Українська література
07.11.22р. Українська література Група №21 Урок № 13 Викладач: Руденко Л.Ф.
Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..
Тема: Іван Багряний ( І.Лозов’ягін) Основні віхи життя й творчості митця. Його громадянська позиція. «Тигролови» як український пригодницький роман. Проблема свободи й боротьби за своє визволення. Жанрові особливості (динаміка сюжету, неоромантичність та ін..)
Іван Багряний (справжнє ім’я: Лозов’ягін Іван Павлович) народився 2 жовтня 1906р. в м. Охтирці на Полтавщині у родині сільського робітника-муляра.
Навчався у вищій початковій школі, вірші почав писати ще у 2 класі. Навчаючись у школі, був редактором шкільного журналу надія.
З 1920р. навчався у ремісничій профтехшколі, звідки перевівся в Краснопільську художньо-керамічну.
У 1924р. вступив до Охтирської філії організації «Плуг».
У 1925р. під псевдонімом Полярний надрукував свою першу книжку оповідань «Чорні силуети».
У 1926р. вступив до Київського художнього інституту, який не закінчив через матеріальну скруту.
Тоді під псевдонімом Багряний друкував поезії й оповідання в журналах «Глобус», «Життя й революція», «Червоний шлях» та «Плужанин».
Його прийняли до організації МАРС.
У 1929р. з’явилася збірка поезій «До меж заказаних»
У 1930р. з’являється історичний роман у віршах «Скелька»
Іван багряний біографія16 квітня 1932р. заарештовано за контрреволюційну і націоналістичну діяльність, рік тримали під слідством, потім засудили на 5 років заслання і вивезли на територію України. dovidka.biz.ua
1938 року повторно арештований та відсидів у Харківській в’язниці УДБ-НКВС на Холодній горі 2 роки і 7 місяців. Про це написав у романі “Сад Гетсиманський”
1940 р. з відбитими легенями й нирками був звільнений під нагляд. Знову оселився в Охтирці, працював декоратором у місцевому театрі, редагував газету «Голос Охтирщини», після початку війни потрапив до народного ополчення, працював в ОУН.
Згідно з німецьким курсом щодо української національної інтелігенції в 1942 р. мав бути розстріляний, але випадково врятувався.
1944 р. І. Багряний розійшовся в поглядах з керівництвом УПА й сам, без родини, емігрував до Словаччини, а згодом до Німеччини, залишивши дружину з дітьми вдома. Публікуються романи “Люба”, “Тигролови”
У 1945р. засновує газету «Українські вісті», засновує ОДУМ (Об’єднання демократичної української молоді).
Іван Багряний був учасником Мистецького українського руху (МУР) та брав участь у створенні цієї організації.
У 1946р. кількома мовами за кордоном надруковано його памфлет «Чому я не хочу вертати на «родіну»?»
Знайшов порятунок душі у новій родині, де народилися син Нестор і донька Роксолана.
1948 року Багряний заснував Українську революційно-демократичну партію (УРДП) і відтоді цілих 17 років — до самої смерті редагував газету «Українські вісті». Письменник був головою Виконавчого органу Української Національної Ради і заступником президента УНР.
Помер на 57-му році життя 25 серпня 1963р. Похований у місті Новий Ульм
Твори:
– 1925р. збірка оповідань «Чорні силуети»
– 1929р. збірка поезії «До меж заказаних»
– 1930р. історичний роман у віршах «Скелька»
– 1944, 1946р. роман «Тигролови»
– 1950р. роман «Сад Гетсиманський»
– 1953р. роман «Огнене коло»
– 1957р. роман «Буйний вітер»
– 1965р. роман «Людина біжить над прірвою»
– п’єси «Генерал», «Морітурі», «Розгром»
– 1946р. збірка «Золотий бумеранг»
– 1956р. поема «Антон Біда – герой труда»
Найвідоміші твори Багряного: “Тигролови”, “Сад Гетсиманський”, “Скелька”, “Чому я не хочу вертатись до СРСР?”, “До меж заказаних”, “Людина біжить над прірвою”, “Огненне коло”.
За своїм світобаченням І.Багряний був романтиком.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/ivan-bagryaniy-biografiya-korotko
Завдання:
1. Ознайомитися зі статтею Багряного «Чому я не хочу повертатися до СРСР» за посиланням: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1210
Аналіз роману «Тигролови» Івана Банряного
Жанр: пригодницький роман.
Літературний рід: епос.
Тема: Зображення втечі і побудови нового життя поза тоталітарною системою Григорія Многогрішного.
Ідея: «Сміливі завжди мають щастя». Сміливість протистояти системі – це можливість побудувати своє життя самостійно.
Головна думка – у будь-яких випадках людина має бути Людиною.
Події твору “Тигролови” відбуваються на Далекому Сході у 30-тих рр. XX ст.
За напрямом твір “Тигролови” належить до модернізму.
Проблематика твору «Тигролови»:
– Протистояння добра і зла;
– Людина і тоталітарна система:
А) людина як частина тоталітарної системи, її гвинтик;
Б) протистояння людини тоталітарній системі.
– Душевна чистота і бруд;
– Щире кохання тих, хто не може бути разом;
– Життя українців поза межами своєї Батьківщини;
– Двобій життя і смерті;
– Сміливість і чистота винагороджуються свободою.
