе.

Зверніть увагу! Обставини з прийменниками внаслідок, залежно від, у зв’язку з, згідно з, завдяки, відповідно до, на відміну від можуть відокремлюватися або не відокремлюватися залежно від ролі в реченні або бажання автора: 

Отруйні опеньки, на відміну від їстівних, не мають на своїй ніжці білого кільця.


Відокремлені уточнювальні члени речення

Уточнювальні члени речення — такі, які доповнюють, характеризують інші члени речення, звужуючи, обмежуючи їх значення, уточнюючи кількість предметів або виділення із загальної маси. Відповідають на питання: а де саме? а коли саме? а як саме? а який саме? а що саме?:
Уранці, ще до схід сонця, Надійку збудив батько.

Уточнювальні члени речення в усному мовленні відокремлюються паузами, а на письмі — комами, рідше — тире:
Дніпро несе Тарасові здаля — з усіх усюд — поклони і привіти.

Відокремлюються уточнювальні члени речення, при яких стоять слова тобто, цебто, а саме, або = тобто, чи = тобто, наприклад, зокрема, у тому числі, особливо, навіть, хіба що, причому, мабуть. Такі слова від уточнюючих членів речення комою не відділяються:
Людям хотілося жити, тобто творитиЛюдині власно звикати до всього, в тім числі й до творів мистецтва.

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень