A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська література

Дата: 28.02.2023 12:02
Кількість переглядів: 54

03.03.2023р. Українська література. Гр.№31 Урок № 25 - 26 Викладач: Руденко Л.Ф.

Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /

О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.

Тема: Узагальнення та систематизація вивченого

Людство постійно озирається на минуле. це необхідність, це потреба, адже ми пам’ятаємо, що без минулого немає майбутнього. Тому що в минулому є помилки, повторювати які не можна, в минулому є досягнення, які потрібно взяти з собою у майбутнє, у минулому залишаються людські постаті, які інколи визначають подальшу історію людства, а також і історію розвитку літератури та інших видів мистецтва. Саме про досягнення української літератури, про видатних особистостей минулого століття ми згадаємо на уроц

«Прощавай, ХІХ століття, хай живе століття ХХ!».

Епіграф уроку: «Шлях нашої літератури пролягає через віки, вона була живим голосом і совістю народу протягом його історії, сповненої такого драматизму. Не раз щербилися шаблі і списи ламалися. І якщо народ вистояв, оборонив себе від понищення, то зробив це не так зброєю мілітарною, як силою духу свого, невичерпним творчим потенціалом, витворенням художніх цінностей, що сьогодні з подивом відкриває для себе весь світ». (Олесь Гончар)

 Історичні події, які вплинули на розвиток української літератури.

Криза у соціальному середовищі та мистецтві.

Розвиток капіталістичних відносин.

Посилення національно-визвольної боротьби.

Рух феміністок.

(Емський указ, Валуєвський циркуляр, революція 1905 р.)

Літературні напрями, які розвивалися у ХІХ столітті. Реалізм.

Письменники, які працювали в реалістичному напрямі: І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, М. Старицький, Б.Грінченко, І.Карпенко-Карий, М. Кропивницький, І. Франко.

Засади, яких дотримувалися представники критичного (класичного) реалізму: демократизм, гуманізм, психологізм, суспільна зумовленість характеру людини.

Літературні напрями, які розвивалися у кінці ХІХ столітті. Модернізм.

 

Перші теоретики модернізму — Ш. Бодлер та Ф. Ніцше.

Вперше слово «модернізм». вжито Лесею Українкою у 1988 році.

Зачинатель українського модернізму — Микола Вороний (Альманах «З-над хмар і долин». 1901 рік).

Перші ластівки української публіцистики.

Перша ластівка — часопис «Хлібороб». 1905 рік. м. Лубни, виданий без дозволу влади.

«Громадська думка («Рада»., «Нова громада». «Українська хата». «Світова зірниця».

Видання, які впливали на літературний процес в Україні та розвиток української культури: «Літературно-науковий вісник». (1898-1914), «Молода Україна». (1900-1903), «Артистичний Вісник». (1905), «Світ». (1906-1908), «Будучність». (1909), «Неділя». (1911-1912), «Нова Буковина». (1912-1913), «Ілюстрована Україна». (1913-1914).

Визначні завдання української літератури ХІХ століття.

Націєтворча.

Духовне відродження народу.

Популяризація української культури в інших країнах.

Демонстрація невичерпних зображальних та виражальних багатств української мови.

Усвідомлення української літератури як частки загального світового літературного процесу.

Письменники, які присвятили свою творчість духовному відродженню народу.

І. Нечуй-Левицький, Панас Мирний, Б. Грінченко, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, Марко Кропивницький, І. Франко, B. Стефаник, Марко черемшина, Осип Маковей, Леся Українка,

О. Кобилянська, М. Коцюбинський, В. Винниченко, С. Черкасенко, C. Васильченко, О. Олесь, М. Вороний, Б. Лепкий, В. Пачовський, П. Карманський.

Здобутки українського письменства.

Збагачення розповідної манери, побудова розповіді у формі перетину часу і простору, чергування сучасного і минулого.

Вдосконалення художніх образів письменниками-реалістами (І. Нечуй-Левицький, І. Карпенко-Карий, Панас Мирний тощо) і розширення їх естетичних обріїв модерністами (неоромантичні образи І. Франка «Мойсей». Лесі Українки «Лісова пісня». новел В. Винниченка, символічні образи О. Олеся, М. Вороного, П. Карманського, В. Пачовського, Б. Лепкого; імпресіоністські образи М. Коцюбинського, С. Васильченка, експресіоністські образи В. Стефаника).

Збагачення типажів персонажів: робітники, підприємці, інтелігенти, міщани, революціонери, представники інших національностей.

Герої української літератури ХІХ століття.

Активні, прагнуть змінити антигуманний світ: Бенедьо Синиця, Євгеній Рафалович (І. Франко), чіпка Варениченко (Панас Мирний, Іван Білик). Борці за свободу: ліричні герої віршів Б. Грінченка М. Старицького та герої їх прозових та драматургічних творів, лірична героїня поезій Лесі Українки тощо. Людина-творець, духовно багата особистість у творах М. Коцюбинського, О. Кобилянської, О. Олеся.

«Хай живе ХХ століття!».

І. Франко, І. Карпенко-Карий, М. Старицький, О. Кобилянська,

М. Коцюбинський, Леся Українка, В. Винниченко.

Новаторство проблематики, розширення та вдосконалення образної системи української літератури, різноманітність жанрових форм, наявність письменників світового рівня заклало підвалини новітньої літератури ХХ століття.

Питання:про кого йде мова?

1. Він був сином коваля і став володарем у царстві духа.

2. Герої його твору сперечались за грушу.

3. Першим в історії української літератури написав соціально-психологічний роман.

4. Для неї стали життєвим девізом слова «без надії сподіваюсь».

5. Першим в історії української літератури написав імпресіоністичну новелу.

6. Його справжнє ім’я Іван Тобілевич.

7. Його справжнє ім’я Олександр Кандиба.

8. У його творі порушується проблема еміграції, лунає ідея нерозривної єдності головного героя з рідною землею.

9. Її суспільна діяльність тісно пов’язана з «Товариством руських жінок на Буковині».

10. Уже першими своїми творами підніс українську літературу до рівня західноєвропейської, утвердив неореалізм.

11. Поет, який у вірші «Блакитна панна». показав поєднання краси мистецтва та природи.

«Словник».

Соціально-побутова повість — це…

Реалізм — це…

«Театр корифеїв». — це…

Соціально-психологічний роман — це…

Сонет — це…

Філософська поезія — це…

Психологічна новела — це…

«Поезія в прозі». — це…

Модернізм — це…

Імпресіонізм — це…

Експресіонізм — це…

Неоромантизм — це…

Драма-феєрія — це…

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати матеріал уроку.

2. Написати міні-есе на тему «Моральні уроки літератури».

Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень