A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Авдіївське професійно-технічне училище

Українська мова

Дата: 09.10.2022 13:13
Кількість переглядів: 194

              10.10.2022р.     Українська мова       Гр.  №21  ІІІ-й курс   Урок № 7 Викладач: Руденко Л.Ф.

          Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:

Вид-во «Ранок», 2018.                    Викладач: Руденко Лідія Федорівна. Тел. 095 171 51 87

 Тема: Логічні помилки у складних реченнях

Речення, що має дві чи більше частин, називається складним. Компоненти такого речення поєднані за змістом та граматично. Складне речення має дві чи більше граматичних основ. Як затихнуть громи стоголосі,
Як замовкне музика й слова,
Серце мови огняної просить
І в душі мовчання  ожива… (О. Бердник)

За типом зв'язку складні речення поділяються на:

  • сполучникові (складнопідрядні й складносурядні): Кому не мріялось, що є незнана Муза — прекрасна дівчина, привітна і струнка. Білявий день втомився і притих, і з глибини блакитного спокою прямує сонце тихою ходою до роздоріжжя вечорів смутних (П. Филипович). 
  • безсполучникові: Збереже празоряне насіння подих материнської весни, у прийдешнє виросте пагіння понад віковічні бур’яни… (О. Бердник) 
  • з різними видами зв'язку: На гілках не було й найменшого натяку на зелене, ніякого натяку на молодий листок, і старий Учитель, недбало накинувши на плечі плаща, увечері виходив у сад, торкався пальцями тоненьких гілочок яблуні, грів долонями захолоджений стовбур й, прикладаючи вухо до нього, слухав, чи пульсують живі соки, чи жебонить живий голос (Н. Бічуя).

Логічні помилки в складних реченнях

1.Для уникнення двозначності підрядна означальна частина має стояти після слова, якого стосується. 

https://resources.cdn.miyklas.com.ua/1d314a92-f0eb-4a99-93d1-554ac5a6af0b/%D0%97%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%BE%D0%BA%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B020211014121537w1041.png

Зі змісту неправильно побудованого речення випливає, що чай готували з грядки, а не з м'яти.

 

2. Потрібно використовувати протиставні сполучники але (зате, проте) замість єднального і в складносурядному реченні, частини якого протиставляються за змістом.

 

 

Коментар. Між компонентами складного речення протиставні смислові відношення (поверхня озера тиха, а на дні неспокійно), тому недоцільно вживати єднальний сполучник.

 

3. Не можна розривати частини складного речення.

 

https://resources.cdn.miyklas.com.ua/06c0f4b5-587b-400d-9486-8c0bfd079a1a/%D0%97%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%BE%D0%BA%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B020211014131829w980.png

4. Підрядну частину й член речення не можна використовувати як однорідні конструкції.

 

5. Не можна порушувати граматичний зв'язок між підметом і присудком головного речення.  Потрібно узгоджувати їх форми, особливо якщо підрядна частина стоїть у середині головної.

https://resources.cdn.miyklas.com.ua/4b60184b-8919-4920-9587-92dc00f6c831/%D0%97%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%BE%D0%BA%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B020211014143859w991.png

Коментар. У неправильному варіанті підмет перше не узгоджено з присудком реакція за відмінками.

  

6. Не можна використовувати підрядну частину як присудок у простому реченні.

 

https://resources.cdn.miyklas.com.ua/dc0130ed-a061-43cd-9a45-9cdc7b162731/%D0%97%D0%BD%D1%96%D0%BC%D0%BE%D0%BA%D0%B5%D0%BA%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B020211014231312w1038.png

Домашнє завдання:

1. Повторити розділ «Синтаксична норма»

2. Підготуватися до контрольної роботи «Синтаксична норма»

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        10.10.2022р.     Українська мова .  Гр.  №21  ІІІ-й курс     Урок № 8

 Українська мова (рівень стандарту): підручник для 11 кл. О. П. Глазова. – Харків:

Вид-во «Ранок», 2018.                    Викладач: Руденко Лідія Федорівна. Тел. 0951715187

 

Тема: Конрольна робота «Синтаксична норма» (тести)

 

1. Граматичних помилок немає в реченні
А) За молоденьким гаєм ріс більш старезний ліс.

Б) Шлях через поле видався їм найбільш коротшим.
В) Для гостей чемпіонату приготували найкращі місця.

 Г) Цього разу відпочинок здався більш гарнішим.
2. Прочитайте речення.
Фігуристка, [...] хворобу, блискуче виконала складний стрибок.
Замість пропуску можуть стояти всі слова, ОКРІМ
А) незважаючи на    Б) не дивлячись на      В) забувши про     Г) подолавши     Д) попри
3. Граматично правильне закінчення речення «Приїхавши до Криму,..»
А) мене відразу захопив п’янкий аромат олеандрів.
Б) перед вами раптово розпросториться лазурове море.
В) дітлахи швидко засмагли під лагідним сонцем.
Г) згадуються неперевершені поезії Адама Міцкевича.
Д) усіх відпочивальників гостинно зустрічає Сімферополь.
4. Помилково вжито слово в рядку
А) зачинити кабінет фізики                  Б) доводити складну теорему
В) складати випускний іспит               Г) мішати проводити урок
5. Літеру у на місці всіх пропусків треба писати в рядку
А) ..війшли до комори, переконана ... цьому         Б) ... свободу віримо, прочитала ... книзі
В) знайшла ... зошиті, пішли ... світлицю               Г) була ... Львові, дивився ... стелю
Д) приходила ... формі, жити... Фастові

6. НЕПРАВИЛЬНИМ є запропонований у дужках варіант рядка
А) відповідно до Конституції (за Конституцією)      Б) багатий кам'яним вугіллям (багатий на кам'яне вугілля)
В) на вимогу прокуратури (по вимозі прокуратури)  Г) берегти на всякий випадок (берегти про всяк випадок)
Д) розумітися в оподаткуванні (розумітися на оподаткуванні)
7. Редагування потребує сполука в рядку
А) згадати між іншим, принагідно згадати          Б) упродовж місяця, на протязі місяця
В) дотепер не з’ясовано, досі не з’ясовано          Г) насамперед знати, передусім знати
Д) знайти без зволікань, знайти негайно
8. Граматично правильно утворено словосполучення
А) розпочнеться о четвертій годині                     Б) зустрінемося без десяти дев'ять
В) тренувалися до пів сьомої години                   Г) прибігти без десяти хвилин третя
Д) зателефонуйте після дев'яти
9. Позначте неповне речення, у якому слід поставити тире (розділові знаки опущено).
А) Три по три дев’ять.
Б) У тітки Василини рушники на стінах. (В. Лісовський)
В) Не одежа красить чоловіка, а добрі діла. (Нар. творч.)
Г) Надворі дощ, а я без парасольки. (О. Забужко)
10. Відокремленою обставиною ускладнено речення (розділові знаки пропущено)

А)На думку В. Стуса переставши бути собою поет втрачає й себе самого.

Б)Фантазіє богине легкокрила ти світ злотистих мрій для нас одкрила. 

В)Синочку мій ти ж мами не гніви і не збавляй їй літа молодії.  

Г)Має людина в собі такий живчик бажання робити добро.

 

11.Утворіть словосполучення, знявши дужки.
Завдавати (біль), ігнорувати (попередження), командувач (військо), стосуватися (ми)

 

12.Утворіть і запишіть речення.
Частина дітей (гралася, гралися) у схованку.
Більшість бійців (лягла, лягли) спати.
Команда "Динамо" (вийшла, вийшло) до фіналу змагань.
(Пройшло, пройшли) в мовчанні кілька хвилин

 

13. Утворіть і запишіть словосполучення.
Навчатися в (місто Миколаїв).
Слухати (співачка Оля Полякова).
Приїхав до (село Кам’яний Міст).
Знаходиться за (річка Кодима).

 

Виконати і надіслати  на електронну адресу:  lidiyarudenko789@gmail.com    вказати своє прізвище, номер групи, назву предмета і номер уроку (не на полях!)  

 

 

 

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень