A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

управління та технічне обслуговування електровоза

Дата: 11.01.2024 13:06
Кількість переглядів: 45

Тема:  Дії локомотивної бригади у випадку не підйому струмоприймача

10.1 Порядок дій локомотивних бригад і працівників дистанцій електропостачання при пошкодженнях струмоприймачів, контактної мережі та їх розгляд.

 

Виявлення та повідомлення про випадок пошкодження струмоприймачів ЕРС або КМ

Про кожен випадок пошкодження або відмови в роботі струмоприймачів електровозів і електропоїздів, пристроїв контактної мережі під час руху або під час стоянки локомотивна бригада по радіозв'язку негайно передає первинне повідомлення. Таке повідомлення передається машиністом через чергового по станції - поїзному диспетчеру (при ДЦ - безпосередньо ДНЦ). Черговий по станції (поїзний диспетчер) надає це повідомлення енергодиспетчеру.

ЕЧЦ повідомляє про обставини випадку ЕЧК та керівництву ЕЧ, а поїзний диспетчер - локомотивному диспетчеру (при відсутності ТНЦ повідомлення передається локомотивному диспетчеру залізниці).

Текст повідомлення локомотивної бригади повинен бути чіткиммістити всі дані для прийняття рішення про порядок відновлення руху і відповідати типовому тексту.

Повідомлення машиніста ДСП записує в журналі руху форми ДУ-2 (ДУ-3), а ДНЦ - в книгу диспетчерських розпоряджень форми ДУ-58. Прізвище ДСП (ДНЦ), дату і час прийняття повідомлення машиніст записує в журнал технічного стану локомотива форми ТУ-152, а після приїзду в депо – у книгу зауважень машиністів.

ЕЧЦ організовує негайний виїзд бригади ЕЧК на місце пошкодження струмоприймача або КМ для огляду їх стану і за результатами огляду приймає рішення про порядок прослідування ЕРС на дільниці, де було допущене пошкодження або відмова.

Начальник залізниці з урахуванням організаційно-штатної структури залізниці та місцевих умов роботи має право встановлювати інший порядок передачі первинного повідомлення про порушення безпеки руху у відповідні структурні підрозділи залізниці.

Порядок передачі первинного повідомлення про пошкодження або відмову струмоприймачів і КМ повинен бути встановлений у наказі начальника залізниці (начальників залізниць, що спільно експлуатують ЕРС).

Порядок передачі первинного повідомлення про пошкодження або відмову струмоприймачів, контактної мережі вивчається з усіма причетними фахівцями, а їх робочі місця забезпечуються виписками з цієї Інструкції, переліками адрес, номерами телефонів, за якими необхідно передавати інформацію.

 

Дії персоналу з визначення пошкодження

 

У випадку пошкодження струмоприймача або контактної мережі машиніст вживає заходів до негайної зупинки поїзда із застосуванням екстреного гальмування, відключає на ЕРС силові і допоміжні кола, контактори опалення вагонів пасажирських поїздів і електропоїздів, опускає струмоприймачі та згідно з Правилами технічної експлуатації залізниць України і порядком, установленим наказом начальника залізниці, закріплює поїзд. При пошкодженнях контактної мережі, що загрожують пошкодженням справних струмоприймачів, що залишилися, останні опускаються. Про вимушену зупинку поїзда машиніст повідомляє по радіозв'язку машиністам інших поїздів, що рухаються вслід, і ДСП найближчої залізничної станції.

Після зупинки ЕРС локомотивна бригада візуально перевіряє стан струмоприймачів і пристроїв контактної мережі з дотриманням особистої безпеки без підйому на дах ЕРС. Про результати огляду машиніст повідомляє ЕЧЦ через ДСП найближчої залізничної станції.

 

Організація руху на справних струмоприймачах

 

Якщо пошкоджений струмоприймач знаходиться в межах габариту і не може під час подальшого руху ЕРС торкнутися контактного проводу і даху ЕРС, машиністу дозволяється проїхати до залізничної станції призначення або пункту зміни локомотива на справних струмоприймачах. Пошкоджений струмоприймач попередньо відключається від силового кола високовольтним роз'єднувачем (де вони передбачені конструкцією ЕРС). Крім того, перекривається кран підведення стиснутого повітря до електропневматичного клапана пошкодженого струмоприймача.

При необхідності підв'язування струмоприймача поїзд доводиться до найближчої залізничної станції, якщо це не загрожує безпеці руху поїздів. В іншому випадку робота з підв'язування струмоприймача виконується на місці його пошкодження. Підв'язуванню підлягає і струмоприймач із відсутнім з якихось причин полозом.

