українська література
03.02.2023р. Українська література. Гр.№31 Урок № 19 Викладач: Руденко Л.Ф.
Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /
О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Згадка про революцію як данина естетиці доби соціальних перетворень («Інфанта»).
ТЛ: символізм
Dovidka.biz.ua
Джерело: https://dovidka.biz.ua/infanta-analiz-virsha
Вірш «Інфанта» Вороного — зразок інтимної лірики поета. У ньому М. Вороний розмірковує над враженням, яке справила на нього старовинна картина під такою ж назвою. Твір починається романтичною пейзажною картиною, у якій багато авторських неологізмів, створених його поетичною уявою («проміннострунними», «мрій-нотканому», «вогнелунними»). З чуттям «побожної хвали» ліричний герой оспівує жіночу красу, що, виринувши із глибини століть, залишилася вічною й нетлінною.
А світ продовжує жити, у ньому є завжди «два мечі» — добро та зло, і це слід сприймати як належне. Червоний колір полотна нагадав поетові червоні заграви революції. Образи-символи — Революція, червона заграва, меч — повернення до реалій часу, передчуття біди.
Вірш “Інфанта” виразно виявляє вплив на Вороного тенденцій французького та російського символізму. Уже перший рядок наголошує на формі сну – переконує читача в авторському намірі уникнути конкретики значення, вималювати абстрактно-умовний характер, створити узагальнено ідеалізований образ вічної краси.
Під текстом Вороний залишив напис: “Накидано 1907р. Викінчено 1922р.” Ця авторська заувага пояснює особливість останнього катрена, в стуктурі якого відчувається певний дисонанс: два перші рядки – образ героя, сповнений бодлерівської символіки, два наступних – образ Революції, що випливає над ліричним героєм у червоній заграві.
Микола Вороний закінчує свою любовну “Інфанту” двома стрічками про революцію, щоб показати, що в душі людини можуть поєднуватися дві протилежні стихії: романтичне, піднесене кохання і реальне суворе життя; щоб дати зрозуміти, наскільки почуття закоханості переважає над почуттям політичної боротьби та хоче віддати данину злободенним тоді революційним подіям.
Домашнє завдання:
1.Вивчити матеріал підручника ( стор.222 - 223)
2. Законспектувати матеріал за посиланням: Dovidka.biz.ua
Джерело: https://dovidka.biz.ua/infanta-analiz-virsha
3. Уміти аналізувати твір "Інфанта" Миколи Вороного
Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)
03.02.2023р. Українська література. Гр.№31 Урок № 20 Викладач: Руденко Л.Ф.
Українська література (рівень стандарту) : підруч. Для 10 класу закл. заг. серед. освіти /
О.І. Борзенко, О.В. Лобусова. – Харків : Вид-во «Ранок», 2018.
Тема: Олександр Олесь (О. Кандиба). Коротко про життя і творчість, світоглядні переконання митця. Неоромантичні, символістські тенденції у творчості («З журбою радість обнялась...»).
ТЛ: символізм
https://youtu.be/8OzqWKSCcPY
Завдання:
- знати основні події життєвого і творчого шляху Олександра Олеся;
- розуміти значення творчості письменника у світовому літературному процесі;
- уміти визначати поетичний жанр, провідні мотиви, пояснювати ритмомелодичні особливості, художні засоби, аналізувати образи поезії «З журбою радість обнялась...».
Символізм – літературний напрям кінця XIX – початку XX століття, у якому конкретний образ перетворюється на багатозначний символ. Зароджується у Франції, поширюється в інших європейських країнах.
Риси символізму
*тотальне використання символу;
*заглиблення в незвичайне, містичне;
*одухотвореність ідеєю, яка “підносить…над суєтою повсякденного життя” (С. Мерріль);
*музикальність (алітерації, асонанси тощо): “Найперше – музика у слові” (П. Верлен).
Олександр Олесь (Олександр Іванович Кандиба) – це видатний поет-символіст і талановитий драматург.
Творча спадщина: поезія, драматичні твори, проза, публіцистика, літературно-критичні статті.
Він добре знав російську, білоруську, польську, сербську, болгарську, німецьку, англійську, арабську мови.
Особливості поетичного стилю Олександра Олеся
*емоційна наснаженість, чуттєвість поезій;
*сугестивна (навіювальна) природа лірики;
*символістська таємничість, почасти навіть містичність;
*поєднання символізму й неоромантизму;
*музикальність, пишність фрази, багатство метафорики;
*переливи емоційного чуття, «два крила» творчості: «з журбою радість обнялась»;
*філософічність;
*поезії громадянського звучання поєднують безпосередньо громадянське й ліричне.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал підручника ( стор.224 - 226) законспектувати.
2. Прослухати аудіозапис вірша за посиланням : https://youtu.be/8OzqWKSCcPY
Завдання надіслати : lidiyarudenko789@gmail.com вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)