українська література
17.11.2020
Група № 23 . Українська література. (Урок №13 )
КОНТРОЛЬНА РОБОТА № 1 «Творчість І. Нечуя-Левицького й Панаса Мирного»
(тести)
0,5 бала за 1 правильну відповідь
1. «Кайдашева сім'я» — це:
а) соціально-побутова повість; б) історичний роман;
в) пригодницька повість; г) соціально-філософська повість.
2. «Нечуй-Левицький темі інтелігенції присвятив твори:
а) «Микола Джеря» і «Кайдашева сім'я»; б) «Князь Єремія Вишневецький» і «Гетьман Іван Виговський»;
в) «Хмари» і «Над Чорним морем»; г) «Дві московки» і «Бурлачка».
3. Родина Кайдашів жила:
а) У Западинцях. б) У Вільшаниці. в) У Семигорах. г) У Біївцях
4. Портретна характеристика: «Веселі сині, як небо, очі світились привітно й ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері иа голові, тонкий ніс, рум'яні губи...» стосується персонажа:
а) Карпа; б) Потоцького в) Мелашки; г) Лавріна;
5. «На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне...» — сказано про героїню:
а) Мотрю; в) Світайлиху ;
б) Кайдашиху ; г) Гризельду.
6. В повісті «Кайдашева сім’я» розв’язкою є епізод, коли
а) Мелашка залишається в Києві; б) всихає на городі стара груша;
в) помирає Омелько Кайдаш; г) сваряться Мготря й Кайдашиха
7. Жанр твору Панаса Мирного та Івана Білика «Хіба ревуть воли, як ясла повні» - це...
а) соціально-побутовий роман; б) історично-соціальна повість
в) соціально-психологічний роман; г) соціально-психологічна повість.
8. Чіпка дізнався про долю свого батька....
а) вад бабусі; б) від матері; в) від діда Уласа; г) від сусідських дітей.
9. Встановіть відповідність між характеристиками та іменами персонажів роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного.
1) Не судилось їй щастя. Змалку — сирітство. Дівкою і жінкою — найми. Ще не народивши сина, стала заміжньою вдовою. Невилазні злидні зробили її жорстокою. І все ж вона любить сина. Та її материнська любов невіддільна від честі. Намагається не пустити сина на "слизьку дорогу". Не витримавши тяжких випробувань, викриває злочин. |
а) Галя
|
2) Малою зростала без батька і матері; все, що було, рознесли родичі. Поле забрав дядько, а її визискував як дармову робітницю. Найнялась до чужих людей. Жили з чоловіком мирно і люб'язно, доки не зустріла Чіпки. Серцем зрозуміла його високі поривання. Покохала таємно Чіпку, переживала за нього. Втілює в собі народний погляд на долю розбійника.. |
в) Мотря
|
3) Уособлення дівочої краси, подружньої вірності, чесності, моральної чистоти. Продовжує лінію баби Оришки — є носієм доброти, людяності. У стосунках з нею найповніше розкривається духовний світ Чіпки. Виросла в багатстві та розкошах. Але награбоване добро душить її. Щиро вірить, що своєю любов'ю відверне Чіпку від злодійства |
б) Христя |
10. Встановіть відповідність між характеристиками та іменами персонажів роману «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» Панаса Мирного.
1) Ріс рвучким і непостійним: до всього кидався із запалом, швидко схоплювався до роботи та швидко й охолоджувався. Завжди вів перед у парубоцькій компанії. Гордий, волелюбний. Солдатчина розбестила і морально зіпсувала його. Це — тип гульвісн-«махмеда», який марно розтратив свою здорову силу та небуденну енергію. |
а) Чіпка; |
2) Син зневаженої селянки-біднячки. Зростає у злиднях, в атмосфері недоброзичливості. Вже в дитинстві проявляється впертий характер. Разом з тим вразлива душа і допитливий розум боляче сприймають кожну кривду. Горе і безнадію топить у чарці. Не знайшовши справедливості в житті, стає на шлях помсти. Близький до шевченківських образів бунтівників і месників. |
б)Грицько; |
3) Круглий сирота. Зростав без материнської ласки і батьківської підтримки. 3 молодих років його не залишала думка будь-що вибитися зі злиднів, стати хазяїном. Індивідуаліст. Байдужий до долі чужих людей. "Своя сорочка ближча до тіла", — ось основа його моралі. Лукавить і фальшивить, щоб "заробити" на душевній доброті товариша дитячих літ. |
в) Максим. |
11. Персонажами твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» є:
а) Омелько та Маруся Кайдаші; в) Грицько й Чіпка;
б) Лаврін і Мелашка; г) Христя й Галя.
12. Чіпка остаточно став на шлях злочину...
а) після вигнання його з земства; б) після сварки з матір'ю;
в) після одруження з Галею. г) після того, як у нього відібрали землю.
1 бал за 1 правильну відповідь
13 Установіть відповідність між елементом сюжету та подією в творі «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» 1б.
1 експозиція |
а) Чіпка знайомиться з Максимом Ґудзем |
2 зав’язка |
б) у Чіпки відбирають землю |
3 кульмінація |
в) розповідь про життя Чіпчиних батьків та про його дитинство |
4 розв’язка |
г) Чіпка скоює злочин |
|
д) Чіпку судять і засилають до Сибіру |
14. Через що наприкінці твору І Нечуя-Левицького найчастіше сварилися сім'ї Карпа й Лавріна Кайдашів? 1б.
15. Мотря не любила Мелашки, тому що.. 1б.
16.Назвіть події, що лягли в основу роману Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?». 1б.
17. Галя перед одруженням поставила Чіпці умову… 1б.
18. Доповніть текст.
Тема твору "Хіба ревуть води, як ясла повні?" авторів... —.... За жанром — це.... Головний персонаж — правдошукач, месник.... Доля його склалася трагічно:... . 1б.
**************************************************************************************
17.11.2020
Група №23. Українська література. (Урок № 14 )
Тема: Розвиток драматургії: соціально-побутові та історичні драми й комедії М. Старицького, М. Кропивницького, Панаса Мирного та ін. (оглядово). Створення професійного театру в Галичині (1864). Перша народна артистка України Марія Заньковецька. Роль професійного театру в розвитку національної культури
Мета: зробити огляд розвитку соціально-побутової та історичної драми й комедії М. Старицького, М. Кропивницького, Панаса Мирного та ін., дати характеристику особливостей розвитку драматургії і театру в другій половині ХІХ ст., діяльності провідних драматургів, акторів, творів, написаних для професійного українського театру; пояснити роль професійного театру в розвитку національної культури; розвивати предметні компетенції, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до історії національної культури.
Теорія літератури: театр як вид сценічного мистецтва та установа, яка здійснює сценічні вистави.
Виникнення професійного театру завдячує політичним свободам, які отримали мешканці українських провінцій Габсбурзької монархії. Разом з тим, український театр в Галичині став заручником протистояння двох таборів — народовського та москвофільського. Ще одна особливість першого західноукрїнського театру полягала в тому, що його репертуарна політика була орієнтована на українських авторів з Наддніпрянщини — I. Котляревського, Г. Квітки-Основ’яненка, Т Шевченка. Існувала практика запрошення до Львова відомих корифеїв театрального мистецтва — М. Кропивницького, М. Садовського. Творчу допомогу театрові надавав І. Франко. Свої роздуми про завдання театру він виклав у низці статей — «Руський театр у Галичині». «Наш театр». та інші.
Український професійний театр у Львові пережив у своєму розвиткові періоди піднесення і занепаду, громадського визнання і забуття. Очолив першу українську театральну трупу у Львові (1864) О. Бачинський, який був антрепренером, актором та режисером одночасно. У театрі переважно ставилися п’єси «Наталка Полтавка». «Москаль-чарівник». I. Котляревського, «Маруся». за повістю Г. Квітки-Основ’яненка, «Назар Стодоля». Т. Шевченка. Під антрепризою О. Бачинського українська трупа успішно гастролювала по містах Східної Галичини та Південної Буковини.