Для підв'язування струмоприймача, відновлення пошкодженої контактної мережі ЕЧЦ організовує негайний виїзд на місце пошкодження працівників ЕЧК. Роботи з огляду та підв'язування струмоприймача виконуються машиністом під керівництвом працівника ЕЧК.

Працівники ЕЧ приступають до відбудовних робіт на контактній мережі тільки після одержання від ЕЧЦ наказу на виконання робіт. ЕЧЦ через ДСП або ДНЦ повідомляє машиніста про зняття напруги з контактної мережі на місці пошкодження та її заземлення.

Машиніст разом із працівником ЕЧК (не менше ІV кваліфікаційної групи) підв'язує струмоприймач після зняття напруги і заземлення контактної мережі з обох сторін від місця виконання робіт на ЕРС працівниками ЕЧК. Заземлення контактної мережі виконується відповідно до "Правил безпеки при експлуатації контактної мережі і пристроїв електропостачання автоблокування залізниць". Першим на дах ЕРС піднімається працівник ЕЧК.

При виявленні на даху електровоза пошкодженого електричного устаткування (пробій або перекриття напругою їх ізоляції), яке неможливо виключити з роботи за допомогою високовольтного зовнішнього роз'єднувача, виконується від'єднання гнучкого шунта в електричному колі струмоприймача між секціями електровоза. Шунт від'єднується від секції, у якої електричне коло струмоприймача (струмоприймачів при роботі електровозів ВЛ11, ВЛ11М, ВЛ80С, ВЛ80К, ВЛ80Т, ВЛ-8, ДЕ-1, ЧС-7, ЧС-8 та електропоїздів змінного струму) буде знаходитися під напругою при підйомі справних струмоприймачів. Від'єднаний шунт закріплюється. Відповідальним за технічний стан устаткування ЕРС є машиніст.

Після закінчення огляду та підв'язування струмоприймачів, ремонту контактної мережі працівник ЕЧК знімає заземлюючі штанги в присутності машиніста або його помічника і надає повідомлення про це ЕЧЦПоїзд, після підв'язування струмоприймача, відправляється до станції призначення або пункту зміни локомотива.

Кількість робочих струмоприймачів ЕРС (при відключенні від силового кола пошкоджених струмоприймачів) повинна відповідати вимогам Інструкції про порядок використання струмоприймачів електрорухомого складу в різних умовах експлуатації. У випадку невідповідності - машиніст викликає допоміжний локомотив для подальшого руху поїзда. Необхідність у виклику допоміжного локомотива машиніст ЕРС визначає заздалегідь для того, щоб не допустити невиправдану затримку руху поїздів.

Роботи з ремонту контактної мережі повинні виконуватися в можливо короткий термін із застосуванням варіантів прискореного відновлення контактної мережі.

 

Організація руху з опущеним струмоприймачем

 

При пошкодженнях контактної мережі, що дозволяють рух ЕРС з опущеними струмоприймачами, машиніст повідомляє ДСП (ДНЦ), а останній - ЕЧЦ номер залізничної колії, кілометр, номер пікету і номери опор початку і кінця пошкодженої дільниці контактної мережі.

У місцях, що не допускають прослідування ЕРС із піднятими струмоприймачами (при несправності контактної мережі, а також при виконанні планових ремонтних і будівельних робіт), працівники ЕЧК установлюють тимчасові сигнальні знаки з відбивачами відповідно до вимог Інструкції з сигналізації на залізницях України.

У випадку раптового виявлення пошкодження контактної мережі, що не допускає прослідування ЕРС із піднятими струмоприймачами, працівник ЕЧ (або працівник іншої служби), що виявив це пошкодження, подає ручний сигнал "Опустити струмоприймач". Машиніст опускає струмоприймачі і проїжджає місце пошкодження з виконанням вимог, передбачених Інструкцією з сигналізації на залізницях України. Про таке пошкодження машиніст повідомляє по радіозв'язку ДСП найближчої станції.

 

Організація відбудови КМ

 

При пошкодженнях контактної мережі, струмоприймачів та іншого дахового устаткування, при яких рух поїзда неможливий (вимушена зупинка поїзда на перегоні), машиніст та інші працівники діють у порядку, передбаченому пунктом 16.43 Правил технічної експлуатації залізниць України. Після закріплення поїзда машиніст негайно повідомляє про такі пошкодження визначеним вище посадовим особам.