Головні герої твору «Тигролови»:
Григорій Многогрішний – молодий інженер-авіатор, предком якого є перший український політкаторжник гетьман Дем’ян Многогрішний. Втікає з потяга НКВС, що везе його в Сибір на 25 років каторги. Його девіз: “Ліпше вмерти біжучи, ніж жити гниючи”
Родина Сірків – етнічні українці, що живуть в Сибіру і заробляють на життя полюванням на тигрів:
-Сірко – батько,
-Сірчиха – мати,
-Григорій (Грицько) Сірко – молодший з двох синів Сірків,
–Наталка Сірко – дочка Сірків, кохана Григорія Многогрішного.
Майор Медвин – майор НКВС, що катував Многогрішного і поклявся розшукати його після втечі. Лютий ворог Григорія Многогрішного.
Заливай – Наталчин пес.
“Тигролови” образи-символи
Образ поїзда-дракона є символом тоталітарної сталінської системи.
Потяг-експрес є символом «забезпеченого» нового життя більшовицької верхівки;
Білена глиняна хата є символом України в тайзі.
Тигр є символом володаря, сили, незламності людського духу.
Сюжет твору “Тигролови”:
Експозиція – опис потяга-дракона, що везе каторжників, засуджених на роки заслання, в Сибір.
Зав’язка – втеча Григорія Многогрішного з потяга, його знайомство з родиною Сірків.
Розвиток дії – життя Многогрішного в родині Сірків. Кохання до Наталки. Полювання на тигрів.
Кульмінація – зустріч і поєдинок Григорія Многогрішного та майора Медвина.
Розв’язка – Григорій разом з Наталкою покидають Сибір і переходять кордон Маньчжурії.
Символізм роману “Тигролови” виявився у назві твору.
“Тигролови” ознаки пригодницького роману
1) захоплюючий сюжет;
2) переслідування головного героя;
3) мисливські пригоди;
4) кохання до дівчини, яка зросла в умовах дикої природи;
5) щасливий фінал.
Джерело: https://dovidka.biz.ua/tyhrolovy-literaturnyi-pasport
Літературний диктант за біографією Івана Багряного
1. Дата, рік і місце народження__________________________________________________
2. Справжнє прізвище, ім'я, по батькові. __________________________________________
3. Навчання письменника._______________________________________________________
4. Назва збірки, яку присвятив батькові____________________________________________
5. У скільки років почав друкуватися?_____________________________________________
6. У якому році й за що був арештований?_________________________________________
7. Де відбував роки заслання? ____________________________________________________
8. Куди емігрував після війни? ____________________________________________________
9. Коли написав роман «Тигролови», яка його перша назва? ___________________________
10. За який час Багряний написав твір «Тигролови»? _________________________________
11. В якому році і якою премією був нагороджений за роботу над романом? _____________
12. Дата і рік смерті, місце поховання. ______________________________________________
Завдання:
1. Вивчити біографію Івана Багряного.
2. Прочитати статтю «Чому я не хочу повертатися до СРСР»
3.Виконати літературний диктант
Надіслати на електронну пошту
lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)
07.11.22р. Українська література Група №21 Урок № 14 Викладач: Руденко Л.Ф.
Українська література (рівень стандарту):підручн. Для 11 кл. закл. Загальн. середн. Освіти/ Олександр Аврвменко, - К.: Грамота, 2019. – 256с.:іл..
«Тигролови» Вольовий характер Григорія Многогрішного. Родина Сірків, майор Медвин.
Символіка роману, ідея перемоги добра над злом. Популярність твору в повоєнній Європі. Актуальність для нашого часу.
ТЛ: пригодницький роман.
1.Опрацювати матеріал підручника ( стор. 159 – 163)
2. Виконати тести
1.З драконом у творі асоціюється:
а) тоталітарний режим;
б) потяг з ув’язненими до Сибіру;
в) залізнична колія, що пролягала вздовж болота і густого лісу;
г) літак, який кружляв над концтабором.
2.Вагони потяга порівнюються у творі з:
а) ящиками; б) перевантаженими човнами;
в) коробками; г) великими валізами.
3.«Дєлом доблесті і геройства» для вартових поїзда-дракона є:
а) пильно охороняти в’язнів; б) контролювати кожний рух «злочинців»;
в) забезпечувати спокій Медведину; г) не зрадити Ф.Дзержинського.
4.Чим була викликана роздратованість начальника охорони, коли потяг прибув до кінцевого пункту призначення?
а) Бунтом ув’язнених; б) відсутністю Г. Многогрішного;
в) великою кількістю смертності серед полонених;
г) надмірним співчуттям цивільних до ув’язнених.
5.Григорій Многогрішний, каторжник Сибіру –
а) правнук гетьмана; б) славетний полтавчанин;
в) майстерний швець;
г) людина, якою пишалася вся українська громадськість.
6.Казковим краєм, золотим ельдорадо назвав письменник:
а) Крим; б) Кавказ; в) Сибір; г) Закарпаття.
7.«Дивне море, у якому вода стоїть вище, ніж у всіх інших морях»,– так зазначив письменник про:
а) Дунай; б) Байкал; в) Дніпро; г) Волгу.
8.Експрес, у якому «Стільки вигод! Стільки розкошів!» – це, на думку автора твору, екстериторіальна:
а) зона; б) райська місцевість; в) благодать; г) держава.
9. Втіленням «могутності, сили і гонору своєї пролетарської держави» у романі є:
а) майор Медвин; б) усі пасажири експреса;
в) охоронці потяга-дракона; г) газета «Правда».
10. Що споріднювало сім’ю Сірків і Григорія?
а) національність; б) місце народження; в) політичні погляди;
г) мисливство.
11.Герой твору, який зазначив про себе, що він є чесною і чемною людиною:
а) Старий Сірко; б) Грицько – брат Наталці;
в) Г. Многогрішний; г) Медвин.