Діяльність театру сприяла пожвавленню культурного життя краю, але поступово театр став занепадати через боротьбу за вплив на нього між народовцями та москвофілами. У репертуарі театру замість українських п’єс з’являються водевілі, фарси, оперетки невисокого художнього ґатунку.
У середині 70-х років. ХІХ ст. діяльність театру пожвавлюється. В 1875 році на посаду режисера запрошений М. Кропивницький, який сприяв підвищенню акторської майстерності та режисерської культури. У театрі були поставлені п’єси відомих комедіографів, драматургів: М. Гоголя, О. Островського, європейських авторів Жана Батиста Мольєра, Ф. Шіллера та інших. Значно збагатився український репертуар Львівського театру завдяки п’єсам І. Карпенка-Карого «Безталанна». «Мартин Боруля». Панаса Мирного «Лимерівна». І. Франка «Украдене щастя». «Учитель». тощо.
За народність та «українськість». українського театру виступав І. Франко. Який піддавав критиці «недотепні комедії та псевдоісторичні драми». що засмічували репертуар.
У 90-ті роки ХІХ ст. художній рівень українського театру знову підупав, з трупи пішли кращі актори. Протягом 1905-1906 рр. директором і режисером Руського народного театру у Львові працював М. Садовський, завдяки чому підвищується майстерність та художній рівень театральних постановок.
Драма як жанр — п’єса соціального, побутового, ідеологічного чи політичного характеру, яка відзначається гострим конфліктом, високою напругою дії, складними переживаннями дійових осіб, протистоянням антагоністичних сил, зіткненням ідей і моральних принципів. Гострий конфлікт у драмі не має трагічної розв’язки; трагічне поєднується з елементами комічного. Дійовими особами драми є переважно звичайні люди, що діють у типових обставинах; їхні характери розкриваються в монологах, діалогах, взаєминах з іншими дійовими особами
Жанри драматичного твору (записати у зошит)
Трагікомедія |
Різновид комедії, драматичний твір, у якому поєднуються ознаки комедії і трагедії: під час комедійного конфлікту відбуваються трагічні події |
«Мартин Боруля». І. Карпенко-Карий |
Сатирична комедія |
Комедійний жанр, у якому висміяно суспільні стосунки певного місця та часу, епох, народів, людства в цілому. Сатирична комедія може бути політичною чи побутовою |
«Хазяїн». І. Карпенко-Карий |
Соціально-психологічна драма |
П’єса, у якій змальовано складні переживання, високоінтелектуальні характери. Увага з побутових обставин переноситься на психологію персонажів |
«Безталанна». І. Карпенко-Карий |
Історична трагедія, драма |
В основі твору лежить гострий, непримиренний конфлікт прагнень особистості реалізувати свої ідеї з об’єктивною неможливістю їх реалізувати. Конфлікт п’єси має глибокий філософський зміст, є актуальним, відзначається високою напругою психологічних переживань героя. Головний герой — непересічна особистість. П’єса завершується загибеллю головного героя |
«Сава Чалий». І. Карпенко-Карий «Маруся Богуславка». М. Старицький |
Водевіль |
Легка п’єса з цікавою інтригою, піснями і танцями |
«По-модному». М. Старицький |
Соціально-побутова драма |
Драматичний твір, у якому конфлікт має соціальний характер і реалізується через картини життя і побуту героїв |
«Дві сім’ї». М. Крпивницький |
Наприкінці XIX століття спостерігається розширення ідейно-тематичних обріїв драми, з’являються твори з життя інтелігенції, жителів міста, порушено проблеми взаємин села і міста («Не судилось». М. Старицького, «Доки сонце зійде…». М. Кропивницького, «Житейське море». І. Карпенка-Карого, «Украдене щастя». І. Франка, «Нахмарило». Б. Грінченка).
Історичні умови, у яких розвивається драматургія: (записати)
- Події суспільні та економічні, пов’язані зі скасуванням кріпацтва.
- «Мертвий антракт». початку 60-х рр. ХІХ ст.
- Відлига початку 70-х рр. ХІХ ст.
- Емський указ 1876 року.
Новаторський характер української драматургії другої половини XIX ст.
|
М. Старицький |
М. Кропивницький |
Панас Мирний |
Назва твору і жанр |
«Не судилося». «У темряві». «Талан». (Соціально-психологічна драма) «Богдан Хмельницький». «Маруся Богуславка». (Історична драма) «Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці». (Соціально-побутова драма); «Як ковбаса та чарка, то минеться й сварка». «По-модньому». «чарівний сон». (водевіль) |
«Дай серцю волю, заведе в неволю». (мелодрама); «Глитай, або ж Павук». (соціально-побутова драма); «Невольник». за поемою Т. Шевченка (інсценізація) «По ревізії». (водевіль) «Пошились в дурні». (комічна оперета) «Дві сім’ї». (соціально-побутова драма) «На руїнах». (комедія) |
«Лимерівна». (Драматична дилогія) «Перемудрив». (комедія) «Спокуса». — (символічна драма-містерія) «Не вгашай духу!». (драма-дискусія) |
Тематика творів |
Основний мотив оригінальних п’єс — патріотична ідея. Теми творів: стосунки інтелігенції та селян; життя українського села в перші післяреформені роки; життя українських професійних акторів Боротьба українського народу на чолі з Богданом Хмельницьким проти польської шляхти; патріотичний подвиг української дівчини-невільниці тощо. |
Показ світу духовних цінностей, тих, які плекав віками народ; морально-етичні проблеми, пов’язані з епохою руйнування старих феодально-кріпосницьких суспільних відносин і зародженням не менш жорстоких і прагматичних умов раннього капіталізму (загальна деморалізація села, бездуховність життя суспільного, громадського); сатира на сільську владу в пореформену добу; тема скоробагатьків, нових «панів — землевласників». із шинкарів і прикажчиків, що займають місця розорених дворян |
Загальнолюдські проблеми, вічні теми: свобода й несвобода особистості, брехня й правда, лукавство й честь; ідея свободи особи в суспільстві увага до світоглядних, філософських, моральних проблем свого часу |
Новаторство |
Новий герой — інтелігент-демократ; новий конфлікт — між поміщицькою мораллю і чесними, високоморальними, духовно багатими простими селянами; нова проблематика: проблема вибору між коханням, шлюбом і сценою; драматург — майстер гострих драматичних ситуацій і сильних характерів; нова тематика: відтворення визвольної війни українського народу з польською шляхтою у соціальному руслі; створення психологічно складних образів (Маруся Богуславка); створив віршовану драму; вдале використання українського пісенного та розмовного фольклору |
Кропивницький — новатор жанру соціально-психологічної драми і трагікомедії. Його твори вирізняються багатством мовної палітри; показом конфліктів соціальних, суспільних через родинну сферу; гармонійним поєднанням української етнографії з актуальними проблемами суспільного життя, де виразно розкривалося тяжке iводночас високодуховне народне життя |
Драматургія цього автора демонструє відхід від попередньої традиції української літератури, заснованої на фольклорно-етнографічних елементах. Твори Панаса Мирного утверджують новий тип драми як за тематикою, так і за жанрово-стилістичними особливостями. Орієнтувався на ідеологію і поетику представників «нової драми». (Г. Ібсен, Б. Шоу тощо). Одним з перших розглянув проблему становища жінки взагалі й жінки- митця зокрема. Піонер у розробці жанру драми-дискусії |
Значення творчості |
Старицький створив реалістичні картини сучасної йому дійсності, його твори сприяли розвитку українського оперного мистецтва |
Сучасники охрестили Кропивницького батьком українського театру. Створений ним театр протягом кількох десятиліть був чи не єдиним публічним осередком культурного життя нації. Творчість М. Кропивницького сприяла пробудженню самосвідомості народу, покращенню його долі, несла високі заповіти громадянськості, правди і добра |
Панас Мирний був одним з тих, хто закладав підвалини й засади розвитку української драматургії, сприяв європеїзації української драматургії |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Матеріал підручника опрацювати . Основне законспектувати ( стор. 54 – 56)
- Відповідати на запитання (стор.56)
- Підготувати повідомлення про Марію Заньковецьку
У робочому зошиті записати дату – 17.11.2020р. , тему , а потім виконувати завдання до уроку №14.