ЕЧЦ організує негайний виїзд на місце пошкодження працівників ЕЧК для підв'язування струмоприймачів або відновлення контактної мережі відповідно до вимог Інструкції про порядок відбудови пошкодженої контактної мережі електрифікованих залізниць.

Працівники ЕЧК разом з локомотивною бригадою визначають можливість подальшого проходження ЕРС і вживають необхідних заходів щодо найшвидшого звільнення перегону і відкриття руху поїздів з піднятими або опущеними струмоприймачами.

 

Огляд КМ для виявлення можливого пошкодження

 

У випадку виникнення короткого замикання через пробій або перекриття електричною дугою ізоляції дахового устаткування ЕРС, що викликало спрацьовування захисту на тяговій підстанції, машиніст сповіщає про це негайно ЕЧЦ через ДСП (ДНЦ), а далі - у передбаченому вище порядку. ЕЧЦ вживає невідкладних заходів щодо огляду працівниками ЕЧК пристроїв контактної мережі, щоб переконатися у відсутності можливих підпалів контактних проводів.

 

Дії персоналу при знеструмленні КМ

 

При знятті напруги з контактної мережі локомотивні бригади і працівники ЕЧК виконують наступні дії.

В інтервалі часу до однієї хвилини включно перевіряється стан пристроїв контактної мережі і струмоприймачів, включається швидкодіючий вимикач (далі - ШВ) або масляний (вакуумний, елегазовий) вимикач (далі - МВ) на тяговій підстанції.

У випадку пошкодження контактної мережі або струмоприймачів машиніст діє в передбаченому вище порядку.

При відсутності пошкодження струмоприймачів і контактної мережі рух поїзда фідерною зоною, на якій знімалася напруга з контактної мережі, здійснюється за інерцією з відключеними тяговими двигунами, допоміжними машинами і контактором опалення вагонів пасажирських поїздів. Машиніст контролює наявність напруги в КМ через показання кіловольтметра на пульті керування. При успішній подачі напруги в контактну мережу рух поїзда відновлюється в тяговому режимі.

В інтервалі часу від одної до двох хвилин включно опускаються струмоприймачі зі зняттям навантаження на всьому ЕРС, з якого знімалася напруга, у випадку неуспішної подачі напруги в контактну мережу з тягової підстанції.

В інтервалі часу від 2 до 4 хвилин включно, після першого зняття напруги та опускання струмоприймачів на ЕРС, перевіряється справність пристроїв електропостачання і виконується зупинка поїзда на сприятливому для огляду місці (за умови, що поїзд не треба було зупинити раніше) у порядку, передбаченому пунктом 16.43 Правил технічної експлуатації залізниць України; включається ШВ (МВ) на тяговій підстанції і подається напруга в контактну мережу для перевірки стану її ізоляції. Успішне включення ШВ (МВ) свідчить про справний стан пристроїв електропостачання. Не допускається зупинка поїзда на ізолюючому спряженні або нейтральній вставці.

В інтервалі часу від 4 до 10 хвилин після першого зняття напруги з контактної мережі локомотивні бригади приступають, за вказівкою ЕЧЦ через ДСП (ДНЦ), до почергового підйому струмоприймачів на ЕРС. При цьому уважно спостерігають за станом струмоприймачів, іншого дахового електрообладнання, а також за підвагонним високовольтним устаткуванням для виявлення його несправності. При перебуванні у фідерній зоні декількох одиниць ЕРС підйом струмоприймачів ведеться на них по черзі на кожній одиниці ЕРС. При відсутності видимих несправностей на ЕРС включаються силові і допоміжні кола, контактор опалення вагонів пасажирських поїздів і електропоїздів. При наявності напруги в контактній мережі відновлюється рух у тяговому режимі. Якщо в цей час відбудеться відключення ШВ (МВ) на тяговій підстанції, це буде свідчити про наявність короткого замикання на ЕРС.

ЕЧЦ після закінчення 2-х хвилин з моменту зазначеного відключення повторно включає ШВ (МВ) на тяговій підстанції. У випадку повторного відключення ШВ (МВ) третє включення здійснюється після закінчення 3-х хвилин. Якщо при цьому відбудеться знову відключення ШВ (МВ) на підстанції, подача напруги в контактну мережу припиняється до одержання повідомлення з лінії від локомотивної бригади про усунення пошкодження (відмови) на ЕРС.

