українська мова
?02.11.2020. Українська мова Група№11
УРОК 19.
ТЕМА: АУДИТОРІЯ (СЛУХАЧ, СЛУХАЧІ). ВИДИ СЛУХАННЯ. ЦІЛІ СЛУХАННЯ. МОДЕЛЮВАННЯ АУДИТОРІЇ. КОНТАКТ З АУДИТОРІЄЮ
Мета: (формування компетентностей): предметні: знання учнів про риторику; знання про види слухання, уміння визначати мету слухання, навички моделювання аудиторії, засоби налагодження контакту промовця з аудиторією, навички грамотного письма);
ключові: уміння вчитися: спостережливість, кмітливість, мовне чуття; комунікативні: робота в колективі та в парах; інформаційні: навички роботи з текстом, роботи зі словниками; загальнокультурні: мовленнєва культура учнів.
Прочитайте уривок із вірша Т. Шевченка. Поясніть думку поета.
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється — ожива,
Як їх почує! Знать, од Бога
І голос той, і ті слова
Ідуть між люди!..
Дайте відповіді на запитання.
· Що таке риторика? Роль риторики в сучасному світі.
· Що таке мовленнєва ситуація?
· Назвіть елементи мовленнєвої ситуації.
· Умови успішного спілкування.
· Особистість мовця.
· Вимоги до мовлення оратора.
Запишіть слова, поясніть орфограми.
Інтелігентський, західноєвропейська, безголосся, без смаку, бовваніють, бездарність, бравісимо, віч-на-віч, з-посеред, ірреальний, мало-помалу, Міністерство культури України, вивчити напам’ять, напередодні, народний артист України, невважаючи на те що, недооцінювати, півзалу, підніжжя, пліч-о-пліч, по двоє, спідлоба, у стократ, уві сні.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прочитайте текст. Яку мету риторики визначає автор тексту?
У чому бачить силу красномовства?
Серед чудес світу, якими надихається людина, є таке, яке з повним правом можна назвати «божественним даром»: СЛОВО!
Йому присвячували похвалу серця прославлені поети й мислителі всіх часів і народів. Духовний велет українського народу Тарас Григорович Шевченко писав про слово як «кадило істини». Поет палко вірив у духовно-інтелектуальну силу й красу рідного народу, який своїм милозвучним, мудрим, одухотвореним словом правди і любові увійшов до світової скарбниці духу: «Возвеличу малих отих рабів німих. Я на сторожі коло їх поставлю слово». Людська душа за своєю природою здатна чутливо відгукуватися на високе, благородне, величне. Високе — відгук величі душі. А сприяє цьому органічному зв’язку душі з високим шляхетне красномовство, яке має давні корені у світовій культурі.
У давніх філософських, етичних, риторичних трактатах знаходимо цікаві й корисні роздуми про роль величної думки, животворящого, медоточивого, солодкого слова, які пробуджують і вивищують душу людини, творять дивосвіт добра й краси, незнищенних цінностей людства. Платон у діалозі «Горгій» наводить слова Сократа про «божественно велику силу красномовства» (За Г.М. Сагач).
Робота з підручником
Ознайомлення з темою : Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. (Стор.60 – 62)
? Яку роль має процес слухання в спілкуванні?
? Чому слухання вважають активним процесом?
? Яких здібностей і навичок вимагає процес слухання? Обґрунтувати.
Поради ораторові
1. Співвідносьте себе з аудиторією, завойовуйте її довіру.
2. Не можна досягти бажаного результату від виступу, якщо до вас ставляться з недовірою.
3. Щоб завоювати довіру, потрібно знайти те, що вас може зблизити з аудиторією.
4. Мова має бути простою й правдивою.
5. Ніколи не звертайтесь до аудиторії звисока.
6. Ніколи не намагайтесь справити враження на аудиторію лише заради самого себе.
7. Оберіть ключову фразу виступу і повторюйте її якомога частіше.
робота з таблицею
? Опрацюйте матеріал таблиці.
Ораторські прийоми підтримки уваги аудиторії |
Зміст прийому |
прийом запитання — відповіді |
оратор ставить запитання і сам на них відповідає |
перехід від монологу до діалогу |
окремі учасники залучаються до розмови |
прийом створення проблемної ситуації |
проблемне питання змушує слухачів шукати відповідь |
прийом новизни інформації, гіпотез |
нова інформація змушує слухачів міркувати |
використання гумору |
гумор дає змогу завоювати увагу аудиторії |
посилання на власний досвід |
аналіз власного досвіду викликає інтерес слухачів |
прийом «тихий голос» |
уповільнення з одночасним зниженням сили голосу |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
Скласти план виступу на тему «Навіщо вивчати риторику?»
02.11.2020.
Українська мова Група№11. УРОК 20
Тема: Говоріння. Усний контрольний діалог. Складання діалогу «Культура мовлення пов’язана з культурою мислення».
Мета: повторити й поглибити одержані в попередніх класах знання учнів про діалог; вчити оцінювати діалогічне мовлення щодо його змісту, мовного оформлення, відповідності ситуації спілкування;
удосконалювати мовленнєво-комунікативні вміння складати й розігрувати діалоги (офіційно й неофіційні розмови) з урахуванням мети й адресата мовлення, використовувати стимулюючі та реагуючі репліки, а також формули мовленнєвого етикету тощо;
виховувати розуміння етикетних норм, моральної поведінки під час спілкування та повагу співрозмовника.
Побутовий діалог являє собою неофіційну розмову, яку використовують у повсякденному спілкуванні в невимушених обставинах, під час щоденних бесід удома, у школі, на роботі тощо. Йому притаманні такі риси: незапланованість, різноманітність обговорюваних тем (особисті, соціальні, політичні), використання відповідних мовних засобів; часті відхилення від теми; відсутність, як правило, цільових настанов і необхідності прийняття рішення; самопрезентація особистості; розмовний стиль мовлення.
Діловий діалог являє собою акт прямої взаємної комунікації в офіційно – діловий сфері. Офіційна розмова має такі особливості: диференційований підхід до предмета обговорення; швидкість реагування на висловлювання співрозмовника; критична оцінка думок пропозицій і заперечень співрозмовника; відчуття відповідальності у вирішенні обговорюваної в бесіди проблеми. (З посібника).
Завдання:
Скласти діалог на тему: «Культура мовлення пов’язана з культурою мислення».