При виявленні несправності електроустаткування машиніст негайно опускає струмоприймачі на пошкодженому електровозі або електропоїзді і повідомляє про це ДСП (ДНЦ), які далі надають інформацію у порядку, передбаченому вище.

 

 

 

Виявлення місця пошкодження контактної мережі на електрифікованих коліях ТЧ

 

При живленні контактної мережі ТЧ окремим фідером тягової підстанції його автоматичне повторне включення (далі - АПВ) з роботи виводиться. Після аварійного відключення деповського фідера його включення виконується тільки після повідомлення від чергового по ТЧ енергодиспетчеру про причину відключення і вжиті заходи щодо недопущення повторного відключення. На електрифікованих залізничних коліях ТЧ забороняється здійснювати пошук місця пошкодження електрообладнання ЕРС підняттям струмоприймача на контактну мережу, що знаходиться під напругою. Пошук місця пошкодження, а також перевірка ізоляції силових кіл ЕРС, що знаходиться на електрифікованих залізничних коліях ТЧ, повинні виконуватись вимірювальними приладами і засобами виявлення пошкодження.

 

Дії локомотивної бригади при виявленні пошкодження КМ попереду прямування поїзда або на сусідній колії

 

Якщо локомотивна бригада виявила пошкодження контактної мережі попереду прямування поїзда, яке не дозволяє проїхати пошкоджену дільницю з піднятими або опущеними струмоприймачами, машиніст вживає заходів до екстреної зупинки поїзда, опускання струмоприймачів і закріплення поїзда.

Про пошкодження контактної мережі машиніст повідомляє машиністам інших поїздів, що рухаються вслід, ЕЧЦ через ДСП (ДНЦ).

При виявленні пошкодження контактної мережі на сусідній залізничній колії машиніст повідомляє про пошкодження машиністам поїздів, що прямують на пошкоджену дільницю, ЕЧЦ через ДСП (ДНЦ).

ЕЧЦ негайно направляє на місце пошкодження контактної мережі бригаду працівників ЕЧК для виконання відбудовних робіт.

 

Дії персоналу при виявленні ненадійного струмознімання

 

Під час руху ЕРС із появою ненадійного струмознімання (сильне іскріння між контактним проводом і струмоприймачами, відриви струмоприймачів унаслідок несправності контактної мережі або струмоприймачів) машиніст сповіщає про це ЕЧЦ через ДСП (ДНЦ), і робить зміну струмоприймачів: струмоприймачі, що працювали, опускаються, а ті, що не працювали - піднімаються.

ЕЧЦ направляє на місце ненадійного струмознімання працівників ЕЧК для перевірки стану контактної мережі.

Якщо ненадійне струмознімання відбувається в результаті утворення на контактній мережі і струмоприймачах ожеледі, паморозі або інею, підвищених струмових навантажень, машиніст піднімає на ЕРС додатковий струмоприймач відповідно до вимог Інструкції про порядок використання струмоприймачів електрорухомого складу при різних умовах експлуатації.

 

Дії ремонтного персоналу ТЧ при виявленні пошкодження струмоприймача

 

При виявленні на пункті технічного обслуговування локомотивів (далі - ПТОЛ) і в ТЧ слідів ударів, забиттів на струмоприймачах, сколів і тріщин вугільних вставок, відривів металокерамічних або металовуглецевих накладок, слідів взаємодії контактного проводу за межами робочої частини полоза струмоприймача майстер ПТОЛ сповіщає про це ЕЧЦОсоблива увага при цьому звертається на однотипні пошкодження вугільних вставок, накладок полозів, місця їх розташування на полозі. Про це здійснюється запис у спеціально заведеному журналі із зазначенням дати, часу, характеру пошкодження, прізвища ЕЧЦ, якому передане повідомлення.

ЕЧЦ негайно організовує позачерговий огляд контактної мережі з метою виявлення та усунення її несправностей і про вжиті заходи повідомляє ТЧ.

 

Оформлення акту пошкодження струмоприймача або КМ

 

На місці пошкодження струмоприймача і контактної мережі чи після прибуття ЕРС на станцію або в ТЧ складається первинний акт довільної форми в двох екземплярах за підписом машиніста або представника ТЧ і працівника ЕЧК (ЕЧ) із зазначенням характеру пошкодження або відмови і причин, що викликали пошкодження або відмову струмоприймачів або контактної мережі. Дозволяється при наявності часу складати первинний акт на місці пошкодження або відмови, не допускаючи при цьому невиправданої затримки поїздів. У первинному акті вказуються прізвище, ім'я, по батькові машиніста і його помічника, дані про місце, дату і час пошкодження або відмови, відомості про поїзд (номер, число вісей, маса), серія і номер ЕРСТЧ приписки ЕРС і ТЧ приписки локомотивної бригади. Докладно викладається, що пошкоджено на струмоприймачі і контактній мережі, а також обставини, при яких відбулося пошкодження (відмова) струмоприймачів або контактної мережі: під час руху, стоянки, відправлення; при підйомі або опусканні струмоприймачів; при якій кількості піднятих струмоприймачів; при яких погодних умовах і інші обставини, а також передбачувана або вже відома причина пошкодження (відмови). При цьому неприпустимі загальні формулювання типу "неправильні дії машиніста", "несправність електровоза", "несправність контактної мережі" без визначення конкретного виду несправності устаткування, вузла, деталі і неправильних дій машиніста. Допускається запис: "Причину пошкодження встановити не вдалося".

Затримка відправлення поїзда з причини складання акту забороняється.

Представники ТЧ і ЕЧК передають комісії ТЧ і ЕЧ первинні акти та пошкоджені частини пристроїв контактної мережі (обрізані кінці перепаленого або обірваного контактного проводу, фіксатори, струнки, клемні затискачі, ізолятори та інші деталі) і струмоприймачів (полози, вугільні вставки або струмоз'ємні накладки, каретки, шарнірні вузли, труби верхніх або нижніх рам, опорні ізолятори струмоприймачів, повітряні поліетиленові рукави та інші деталі). В акт вносять перелік пошкоджених деталей, відібраних для подальшого розслідування.

 

Розслідування пошкоджень струмоприймачів або КМ

 

Розслідування пошкоджень і відмов струмоприймачів ЕРСконтактної мережі в результаті незадовільної їх взаємодії проводиться комісією, в яку входять керівники та фахівці ТЧ і ЕЧ.

Розслідування випадків пошкоджень і відмов струмоприймачів, контактної мережі, виконується згідно з Інструкцією про порядок службового розслідування транспортних подій на залізницях України і Інструкцією про порядок розслідування та обліку випадків псувань, несправностей, непланового ремонту, пошкоджень і відмов локомотивів і моторвагонного рухомого складу.

Розслідування випадків пошкоджень (відмов) струмоприймачів, контактної мережі, які відповідно до класифікації транспортних подій на залізничному транспорті України відносяться до інцидентів, очолює начальник дирекції залізничних перевезень.

Розслідування випадків пошкоджень (відмов) струмоприймачів, контактної мережі, які відповідно до класифікації транспортних подій на залізничному транспорті України відносяться до порушень, проводиться керівниками ТЧ і ЕЧ за участю ревізорів з безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниці залізниці.

Якщо вищевказані посадові особи не прийшли до загальної думки у встановленні причини пошкодження контактної мережі або струмоприймачів, то такі випадки розглядаються головним ревізором з безпеки руху поїздів і автотранспорту дільниці залізниці, який приймає рішення щодо віднесення випадку транспортної події за ТЧ або ЕЧ.

 

Типовий текст повідомлення

 

Перегін (залізнична станція), залізнична колія, км, пікет, парк, горловина, поїзд, маса поїзда, локомотив, електропоїзд серія, №, ТЧ приписки, дата, година, хв., прізвище, ім'я, по батькові машиніста, ТЧ приписки локомотивної бригади.

Характер пошкодження (відмови) і його наслідки.

Передбачувана або вже відома причина пошкодження (відмови).

Рішення про подальші дії локомотивної бригади.

 

Приклади повідомлення про характер пошкодження або відмови

 

  • падіння опори. Перешкода по _____ і _____ залізничних коліях;

  • вихлоп займистих газів тепловоза, обрив контактного проводу;

  • обрив струни КМ. Можливий прохід ЕРС з опущеними струмоприймачами;

  • обрив фіксатора КМ. Прохід з опущеними струмоприймачами неможливий;

  • перепалювання контактних проводів при підйомі струмоприймача на стоянці. Причина - коротке замикання в даховому устаткуванні ЕРС;

  • перепалювання контактного проводу. Причина - коротке замикання на відкритий люк цистерни;

  • приварювання струмоприймача до контактного проводу;

  • злам струмоприймача на повітряній стрілці;

  • обрив контактного проводу;

  • нахил опори контактної мережі і завищений зиґзаґ контактного проводу

Завдання на дистанційне навчання:

Прочитати, законспектувати головне і вивчити. Конспекти прислати на вайбер викладачу 0669797045


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень